• sofiia
    Äldre 12 Feb 22:18
    5147 visningar
    15 svar
    15
    5147

    vad tar ni för ert Kuvär?

    Hej


    vad tar ni för ett kuvär ifall ni ska ha det?


    i ska bjuda på snittar, middag med vin och öl som även är gratis under kvällen. Plus tårta...


    vad är rimligt tycker ni???


    Tack

  • Svar på tråden vad tar ni för ert Kuvär?
  • Äldre 13 Feb 17:32
    #1

    Om ni ska ha kuvertavgift så är det för att täcka en del av kostnaden för gästens mat.
    Att ni bjuder på fri alkohol under kvällen ska inte räknas in.
    Dryck till maten - ja. men inte resten av kvällen.

    Så frågan är ju vad ert kuvertpris hamnar på.
    Ca 50-70% av totalkostnaden för gästens mat och dryck brukar vara ok.
    Men man kan säga att ju mer ni tar ut i kuvertavgift - destå större chans att inte alla kommer.

    Själv skulle jag nog inte betala över 250:- för mig själv även om det var en nära vän eller syskon. Och om jag hade haft barn så skulle jag inte betalt fullpris för dom.

  • Äldre 13 Feb 17:41
    #2

    Vi hade en kuvertavgift på (ve och fasa, sätt inte i halsen nu ni som läser detta) 350kr/person och då var det enbart för maten.

    Som jag skrivit i andra trådar, så var det dock i samråd med många av gästerna, så det var inte så att vi satte ett väldigt högt kuvertpris utan att dom visste om det innan. Vi och (främst) våra vänner och familjer tyckte att det ska det lix vara, så kan det vara ordentligt! :P Bara så att det är klartgjort, för jag har en känsla av att det annars kommer bli rätt många kommentarer kring det höga kuvertpriset annars.

    Då ingick som sagt maten i det priset. Förrätt, varmrätt och efterrätt.

    Sedan bjöd vi på välkomstdrink, brudskålen, snacks, dryck till maten, tårta och kaffe och alkoholfri dryck för hela kvällen.

    Men jag tycker att kuvertavgiften ska täcka matkostnaden för gästen, eventuellt med dryck till maten också beroende på kostnad. Dock inte mer. Det ska inte täcka övrig dryck under kvällen, inte snittar, snacks och sånt.


  • Äldre 13 Feb 17:47
    #3

    Men jag skrev ju tvärt emot vad jag tänkte Tungan ute
    "Om det inte är en nära vän eller syskon" skulle det stå Flört Så kan det gå när man kollar på TV och skriver samtidigt Flört

    Om man (som i daniiels fall) till och med ombetts av gästerna att ta mer i kuvertavgift så är det ju inga problem att kostnaden täcker hela mat kostnaden.
    Men för mig är ett kuvert = mat + måltidsdryck som kan vara alkoholhaltig.
    Och då tycker jag inte att det ska täcka hela kostnaden för det.

    Vill man att gästerna betalar sin egen mat och dryck genom kuvertavgift så bör man nog vara på en restaurang och låta folk beställa vad dom själva vill äta och dricka direkt från menyn  

  • Äldre 13 Feb 18:13
    #4

    Ja, vi hade först bokat en annan lokal där vi skulle ha catering. Det hade blivit 215kr/person för förrätt och varmrätt. Då skulle vi dock ha behövt dekorera lokalen och städat på natten, så vi bad våra vänner och familjer om hjälp med det. Inga problem, alla ställde upp. Sedan så fick vi reda på den lokalen som vi hade och att då skulle ingen behöva göra något alls, men kuvertpriset skulle bli dyrare. Alla sa bara "Boka!", så vi bokade :P

    Men det är nog ett ganska sällsynt fall skulle jag tippa på och i vanliga fall skulle jag nog säga som du Chicita att upp till 250kr/person är vad jag tror att dom flesta skulle kunna tänka sig att betala :)


  • PiaB
    Äldre 13 Feb 18:26
    #5

    Jag tycker 200-300 är lagom. Kanske mer om det är någon nära. Som de andra sagt tycker jag det ska vara för maten, inte för brudklänningen eller så


