• Anonym (längt­ar)
    Äldre 22 Jan 12:07
    296342 visningar
    1436 svar
    +2
    1436
    296342

    Brudar 2016 här kan vi följas åt :)

    Väljer att lägga tråden anonymt då jag är rädd för påhopp eftersom jag börjat planera så tidigt.

    Det är ju ett tag kvar men det måste väl finnas några fler som längtar och väntar...?

    Hur går det för er andra med planeringen?

    Hittills har vi bestämt: Prel datum, börjat titta på ringar, tittar på lokaler, valt kyrka, spanar på känningar, valt ut save-the-date som ska skickas om ett år (tidigt jag vet, men vi vill att alla ska kunna komma). Jag har nu börjat fundera på färgtema och dekorationer och ska snart fråga min tänkta tärna.

    Hoppas här finns några andra som är tidiga planerare med:)

  • Svar på tråden Brudar 2016 här kan vi följas åt :)
  • Äldre 26 Jul 19:37

    Hur lyckas ni göra en budget? Tycker det är jättesvårt att räkna på vad saker och ting kommer kosta. Klänning och ring känns svårast för mig.

    Velar mellan att beställa en kinaklänning eller våga ta mig till butik och prova, för att sedan se prislappen och fälla några tårar haha. Vet ungefär vad jag vill ha för ring men vi är nog inte beredda att betala priset. Fick hem en kupong från Guldfynd med 25% rabatt men såg sen att det inte gäller Schalins och andra märken.. Ring och festen är det jag vill lägga mest pengar på :)

  • Äldre 26 Jul 20:12

    Herregud...budget....misär.... Ska vi ha ett bröllop spm vi kan vara stolta över och som speglar oss så verrkar vi inte kunna komma under 119000 kr inkl allt men minus resa.

    Bara mina prylar går på 36000kr.... Framförallt för att jag hr hft såån otur med min klänning. Skulle sy upp en hos sömmerrskan och den ser ut som en buttericks klänning. Så fick köpa en ny klänning men valde då att köpa en i butik för vågade inte lägga pengar på kinaklänning om det skulle bli fel. Sen kostar min ring 20000, men hde räknat med 20000kr För ring pch klönning från början men men....

    Festen typ 40000 för 30 pers

    Mannens kläder 10000kr jag tycker det e alldeles för mkt men han vill verkligen vara fin och skräddarsydd så, fine, får jag en svindyr ring kan han väl få sin fina kostym.

    5000kr transport

    5000kr för 2 hotellnätter

    Inbjudningar tackkort frimärken 2000kr

    Blommor 2000kr

    Fotograf 4500kr

    (Stråkorkester15000kr, har fått nej från sambon men tänker isåfall lägga undan pengar själv till det, jag vet, too much....)

    Som tur är hr jg redan betalat av både klänningr och ring så minus 36000kr har vi 83000kr kvar om jag lyckas få ihop till min orkester, eller kvartett e det, annars 68000kr kvar att betala...

    Tack och lov slipper vi dekorationer osv för det ingår .

    Då försöker jg ändå snåla på prylar ( förutom ringen egentlingen, men så blev det ju mkt dyrare med mina klänningar)

    Alla vi pratat med som gift sig har sagt att de spräckt budgeten och att man alltid får räkna med mer men jag trodde att vi skulle klar oss under 60000kr när jag började med det här.

    Lycka till med budgeteringen, och hoppas ni är bättre på att vara ekonomiska än jag haha

  • Äldre 26 Jul 21:29

    Äntligen kan jag va med och skriva, få tips och fråga här inne hos er för nu har vi bestämt oss för ett datum nästa sommar ???? den 7 Juli friade jag till mannen och han sa självklart ja (han som aldrig skulle gifta sig). Imorgon ska jag ringa till stället vi vill hålla middagen och festen på och hoppas på att det är som vi vill och är ledigt.

    Vi vill ha ett ganska litet bröllop men vi kommer ändå bli 60 stycken om alla kommer som vi absolut vill bjuda, det är min stora familj som ställer till det och då bjuder vi ändå inte alla.

    Budgeten har jag börjat klura på och tänkt att allt förutom kläder och ringar ska ligga på Max 20'000kr men där är jag välisgr säker på att vi kan hamna under. Jag ver att mina ringar går på sammanlagt 12'500kr (har inte köpt förlovningsringen än och vill ha både och). Sambon har ingen aning om vilken ring han vill ha så den summan är okänd än så länge. Klänning har jag ingen aning om än och sambons kläder kommer nog inte kosta allt för mycket då han nog vill ha det väldigt enkelt och avslappnat. Vi har två barn som kommer va brudnäbbar så deras saker går ju på lite också.

    Nej det är galet vad det drar iväg även om allt ska va väldigt enkelt.

  • Äldre 26 Jul 21:34

    Jag har följt denna tråden tyst i väntan på att få ansluta mig till den och er på riktigt och sen tre veckor tillbaka har jag nu äntligen en ring på mitt vänstra ringfinger.


