• Jennie­2013
    Äldre 9 Feb 11:25
    8837 visningar
    45 svar
    45
    8837

    Det där med dubbelnamn

    I sommar gifter jag mig med min sambo. Jag vill gärna ha hans efternamn! Dock vill jag behålla mitt eget då det är ganska ovanligt och specisllt för mig. Min plan är Jennie "mitt namn" "hans namn". Vad jag förstår blir mitt namn då endast mellannamn och ej giltigt efternamn. Det kanske kunde vara okej. Men problemet är framtida barn. Jag vill absolut att de också får mitt nuvarande efternamn, alltså samma namn som jag (mittnamn-hansnamn). Någon som kan sådant här? Funderingar? Tips?

  • Svar på tråden Det där med dubbelnamn
  • Äldre 9 Feb 11:29
    #1

    Du kan tyvärr aldrig föra vidare ditt mellannamn till ev barn.


    Däremot hade du kunnat ta hans namn som mellannamn då får du båda men kan ändå föra vidare ditt släktnamn

  • Äldre 9 Feb 11:48
    #2

    Den nuvarande namnlagen är ett GISSEL!

    Vi har samma funderingar, i vårt fall tycker vi att det blir mycket snyggare om det ena namnet kommer före och det andra sen - MEN det stämmer inte överens med det namn som vi tror att vi skulle vilja ge till eventuella framtida barn - eftersom bara riktiga efternamn och inte mellannamn kan föras över till barn. Antingen behåller vi våra namn som de är eller så tar den ena av oss den andras efternamn som mellannamn, så att det blir snyggast ordning på namnen, och den andra får behålla sitt vanliga namn. Då kan eventuella bar få det namn som båda heter (den ena som efternamn och den andra som mellannamn). Jag vill inte ge mitt barn ett dubbelnamn då det i sin tur blir superkrångel när barnet blir vuxet och kanske vill gifta sig - ska hen då ha fyra efternamn/mellannamn? FörvånadFlört

    Jag har förstått att man håller på och gör en översyn av namnlagen, kanske kan vi behålla våra namn som de är tills de ändrat det här mellannamnskrånglet. Flört

  • Jennie­2013
    Äldre 9 Feb 11:48
    #3

    Men om han också tar mitt namn som mellannamn, kan inte barnen få båda då?

  • stormh­elen
    Äldre 9 Feb 11:50
    #4

    ... enda nackdelen då är att dina barn barn inte få båda efternamnen utan det ena namnet försvinner antingen med dig (om det nu är ditt namn som är mellan namn) eller så försvinner det ena namnet som väljs bort av dina barna barn.


     


    Det som Sara 120707 föreslår är bara en temporär lösning så att säga. Det ena namnet försvinner så småning om, om de inte gör en ändring i namnlagen


     


    De håller på med en utredning just nu av namnlagen där man undersöker om man ska ändra lagen i fråga eller inte. Den rapporten ska presenteras någon gång i mars.


    Men även om de skulle komma fram till att de ska ändra namnlagen, så kommer det ta et bra tag innan en ny lag skulle träda laga kraft.


    Så vi får helt enkelt hålla ut tills dess, och hoppas på att de ändrar namnlagen så att man kan ta dubbla efternamn. =)

  • Jennie­2013
    Äldre 9 Feb 11:52
    #5

    Haha ja, att det ska vara så mycket krångel kring namn. :) Barn får heta Månstråle men inte Svensson-Andersson. Härligt! Men kanske ska fundera på det du sade om att vänta och se...mitt namn är ju också så viktigt för mig, precis som det är att dela namn med min blivande man.

  • stormh­elen
    Äldre 9 Feb 11:54
    #6
    sommar2014 skrev 2013-02-09 11:48:00 följande:
    Den nuvarande namnlagen är ett GISSEL!

    Vi har samma funderingar, i vårt fall tycker vi att det blir mycket snyggare om det ena namnet kommer före och det andra sen - MEN det stämmer inte överens med det namn som vi tror att vi skulle vilja ge till eventuella framtida barn - eftersom bara riktiga efternamn och inte mellannamn kan föras över till barn. Antingen behåller vi våra namn som de är eller så tar den ena av oss den andras efternamn som mellannamn, så att det blir snyggast ordning på namnen, och den andra får behålla sitt vanliga namn. Då kan eventuella bar få det namn som båda heter (den ena som efternamn och den andra som mellannamn). Jag vill inte ge mitt barn ett dubbelnamn då det i sin tur blir superkrångel när barnet blir vuxet och kanske vill gifta sig - ska hen då ha fyra efternamn/mellannamn? FörvånadFlört

    Jag har förstått att man håller på och gör en översyn av namnlagen, kanske kan vi behålla våra namn som de är tills de ändrat det här mellannamnskrånglet. Flört

    OM de nu gör en förändring i namnlagen så att man får ta dubbla efternamn så blir det antagligen med regleringar.


    Så att tex. att två stycken som har dubbla efternamn inte får ha fyra namn utan att man då kanske helt enkelt får välja vilka två efternamn de vill ha.  (Detta är bara en ren gissning om hur regleringen skulle kunna se ut). Flört

  • Jennie­2013
    Äldre 9 Feb 11:56
    #7

    Som enkel lekman kan man ju tycka att det "bara" är att godkänna dubbelnamn. Det är ju inga tagna namn, utan våra från början. Får väl fundera på hur viktigt det ena eller andra namnet är. Tycker att det är en detalj som är tråkig att kompromissa bort.

  • stormh­elen
    Äldre 9 Feb 11:58
    #8
    Jennie2013 skrev 2013-02-09 11:52:02 följande:
    Haha ja, att det ska vara så mycket krångel kring namn. :) Barn får heta Månstråle men inte Svensson-Andersson. Härligt! Men kanske ska fundera på det du sade om att vänta och se...mitt namn är ju också så viktigt för mig, precis som det är att dela namn med min blivande man.

    Ja, precis. Vi har samma dilemma. Vi kommer att ta min m2b:s efternamn och mitt som mellannamn. Men mitt efternamn är viktigt för mig och jag vill inte att det dör ut på min gren som vi kommer att skapa tillsamman.


     


    Vi får vänta och se vad den där rapporten säger för något då den precenteras. =P

  • Äldre 9 Feb 11:59
    #9

    Om man vill att barnen ska få bådas efternamn och själva vill ha dubbelefternamn får man väl göra så här?

    Anna Karlsson och Peter Sjöberg gifter sig

    De får då ta namnen:

    Anna Sjöberg Karlsson och Peter Karlsson Sjöberg

    Då har paret kvar sina egna efternamn, men den andras namn som mellannamn. De kan då ge sina barn varsitt efternamn så att barnet heter Karlsson Sjöberg eller Sjöberg Karlsson. Det första namnet blir mellannamn och det andra namnet det riktiga efternamnet.

    Tänker jag rätt här? Kan man göra så här? Problemet med den här lösningen är ju att Anna heter Sjöberg Karlsson och Peter heter Karlsson Sjöberg vilket ju låter helt upp och ner i mina öron.... Man vill ju ha samma ordning på sina namn!

    Alla namnen är fingerade.... Tungan ute

  • Jennie­2013
    Äldre 9 Feb 12:02
    #10

    Precis så! Vi är inte så många med mitt efternamn och många döttrar i släkten. Känns så omodernt att inte kunna föra sitt namn vidare hur som helst.

Svar på tråden Det där med dubbelnamn