• Äldre 17 Jan 12:59
    4435 visningar
    12 svar
    12
    4435

    Lyx med liten budget?

    Hej alla, 

    Direkt efter bröllopet är vi sugna på att åka bort en vecka för att varva ner. Tanken från början var att bara spendera ett par dagar på Yasuragi (då den stora "riktiga" bröllopsresan går till japan om några år), men när jag kollat på priser inser jag att det är ganska dyrt mot vad man får. För samma pengar kommer vi ju faktiskst utomlands.

    Vi har en budget på max 15 000, helst mindre. En vecka som mest, mer får jag inte ledigt från jobbet. Vi gifter oss i början på juni och vill åka så nära inpå som möjligt. Vi är normalt inga chartermänniskor utan brukar prioritera boende lågt och upplevelser högt. Men just i detta fallet tänker vi lite annorlunda. Både jag och fästmannen har en fruktansvärt hektiskt år och vill egentligen bara åka någonstans där det är lugnt och skönt för att vila upp oss efter bröllopet, äta god mat och bara umgås. Vacker natur är ett STORT plus, paradisstränder ännu större. =) 

    Vi var inne på korsica och sardinien först, men det känns mer som ställen man åker till för att utforska, helst hyra bil och köra runt. Det är något som vi normalt älskar, men inte just för denna uppvilningsresa. ^^ 

    Vart ska vi åka? Några hotell som ni kan tipsa om? Om charter, vilket bolag är bäst?

    Vi har tittat på ett hotell via Ving på Rhodos som ser väldigt mysigt ut, ingår i deras Sunprimekoncept som ska vara för par. Men Rhodos... jag har fått för mig att det inte är så mysigt. Med mycket fulla turister och få fina stränder. Grekland har många öar jag skulle vilja besöka, men jag har bara hört tråkigt om just Rhodos. Någon som varit där och kan krossa mina förutfattade meningar?

     

  • Svar på tråden Lyx med liten budget?
  • Äldre 17 Jan 13:08
    #1

    Har varit på Rhodos i bemärkelsen "supa, ragga, festa" och det är ingen brist på det.
    Var även på Rhodos med min fästmö för några år sedan och bodde då på den lugna sidan av ön på ett lyxhotell och det är ju en helt annan upplevelse. Tyckte det var mysigt, den gamla staden är väldigt fin osv och det finns, om man frågar hotellet, många mysiga grekiska restauranger där grekerna själva gärna går till så slipper man turistfällorna. Vårat hotell hade även privatstrand som var trevlig.

    Dubai är ett bra ställe om man bara vill slappa, finns väldigt mycket fina restauranger och trevlig shopping osv. Finns en del roliga aktiviteter att göra också som ökensafari. 1v är absolut tillräckligt då det inte finns så mycket kultur att utforska. Dessutom finns det väldigt schyssta hotel till bra priser.

     

  • Äldre 17 Jan 13:17
    #2

    Har dessutom varit på Yasuragi 2 ggr och bott över båda ggr. Även om det är jäkligt trevligt och det är kul att äta Teppanyaki där osv så är jag tveksam till om det är värt pengarna. Däremot kommer ni älska japan, min absolut bästa matupplevelse någonsin. Har varit i Tokyo 2 ggr (3v och 1v) och verkligen älskar maten. Har dock japanska vänner som bor där som kan ta med en till de riktiga pärlorna. Ni kommer INTE bli besvikna :)

  • Äldre 17 Jan 13:34
    #3

    Ja, Japan tvekar jag inte på. Det kommer att bli fantastiskt! =) Dock funkar det vare sig ekonomiskt eller tidsmässigt med resa i anslutning till bröllopet. Det får bli när jag är klar med skolan och jag faktiskt kan ta lite ledigt. ^^ 

    Det är lite det intrycket jag har fått av Yasuragi, trevligt men inte riktigt värt pengarna.

    Hur är det med stränder på Rhodos? Är det mest små stenstränder eller finns det sand? Och hur mycket folk är det? Måste man trängas eller får man lite plats för sig själv? (Är uppvuxen vid höga kusten och liksom van med en kilometer strand för mig själv. ^^ Alltid en schock att åka utomlands på just strandbiten.)  Vilken "sida" var lyxhotellet på så att säga? Har hört att den västra är väldigt blåsig, men jag som blir väldigt varm kan nog tycka att det är lite skönt om det inte är ren orkan. När på året var ni där? =)

  • Boring­brick
    Äldre 17 Jan 13:35
    #4

    Var på Rhodos med familjen en gång. Då bodde vi på ett rätt bra hotell(pappa är väldigt kräsen ) som låg precis vid stranden och vattnet. Det var rätt lugnt och fint där, med pool på andra sidan hotellet också så det finns ju sånt också om man inte vill ha party ställe! Har också varit på Sardinien och den ön är helt fantastiskt fin, rekommenderar den absolut! Fina stränder så man behöver ju absolut inte åka runt och utforska om man inte vill. Dock är det ju underbart att hyra en liten båt och åka ut till en folktom vacker strand. så ni borde verkligen ge Sardinien en chans, har varit i Italien flera gånger, men Sardinien är fortfarande favoriten! hoppas detta gett er något att tänka på!