    Jag kommer ihåg att vi diskuterade hur det är att bli friad till när man börjat planera bröllopet tillsammans redan innan man egentligen varit förlovad och hur man skulle komma att reagera eftersom man vet att det komma skall, om än inte när och hur. Jag är en väldigt blödig människa av mig, men alltså.. Ord kan ju inte nog beskriva..


    Hej allihop!

  • Äldre 26 Jul 22:06

    Vi har satt en budget på lite drygt 30.000 då vi vill ha det väldigt enkelt. Från början sa vi att vi skulle göra en budget på 20.000 men vi insåg snabbt att det var omöjligt att hålla om vi skulle få allt det vi önskade. Jag vill till exempel inte prioritera bort att ha en duktig fotograf, bilderna ska ju hänga på väggen resten av livet. Sedan hade vi tur att den fotograf vi gillade mest i området där vi ska vara inte var den dyraste. VI har ca 60 gäster med ca 10 barn inräknat.
    Vår lokalhyra ligger på ca. 3000
    Budget för klänning 5000
    Budget för vigselring 5000
    Fotografen kostar 7000
    Smink/hår 3000
    Dekorationer och mat gör vi själva med hjälp av familj och vänner, kommer inte ihåg hur mycket vi har budgeterat för detta.
    Brudbukett ska jag också försöka mig på att göra själv.
    Transport anser inte vi vara så viktigt så vi lånar något.
    Vi prioriterar även bort liveband eller artist utan kör på högtalare och spellista.
    Vi prioriterar även bort hotellnatt efter bröllopet och gör det bara extra fint och mysigt hemma. Vi kommer nog ändå vara så trötta att vi bara vill sova. Glad

  • Äldre 27 Jul 11:07

    Intressant att läsa hur ni har lagt upp er budget. Önskar att vi också kunde göra en.

    Igår satt jag och knåpade ihop lite på bröllopshemsidan. Då vi ska ha två dagars bröllop känns det lättare med en hemsida med mycket text än på pappersinbjudan.

    Idag ska vi fara och se lokalen igen, skönt när vi bor nära och kan se den lite när vi vill. Den här gången följer min mamma med. Då får hon se vad som finns i köket och vad hon kommer behöva ta med från sitt jobb (jobbar i skolkök). Vi ska redan nu provmöblera och se hur vi ska ställa borden. Kommer bli jättekul!

  • Äldre 27 Jul 11:31

    Kul att läsa era funderingar och planer. Vi har precis satt ett datum, det blir i juli nästa år. Har aldrig velat ha ett stort bröllop i kyrka så vi kommer att gifta oss i Turkiet! Präst är bokad, vi tar med honom, hans vigselrätt gäller inte utanför sverige så vi gifter oss på hemmaplan först men han ville ändå följa med och hålla i själva ceremonin vilket vi är otroligt glada för!
    Sjukt svårt dock att planera såhär ifrån Sverige och tyvärr måste vi lägga en hel del planeringsansvar på mina föräldrar (de har lägenhet där) samt våra turkiska vänner.

  • Äldre 27 Jul 11:36

    Det var upptaget i den lokalen vi ville ha på det datumet vi bestämt, såklart! Det är ett populärt ställe så jag förväntade mig inte så mycket annat egentligen men man blir lite besviken ändå. Nu letar vi annat ställe eller så får vi byta dag för där vi ville va hade två lediga dagar kvar hela nästa sommar så vi måste bestämma oss fort.

  • Äldre 27 Jul 11:41
    ampe skrev 2015-07-27 11:31:24 följande:

    Kul att läsa era funderingar och planer. Vi har precis satt ett datum, det blir i juli nästa år. Har aldrig velat ha ett stort bröllop i kyrka så vi kommer att gifta oss i Turkiet! Präst är bokad, vi tar med honom, hans vigselrätt gäller inte utanför sverige så vi gifter oss på hemmaplan först men han ville ändå följa med och hålla i själva ceremonin vilket vi är otroligt glada för!

    Sjukt svårt dock att planera såhär ifrån Sverige och tyvärr måste vi lägga en hel del planeringsansvar på mina föräldrar (de har lägenhet där) samt våra turkiska vänner.


    Hur många gäster räknar ni med då ni gifter er i Turkiet? Har ni familj där? Kan tänka mig att det är lite bökigare att planera när man inte är i samma land ens! :)
  • Äldre 27 Jul 11:43
    Emelie88 skrev 2015-07-27 11:36:13 följande:

    Det var upptaget i den lokalen vi ville ha på det datumet vi bestämt, såklart! Det är ett populärt ställe så jag förväntade mig inte så mycket annat egentligen men man blir lite besviken ändå. Nu letar vi annat ställe eller så får vi byta dag för där vi ville va hade två lediga dagar kvar hela nästa sommar så vi måste bestämma oss fort.


    Typiskt! Bor ni i en större stad? Datumet ni har bestämt, är det ett speciellt datum för er? Annars hade jag nog bytt datum om ni verkligen vill vara i den lokalen. Du kan inte boka redan nu så avbokar ni lokalen om ni väljer en annan?
Svar på tråden Brudar 2016 här kan vi följas åt :)