• Fröken­Mäkelä
    Äldre 6 Feb 19:40
    8435 visningar
    40 svar
    40
    8435

    Thailand

    Nu funderar vi på att åka till Thailand på bröllopsresa men vart ska man åka då?


    Någon som varit i Thailand kan komma med tips och råd. Vi vill gärna ha nära till stranden och shopping :)

  • Svar på tråden Thailand
  • Jessa
    Äldre 13 Feb 00:04
    #1

    Hej!

    Vi kom nyligen hem från Thailand - helt underbart.

    Vi bodde i Patong och där är man verkligen nära shoppingen. För vår del var det lite väl wild and crazy så vi höll oss till de lugnare gatorna.

    Däremot åkte vi ofta til en strand en liten bit bort som hette Kamala - den kan jag verkligen rekommendera - har sett att Ving har fina hotell där. Däremot kommer du bort från shoppingen - men det är lätt att ta sig till Patong om ni vill handla.

    Jag hade aldrig varit i Thailand förut och nu vill jag bara tillbaka. Jag kan tänka mig att det finns betydligt lugnare ställen att åka till (än Patong) som säkert andra kan tipsa om. Vill man ha fint vatten och härlig strand vill jag rekommendera Kamala. Är man mest ute efter shopping är Patong bra. 

    Trevlig resa  

  • Mustik­ka
    Äldre 13 Feb 22:30
    #2
    FrökenMäkelä skrev 2013-02-06 19:40:52 följande:

    Nu funderar vi på att åka till Thailand på bröllopsresa men vart ska man åka då?


    Någon som varit i Thailand kan komma med tips och råd. Vi vill gärna ha nära till stranden och shopping :)


    Nu har inte jag varit i Thailand men vi funderar på att ha vår smekmånad där.
    Har vänner och släkt som åker dit varje år och varit överallt i Thailand. De rekomenderade Krabi och Kosamui koh chang. Det är lite lugnare platser litem er honeymoon =)

    När ska ni åka? Vi gifter oss i Juli och vill åka då i början av augusti. Men det ska vara regnperiod då tydligen. Men vad man hört så är det inte mycket de regnar =) Phuket har vad jag hört inget att rekomendera för smekmånadspar 
  • Äldre 13 Feb 23:05
    #3
    Koh Lipe- paradis ö. Gillade även Koh Lanta och hörde gott om Koh Tao. Däremot gillade jag inte Krabi.
  • stormh­elen
    Äldre 13 Feb 23:16
    #4
    Mustikka skrev 2013-02-13 22:30:55 följande:
    När ska ni åka? Vi gifter oss i Juli och vill åka då i början av augusti. Men det ska vara regnperiod då tydligen. Men vad man hört så är det inte mycket de regnar =) 

    Min syrra och hennes familj var i thailand i juli i sommras, då det också var regnperiod.


    De sa att när det väl regnade så öste det verkligen men det varade bara i någon timme som alldra längst (då kan man ju göra något annat), sedan var det jätte fint väder och varmt.


    De tyckte att det funkade jätte bra att åka då. Ett extra plus i kanten var att det var rea där nere. Så nog för att det är billigt i Thailand, men då var det snuskigt billigt. Sedan gör det ju inget att även själva resan är billigare. Min systers familj fick resan för halvapriset gemtemot om de hade åkt under högsäsongen. Glad


    De har ju en tendens att höja priserna rätt så duktigt om man är där vid jul och nyår, då de vet att många "välbärgade" västerlänningar kommer dit. Flört

  • Mustik­ka
    Äldre 13 Feb 23:42
    #5
    stormhelen skrev 2013-02-13 23:16:16 följande:

    Min syrra och hennes familj var i thailand i juli i sommras, då det också var regnperiod.


    De sa att när det väl regnade så öste det verkligen men det varade bara i någon timme som alldra längst (då kan man ju göra något annat), sedan var det jätte fint väder och varmt.


    De tyckte att det funkade jätte bra att åka då. Ett extra plus i kanten var att det var rea där nere. Så nog för att det är billigt i Thailand, men då var det snuskigt billigt. Sedan gör det ju inget att även själva resan är billigare. Min systers familj fick resan för halvapriset gemtemot om de hade åkt under högsäsongen. Glad


    De har ju en tendens att höja priserna rätt så duktigt om man är där vid jul och nyår, då de vet att många "välbärgade" västerlänningar kommer dit. Flört


    Ojojoj det var verkligen glada nyheter :D och det kan vara skönt med lite regn också ibland. Vet du något om hur varmt det var? själv är jag en värme älskande person, ju varmare desto bättre 30+ är min grej haha. Man vill ju hellst ha det varmare än hemma i Sverige. Tycker verkligen det var bra tipps det där. Blev ju glad av att höra med rean och att det dessutom är billigare att åka dit. Passar vår student budget då perfekt Solig

    Måste kolla upp det närmare
    Tack =D
  • stormh­elen
    Äldre 14 Feb 00:05
    #6

    Jag kommer inte ihåg exakt hur varmt det var, men helt klart 30+


    Jag kan ju alltid kolla lite mer i detalj med henne i veckan om du vill?


     


    Jag har för mig att de betalade för två vuxna och en 15 åring (vet inte om hon gick som vuxen eller inte) runt 40.000:- för två veckor på ett 4 stjärning (eller om det var 5 stjärnigt) hotell samt flygresan.

  • Fröken­Mäkelä
    Äldre 14 Feb 08:40
    #7

    Tack för alla fina tips!

    Vi kommer åka mitten/slutet av september då vi gifter oss den 14:e september, åhhh bara 7månader kvar nu!

    Om det blir Thailand eller inte är inte bestämt än heller. Blir nog att vi beställer en sista minuten resa...
    Men vi kommer inte att åka på högsäsong, betala nästan 20T mer bara för åka när alla andra gör det finns inte i vår ekonomi.

    Men jag fick ett väldigt bra tips av en arbetskamrat. Att boka ett hotellrum och skriva i bokningen att det är honeymoon. Så i 9av10 fall så brukar tydligen thailändarna upgradera antingen till bungalow vid stranden eller bättre rum. För samma pengar :) Nu lovar jag inte att de gör det, men de hade blivit det när de åkte dit på sin bröllopsresa.

  • Mustik­ka
    Äldre 14 Feb 11:18
    #8

    Åh ja tack snälla det vill jag gärna veta :) tycker det priset var ganska bra. Vi tänkte köpa flygstol bara och boka hotell där. Först tar vi självklart en natt lr två någonstans och sen letar vi reda på ett hotell där. Det blir hälften så billigare. Har kusiner som åker till thailand varje år. Och stannar i 3 mån. De rekommendera att man gör så. Man ka få ett 4 stjärnigt lr bungalow för under 300 lappen. Och de åker oftast när de högsäsong =) det är billigare under lågsäsongen säkert :))

  • svenne­johan
    Äldre 14 Feb 11:30
    #9
    FruForsmark skrev 2013-02-13 23:05:50 följande:
    Koh Lipe- paradis ö. Gillade även Koh Lanta och hörde gott om Koh Tao. Däremot gillade jag inte Krabi.
    Håller på att planera smekmånad i Thailand, har varit på Koh Lanta tidigare. Har också hört mycket gott om Koh Tao, får nästan bli det tror jag.
  • mariat­h
    Äldre 14 Feb 11:36
    #10

    Vi håller också på att planera bröllopsresa till Thailand, men vi funderar på Koh Samui. Finns jättemycket fint där verkar det som. Problemet är bara att bestämma sig...

Svar på tråden Thailand