  • Äldre 13 Feb 18:35
    #6

    om jag skulle ha det skulle jag ta max 200. men mest troligt kommer vi inte ta kuvertavgift då min fästman är ganska emot det, efter en incident när min syster skulle fylla 30, då vi syskon alltid ger 500kr/par i present för jämåriga, men dessutom ville hon ha 180 kr /pers (tro ja det var) för middagen som skulle bjudas, slutade med att allt blev inställd. förstår på ett sätt då vi faktiskt redan skulle ge 500 spänn. sen har några familjemedlemmar problem ekonomiskt så de kunde helt enkelt inte betala så mycket. jag tyckte att visst, ja mena.. vi har råd, och jag vill ju fira min syster. men min fästman blev, i princip, skitförbannad. (kan dock nämnas att samma syster hade kuvert på sitt bröllop några år tidigare, tro det var 200.. eller var det bara 100?)

     

  • sofiia
    Äldre 13 Feb 20:46
    #7

    tack för era svar


    Nä ja vet inte alls om vi ska ha kuvert. men funderar på det då vi inte kan önska oss rescheckar då vi har två små barn och det är inte läge att resa nu.. Och prylar har vi ju massor och vår ekonomi som småbarnsförälldrar är sådär så därför kan ju detta va som ett bra tillskott. Tycker 200 är ett ok pris per person.. Ja har varit på många bröllop och då har vi ju aldrig betalat mindre än 500, dyra saker har önskats eller presentkort på resor. Så 400 för ett par tycker jag känns helt ok.


    Tycker att du Daniiel inte alls tog för mycket, beror ju på vad man bjuder på och vilken nivå man lägger det på

  • Äldre 13 Feb 20:54
    #8
    sofiia skrev 2013-02-13 20:46:29 följande:

    tack för era svar


    Nä ja vet inte alls om vi ska ha kuvert. men funderar på det då vi inte kan önska oss rescheckar då vi har två små barn och det är inte läge att resa nu.. Och prylar har vi ju massor och vår ekonomi som småbarnsförälldrar är sådär så därför kan ju detta va som ett bra tillskott. Tycker 200 är ett ok pris per person.. Ja har varit på många bröllop och då har vi ju aldrig betalat mindre än 500, dyra saker har önskats eller presentkort på resor. Så 400 för ett par tycker jag känns helt ok.


    Tycker att du Daniiel inte alls tog för mycket, beror ju på vad man bjuder på och vilken nivå man lägger det på


    Kan ni inte resa tillsammans med barnen? En resa är ju en resa liksom även om den "bara" är inom Sverige... En vecka i en minisvit på ett fint hotell på västkusten (eller annan stans) kan vara underbar.
    Annars kanske ni sparar till en bil, eller till barnens framtid eller hus eller något annat som kan vara värt för gästerna att bidra till Glad 

    Eller så säger ni helt enkelt att ni inte önskar er något speciellt, men att ni har ingenstans att förvara saker så att om någon vill ge något så kan ett frivilligt bidrag till festen komma till pass (men att det då kan vara bra att få gåvan i förskott så ni kan investera den i festligheterna) Flört 
  • sofiia
    Äldre 14 Feb 22:17
    #9
    jo självklart kan vi resa tillsammans men har massor av saker vi behöver fixa till huset.. men känns som att ingen önskar sig bara pengar.. hmmm... fast visst det borde man ju kunna formulera på något bra sätt ;-D
  • Äldre 15 Feb 17:51
    #10
    sofiia skrev 2013-02-14 22:17:51 följande:
    jo självklart kan vi resa tillsammans men har massor av saker vi behöver fixa till huset.. men känns som att ingen önskar sig bara pengar.. hmmm... fast visst det borde man ju kunna formulera på något bra sätt ;-D
    Vi önskade oss pengar, som kunde gå till middagen eller resa eller något annat om dom ville specificera det Flört
    Så visst kan man det.
    Ni kan ju önska ett bidrag till festen helt enkelt och lämna ut ett kontonummer. Om ni får in mycket pengar i förväg så kanske ni kan fixa lite lyxigare mat eller ta in ett liveband (eller DJ som spelar istället för spotify eller hur ni tänkt). Osv... Glad 

    Kanske:

    Av saker har vi allt vi någonsin behöver
    Ingen resa blir av som kostar klöver
    Vill du oss i alla fall ge en gåva
    Så skulle en slant sitta bra vill vi lova
    Om du i förväg slanten på kontot sätter in
    Så kanske vi kan göra middagen extra fin
    eller i stället för CD kan det bli liveband
    Så vi kan dansa natten lång hand i hand
     
  • Äldre 15 Feb 18:33
    #11
    sofiia skrev 2013-02-12 22:18:44 följande:

    Hej


    vad tar ni för ett kuvär ifall ni ska ha det?


    i ska bjuda på snittar, middag med vin och öl som även är gratis under kvällen. Plus tårta...


    vad är rimligt tycker ni???


