• anothe­rplace
    Äldre 21 Feb 21:58
    6348 visningar
    22 svar
    22
    6348

    Binda själv?

    varit inne å kollat runt i blomsteraffärer här där jag bor, billgaste brudbuketterna kostar 500.-


    då vanlig handhållen, så köpte mig lite blommor idag å provade binda en egen,


    på 10 små vita rosor från vanlig affär, 4 veckans ros, 4 eccalyptusblad (hur de nu stavas xD) 5 lila nejlikor och en knippe gräs,


    men ja vad tycker ni om resultatet (tiden jag la ned för att binda den kanske 10 min, kommer självklart lägga mer tid på den "riktiga" i så fall) vet inte riktigt om jag vågar göra en egen,,


    priset för de här blommorna var iaf 240:- (plus bindtråden 44:- men räcker till 30 tal buketter hehe)


    Vill helt enkelt veta om jag vågar göra en egen sedan att de ser ok ut?

  • Svar på tråden Binda själv?
  • anothe­rplace
    Äldre 21 Feb 22:02
    #1

    meh, varför blev inte bilden med,,,, :S


    finns iaf i mitt bildgalleri


    http://www.brollopstorget.se/hem/anotherplace/galleri.php?cur_album=Standard

  • sofiia
    Äldre 21 Feb 22:02
    #2
    Klart du kan, funderar också på detta :D Ingen bild??
  • sofiia
    Äldre 21 Feb 22:03
    #3
    gick inte att se...
  • Äldre 21 Feb 22:03
    #4

    Dina bilder går inte att se, ändra så att alla inloggade medlemmar kan se dem

  • anothe­rplace
    Äldre 21 Feb 22:07
    #5

    Nu tror jag det ska funka :)

  • Äldre 21 Feb 22:14
    #6

    Jättefin!

  • Mustik­ka
    Äldre 21 Feb 22:15
    #7

    Tycker det var fint ju. Så länge du tycker om den och vill ha som bukett. Själv hade jag valt bort eucaluptus bladen men det är ju en smaksak. Tycker du var duktig för att ha skrapat ihop den på 10 min Solig

  • Äldre 21 Feb 22:16
    #8

    Fin. Den känns dock lite spretig, om du testar att vika in ändarna på alla gröna strån så de blir som öglor istället, så ger det nog ett lugnare intryck. Jag skulle också välja att ha eucalyptusen lite längre ner, så den inte sticker upp så högt över de andra blommorna. Alternativt flytta den så den hamnar mer som en manchett.

  • Äldre 21 Feb 23:05
    #9

    Hej :) för att ha gjort den så pass snabbt och inte vara van vid att göra buketter sen tidigare så tycker Jag de ser bra ut :) men Jag har lite tips att tänka på :) . Buketten och blommorna är fina men något spretiga . När man jobbar med så pass många olika färger som du har i Buketten så är de viktigt att tänka på att dem ligger inom samma färgskala, alltså varma och kalla färger :) rosorna är en varm färg medan nejlikan är kall i tonen vilket då ger ett rörigare intryck. Att istället byta till exempelvis en aprikos nejlika ger ett helt annat lugn:) Tycker de blev väldigt fint med gräset som kommer ut , men skippa eucalyptusen och sätt rosorna i en tight boll , tror de skulle vara snyggt :) öva på spiraltekniken så att du får en rundare form . Lycka till :)

  • Winter­child
    Äldre 21 Feb 23:11
    #10

    Ser jattefint ut, vad duktig du ar! Det har med brudbukett ar ju valdigt individuellt, och  jag tycker inte att det finns nagra ratt och fel, men om man vill binda sin egen finns det lite enkla punkter man kan folja.  
     
    Om man vill gora en bukett utan den traditionella brudbukettshallaren  sa binder man ju en vanlig bukett kan man saga, men da ska man tanka pa att gora det ganska tajt, alltsa med blommornas huvud mot varandra, binder man buketten for los finns just risken att det ser ut som en vanlig bukett. 

    Det har kan du sakert men  om man har ganska manga blommor sa ar det lattast att binda buketten i spiral som man gor med vilken annan bukett som helst, alltsa att man hela tiden snedlagger stjalkarna och fyller pa spiralen efter hand. Det gar aven att ha stjalkarna helt raka mot varandra men denna stil passar bast for ett fatal blommor anser jag. 

    Att gruppera blommor i buketten ger ett lugnare intryck och att sprida ut dem ger ett mer oroligt uttryck.
    Viktigt ar ocksa att aldrig ha rena stjalkar under bindstallet och att snitta blommorna med rena vassa knivar och gora langa snitt, sa haller buketten langre.
    Hoppas att du inte tar illa upp att jag kommer med lite tips, jag blir bara sa engagerad nar jag ser att folk vill binda sina egna buketter! MVH Camilla. florist.

     

Svar på tråden Binda själv?