• Äldre 15 Jan 20:55
    70387 visningar
    156 svar
    156
    70387

    Vad anses om bröllop med kuvertavgift?

    Vi funderar på att avsäga oss alla typer av presenter till vårt bröllop men istället önska om ett ekonomiskt bidrag till festen för alla vuxna, barnen bjuds. Summan motsvarar en del av middagen (alltså själva maten), resten betalar vi själva. Ser många trådar om vilka summor som brudparen lagt ner på sitt bröllop, verkar vara ovanligt med kuvertavgift. Vi har varit på många bröllop där det togs ut kuvertavgift, är det kanske en mer lokal företeelse?

  • Svar på tråden Vad anses om bröllop med kuvertavgift?
  • Äldre 4 Aug 08:03

    Betala för att gå på ett bröllop??

    Så för att jag skulle få gå på ett bröllop så skulle jag få betala för det med andra ord. har man inte råd att ha en stor fest så får man väl anpassa sig efter sin plånbok. Men att låta gästerna betala för det. Snålaste och dummaste jag har hört.


    Live free, ride free
  • Äldre 4 Aug 10:58

    Detta är egentligen ingen bra diskussion att ha, för jag tror tyvärr inte att någon som "är emot" kuvertavgift kommer ändra åsikt, men jag tror däremot att det kan avskräcka någon som går i kuvertavgifts-tankar. Det är oerhört tråkigt!

    Jag kan inte förstå att vi inte kommit längre, att folk inte kan ha mer förståelse och empati för andra människor. För ja, det är precis vad det handlar om i många fall. Människor som så hemskt gärna vill kunna låta alla människor dom bryr sig om vara med och fira deras stora dag. Många gånger pga tråkiga omständigheter som arbetslöshet, sjukdom, olyckor osv. Saker som bidragit till att man inte kunnat spara så mkt pengar som man hade önskat, som har gjort att man kanske behövt lägga det på annat än att lägga en (många gånger) helt löjligt stor summa pengar på att bjuda människor på precis allt!

    Jo, det finns också människor som kanske egentligen skulle ha råd, men som väljer att spendera sina pengar på annat ändå. Och vad gör det? Kan vi inte unna dom det? Vill vi verkligen bara fira någon på bröllopsdagen så länge dom ser till att inte vara snåla och snikna? Vem är det som är snål då egentligen?

    Det är ingen hemlighet att jag tycker kuvertavgifter är superbra! Både som värd och som gäst. Jag har upplevt både och. Jag anser mig ha tur som har familj, släkt och vänner där en sådan sak som kuvertavgift ses som en självklarhet i princip. Där alla mer är gärna kan tänka sig att betala sin egen mat för att kunna vara med och fira någon man tycker om. Det gör ju att alla alltid har möjlighet att ha alla sina nära och kära närvarande om man vill det. Alla vill ju inte det pga andra anledningar.

    Och som gäst tycker jag det är toppen! Man behöver inte fundera på vad man ska köpa, vad kan dom tänkas behöva och vilja ha. Man vet att man bidrar med något som brudparet verkligen vill ha - min närvaro. Vad kan vara bättre än det? Varför kan vi inte unna ett brudpar att på den enda speciella dagen i deras liv få tex äta middag tillsammans med alla dom vill ska närvara? 

    För ja, jag är också sådan som tycker att man bör vara rimlig när man väljer kuvertavgift, att inte sätta en oerhört hög summa, men vart den gränsen går varierar ju från brudpar till brudpar och sällskap till sällskap. Summan bör täcka gästens egen mat och man ska givetvis avsäga sig presenter, för gästens present blir ju sin närvaro. 

  • Äldre 4 Aug 11:30
    daniiel skrev 2014-08-04 10:58:33 följande:

    Detta är egentligen ingen bra diskussion att ha, för jag tror tyvärr inte att någon som "är emot" kuvertavgift kommer ändra åsikt, men jag tror däremot att det kan avskräcka någon som går i kuvertavgifts-tankar. Det är oerhört tråkigt!

    Jag kan inte förstå att vi inte kommit längre, att folk inte kan ha mer förståelse och empati för andra människor. För ja, det är precis vad det handlar om i många fall. Människor som så hemskt gärna vill kunna låta alla människor dom bryr sig om vara med och fira deras stora dag. Många gånger pga tråkiga omständigheter som arbetslöshet, sjukdom, olyckor osv. Saker som bidragit till att man inte kunnat spara så mkt pengar som man hade önskat, som har gjort att man kanske behövt lägga det på annat än att lägga en (många gånger) helt löjligt stor summa pengar på att bjuda människor på precis allt!

