• Anonym (längt­ar)
    Äldre 22 Jan 12:07
    294046 visningar
    1436 svar
    +2
    1436
    294046

    Brudar 2016 här kan vi följas åt :)

    Väljer att lägga tråden anonymt då jag är rädd för påhopp eftersom jag börjat planera så tidigt.

    Det är ju ett tag kvar men det måste väl finnas några fler som längtar och väntar...?

    Hur går det för er andra med planeringen?

    Hittills har vi bestämt: Prel datum, börjat titta på ringar, tittar på lokaler, valt kyrka, spanar på känningar, valt ut save-the-date som ska skickas om ett år (tidigt jag vet, men vi vill att alla ska kunna komma). Jag har nu börjat fundera på färgtema och dekorationer och ska snart fråga min tänkta tärna.

    Hoppas här finns några andra som är tidiga planerare med:)

  • Svar på tråden Brudar 2016 här kan vi följas åt :)
  • Äldre 8 Oct 19:23

    KoA2016: Ja, visst är det vackert! Gillar tanken på att vara i ett slott, är det någon del av bröllopet jag kan tänka mig att spendera en slant extra på så är det lokal, där min gifter sig kommer ju alltid kännas speciellt för en, då är det kul att det är en riktigt speciell och vacker plats... sen får man ju urfina bilder! Dessutom ska vi inte ha så många gäster förmodligen, högst 50, då är det lite mer överkomligt att betala avgift per person.

    Gillar tanken på en  tea length! Jag vill ha en fin och lite pampig klänning, men jag gillar inte "ballgown" klänningar där det känns för mycket maräng. Jag tänker att man kan ha en vacker böljande klänning med en lång slöja med lite spets. Då blir det lite katedral känsla. Jag älskar chiffon i kjolen. Gjorde faktiskt ett blogginlägg här på BT om klänningar idag med en massa bilder om du vill kolla: www.brollopstorget.se/wordpress/myliefde/

    Och ja visst är det härligt att planera och fundera i förväg, så man hinner både förälska sig i lokal och klänning men ändå har tillräckligt med tid att ångra sig :) 

    Ska ni ha något speciellt tema för ert bröllop? Det är något vi inte riktigt kommit fram till än... :)

  • KoA201­6
    Äldre 8 Oct 22:43

    Groken: Kul att få kika på hur du tänker kring klänning och bröllop i övrigt, man har ju alltid sina egna idéer, men det är också spännande att se hur andra än en själv (och ens partner) pratar om det hela.

    Fina ringar ni har valt! (Även om bilderna inte var exakt hundra.) Jag är också inne på solitärring, men i guld (dock som vigselring). Vi pratade lite om det tidigare i tråden att vi är flera som gör det hela lite bakvänt, det vill säga, bestämt att vi ska gifta oss men ännu inte förlovat oss. Haha, jag som trodde vi var de enda. Flört

    Nja, tema vet jag inte riktigt. Vi kommer nog utgå en del från själva lokalen. Men att buketten ska innehålla solrosor har vi till exempel redan kommit underfund med. (Sambon har alltid sagt att jag är hans solros, då jag älskar solen.) Så det blir ett lite personligt inslag som är både lite unikt och lite annorlunda än de klassiska brudbuketterna. Sambon får kanske en gul fluga eller liknande. (Vi gillar båda när det är lite pigga färger - inte överdrivet dock).

    Vad har ni för för- respektive neckdelar med våren/ sommaren för er del? Vad har ni själva funderat kring för tema? Är det under våren kan man ju låta sig inspireras av alla vårblomster etc.

    Hur är det att ha flyttat till ett annat land? Hur trivs du? Hur länge har du bott där? Vill ni bo kvar där eller har ni planer på att flytta till Sverige eller till något annat land? ...ja, du ser, frågorna är många! Tungan ute

  • Äldre 9 Oct 09:55

    KoA2016: ja, jag gillar verkligen ringarna... Ska bli kul att lägga upp bilder sedan på de faktiska ringarna :) Det är något med solitär när man sätter dem på fingret, finns massor med andra supervackra ringar, men solitär känns så romantiskt och vackert för mig haha:) Kul att du också funderar på en.

