• Äldre 15 Jan 20:55
    70395 visningar
    156 svar
    156
    70395

    Vad anses om bröllop med kuvertavgift?

    Vi funderar på att avsäga oss alla typer av presenter till vårt bröllop men istället önska om ett ekonomiskt bidrag till festen för alla vuxna, barnen bjuds. Summan motsvarar en del av middagen (alltså själva maten), resten betalar vi själva. Ser många trådar om vilka summor som brudparen lagt ner på sitt bröllop, verkar vara ovanligt med kuvertavgift. Vi har varit på många bröllop där det togs ut kuvertavgift, är det kanske en mer lokal företeelse?

  • Svar på tråden Vad anses om bröllop med kuvertavgift?
  • Äldre 17 Jan 10:07
    Maria466 skrev 2014-01-17 00:34:08 följande:
    Vi ska ha en kuvertavgift på vårat bröllop. Men hur ska man räkna ut hur stor avgiften ska vara?
    Generellt brukar man säga att gästerna inte ska betala mer än matkostnaden för sig själva (och då börjar det bli höga avgifter)
    Så det beror lite på...
    De flesta verkar tycka att den absoluta smärtgränsen går vid 250:- per vuxen - gratis för barn. (och då är det ändå många som tycker att man bara betalar så mycket för en nära släkting eller absolut bästa vännen).
    Men om man kan så är det bra att lägga sig lägre.
    Det är ju också viktigt att gästerna får valuta för pengarna. Det är ju inte så kul att ha betalt 250:- för en snålt tilltagen hemlagad buffé med 2 alternativ till protein+ potatisgratäng av halvfabrikat och i princip inget mer - och där ena typen av protein tog slut innan man själv hade kommit fram och fått möjlighet att välja... 

    Personligen skulle jag nog inte kunnat ta ut mer än max 50% av matkostnaden om jag hade kuvertavgift... Men det är jag det...
  • Äldre 17 Jan 22:04

    Jag tänker att det är välbingen självklarhet att man ger/får presenter och sätta en avguft är arr kräva det men detär min åsikt tycker det känns snålt men alla göra som dom själva vilk

  • Äldre 2 Feb 12:15

    Är 300 kr mycket för en kuvertavgift? (barn ej bjudna på middagen) Ingår tre rätters middag och dryck till maten. Fin festlokal.

  • Äldre 2 Feb 12:34

    sandrahs - Jag tycker inte det. Jag tycker det är ett bra pris med tanke på vad som ingår. Det är ju dock hemskt olika. Vissa tycker att 100kr är för mkt, andra kan tänka sig att betala 500kr. Försök tänka på era gäster, tror ni att dom skulle kunna och vilja betala det?


  • Äldre 2 Feb 13:15

    Jag har frågat runt lite bland släkt och vänner och vissa tycker runt 250 och andra 500 kr... Men det beror ju alldeles på hur mycket pengar de har. Om jag sätter 300 kr kanske de som tyckte 250 att det är lite dyrt medans de som tyckte 500 kr tycker att det är alldeles för billigt. Jag ligger i valet och kvalet om jag ska sätta 250 eller 300! Men det kanske är bättre att ha lägre kuvertavgift och så får de som känner att de vill lägga mer göra det? Inget som vi förväntar oss förstås! Vi har nu 85 personer som vi ska bjuda och dom flesta kommer nog komma, har t.o.m. personer som är mer avlägsa släktingar som undrat om de får komma så det kanske blir fler...

  • Äldre 2 Feb 13:43
    sandrahs skrev 2014-02-02 13:15:53 följande:
    Jag har frågat runt lite bland släkt och vänner och vissa tycker runt 250 och andra 500 kr... Men det beror ju alldeles på hur mycket pengar de har. Om jag sätter 300 kr kanske de som tyckte 250 att det är lite dyrt medans de som tyckte 500 kr tycker att det är alldeles för billigt. Jag ligger i valet och kvalet om jag ska sätta 250 eller 300! Men det kanske är bättre att ha lägre kuvertavgift och så får de som känner att de vill lägga mer göra det? Inget som vi förväntar oss förstås! Vi har nu 85 personer som vi ska bjuda och dom flesta kommer nog komma, har t.o.m. personer som är mer avlägsa släktingar som undrat om de får komma så det kanske blir fler...
    Om ni har råd så sätt 250:-  och så kan ni ju försöka få till någon bra formulering på att man kan betala mer om man vill, men att det är liksom minimigränsen...
    Eller tja jag vet inte, jag bara spånar lite Flört 

    Men hur som helst - om ni har råd att ha en låg avgift så är det bra. Det underlättar för de flesta.
    Alla par skulle inte spendera 5-600:- på en present och att lägga så mycket på kuvertavgift kan då kännas i mesta laget för dom 
    Men personligen känner jag ju att jag antagligen får något för kuvertavgiften - mot att om jag ger en gåva så gör jag det utan att förvänta mig något tillbaka.
    Så att så länge dom känner att dom har "fått mer än dom betalat för" (oavsett om det är hemlagad buffé eller 5-rätters herrgårdsmeny liksom) så ligger man på rätt nivå Glad 
  • LinaNo­rdstro­m
    Äldre 13 Jul 21:37

