• Äldre 6 Feb 22:54
    83365 visningar
    487 svar
    487
    83365

    Bröllop 27 juli 2013

    Jag tänkte att vi som gifter oss den 27 juli 2013 kunde samlas i denna tråd. Berätta gärna var i planeringen ni är. Vilken typ av vigsel, vilken typ av fest ni planerar m.m? Problem, framgångar och funderingar ryms här.

  • Svar på tråden Bröllop 27 juli 2013
  • Äldre 6 Feb 22:58
    #1

    Jag kan börja. Vi har nu ikväll bokat en borgerlig vigselförättare som kommer att viga oss vid havet i den by som jag kommer ifrån. Jag är överlycklig över detta just nu. Sedan har vi bokat bygdegården i byn för festen. Nu börjar det rulla på för oss.

  • pamjof­re
    Äldre 7 Feb 08:19
    #2

    Vi gifter oss också den 27 Juli :), men i Häsleholm. Vi ska ha ett bröllop med ca 80 gäster. Gifter oss i kyrka och har festen i en lokal som nästan e som en bygdegård. Lokalen är ganska stor och har två stycken rum, i den ena tänkte vi ha middagen och den andra dansen. Det mesta är ordnat bokning av lokaler, präst (bekant till familjen), inbjudningskort skickade, klänning betald och insydd, tärnklänningar fixade, mannen kläder beställda, dj, tårta, bil blir övverraskning från min syster och min moster.

    Maten är i princip det ända som inte riktigt är spikat ännu, men ska ha buffe ivf, sen efterrätt och framåt sen kvällen tårta.

  • mimmi
    Äldre 7 Feb 08:19
    #3

    27/7! Världens bästa datum! :)


    Gfter oss i en liten by i västerbotten där jag vuxit upp, men runt 70 mil från där vi bor nu, så det krånglar till saker en del.. Ska åka upp i påsk och träffa div människor för att kunna spika saker helt, typ cateringen, prästen, konditorn, leta frisör osv..


    Vi blir nog ett hyfsat litet bröllop på grund av avståndet... Min släkt finns ju där uppe, men blivande makens är från Dalarna.. sen har jag många kompisar i Skåne.. Bjudna är väl runt 60pers + barn. Vi gissar att det kommer runt 35-40..


    Vi har valt att ha barn med då vi själv har en liten dotter som då kommer vara strax över 2 år, klart hon ska vara med! Dessutom finns det ju absolut ingen chans att hitta en barnvakt som hon känner och som inte är bjuden.. Kanske går det att lösa genom att min farmor kan ta hem henne till sig (hon bor i byn) efter middagen. Vi kommer även att bo där vi ska ha festen, så det löser sig på nåt vis!


    De vänner och släkt vi har bjudit som har barn är ju vuxna människor, och inga som låter sina "ungar" ränna fritt liksom.. Hellre att de kommer och har barnen med sig än inte kommer alls.. Som sagt, avståndet är ju avgörande oxå..


     


    Avbockat från checklistan:


    save-the-date kort utskickade och med det temat och färgerna (nörd/vintage i beige,rosa å ljusblått)


    kyrka bokad


    lokal bokad


    tårta bokad


    fotograf bokad


     

  • mimmi
    Äldre 7 Feb 10:37
    #4

    Förresten... idag är det 170 dagar kvar!!

  • Äldre 7 Feb 11:34
    #5

    Åhh vá roligt att det är fler som ska gifta sig denna dag. Vi kommer oxå att gifta oss i Västerbotten. Min sambo kommer från Finland så vi kommer att försöka blanda in finska saker så mycket som möjligt. Vi har förutom vigselförättare och lokal bestämt: Mat: gör vi själva för Tårta: gör min syster Fotograf: min bror och hans flickvän Klänning: ska beställas snart Inbjudningar: ska börja göra dom ikväll. Både de på svenska och finska. Ring: har hittat en perfekt ring för mig Övriga smycken: jag fick pärlhalsband och pärlörhängen av min sambo i julklapp. Han hoppades att jag skulle vilja bära dessa på vårt bröllop

  • Madele­ine176
    Äldre 7 Feb 12:52
    #6

    Vi gifter oss också den 27 Juli 2013.


