• helent­heres
    Äldre 5 Feb 14:35
    15682 visningar
    32 svar
    32
    15682

    Tips på lokal centralt i Karlstad?

    Tips på lokal centralt i Karlstad?' PRO-gården är uteslutande och eftersom vi vill ha med egen alkohol så är även hotellens festlokaler det.

  • Svar på tråden Tips på lokal centralt i Karlstad?
  • Ebbaa
    Äldre 5 Feb 19:37
    #1

    Va roligt med en till i Karlstad!
    Vi tittar också runt just nu men för oss känns de som något av hotellen kommer passa bäst trots att det kanske blir dyrare då vi har många som kommer behöva övernatta (praktiskt att alla kan dricka om vi behöver inte hyra transport eller så).  Nu har jag ju ingen aning om vilken typ av bröllop/budget eller plats men här är lite:

    Jag har hört att frimurarhuset skall vara väldigt fint om ni känner någon som är frimurare?
    Nu har jag inte koll på vilka lokaler man får ta med alkohol till men de jag hört om är:
    Alsters Värdshus
    Bar Bayard (där tror jag man får ordna mat och dryck själv)
    Mörudden
    Forshaga Hembygdsgård
    Kristinehamns Hembygdsförening

    När är det ni skall gifta er? Glad

  • Ebbaa
    Äldre 5 Feb 19:57
    #2

    Oj, såg nu att du skrivit centralt i Karlstad. Då kanske mycket försvann redan där Tungan ute

  • helent­heres
    Äldre 5 Feb 22:01
    #3

    Den 29e, i Domkrykan. Ni då?


    Just nu hoppas vi på 1. Amerikasalen i Residenset och 2. Frimurarhuset.


    Vi har också många som sover över men är man centralt så är ju inte det några problem.


    Tänkte köra catering från 3kök, blommor från Herrhagens blomsterbutik. HHår fixar svärmor, men funderar på sminkös?

  • Ebbaa
    Äldre 5 Feb 23:26
    #4

    Den 29e vilken månad? :)
    Vi skall också vigas i domkyrkan, den 28e Juni 2014.
    Jag är inte från Karlstad egentligen så jag har fruktansvärt dålig koll på lokaler, blomsterhandlare och konditorier, hade vi haft det i Göteborg hade jag vetat bättre. Allt jag vet är det jag läst online, så får börja åka runt till hotellen och titta på deras lokaler snart för att få mig en uppfattning. Än så länge har vi haft kontakt med stadshotellet, har även pratat med Clarion hotel Plaza, skall åka dit och prata mer med dom på torsdag.

    Är Amerikasalen fin? :) Vad ingår och vad verkar ert kuvertpris hamna?
    Jag hade gärna gjort som ni (blir nog billigare och man kan styra mer själv) men är rädd att de inte blir bra eftersom jag, som sagt, har dålig koll på Karlstad.

    Har hört jättemånga som rekomenderar PRO-gården, vad är det?

  • helent­heres
    Äldre 6 Feb 08:28
    #5

    Haha missa att skriva juni,så blir exakt ett år efter oss ni ska gifta er då =)
    Jag ringde och boka kyrkan igår, så blev väldigt nöjd med att fåd et datumet jag ville.

    PRO-gården ligger på Sundsta, ganska nära älven men tror inte det ärälvutsikt. Hört mkt bra om den jag med, men man får vara beredd att lägga ut ganska mkt pengar på att dekorera för att få det bra tydligen. Jag är i första hand ute efter en mer "unik" lokal. Hoppas det blir klart snart.

    Kul att kolla runt men jag litar inte på folks åsikter helt. Jag har rätt höga krav och om den som skriver omdömet inte har det så behöver det ju inte var så bra det som den rekommenderar...
    Är främst sminkös, bageri och en rolig bil som jag inte är påd et klara.

  • Ebbaa
    Äldre 6 Feb 11:56
    #6

    Okej, va kul! Tur att domkyrkan inte var uppbokad, vilken tid har ni? Fick du den tiden du tänkt dig.. Jag som ändå är 16månader i förväg fick ändå inte välja hur som helst utan fick två tider att välja på typ.
    Ja, sminkös vet jag inte riktigt.. I göteborg brukar man kunna boka hos typ sminkbutikerna, vet inte riktigt hur det funkar här och finns ju inte så mycket såna butiker heller..
    Bageri och rolig bil vet jag nog inte heller faktiskt..

    Har du försökt boka Amerikasalen eller kollar du efter annat först?

    Ja, ja vet var du menar.. Lite därför vi åker runt och kollar på allt också. Även om folk har höga krav är det ju inte säkert att det passar våra behov lika väl som det passade någon annans osv.

