• Äldre 15 Jan 20:55
    70798 visningar
    156 svar
    156
    70798

    Vad anses om bröllop med kuvertavgift?

    Vi funderar på att avsäga oss alla typer av presenter till vårt bröllop men istället önska om ett ekonomiskt bidrag till festen för alla vuxna, barnen bjuds. Summan motsvarar en del av middagen (alltså själva maten), resten betalar vi själva. Ser många trådar om vilka summor som brudparen lagt ner på sitt bröllop, verkar vara ovanligt med kuvertavgift. Vi har varit på många bröllop där det togs ut kuvertavgift, är det kanske en mer lokal företeelse?

  • Svar på tråden Vad anses om bröllop med kuvertavgift?
  • Äldre 9 Dec 16:25

    jools - Det är ju som sagt tur att det är valfritt att gå på bröllop och jag hade nog ändå föredragit att någon som resonerar på det sättet hade stannat hemma :)


  • Äldre 9 Dec 16:28

    ellie01 - Men om man inte vill ha bidrag till bröllopsresa då? Om man inte åker på någon sådan. Ska man då ljuga för gästerna och säga att pengarna ska gå till det och sedan använda dom till annat? För att det ska låta bra. Hur kan man inte vilja unna en vän eller familjemedlem en bröllopsfest, men en resa är man gärna med och finansierar? Jag förstår verkligen inte.


  • Äldre 9 Dec 16:45

    I vissa kretsar anses det nästan oförskämt att inte ha kuvertavgift. "alla" har det liksom till större tillställningar.
    Och det kan kännas konstigt att inte få betala i alla fall en liten del av vad man har kostat.

    I andra kretsar ska man hellre smita undan och gifta sig utan gäster om man inte har råd att bjuda på fest. För där anses det bättre att inte bjuda någon alls - än bara några få och man ska absolut inte be om bidrag på något sätt.
    Ibland kan det i dessa kretsar också vara accepterat att man bara bjuder de närmaste. Dock måste ju alla som anses höras till "de närmaste" också bjudas - oavsett om man har råd med det eller inte

    Och i ytterligare andra kretsar så bjuder man alltid in alla man kan tänka sig, men man bjuder hellre in på en slät kopp kaffe - än att utelämna någon om man nu inte skulle ha råd med mer till alla.

    Det finns många olika sätt som ett bröllop kan se ut.
    Inget är sämre än något annat.
    Det viktigaste är nog att man håller sig till vad som är "vanligt" i de kretsar man rör sig om man inte vill trampa på ömma tår Flört 

  • Alylly­ra
    Äldre 9 Dec 17:20

    Om ens vänner och släktingar sätter "snålstämpeln" på en så ligger väl problemet hos dem och inte hos brudparet?

    Den här och liknande trådar återkommer gång på gång, och jag har fortfarande svårt att förlika mig med tanken på att man inte skulle "ha rätt" att fira sitt bröllop med alla man älskar bara för att man inte har råd. Vi hade själva gott nog ställt att kunna bjuda alla som vi ville ha där, och om jag genom ett ekonomiskt bidrag kan hjälpa en vän till mig att få uppleva samma känsla som jag hade på min bröllopsdag (all denna kärlek - helt obeskrivbart!) så skulle jag aldrig tveka.

  • Äldre 9 Jan 11:00

    Både jag och min blivande man är bestämda på att vi ska bjuda på det vi har råd med och inte behöva ta ut någon avgift, därför kommer vi ha en stor buffé och dricka till maten så får gästerna ordna resten själva inom rimliga gränser.
    Dock ska det tilläggas att vi kanske har lite gräddfil på det eftersom att han är kock och jag har några år i kallkök bakom mig, och bådas familjer har förflutet inom restaurangbranschen. Kan man inte fixa mycket själv så blir det naturligtvis dyrare och vi får väl vara glada för att vi kan detta. :)

  • Äldre 9 Jan 14:15
    Johanna78 skrev 2013-02-02 21:39:40 följande:
    Hej!

    Min åsikt är att iställer för kuvertavgift kan det som någon annan skrev vara trevligt att skriva " Vi önskar oss inga presenter, men gärna ett litet bidrag till bröllopsfesten".
    Då föredrar jag att man tar ut en fast kuvertavgift. Med förslaget ovan tvingar man alla gästerna att sitta och fundera över vad som anses vara "ett litet bidrag". De med dålig ekonomi kommer kanske att ha dåligt samvete över att deras bidrag är så litet. 

    Tar man istället ut en kuvertavgift för middagen vet alla vad som gäller och vad de faktiskt betalar för. Självklart ska kuvertavgiften vara rimlig och stå i tydligt förhållande till maten och drycken gästen bjuds på.  

     
  • Äldre 9 Jan 14:23

    Vancouver: det löser man genom att skriva " önskar oss ett anonymt bidrag.." Bättre att ge ett litet bidrag anonymt än att behöva säga nej till en syster eller kompis bröllop för att man inte har råd ;) Fast jag tycker att det är principen, att BJUDA sina gäster eller kräva inträde av sin familj och vänner för att dom ska få vara med i firandet. Jag vill att mina gäster ska känna sig omhändertagna och lite bortskämda :)

  • Äldre 9 Jan 16:01

    Bjuda in till - och bjuda på är två skilda saker

    Bara för att man bjuder in till bröllopsfest så finns det inget som säger att man måste bjuda på allt under middag / fest.

    Men man får ju tänka på formuleringen. Det är liten skillnad ordmässigt - men stor skillnad i betydelse Flört 

  • Äldre 17 Jan 00:34

    Vi ska ha en kuvertavgift på vårat bröllop. Men hur ska man räkna ut hur stor avgiften ska vara?

  • LinaNo­rdstro­m
    Äldre 17 Jan 09:32
    Maria466 skrev 2014-01-17 00:34:08 följande:
    Vi ska ha en kuvertavgift på vårat bröllop. Men hur ska man räkna ut hur stor avgiften ska vara?
    Det beror väl på om man vill ta avgift för hela kostnaden eller om gästerna bara får stå för en del av kostnaden. Räkna ut vad mat och dryck kostar/person och sen räkna på hur mkt ni vill att gästerna ska stå för Vi ska också ta kuvertavgift men inte för hela kostnaden
Svar på tråden Vad anses om bröllop med kuvertavgift?