  • Äldre 17 Jan 13:44
    #5

    Åh, ja vi ska till både Sardinien, Sicilien och Korsica någon gång. Det verkar underbart! Jag är bara rädd att jag inte ska kunna slappna av på ett ställe med så mycket att erbjuda om jag bara ligger och slappar på stranden hela vistelsen. Därför är jag ltie fundersam. ^^ 

    Vart i Sardinien borde vi satsa på i sådana fall? Vilken del? Är det enkelt och smidigt att resa dit utan charter? Vill som sagt ha en så avslappnande semester som möjligt. =)

  • Äldre 17 Jan 13:48
    #6

    Småstensstrand var det där vi bodde, tror det fanns nån sandstrand någonstans på ön men kommer ej ihåg vart. Här är hotellet vi bodde på iaf www.theixiangrand.gr/v2/en/index.php bokade då charter via Airtours tror jag det var. Det var väldigt bra frukost där, lunchen var helt ok i loungebaren och middag åt vi typ 2-3 ggr på hotellet och resten ute.
    Ang vart det ligger så har du karta här: maps.google.se/maps&hl=sv&ll=36.309592,28.105774&spn=0.946164,2.113495&sll=59.496005,18.294675&sspn=2.384289,8.453979&oq=ixian&t=h&hq=The+Ixian+Grand+Hotel,+Grekland&z=10 

  • Boring­brick
    Äldre 17 Jan 13:54
    #7

    Nu var det några år sedan vi var där, men har för mig att vi bodde i cagliari som ligger rätt långt söderut på ön. Så härliga stränder så man kan inte låta bli att slappna av, eller så gör man just så att man utforskar på så sätt att man testar olika stränder, då utforskar man ju avslappning vi körde bil dit ner så vet tyvärr inte hur det är med sånt :-/ vi som var där är väldigt lugna människor som vill njuta och slappna av och det passade i alla fall oss väldigt bra! Så avslappnande är det minsann

  • Fästmö­n
    Äldre 17 Jan 15:25
    #8

    Åk på en sista minuten och satsa pengarna på att göra utflykter istället! Det spelar ju ingen större roll vart man hamnar utan vad man gör av det. Åker man på sista minuten så har man ju även större chans att välja det ställe som har bäst väder...

  • Fial8
    Äldre 17 Jan 16:52
    #9

    Hej! Jag har hört mycket bra om Amalfikusten i Italiten, och om en ser på bilder därifrån ser det ju helt underbart ut. Det kanske kan vara något? Romantiskt och mysigt, inte så lång resa, god italiensk mat/dryck och justa stränder (osäker dock på vattentemperaturen i Medelhavet i juni det är inte inte jättevarmt...)

  • Äldre 17 Jan 21:01
    #10

    Sista minuten är bra för det mesta, men vi vill nog ha lite mer planerat för just denna resa. Inget krångel, det kommer vi inte att orka. ^^ 

    Ja, amalfikusten ser fantastisk ut. Det ska jag kolla närmare på. =)

    Det är inte hela världen om det inte är jättevarmt, jag är ingen badkruka. ^^ 

  • Äldre 12 Feb 19:27
    #11

    Hej,
    Garda sjön i Italien är helt fantastisk, omgiven av små söta byar, väldigt romantiskt! Har varit där fem somrar i rad. Kan verkligen rekommendera. Sirmione, Lazise eller Bardolino är supermysiga och fina. Man kan hyra bil och åka runt sjön, eller ta bussen. Fina sandstränder och vackra solnedgångar!

    Annars finns Dolomiterna som ligger på gränsen mellan tyskland och Italien. Där finns ett spa och camping kallad Camp Sexten. Super fint hotell, toppen mat och härliga behandlingar! Vacker natur, tänk "sound of music" berg. Bredvid hotellet flyter en iskall och klar bäck. Vandringsleder finns i massor och om man vill kan man gå upp till toppen av ett av de omliggande bergen och där finns en topp restaurang. Väldigt fint och romantiskt.

    Annars finns Loka Brunn här i Sverige, ett spa som ligger omvälvd av skog och sjö. Super fint med god mat, pooler och behandlingar. Ett A-klass rum ( B-klass är lite äldre) med helpension i 7 dygn går på ca 200 för två personer och då ingår helpenison. Detta är dock under lågsäsongen vilket är under sommaren.

    Paris finns också, helt fantastisk stad och romantiken flödar. mest romantisk skulle jag säga är stadsdelen Montmatre, med sina trånga gränder och kuller stens gator är den perfekt för en bröllopsresa :)
     

  • palma2­013
    Äldre 12 Feb 20:30
    #12

    Skulle absolut rekomendera Santorini eller Menorca. Inga festställen utan gjorda för förälskade par. Underbart vackra platser. Mer barnfamiljer och massor med fina stränder på Menorca. Rekomenderar att hyra bil för att ta er till smultronställen. Korta avstånd och mycket lugn trafik. Santorini är fantastiskt, inte så mycket stränder men en underbar miljö. Bra bussförbindelser och en mycket liten ö där det går väldigt smidigt att förflytta sig.


    Eller varför inte Skopelos där mama mia spelades in (har inte varit där men vill dit)

Svar på tråden Lyx med liten budget?