    Vi gifter oss i Värmdö Kyrka, utanför Stockholm.
    Vi har festen i en bygdegård och har bjudit ca 75personer.


    Inbjudningar skickade, Kläder ordnade och uppsydda, fotograf bokad, dukning planerad, florist ordnad, frisör likaså.


    De som är kvar är mat, men de är på de och de blir en sommrig buffé. Tårta står vi och velar mellan två olika ställen.


    Dock har vi inte riktigt hittat ringar än, vet inte om min blivande ska en eller två ringar.


     

  • Lina
    Äldre 7 Feb 21:31
    #7

    Vi gifter oss också den 27 Juli 2013


    Vi gifter oss i en kyrka här i norrbotten sen ska vi ha bröllopsmiddagen/festen i en bygdegård lite utanför stan :)


    Kyrkan bokad, save the date korten utskkickade, bygdegården bokad, firör fixad, tårta bokad min svägerska gör tårtor) och fotograf fixad:)


    Klänningen och skorna beställda och påväg och jag väntar med spänning på att dom ska komma:)


     


    Vad roligt att det är flera som ska gita sig samma datum:)

  • pamjof­re
    Äldre 8 Feb 08:19
    #8
    jonsar02- va kul att ni gör maten själva, har oxo funderat på det, men är det inte svårt att förvara och hinna med, eller gör ni mkt i förväg?

    Kul att de e så många som gifter sig den 27! Halvår kvar nu :), börjar kännas ganska lite, nu när man redan har planerat i ett år.. :P
  • Äldre 8 Feb 11:59
    #9

    Pamjofre: vi kommer att ha mat som vi kan förbereda ganska mycket. Vi ville försöka hålla kostnaderna nere. Nu skriver jag från min telefon så ni vet varför det kan se konstigt ut. Eftersom vigseln är kl 15 på stranden så ska vi ha brudskål och snittar där oxå. Vi ska göra 3 olika typer av snittar. Smördegssnurror med trattkantareller, laxsnittar med gräslöksfyllning och en vegetarisk tunnbrödsrulle av ngt slag. Smördegssnurrorna och tunnbrödssnittarna kan vi göra dagen innan. Laxsnittarna kan vi göra upp till 2 månader innan och förvara i frysen. Väldigt smidigt!!! Det vi ska skåla i är mitt absoluta favoritbubbel. Ett mörkrött bubbel som tyvärr inte säljs i Sverige så vi får köpa in det i Finland och ta hit. Middagen ska vara buffé. Eftersom min sambo är från Finland ska vi ha karelska rispiroger med äggsmör, västerbottenspaj med romsås, köttfärslimpa (min sambos absoluta favorit), potatis, svampars, lingonsylt, sallad, bröd. Tårta: gräddtårta med jordgubbar (oxå min sambos absoluta favorit). Snittarna och bubblet har jag bestämt. Buffén har min sambo bestämt.

  • pamjof­re
    Äldre 8 Feb 15:03
    #10

    Åhh va mysigt att ha vigslen på stranden! Hoppas hoppas på bra väder!!
    Okej, ja snittarna låter som en bra å smidig idé, de har vi oxo tänkt att ha, och göra själva med hjälp av min pappa (som e duktig på att fixa, å har kanske lite mer tid än oss). Buffen låter ju super, paj och piroger låter ju som man kan frysa dem.

    Va bra att ni har delat upp, så att ni får några av era favoriter! Ska ni ha ngn efterrätt eller "bara" tårta?

    Hur många blir ni ungefär? 

Svar på tråden Bröllop 27 juli 2013