    Tack


    Jag tycker iofs inte att man BJUDER någon på något om man tar ut avgift.Då säljer man snarare en plats till dom som vill komma.


    Samma sak att kalla besökarna för gäster om dom måste betala för sig. Själva uttrycket gäst betyder att man blir bjuden på något. Betalar dom för att få komma så blir det ju faktiskt kunder.


    Har jag väldigt fel i mina tankar?


    Då tycker jag att man kan ha en fest som man faktiskt har råd med och sedan önska sig pengar/presentkort istället:) Då blir det ekonomiska bidraget både frivilligt och så blir det en bonus istället för en nödvändighet för brudparet :)

  • Äldre 15 Feb 18:38
    #12
    jeanettejohansson skrev 2013-02-15 18:33:08 följande:

    Jag tycker iofs inte att man BJUDER någon på något om man tar ut avgift.Då säljer man snarare en plats till dom som vill komma.


    Samma sak att kalla besökarna för gäster om dom måste betala för sig. Själva uttrycket gäst betyder att man blir bjuden på något. Betalar dom för att få komma så blir det ju faktiskt kunder.


    Har jag väldigt fel i mina tankar?


    Fast, om man som i vårat fall, låter gästen betala för sin egen mat, men bjuder på snacks, all dryck till maten, tårta och kaffe samt all alkoholfri dryck under kvällen.. vad ska man kalla det då? Det blir ju ett mellanting. Vi bjuder på vissa saker och gästen (eller besökarna om du föredrar det) betalar bara maten.

    Vi skrev iofs aldrig att vi bjöd in någon heller, utan att vi erbjöd folk att äta middag tillsammans med oss mot en kuvertavgift och majoriteten valde att göra det. Helt frivilligt. Inbjudan, där vi bjöd in gäster, var till själva vigseln och dom som sedan ville erbjöd vi som sagt att äta middag tillsammans med oss. Om man nu ska märka ord..
  • Äldre 15 Feb 20:02
    #13
    jeanettejohansson skrev 2013-02-15 18:33:08 följande:

    Jag tycker iofs inte att man BJUDER någon på något om man tar ut avgift.Då säljer man snarare en plats till dom som vill komma.


    Samma sak att kalla besökarna för gäster om dom måste betala för sig. Själva uttrycket gäst betyder att man blir bjuden på något. Betalar dom för att få komma så blir det ju faktiskt kunder.


    Har jag väldigt fel i mina tankar?


    Då tycker jag att man kan ha en fest som man faktiskt har råd med och sedan önska sig pengar/presentkort istället:) Då blir det ekonomiska bidraget både frivilligt och så blir det en bonus istället för en nödvändighet för brudparet :)


    Du skickar ändå en inbjudan och bjuder in till ett firande.
    Det är inget stående arrangemang som folk kan komma till när dom känner för det.
    Det är ingen restaurang där man väljer sin egen mat och dryck från en meny.
    Kunder har du när du gör en vinst.

    Kuvertavgift ska du aldrig gå plus på. Det ska bara vara en hjälp och gärna såpass lågt att de flesta känner att dom vill ge mer.

    Sen får ju alla ha sina åsikter om det är bra eller dåligt att ha kuvertavgift självklart.
    Men om du får en inbjudan till ett sådant bröllop så är det ju bara att tacka nej då helt enkelt om du är så emot det... Flört
     
  • sofiia
    Äldre 15 Feb 20:40
    #14

    Fint rimm chicita, tack :D


    äh jeanette, ja tycker allt att jag bjuder mina vänner även om de får betala för maten.

  • Äldre 15 Feb 21:27
    #15
    sofiia skrev 2013-02-15 20:40:12 följande:

    Fint rimm chicita, tack :D


    Det var så lite så, tänkte bara som alternativ till en fast avgift om inte det var viktigt för er Glad
Svar på tråden vad tar ni för ert Kuvär?