• Anonym (längt­ar)
    Äldre 22 Jan 12:07
    293968 visningar
    1436 svar
    +2
    1436
    293968

    Brudar 2016 här kan vi följas åt :)

    Väljer att lägga tråden anonymt då jag är rädd för påhopp eftersom jag börjat planera så tidigt.

    Det är ju ett tag kvar men det måste väl finnas några fler som längtar och väntar...?

    Hur går det för er andra med planeringen?

    Hittills har vi bestämt: Prel datum, börjat titta på ringar, tittar på lokaler, valt kyrka, spanar på känningar, valt ut save-the-date som ska skickas om ett år (tidigt jag vet, men vi vill att alla ska kunna komma). Jag har nu börjat fundera på färgtema och dekorationer och ska snart fråga min tänkta tärna.

    Hoppas här finns några andra som är tidiga planerare med:)

  • Svar på tråden Brudar 2016 här kan vi följas åt :)
  • Äldre 31 May 20:50
    #41

    Hur skall ni göra med namn sen?

    Hans namn?
    Bägges namn?
    Eget namn?


    Juli 2016
  • Äldre 31 May 21:49
    #42

    Vi kommer ta hans namn, pga att det är mycket mer ovanligt än mitt som är ett -son namn (Nilsson). Jag har fått vika mig på den punkten även om jag tycker att Nilsson är ett fint efternamn som antagligen kommer bli alltmer ovanligt eftersom alla byter bort sina -son namn nuförtiden!

  • Äldre 31 May 22:54
    #43

    Det här med namn är något som jag tycker är skönt att kunna fundera på ett tag! Min blivande är engelsman men råkar ha ett namn som funkar utmärkt i Sverige också. Vore mysigt och i många fall praktiskt att heta samma men jag tror att det lutar åt att jag behåller mitt eget men lägger till hans på slutet... Han lär inte ta mitt dock!

  • Äldre 1 Jun 00:55
    #44

    Då jag har dubbelnamn (eller ja.. efternamn med mellanamn) varav det ena är svenne-banan och det andra är omöjligt att uttala om man inte gillar fotboll (farfar portugis och min far ansåg att jag skulle ha det skumma namnet för att känna anknytning till portugal såatteh..) kommer jag byta till min blivandes. Han har ingen åsikt men vill ha kvar sitt och jag kan knappt vänta på att få en tjusigt efternamn som folk kan uttala! 

    Mimmigull (vilket roligt namn!) jag hade tagit din blivandes! Inte av tradition utan just då jag vet hur krångligt det kan vara med dubbelnamn i Sverige.. Sen skapar det ju en känsla av gemenskap och ett avstamp liksom.. och kan vara skönt för eventuella barn att sa samma som alla i familjen etc. Vi hade vansinnigt många efternamn på vår brevlåda då jag bodde hemma (skilda föräldrar dessutom) och den stackars brevbäraren visste varken av eller till.. Alternativt tar ni båda två dubbelnamn? 

  • Äldre 1 Jun 11:54
    #45

    Hörrni! Hur har ni gjort/tänkt kring blommor? Jag har googlat in mig på att göra allt själv (nej ingen utbildning eller kunskap) men... hur svårt kan det vara med lite blomsterskum och floristejp? Finns MASSA tips och trix på youtube. Tänker att det är bra mycket billigare att köpa några hinkar blomster från torghandlaren än att beställa från floristen... De ska ju ändå bara hålla tre dagar, så man kan göra två dagar innan och ställa dem kallt.

    Hur tänker ni kring slöja? 

  • Äldre 1 Jun 20:43
    #46

    Tack Amandicus! Mimmigull är min mors smeknamn till mig; kul ibland men glad att det inte är mitt givna namn! Tack för tipset om efternamn - var nog lite oklar med att vi bor i England. Dock är det nog ännu knepigare att heta olika här! Och ytterligare förväntningar på att man som kvinna ska ta mannens namn... Men men. Alternativet att båda ha dubbelnamn är faktiskt inte dumt, ska försöka övertala fästmannen.

    Med blommor så har jag faktiskt idag bett min mormor att odla i sin trädgård. Känner att det blir personligare och dessutom mer miljövänligt än att lägga ner dyra pengar i butik. Att köpa hinkar från torghandeln och binda själv låter som att det borde gå jättefint? Vilken sorts blommor tänker du ha (om du vet det redan!)?