    Nu kan jag svara i den här tråden då vi nyss har haft vårt bröllop med kuvertavgift. Våra gäster fick betala lite mindre än halva kuvertet (250:-/vuxen) och vi hade tydligt skrivit i inbjudan att vi INTE ville ha presenter och faktiskt så respekterade nästan alla det, jag var lite orolig att gästerna skulle komma med presenter ändå eftersom att man "ska" göra det på bröllop. Dom flesta tyckte det var smart att ta kuvertavgift och många hade varit på bröllop tidigare med kuvertavgift så ingen tyckte det var något konstigt.

    Jag har inget emot att betala kuvertavgift som gäst på bröllop heller, skulle gärna göra det för att slippa leta present. Sen är det ju jättedyrt att bjuda på mat och vin till många personer och jag bidrar gärna så det blir lite billigare för brudparet.

  • Äldre 1 Aug 10:18

    personligen skulle jag aldrig bjuda in till ett bröllop där mina gäster fick betala för att komma, känns inte alls rätt och då är det bättre att bjuda på det man har råd med och skära ner på antalet gäster. Min man säger att han skulle heller aldrig ens tänka tanken. 
    Men alla är olika och man ska göra precis som man vill. Och som många skriver, vad är vanligt i ens kompiskrets. I vår har det aldrig existerat, man bjuder på allt, dvs det man vill och har råd med och det har varit toppen!

    Hoppas det löser sig för er och att ni får en fantastisk dag!

  • Äldre 2 Aug 23:50

    Om man läser vett & etikettspalter t ex Ribbings i DN så är det numera vedertaget att man kan ta en kuvertavgift men kanske inte förvänta sig presenter om man gör det. Tidigare var det inte fint men nu gör man det! Vi gjorde det och det var ingen som tyckte att det var konstigt på något sätt. Det är väl bättre att man ber sina vänner om stöd och har fest än att inte kunna ha fest för att man inte har råd att bjuda alla man vill på allt!
    Det som inte är ok enligt vett & etikett är att önska "kräva" bidrag till t ex resor osv. En present är en frivillig gåva som ska ges till brudparet utan krav. Däremot är det vedertaget att man kommer med en gåva men storleken eller värdet ska ingen kommentera utan man ska glatt ta emot den! 

  • Äldre 3 Aug 09:31
    lisast skrev 2014-08-02 23:50:41 följande:

    Om man läser vett & etikettspalter t ex Ribbings i DN så är det numera vedertaget att man kan ta en kuvertavgift men kanske inte förvänta sig presenter om man gör det. Tidigare var det inte fint men nu gör man det! Vi gjorde det och det var ingen som tyckte att det var konstigt på något sätt. Det är väl bättre att man ber sina vänner om stöd och har fest än att inte kunna ha fest för att man inte har råd att bjuda alla man vill på allt!

    Det som inte är ok enligt vett & etikett är att önska "kräva" bidrag till t ex resor osv. En present är en frivillig gåva som ska ges till brudparet utan krav. Däremot är det vedertaget att man kommer med en gåva men storleken eller värdet ska ingen kommentera utan man ska glatt ta emot den! 


    Jo men säger du inte emot dig själv nu? Är det ok att kräva en fast summa kuvertavgift för att folk ska få komma istället för presenter? Men inte ok att önska sig ett bidrag till en resa??

    När man säger att folk måste betala entré avgift på en fast summa för att få komma så är det väl samma sak som att förvänta sig att dom ska ge en present av samma summa? Ni kan kräva 300kr/person och då indirekt mena att ni förväntar er att paret annars hade gett er en present för minst 600kr. Då menar ni ju att ni inte hade släppt in något par med en present för under 600kr. "Betala eller stå kvar utanför" är ju samma sak som att säga " ge en present eller stå kvar utanför"

    Det är jobbigt att inte kunna bjuda alla, men det är värre att inte kunna gå på ex sin systers bröllop för att man inte har råd med entréavgift, resa, kläder och eventuell övernattning... Det är en stor skam att erkänna att man får dra ner på barnens nöjen eller leva på knäckebröd resen av månaden bara för att få bevittna någons bröllop.

    Vi bjöd på allt och skrev att vi inte önskade oss något. När folk ändå frågade så sa vi att vi uppskattade ett bidrag till resan eller fruktträd/bärbuskar. Vi hade gärna bjudit 200 pers på ett bröllop i ett franskt slott eller liknande.. Men då hade vi bara haft råd att bjuda 50pers. Så vi fick anpassa vår budget istället och kunde bjuda alla.
Svar på tråden Vad anses om bröllop med kuvertavgift?