• SaraJo­akim
    Äldre 28 Jan 15:18
    2226 visningar
    5 svar
    5
    2226

    "Asien - multiple stop"

    Hej hopp!

    Vi skulle vilja göra en multiple-stop resa runt Asien som bröllopsresa. Är det någon som har gjort/planerar att göra detsamma?

    Vi vill gärna ha tips och idéer! Bra länder, sevärdigheter, inte allt för turistiga ställen att bo på, just den här resan vill vi inte direkt basera i storstäder.. lite strand, romantik och äventyr, kan man sammanfatta det så? :)

    Just nu har vi ett förslag uppe på flyg mellan
    GBG - Kuala Lumpur Malaysia - Phuket Thailand - GBG 
    Men de känns lite sådär så jag letar vidare.

    Det är ju så STORT! Jag vet inte riktigt vart jag ska begränsa mig i sökningarna, inser att de måste bli mer än både en och två resor för att "se allt" men vart kan man börja...? 

    Vi ska åka någon gång i oktober-november är det tänkt. 

  • Svar på tråden "Asien - multiple stop"
  • Äldre 28 Jan 16:33
    #1
    SaraJoakim skrev 2013-01-28 15:18:20 följande:
    Hur länge har ni möjlighet att resa? Är det backpacking ni är ute efter eller mer stanna på samma ställe?

    Malaysia har jag ingen erfarenhet av ännu, men kan varmt rekommendera länder som Thailand, Laos, Vietnam och Filippinerna. Kambodja är vackert men oj så fattigt + turistigt vilket tyvärr betyder mycket svindleri och prostitution. Om ni söker strand och romantik och vill hålla er till Thailand så vill jag tipsa om östkusten med Koh Chang, Koh Kood och Koh Mak!

    Koh Chang är en otroligt vacker och stor ö där turismen är utbredd men det har fortfarande kvar sin charm, de mindre öarna Koh Kood och Koh Mak har betydligt mindre turister och där kan man verkligen få vara för sig själva och bara njuta av vackra stränder och varandra.

    Laos är fantastiskt men inget strandliv, men billigt och underbart  vackert med djungel överallt.

    Vietnam är vacker natur, kolla in Halong Bay som ligger utanför Hanoi och eftersom det ändå är bröllopsresa så kan jag tipsa om ett ftg som kör där som heter IndoChina Junk (jättefina båter och underbar mat). Hanoi är en underbar stad med massor av gamla franska kolonialhus och känslan som omger en är Jungelboken eftersom djungeln håller på att ta över staden :) Det finns två vackra öar i söder (Con Dao och Phu Quoc).

    Blev kanske lite rörigt här men kan iaf lova att Asien är underbart och man får massor för pengarna, oavsett storlek på plånboken :) 
  • Victor­iaE
    Äldre 29 Jan 18:15
    #2

    Haller med Carisdotter- hur lange ska ni vara dar?

    Annars ar alla forslag ovan valdigt bra. Jag ville ocksa rekommendera Pulau Pangkor i Malaysia, om ni vill ta det lungt pa en strand. Det ar mest lokalbefolkningen som aker dit, vilket betyder att det inte ar for  manga turister dar. Dock sa blir det lite mer liv Fredag-Sondag, da det ar manga som aker over helgen, sa om ni vill ha helt ororda strander, sa se till att aka under veckan.

    Annars sa skulle jag ocksa rekommendera Si Phan Don i Laos, som ar en sorts skargard som pa Mekong floden som gransar Cambodia. Otroligt fin atmosfar, och valdigt latt att bara ta det lugnt och glomma bort tiden. En liten varning bara- om ni ser "happy" milkshake/pizza/whatever pa menun, sa ar det lite.... "extra" ort-ingridienser i det.

    Om ni tar er till Laos, sa skulle jag ocksa rekommendera the Loop. Man hyr en motorcykel (typ en barnversion av en motorcykel som tar 5 minuter att bemastra) i Thakhek, och aker runt lokala byar. Loopen tar ca 3-4 dagar, och det ar en valdigt unik upplevelse da man inte riktigt vet hur dagen kommet att sluta. Man far en karta nar man hyr motorcykeln (handritad), och off you go. Vilket egentligen betydde att vi overnattade med lokalbefolkningen ute i byarna for att vi misraknade lite hur lange det skulle ta att komma till nasta storre stad. Minns vadligt starkt hur vi blev injudna att sova over hos en familj, och ata middag med dem, i deras lilla hus pa styltor. De kunde ingen Engelska alls, sa all kommunikation var genom teckensprak och skisser. Unikt, ja, men vart det. Glad

    Sag till om du behover mer tips eller har fragor. Glad

     

  • Äldre 29 Jan 18:22
    #3

    Mina föräldrar åkte till Thailand, Malaysia och Singapore och året efter bara Thailand och Malaysia. Beror på hur länge ni ska resa och vad ni ska göra. Vissa stopp kan kräva fler dagar t.ex.

  • Äldre 29 Jan 20:57
    #4

    Vi kommer att åka på vår bröllopsresa i augusti i år, till Vietnam i nästan fyra veckor :) 

    Hihi, det var inte mycket till tips men jag blev glad över att se att någon annan också planerade in Asien :) 

  • Äldre 29 Jan 21:47
    #5

    Varför inte lägga in fantastiska Bali som ett stopp på vägen?

Svar på tråden "Asien - multiple stop"