    Vad vackert med personliga inslag som solrosor i buketten. Jag funderar faktiskt på att bara ha en enkel bukett med ängsblommor, kanske låter lite flummigt och jag vet faktiskt inte riktigt hur det ska gå till... Det är ju något som kanske skär sig lite, halvsvårt att blanda lantligt tema med ett slott, men det är annars något jag tycker är jättefint, lite midsommarkänsla med svenska vilda blommor och linnedukar osv :) 

    Så när det gäller tema tänker jag lite lantligt, och så älskar jag ljusblått. Tänker att det mesta ska gå i ljusblått och vitt just nu. Men jag vet inte som sagt! Jag har alltid älskat Disney men är lite osäker på om det går att få till ett sådant tema utan att det känns lite löjligt eller att man "försökt för mycket" haha:)

    Men när jag tänker mig en vigsel med tea length dress och solrosor i buketten, wow vad fint och det är klart det skulle funka i en vacker slottsträdgråd eller vart som helst för den delen :) 

    Jodå det är fint att bo utomlands, fast jag längtar hem mycket senaste året. Jag har bott här i 4 år nu och varit tillsammans med A i 2,5. Men vi ska absolut flytta vidare till Sverige nu, A har just blivit klar med sin juristexamen som tog 6 år, så nu har vi sökt uppehållstillstånd. Men väntetiderna på migrationsverket är ca 11 månader... Mycket är annorlunda här, kulturen är väldigt konservativ och kristen, A är ju yngre och inte alls så, men det har varit  desto svårare att charma hans familj :)

  • Anonym (91)
    Äldre 9 Oct 11:18

    Åh vad fint slott ni har hittat :) Ringarna var superfina, blev så nyfiken när du sa diamanternas land. Vad har du för slipning i diamanten? om du vill säga förståss :)

    Såg att ni hade en budget på 100 000 för 50 gäster, och det slottet såg jätte fint ut, vad är det ni har tänkt spara lite pengar på? Själv sitter jag med en budget på 130 000 ca och 65 gäster och finner det jätte svårt att komma på ideér för att få ned kostnaderna. 
    Här nedanför kommer bilder på lokalen som näst intill är bestämd, ett slott men festen hålls i ett nyrenoverat stall.

  • Äldre 9 Oct 13:29

    Anon91:

    Vilket supervackert ställe! Underbar kombo du lyckats med med både lyxigt slott och stall, jag är riktigt svag för boho-bröllop och allting som känns lantligt. Samtidigt älskar jag vackra byggnader, ska se hur jag kan få ihop de båda :)

    Båda våra diamanter är en vanliga briljantslipade, 0.2karat så stenen är i "minsta laget" för en solitärring kanske, men jag älskar nätta ringar och tycker det funkar perfekt. Tror att jag bara ska ha en slät, väldigt tunn silver/vitguld ring som vigselring sedan. Rätt billigt och på tal om det, din fråga om kostnaden. Jag skriver en liten lista hur jag tänkt mig att vi fördelar kostnaderna.

    Lokalhyra (inte hela slottet, utan matsal och balrum): 4000

    Hyra svit på slottet, en natt: 1645

    Kuvertavgift per person (detta ingår: tre-rätters, 3 glas vin, 1 glas dessert vin, kaffe med avec per person, personal, städning, dukning med blommor efter önskemål, 3 timmars planering med slottsfru) vuxna 44x1095, barn 5x300 : 52 965

    Bröllopsklänning, skor, hår, smink och bukett: 0 (min mamma vill stå för detta)

    Hyra frack: 1500

    Blommor till tärnor, brudgum: 500 (binder själv)

    Injudningar, bordskort, gästbok: 1500 (inte helt planerat, men pysslar bordskorten och om vi ev. ska ha ett vigselprogram)

    Hyra musikutrustning utan DJ: 500

    Drink i parken, serveringsavgift 300, egen alkohol 1000kr: 1300kr

    Vigselring: bara enkelt tunnt band, ca 1000kr

    Presenter till tärnor och marsalker, pysllar eget: 300kr

    Bar (drinkar utöver det som kommer till maten står gästerna för): 0 

    Fotografering (kommer bara ha en 1-timmes session i slottsparken och sedan ber jag gästerna med systemkamera fota vigsel och fest):2000 

    Bröllopstårta, eftersom det är trerätterna i kuvertpriset vet jag inte hur det fungerar. Knaske ingår någon enklare tårta, om inte kommer vi ändå bara ha några somriga gräddtårtor förmodligen betalade och bakade av min farmor, så : 0

