• Äldre 6 Feb 22:54
    82442 visningar
    487 svar
    487
    82442

    Bröllop 27 juli 2013

    Jag tänkte att vi som gifter oss den 27 juli 2013 kunde samlas i denna tråd. Berätta gärna var i planeringen ni är. Vilken typ av vigsel, vilken typ av fest ni planerar m.m? Problem, framgångar och funderingar ryms här.

  • Svar på tråden Bröllop 27 juli 2013
  • Äldre 20 Mar 15:18
    LadyTeague skrev 2013-03-19 11:19:28 följande:
    Här är en till som gifter sig den 27 juli!

    Vi har kommit ganska långt i planeringen:

    Kyrka och lokal är bokad
    När jag var och kollade på lokalen så fick jag veta att där finns tallrikar och assietter, vin- och vattenglas, bestick, kaffekoppar, uppläggningsfat, termosar, ljusstakar, vaser, karaffer, ALLT, för 100 personer. Perfekt för där sparade man en hel del pengar! Så nu fattas bara champagneglasen.

    Klänning och kostym är köpta så nu fattas bara skor och småfix, mina underkläder och smycken är fixade

    Jag väntar på svar om priser från kocken (helt underbart att ha en bra kock i släkten!)

    Servetter och liknande är köpt (jag viker då och då, då vi har ca 100 gäster så det finns ingen chans att man hinner det när man dukar, jag gör dessutom små servettblommor att knyta runt varje). Jag ska dessutom bestämma mig för om jag ska köpa dukar eller använda de som finns i lokalen.

    Bordsplacering är i stort sett klar

    Inbjudningar ska bara printas och skickas ut, designen är klar

    Jag har bestämt vad vi ska ha för blommor

    Fotografen är fixad (jag har en bror som är fotograf och dessutom flera fotografer bland släkt och vänner)

    Ringar är köpta

    Färgtema är klart

    Tärnans klänning var klar, men jag ångrade mig och ska köpa en ny till henne

    Min mamma ska fixa tårtorna, så vi ska baka en provtårta snart

    Mina föräldrar ska köpa in all alkohol när de åker till danmark tidigt i sommar

    Jag ska fixa mitt eget smink, naglar och hår samt tärnans. Tärnans smycken är klara

    Egentligen finns det inte jättemycket för mig kvar att göra, jag ska bara vänta på att alla andra blir klara. Men det är så klart jättesvårt att inte lägga sig i!
    Vi har bara planerat i ca tre månader så jag har kommit ganska långt på den tiden! 
    Visst är det svårt att inte lägga sig i. Jag har medvetet försökt lägga över en del stora poster på andra för att träna mig i att inte styra allt. 
     
    Ni har verkligen kommit långt i er planering.  
  • Äldre 20 Mar 15:20

    Idag har jag beställt min klänning. Jag är mycket nervös och spänd på hur det kommer att bli. Personen sa att den borde komma i slutet av maj, början av juni så nu blir det några månader av spänd förväntan. 
     

  • Äldre 20 Mar 16:09

    Snart bara fyra månader kvar tills den stora dagen!


     

  • LadyTe­ague
    Äldre 20 Mar 16:16
    jonsar02 skrev 2013-03-20 15:18:56 följande:
    Visst är det svårt att inte lägga sig i. Jag har medvetet försökt lägga över en del stora poster på andra för att träna mig i att inte styra allt. 
     
    Ni har verkligen kommit långt i er planering.  
    Jag har gjort samma sak, men det fungerar inte helt alla gånger!

    Jag insåg inte hur långt vi hade kommit innan jag skrev i den här tråden! 
  • Äldre 21 Mar 17:45

    Eller hur. Det är så svårt att inte lägga sig i. Men jag tycker att det går lättare och lättare nu efter ett tag.


    Tur att du listade upp alla saker då så att du fick se hur långt ni har kommit. Ibland behöver man göra en sådan lista för att se hur man ligger till. Jag tycker att ni har kommit jättelångt!!!


    LadyTeague skrev 2013-03-20 16:16:11 följande:
    Jag har gjort samma sak, men det fungerar inte helt alla gånger!

    Jag insåg inte hur långt vi hade kommit innan jag skrev i den här tråden!
  • Äldre 21 Mar 17:56

    Hur kommer ni att göra med efternamnet?


    Byter ni? Byter han? Byter båda? Lägger ni till ett mellannamn? Skapar ni ett helt nytt?


    Jag bestämde mig nu i veckan. Jag tar min blivandes efternamn. Han har ett ovanligare efternamn vilket gör att jag kommer att bli ganska ensam att heta det och jag gillar tanken om att vi står enade mot världen som familj (vilket man självklart kan göra utan att heta lika ). Min blivande blev rörd och hedrad av att jag ville byta. Han har hela tiden sagt att detta måste jag själv bestämma och han vill inte att jag ska byta bara för att det är tradition att göra så för kvinnor. Men som sagt, nu har jag bestämt mig. Det blir hans efternamn och det känns så bra.

  • MTB
    Äldre 21 Mar 20:04

    Jag kommer också att byta till min blivande makes.
    Jag har funderat kring det länge. Båda två har ovanliga namn, hans är mer ovanligt än mitt men mitt låter bättre. Men då han inte kommer att byta till mitt och jag hellre vill att vi heter samma sak än ha kvar mitt eget så byter jag till hans.

  • mimmi
    Äldre 22 Mar 08:56

    Hahahahahahahahah!!!


    Jag skulel aldrig ha sagt något!! Nu har det hänt mig oxå det som hände för dig Jonsar!


    När mamma skulle ringa till det stället där vi ska bo/festa så hade de minnsan ingen bröllopsbokning..


    Jag ringde genast upp å näää, det var inte inbokat, varken lokalen eller min å sambons hotellnätter..


    Jag tror att ägarinnan blev mer nervös än mig... Det är dessutom marknadshelg i byn den helgen så allt var ju liksom fullt...Eventuellt måste hon flytta ut några till annexet så jag och mannen får riktiga rum..


    Å lokalen skulle ju användas till buffé den dagen..


    Hon skulle kolla bygdegården som ligger intill och återkomma..


    Kan säga att jag inte fått mkt sömn inatt..


    dessutom kom min klänning från kina igår.. och den var fin, bara inte 100% som jag tänkt mig.. så det har oxå orsakat sömnsvårigheter.. Jag tror den blir bra med lite ändringar dock!

  • 737dag­ar
    Äldre 22 Mar 12:17

    Min blivande har bytt till sina morföräldrars efternamn och jag kommer byta till det jag med.. Har värsta krisen om det bara, tycker det är skitjobbigt.

  • LadyTe­ague
    Äldre 22 Mar 12:53

    Jag har bestämt mig för att ta hans namn och ha mitt eget som mellannamn. Jag vill heta samma som honom och han vill gärna ha sitt, men jag vill gärna ha kvar mitt eget också.

    Helst av allt skulle jag vilja byta till något eget och att båda sparar sina egna som mellannamn, men  det blir hans.

    Tur att jag inte hade hunnit lägga till min pappas efternamn och min mammas adliga släktnamn, då hade jag haft fyra efternamn att välja mellan, och då har jag redan tre förnamn också. Skulle vara en intressant underskrift på 38 bokstäver om man fick ha alla! 

Svar på tråden Bröllop 27 juli 2013