    Jo, det finns också människor som kanske egentligen skulle ha råd, men som väljer att spendera sina pengar på annat ändå. Och vad gör det? Kan vi inte unna dom det? Vill vi verkligen bara fira någon på bröllopsdagen så länge dom ser till att inte vara snåla och snikna? Vem är det som är snål då egentligen?

    Det är ingen hemlighet att jag tycker kuvertavgifter är superbra! Både som värd och som gäst. Jag har upplevt både och. Jag anser mig ha tur som har familj, släkt och vänner där en sådan sak som kuvertavgift ses som en självklarhet i princip. Där alla mer är gärna kan tänka sig att betala sin egen mat för att kunna vara med och fira någon man tycker om. Det gör ju att alla alltid har möjlighet att ha alla sina nära och kära närvarande om man vill det. Alla vill ju inte det pga andra anledningar.

    Och som gäst tycker jag det är toppen! Man behöver inte fundera på vad man ska köpa, vad kan dom tänkas behöva och vilja ha. Man vet att man bidrar med något som brudparet verkligen vill ha - min närvaro. Vad kan vara bättre än det? Varför kan vi inte unna ett brudpar att på den enda speciella dagen i deras liv få tex äta middag tillsammans med alla dom vill ska närvara? 

    För ja, jag är också sådan som tycker att man bör vara rimlig när man väljer kuvertavgift, att inte sätta en oerhört hög summa, men vart den gränsen går varierar ju från brudpar till brudpar och sällskap till sällskap. Summan bör täcka gästens egen mat och man ska givetvis avsäga sig presenter, för gästens present blir ju sin närvaro. 



    Korta ner lite bara för att inte ta upp plats med ref..

    Har man inte råd att ha ett bröllop skall man inte ha det. Det är gratis att gifta sig mer eller mindre och där kan alla va med (borgerligt som kyrkligt). Men sedan vill folk överträffa varandra med efterfesten och det är dem som bjuder in till den festen som skall avgöra hur mycket det vill lägga på den.
    Om man går och köper tex kött och grillar med potatissallad eller potatis. Vad går det på? Inte mycket, och det är väl inte för maten och spriten som du är där, utan för att kunna glädjas med brudparet? Men de vill ha ett snoffsigt bröllop med catering och dyrare mat och finare utsmyckning osv osv, därför tar de ut en AVGIFT till de som vill komma, vidrigt och WT.

    Jag vill ha en Koeningsegg, men den ligger lite utanför min budget så jag fick nöja mig med en vanlig bil. Inte går jag runt till vänner och familj och tigger pengar för att kunna köpa en snoffsig bil. Och de borde ju ge mig det, för då kan vi använda den när vi gifter oss som transportmedel istället för min nuvarande.

    Min släktingar och vänner behöver inte köpa present, de tar sig tiden att komma och fira vår dag med oss och givetvis skall de slippa gå hungriga och törstiga till något jag bjudigt in dem på, BJUDIGT IN DEM PÅ som sagt. Att bjuda någon på lunch betyder det att man då kan ta ut en avgift för lunchen som man bjudigt på?


    Live free, ride free
  • Äldre 4 Aug 12:54
    Nightrod skrev 2014-08-04 11:30:01 följande:


    Korta ner lite bara för att inte ta upp plats med ref..

    Har man inte råd att ha ett bröllop skall man inte ha det. Det är gratis att gifta sig mer eller mindre och där kan alla va med (borgerligt som kyrkligt). Men sedan vill folk överträffa varandra med efterfesten och det är dem som bjuder in till den festen som skall avgöra hur mycket det vill lägga på den.
    Om man går och köper tex kött och grillar med potatissallad eller potatis. Vad går det på? Inte mycket, och det är väl inte för maten och spriten som du är där, utan för att kunna glädjas med brudparet? Men de vill ha ett snoffsigt bröllop med catering och dyrare mat och finare utsmyckning osv osv, därför tar de ut en AVGIFT till de som vill komma, vidrigt och WT.

    Jag vill ha en Koeningsegg, men den ligger lite utanför min budget så jag fick nöja mig med en vanlig bil. Inte går jag runt till vänner och familj och tigger pengar för att kunna köpa en snoffsig bil. Och de borde ju ge mig det, för då kan vi använda den när vi gifter oss som transportmedel istället för min nuvarande.