    Klädsel till tärnor/marsalk: Vi kommer förmodligen ge dem en färgkod, men annars får de ha på sig "vad de vill". : 0

    Transport: Vi kommer bli sjussade i pappas cab. Vi velar mellan vigsel i en kyrka i närheten eller i slottsparken. Även om det är i kyrka kommer det vara nära nog för gästerna att köra : 0

    Tur och retur biljetter till As mamma, pappa och mormor, 3xca7000 :21 000

    Sång i kyrkan och på festen, talangfulla vänner :0

    Totalt: 88210

    Hoppas jag inte missat något. Vore ju optimalt om vi kunde hålla oss på denna kostnad, men vi har sagt 100 000 så vi har rum att komma på nya saker eller ändra... Jag vill ev. ha en stringkvartett till mingel och som ingångs och utgångsmusik i kyrkan, men det kostar 12 000 för 3 timmar :) Får se... 

    De saker vi sprat på: allt vi får gratis, att vi inte kommer ha öppen bar, ingen DJ, inga betalda sångare, ingen heldagsfotograf, ingen transport, enkel/gratis bröllopstårta, pyssla presenter och bordskort, binda egna buketter, hyra fracken och inte köpa. 

    Det som drar iväg för oss är ju kuvertavgiften, men det är ju också mycket dekoration som ingår och vi slipper tänka på personal och städning. Sen också flygbiljetter till As familj.

    Vad är det som drar iväg mest för er? 

    Vi känner att det är en fin balansgång att bjuda gästerna på mycket men samtidigt inte gå helt bananas. Vi kommer absolut inte ta någon avgift för maten, men vi kände ändå att de flesta skulle vara okej med att köpa egna drinkar efter 4 glas alkohol plus avec gratis :) Dessutom köper vi inte kläder till tärnor osv, men samtidigt får de köpa något de själva väljer och kan använda igen.

    Långt inlägg men nu fick jag med hela budgeten i alla fall! Säg till om ni ser något jag missat.

  • Äldre 9 Oct 13:33

    Stråkkvartett menar jag, tänkte på svengelska

  • Anonym (91)
    Äldre 9 Oct 17:10

    Groken: Tack så mycket :) Ja vi blev så positivt överraskade för det här ligger en liten bit utanför och kan inte störa någon

    Äh storleken spelar ingen roll, jag har sett enkaratare solitärer som sett plastiga ut beroende på hur god slipningen varit, hur många fascetter mm! Det enda jag kan tipsa om det är (som er guldsmed redan säkerligen sagt) är att tänka på att rent silver är väldigt mjukt, och eftersom du skall ha ett tunnare band så att du tänker på saker som kan få den att "missformas" ex tunga lyft mm. Finns alltid för och nackdelar med allt. Men jag håller med dig om att solitärer är så himla fina, dock så passade inte till mina korta (och inte så smala fingrar) Haha Flört

    Här kommer vår budget med ca kostnader (hittar vi billigare tar vi givetvis det)

    Lokal att hyra, ingår städning,diskning och all inredningsmaterial exklusive bordsdukar samt stolsöverdrag. : 25 000
    Mat tre rätters från resturang: 22 750 (65 gäster)
    Stolsöverdrag: 1625
    Hyra av dukar: ca 500
    Brudklänning, inklusive slöja, brudbukett,skor,sminkning och hår: 19500
    Kläder till brudgum: 3-5000kr
    Transport: 2000
    Dj till festen: 1000 (någon vi känner)
    Dricka till öppen bar: 9000
    Bröllopstårta: 4230
    Bröllopssvit: 2500
    Morgongåva: 2000kr
    Gåva till brudtärnorna: 1500
    Brudtärnor klädsel: 0 det får de står för själva :)
    Inbjudningskort: 3000
    Fotograf: 6000kr
    Vigselringsar: 1000kr
    Blommor kyrka: ?
    Vigsel: 0
    Godisbord: 700kr
    Nattamat: 1000

    = 107 305 
    Nu kom jag ner väsentligt i budget då jag skar ner på en massa utgifter som vi räknat för högt så som sprt,dj mm!
    Men Ja ungefär såhär set det ut för oss, vi har ju väldigt generös budget på mig klänning vilket ligger på 15 000 (för en mori lee klänning) givetvis kommer jag ta något annat om jag faller för något billigare. Sedan våra vigselringar, vi ska helt enkelt inte ha några. Vi skall skicka min ring på omrhodinering samt hans på slipning och glänsning för ca en tusenlapp! 