    Angående slöja så lockar tanken på att ha en mer och mer, men då kanske en "minivariant" som mer är ett hårsmycke eller diadem. Vill gärna ha helt eller delvis utsläppt hår så måste vara något som funkar med det. Vad tänker du själv?

  • Äldre 1 Jun 20:43
    #46

    Tack Amandicus! Mimmigull är min mors smeknamn till mig; kul ibland men glad att det inte är mitt givna namn! Tack för tipset om efternamn - var nog lite oklar med att vi bor i England. Dock är det nog ännu knepigare att heta olika här! Och ytterligare förväntningar på att man som kvinna ska ta mannens namn... Men men. Alternativet att båda ha dubbelnamn är faktiskt inte dumt, ska försöka övertala fästmannen.

    Med blommor så har jag faktiskt idag bett min mormor att odla i sin trädgård. Känner att det blir personligare och dessutom mer miljövänligt än att lägga ner dyra pengar i butik. Att köpa hinkar från torghandeln och binda själv låter som att det borde gå jättefint? Vilken sorts blommor tänker du ha (om du vet det redan!)?

    Angående slöja så lockar tanken på att ha en mer och mer, men då kanske en "minivariant" som mer är ett hårsmycke eller diadem. Vill gärna ha helt eller delvis utsläppt hår så måste vara något som funkar med det. Vad tänker du själv?

  • Äldre 1 Jun 20:44
    #47

    Tack Amandicus! Mimmigull är min mors smeknamn till mig; kul ibland men glad att det inte är mitt givna namn! Tack för tipset om efternamn - var nog lite oklar med att vi bor i England. Dock är det nog ännu knepigare att heta olika här! Och ytterligare förväntningar på att man som kvinna ska ta mannens namn... Men men. Alternativet att båda ha dubbelnamn är faktiskt inte dumt, ska försöka övertala fästmannen.

    Med blommor så har jag faktiskt idag bett min mormor att odla i sin trädgård. Känner att det blir personligare och dessutom mer miljövänligt än att lägga ner dyra pengar i butik. Att köpa hinkar från torghandeln och binda själv låter som att det borde gå jättefint? Vilken sorts blommor tänker du ha (om du vet det redan!)?

    Angående slöja så lockar tanken på att ha en mer och mer, men då kanske en "minivariant" som mer är ett hårsmycke eller diadem. Vill gärna ha helt eller delvis utsläppt hår så måste vara något som funkar med det. Vad tänker du själv?

  • Äldre 1 Jun 20:46
    #48

    Jaha, mitt senaste inlägg var då inte så viktigt att det var värt att trippelposta. Ber om ursäkt!

  • Äldre 1 Jun 22:34
    #49

    Äh då, med trippelpost så syns du ju! 

    Mjo, kvinnor ska hit och kvinnor ska dit.. Ibland (ofta) blir jag vanvettig på det där. Ni har ju tid på er att fundera (och tjata). 

    Gällande slöja vet jag inte. Skulle gärna ha under vigseln (letar fortfarande ställe med ljus och lykta, fick prisförslag från en dröm idag på 15 tusen... hjälp) men eftersom jag redan köpt klänningen är jag inte helt säker på att en slöja går så bra till.. Du kan ju ha flor! Tycker det är himla stiligt! Dessutom är det lätt att ta av ett diadem med lite tyll i. Ingen konst och frillan lär ju hålla sig!

    Härligt! Då antar jag att det främst är bukett och i vas som de ska hamna! Jag tänker både arrangemang (därav blomsterskum) och binda buketten. Jag är ju så fruktansvärt dålig på blomsorter... men milt pastelligt (dock inget jätterosa!) i buketten och så liknande fast med inslag av en mild orange (höst) som dekorationer. Desto mer jag tittar på youtube om centerpieces desto mer sugen blev jag. Håller tydligen upp till åtta dagar i sånt där skum dessutom! Som hittat! 

    Blommor jag är sugen på är rosor och pioner. Dock inte "vanliga" utan såna där som är mer.. eh.. blommiga snarare än rosiga. Vill gärna att de ska se lite ihopraffsade ut men ändå vara stiliga. Massa olika färger men inom paletten! Inser att jag låter som en idiot. Men du förstår nog vad jag menar. Slänger hit några bilder istället. 

Svar på tråden Brudar 2016 här kan vi följas åt :)