    Min släktingar och vänner behöver inte köpa present, de tar sig tiden att komma och fira vår dag med oss och givetvis skall de slippa gå hungriga och törstiga till något jag bjudigt in dem på, BJUDIGT IN DEM PÅ som sagt. Att bjuda någon på lunch betyder det att man då kan ta ut en avgift för lunchen som man bjudigt på?


    Det är ju dock långt ifrån samma sak att tigga pengar till en bil (mer likt att önska sig bidrag till bröllopresa, som är väldigt vanligt) och säga till gästerna att "Ni får hemskt gärna fira vårt bröllop genom att äta middag tillsammans med oss, men ni får då betala för er egen mat". Ingen tvingar gästerna att betala, utan det är ju helt frivilligt. Och det är väl nästintill ingen som har ett dyrt bröllop med kuvertavgift, många gånger är det dom bröllopen som är de billigaste.

    Jag tycker du har en fruktansvärd syn på det hela, faktiskt, men det var ju också precis vad jag skrev. Människor som redan är emot det här med kuvertavgift kommer inte ändra uppfattning. Tyvärr.

    Man kan bjuda in till vigsel och erbjuda gästerna möjligheten att närvara vid en eventuell middag, mot en kuvertavgift. Det är skillnad. Precis som det är skillnad på om jag säger "Jag vill bjuda dig på lunch imorgon" och "Skulle du vilja äta lunch tillsammans imorgon". Vid det förstnämnda så skulle jag bjuda personen i fråga, men vid det andra så skulle jag förvänta mig att var och en betalade sin mat.

    Och även potatissallad och grillat kött kan bli en ganska stor utgift om man är några stycken.
  • Äldre 4 Aug 12:59
    Nightrod skrev 2014-08-04 11:30:01 följande:

    Har man inte råd att ha ett bröllop skall man inte ha det.


    Och det här tycker jag är.. nej, usch, att bara dom som har gott om pengar ska kunna få ha ett bröllop! Jag tycker alla ska kunna ha ett bröllop, faktiskt. Javisst, det är nästintill gratis att gifta sig, men varför ska inte även dom utan ett stort sparkonto och/eller bra löner kunna få fira det ordentligt?

    Som sagt, ibland kan man inte rå över saker och ting som händer här i livet och jag tycker inte man ska behöva "straffas" pga det när det gäller en sådan sak som att få ett fint bröllop. Och med fint menar jag inte massa dyra saker, utan jag menar att man ska kunna ha alla sina vänner och sin familj/släkt där ifall man vill det. Man kan ju inte heller rå för om man råkar ha många goda vänner och stor familj. 
  • Äldre 4 Aug 13:00

    Jag har aldrig själv varit på ett bröllop med kuvertavgift men skulle definitivt inte har ngt emot att gå och absolut inte tycka att de är snåla. Troligen skulle en present kosta rätt mycket mer än vad detta går på. Sen skulle jag tycka att det var rätt bekvämt med att inte behöva köpa present, men samtidigt inte heller behöva ge en ren pengagåva där jag själv ska bestämma storleken.

    Jag förstår inte riktigt varför "man inte ska ha en fest man inte har råd med" men samtidigt är det ok att tigga pengar till en resa som "man inte har råd med". Betalar hellre en slant för festen som jag deltar i och som innebär att jag kan njuta av dagen tillsammans med brudparet än skickar paret till Bahamas när de egentligen hade råd med en finlandskryssning :)

    Kuvertavgiften är ju istället för presenter och täcker ju vad jag förstår oftast inte hela matkostnaden. Om man har en sådan avgift väljer man ju inte som brudpar det dyraste alternativet med en kuvertkostnad på 1500 kr och ta ut det av gästerna.

  • Äldre 4 Aug 13:51

    Varför skall man ha presenter eller bli sponsrad till resa eller kuvertavgift över huvudtaget? Vill folk ge en present så säger jag inte nej, vill de betala för maten så ok, vill de sponsra vår resa så uppskattas det.

    Men det är inget vi begär eller vill ha, vi vill ha deras blotta närvaro, begär inget annat. Låter mer som ni gifter er för presenterna och gåvorna ni får än för att gifta er när ni tänker på vilket sätt folk skall betala er antingen genom presenter, bidrag eller avgifter.