  • helent­heres
    Äldre 6 Feb 12:25
    #7

    Vi fick halv 4 skulle gärna haft lite tidgare men för lägga fotograferingen innan bröllop istället för efter nu.
    Ska kolla amerikasalen på måndag, och hoppas på att vi ska kunna boka då. Hittade en make-up artist i karlstad, frilans, när jag googlade. ska ta kontakt med henne så småningom. Det känns väldigt tråkigt att eställa bröllopstårta fån maxi bageriet men funderar på det.
    har du börjat fundera på klänning?

  • Ebbaa
    Äldre 6 Feb 12:49
    #8

    Okej, vi fick också halv 4. Först sa hon att jag bara kunde få 14 men jag villa igentligen få 16 så när jag tjatade lite gav hon med sig till 15.30. Våra gäster kommer behöva köra en bit så jag ville inte lägga det för tidigt för deras skull och vill gärna kunna ha själva fotosessionen innan så att man kan fotas med gäster och bege sig till festen ihop direkt efter vigseln.

    hmm.. ja, maxi känns tråkigt. Hittade tre när jag bara googlade lite snabbt, vet dock inte hur bra dom är eller så men du kanske kan gå dit och få smaka på fyllningar och så?
    www.damms.se/
    www.lundbergsfinbageri.se/
    www.wienerkonditoriet.com/index.php/vara-konditorier/karlstad.html

    jag tyckte lundbergs verkade ganska bra, kanske är värt att kolla med dom?

    Ja, jag hade bestämt mig för en klänning. Har alltid velat ha en i tea-length, dels för att jag är väldigt kort och tenderar att se oproportionerlig ut i långa klänningar (märkte det vid studentbalen bl.a.) men också för att det är praktiskt att kunna byta skor utan att behöva tänka på att dom skall vara lika höga samt att det är lite lättsamt och inte så "tungt" på sommaren. Hade bestämt mig för Matthew Christophers "Arabesque", tänkte ha den ihop med en mer plåttrig slöja och några söta, höga klackskor (dock vet jag inte om den säljs i sverige, har bara kollat på nätet). Men nu har jag börjat fundera över om jag kanske skall försöka hitta en lång klänning ändå, eftersom vi skall vara i domkyrkan.. Vi skall inte ha så många gäster så det är inte sådär jättepampigt oavsett och denna klänningen är väldigt jag, men hmm... ja vet inte riktigt.. Kommer från Göteborg så jag skall nog åka dit och prova runt lite oavsett. Har du börjat kolla runt? Hur många gäster skall ni ha?

    www.matthewchristopher.com/en/collections/item/2012/Arabesque/

  • helent­heres
    Äldre 6 Feb 13:05
    #9

    Fin klänning! De jag har kollat på går i del stuket, men hellånga och utan större applikationer. Bröllopet och fenetn kommer gå lite i vintage med färger som guld och mörkbrunt. Känns som andra fäger blir dumt eftersom lokalerna vi önskar går i "äldre lyx" stil.
    Har du funderat på ring? jag vill ha en i vit guld, tunn alliansring med stenar runt om.
    Dom tårtsidorna såg bra ut! Min blivande mans styvsyster gör grymma tårtor men bor 40 mil bort så vet inte hur det blir om hon kan komma dagen innan och göra tårtan som bröllopspresent.

  • Ebbaa
    Äldre 6 Feb 13:17
    #10

    Ja men visst är den fin! Kan du visa någon du har tittat på?
    Jag tycker att de flesta brudklänningar är alldeles för plåttriga Obestämd
    Gud va fint! Jag vill nog också ha lite sådär, älskar vintage.

    Ja men be henne komma, antingen kan du be henne göra det som present eller så kan du ju fråga om det räcker att ni betalar för materialet, blir ju en enorm prisskillnad.
    Min svärmor är florist så hon kommer göra blommorna åt oss, behöver bara betala för själva blommorna så bjuder hon på arbetet.

    Jag hittade faktiskt en ring för väldigt länge sedan på någon smyckesida som jag bara "AH! DENDÄR ska ja ha den dagen det blir av" så jag har sparat bilden och tänker be en guldsmed göra det. Den är en solitärring i vitguld och det är själva fattningen som är så fint tycker jag. Den är också väldigt mycket "jag", enkel men ändå med detalj. Dock har jag förstått att det krävs en ganska stor sten för att kunna göra fattningen, först tänkte jag att jag kanske skulle få ha en morganit eller någon annan ljus sten då jag själv tycker att en  0,7carat diamant till exempel är väldigt mycket pengar. Men sedan kom jag på att min pappa bor i holland ibland (han reser väldigt mycket så det är inte alltid lätt att hålla koll på) och det visar sig att det bara är en timme från där han bor till Antwerpen (!!) så nu kanske det blir en så stor diamant ändå, priserna där är ju mindre än hälften.

Svar på tråden Tips på lokal centralt i Karlstad?