    Kostnaderna kan komma att sjunka väsentligt då mina föräldrar har varit inne på att gå in och täcka lokalkostnaderna, min bror tar något och hans föräldrar något! Men ingenting vi tar fö givet nu då det är så lång tid kvar :)

  • KoA201­6
    Äldre 9 Oct 17:34

    Groken och Anonym (91): Oj oj, här går det undan! Så mycket budget ni har hunnit tänka på redan... Vi har bara diskuterat det hela i runda slängar. (Slutbudgeten beror lite på hur många gäster det blir i slutändan.) Vi har lite liknande upplägg som er när det gäller lokal. Där ingår mat, personal, dukning, dekorationer, städning, etc. i priset per person som kommer ligga på ca. 1100:-/ person.

    Det vi kommer lägga lite mer pengar på är en duktig fotograf (kul med fysiska minnen), ringarna och lokalen, men jag gissar att vi försöker spara in på kläder, inte ha tokdyra ringar, ingen transport (vigsel + fest på samma ställe) och inbjudningskorten hjälps vi åt med inom familjen när det väl blir dags.

    Vad ser ni fram emot extra mycket när det gäller planeringsbiten (när den drar igång ännu mer 'på riktigt')? Jag ser mycket fram emot att pyssla med gästlistan, bordsplaceringen och hur vi ska lägga upp vigselceremonin, exempelvis.

    Vilka fantastiskt maffiga ställen ni båda hittat! :)

  • Äldre 9 Oct 18:41

    Så skojigt....nu hinner man knappt med här inne längre!

    Vi har också påbörjat en budget men vår är nog mycket mindre än de jag sett här....


    Vi kommer att satsa mera på våran resa efteråt än själva festen!
    Vi har ju dessutom varit gifta bägge två tidigare!


    Så härligt att följa med i era inlägg!


    Juli 2016
  • Äldre 10 Oct 09:38

    Anon91:

    Jaha, nej ska jag vara ärlig vet jag inte hur många facetter och sådant diamanten är slipad i, får lägga upp en bild sedan när jag har den ;) 

    Jo, vilver är väldigt mjukt, jag planerade alltid att köpa silver men nu vet jag inte...! Jag har haft en silverring förut som jag i omgångar haft på mig flera år i rad, och den är fortfarande jättefin, om något ännu finare med lite mer karaktär. Jag har lite förkärlek till silver, men märker jag inom de första åren att silvret missformas eller liknande, så tänker jag att jag bara byter. Det är ju i princip bara diamanten man betalar för ändå när man köper en satt i silver... ;) 

    Haha kul att vi båda vet mer eller mindre en nästan exakt budget! Jag älskar att planera och jag älskar att ha tid att ändra och tänka om... Skönt att du inte slog i taket med din budget, mina kostnader känns också mindre än förra gången jag räknade på det, vet inte om jag missade något eller om jag bara forskar mer noga på priserna.

    KoA: Åh ja foton är superviktiga, jag vill verkligen ha en heldagsfotograf men såg hur dyrt det var!! Men det läser sig nog bra som det är, jag har också funderat på att hitta någon fotostudent eller liknande som man kan få för bättre pris.

    Jag äääälskar att planera och pyssla... Jag tror att jag mest ser fram emot att bestämma hur jag ska se ut, hitta klänning, prova olika frisyrer och så... Göra allt för att se till att det blir min snyggaste dag någonsin ;) Sedan har jag och A bestämt oss för en klassisk bröllopsvals, så jag ser fram emot ett par roliga danslektioner och planera hur det hela ska gå till :) 

     Jeamia: Vi tänkte också ha mindre bröllop först, men jag tror vi känner att vi inte vill ha en brällopsresa ändå. Vi har ju bott utomlands tillsammans och rest fram och tillbaka till Sverige tillsammans, det känns som allt vi gör är att resa. Så vi satsar på bröllopet och kör en mindre resa inom Sverige, A har inte sett mycket av Sverige. 

    Skickar en bild ni kan gottas åt, härom dagen hittade vi en liten brudnäbbklänning till vår vovve, jodå hon ska gå brudnäbb och ha en lite ringkudde på ryggen, haha! 

Svar på tråden Brudar 2016 här kan vi följas åt :)