    SJÄLVKLART kan de som jobbar mycket och har mer pengar kunna ha ett finare bröllop med mer gäster och finare mat osv. Alla kan ha ett bröllop, men man får ju givetvis anpassa det efter sin plånbok. Vill jag ha något så jobbar jag mer och extra och köper det. Jag ville ha en finare lägenhet så då jobbade jag 80h i veckan för att kunna renovera, vill jag ha ett finare dyrare bröllop så anstränger jag mig mer. Självklart är det olika och många tycker det är orättvist, men jag tycker de som jobbar myckt skall ha det bättre än de som inte gör det.

    Däremot tycker jag din formulering av
    Man kan bjuda in till vigsel och erbjuda gästerna möjligheten att närvara vid en eventuell middag, mot en kuvertavgift. Det är skillnad


    daniiel skrev 2014-08-04 12:54:20 följande:
    Man kan bjuda in till vigsel och erbjuda gästerna möjligheten att närvara vid en eventuell middag, mot en kuvertavgift. Det är skillnad. 
     


    Detta tycker jag däremot är helt ok. För här bjuder du till vigseln "bröllopet" men säger klart ifrån att festen är till självkostnad. Men att skicka en inbjudan till allt som helhet med en avgift.. tycker fortfarande det är vidrigt och snålt.


    Live free, ride free
  • Äldre 4 Aug 16:55
    Nightrod skrev 2014-08-04 13:51:43 följande:
    Hur kan det bli att någon betalar ett par som tar en kuvertavgift när pengarna går direkt till personen som betalat? Brudparet i fråga får inte ett öre av det själva.

    Och det handlar inte om att kunna ha ett finare bröllop, utan att öht kunna bjuda in alla man vill. Och om gästerna i fråga inte har något emot det, så vad är det då för sak? Som tex jag, mina vänner och familj som mer än gärna betalar en kuvertavgift.

    Och man skickar ju oftast inte separata inbjudningar till vigsel och fest, men det går ju att formulera det på sådant sätt på en inbjudan. Något jag tycker är toppen. Dessutom är ju väldigt sällan hela festen till självkostnad, utan enbart maten.
  • Hand i hand
    Äldre 4 Aug 18:29
    lenuz skrev 2013-01-15 20:55:56 följande:

    Vi funderar på att avsäga oss alla typer av presenter till vårt bröllop men istället önska om ett ekonomiskt bidrag till festen för alla vuxna, barnen bjuds. Summan motsvarar en del av middagen (alltså själva maten), resten betalar vi själva. Ser många trådar om vilka summor som brudparen lagt ner på sitt bröllop, verkar vara ovanligt med kuvertavgift. Vi har varit på många bröllop där det togs ut kuvertavgift, är det kanske en mer lokal företeelse?


    Om det är en lokal företeelse är svårt att säga, framgår inte i texten vart du bor. 
    Jag uppfattar det som att det börjar bli vanligare och vanligare att par tar ut en kuvertavgift, men det är endast baserat på vad jag ser här i forumet.
    Jag själv har dock inte varit på ett enda sådant bröllop. Kan ju bero på att jag bara varit på 2 bröllop

    Och för att kommentera själva ämnet -kuvertavgift- som ni diskuterar här i tråden, det finns väl inget -rätt eller fel- egentligen. Folk gör som dom vill såklart!
    Men jag själv skulle inte kunna ha ett bröllop med kuvertavgift.
    Det känns självklart för mig och min blivande att vi bjuder på allt. 
  • Äldre 5 Aug 11:15
    daniiel skrev 2014-08-04 16:55:30 följande:
    Hur kan det bli att någon betalar ett par som tar en kuvertavgift när pengarna går direkt till personen som betalat? Brudparet i fråga får inte ett öre av det själva.

    Och det handlar inte om att kunna ha ett finare bröllop, utan att öht kunna bjuda in alla man vill. Och om gästerna i fråga inte har något emot det, så vad är det då för sak? Som tex jag, mina vänner och familj som mer än gärna betalar en kuvertavgift.

    Och man skickar ju oftast inte separata inbjudningar till vigsel och fest, men det går ju att formulera det på sådant sätt på en inbjudan. Något jag tycker är toppen. Dessutom är ju väldigt sällan hela festen till självkostnad, utan enbart maten.
    Men isåfall betalar man ju inte krogen för maten eller bilfirman för bilen, för pengarna går ju till dig själv.

    Live free, ride free
Svar på tråden Vad anses om bröllop med kuvertavgift?