• Äldre 15 Jan 20:55
    70396 visningar
    156 svar
    156
    70396

    Vad anses om bröllop med kuvertavgift?

    Vi funderar på att avsäga oss alla typer av presenter till vårt bröllop men istället önska om ett ekonomiskt bidrag till festen för alla vuxna, barnen bjuds. Summan motsvarar en del av middagen (alltså själva maten), resten betalar vi själva. Ser många trådar om vilka summor som brudparen lagt ner på sitt bröllop, verkar vara ovanligt med kuvertavgift. Vi har varit på många bröllop där det togs ut kuvertavgift, är det kanske en mer lokal företeelse?

  • Svar på tråden Vad anses om bröllop med kuvertavgift?
  • dellel­garin
    Äldre 28 Feb 10:13
    #91
    FruForsmark skrev 2013-02-28 09:55:12 följande:
    Gillar inte kuvertis. Tycker det blir lite som: "Vi bjuder in er för att fira oss men ni måste betala för det". Tycker man skall anpassa bröllop efter budget.
  • palma2­013
    Äldre 28 Feb 10:20
    #92

    Jag skulle personligen aldrig ta ut en kuvertavgift men skulle troligtvis gå om jag blev bjuden under de förutsättningarna. Ett alternativ för att få ner kostnaden är att bjuda på bröllopet med efterföljande fest men att gästerna själva betalar för all alkohol.

  • Carina­10
    Äldre 28 Feb 10:49
    #93
    lenuz skrev 2013-01-15 20:55:56 följande:
    Vi funderar på att avsäga oss alla typer av presenter till vårt bröllop men istället önska om ett ekonomiskt bidrag till festen för alla vuxna, barnen bjuds. Summan motsvarar en del av middagen (alltså själva maten), resten betalar vi själva. Ser många trådar om vilka summor som brudparen lagt ner på sitt bröllop, verkar vara ovanligt med kuvertavgift. Vi har varit på många bröllop där det togs ut kuvertavgift, är det kanske en mer lokal företeelse?
    För vår del hade det varit perfekt att ha nåt sånt här.
    Vi har allt vi önskar i prylväg (två hushåll sammaslaget till ett) och vi vill inte ha fler vaser o skålar odyl.
    Vi har flera serviser osv.
    Så vi är inne på att önska oss Upplevelser.....eller som nu....börja fundera på kuvertavgift.
    Men därmed blir det att vi enbart kommer att önska oss pengar isåfall.
  • Äldre 28 Feb 10:55
    #94

    Jag skulle personligen aldrig ens tänka tanken på att be mina blivande gäster om en kuvertavgift. Har heller inte blivit bjuden på en tillställning med en sådan. Det skulle kännas märkligt, ja rent av snålt av de som anordnar tillställningen anser jag.

  • Alylly­ra
    Äldre 28 Feb 11:11
    #95
    FruForsmark skrev 2013-02-28 09:55:12 följande:
    Gillar inte kuvertis. Tycker det blir lite som: "Vi bjuder in er för att fira oss men ni måste betala för det". Tycker man skall anpassa bröllop efter budget.
    Om man inte vill fira brudparet så måste man ju inte gå. Det blir ju billigare för alla inblandade.

    Och om man vill fira brudparet, då kanske man kan tänka sig att hjälpa dem på traven med en liten pengagåva? Så att de slipper lägga pengar på mat och kan lägga dem på något roligare.

     
  • dellel­garin
    Äldre 28 Feb 11:17
    #96
    Alyllyra skrev 2013-02-28 11:11:30 följande:
    Om man inte vill fira brudparet så måste man ju inte gå. Det blir ju billigare för alla inblandade.

    Och om man vill fira brudparet, då kanske man kan tänka sig att hjälpa dem på traven med en liten pengagåva? Så att de slipper lägga pengar på mat och kan lägga dem på något roligare.

     
    Fast jag förstår inte varför man har en fest om man inte har råd egentligen? Själva grundgrejen har jag så himla svårt att förstå?
    Hur kommer man på att man ens skall anordna det? VI har sparat och grejat och ordnat för att hålla bröllopsfest (att bli gift kostar ju inte många kronor) och satte bröllopsdatumet efter hur lång tid det skulle ta att spara pengarna utifrån våran ekonomiska situation.

    Gift blir man ju för en väldigt liten summa, sen har jag varit på superenkla jättefina efterföljande fester, det behöver ju knappast vara dyrare en en vanlig födelsedag. jag hade iallafall personligen uppskattat något sådant mera än att betla kuvertavgift, jag vet inte om det är för att jag är från en mindre ort som jag tycker det känns så väldigt konstigt, är detta mera förekommande i stora städer eller i vissa delar av landet?
    Snälla hjälp mig att förstå! :)
  • dellel­garin
    Äldre 28 Feb 11:21
    #97

    Jag frågade min kontorskollega här mittemot om hon någonsin varit på ett kuvertbröllop, hon visste inte ens att det förekom och trodde jag skämtade =), vi är nog födda bakom en stor sten här på Gotland =)

  • Äldre 28 Feb 13:03
    #98
    Alyllyra skrev 2013-02-28 11:11:30 följande:
    Om man inte vill fira brudparet så måste man ju inte gå. Det blir ju billigare för alla inblandade.

    Och om man vill fira brudparet, då kanske man kan tänka sig att hjälpa dem på traven med en liten pengagåva? Så att de slipper lägga pengar på mat och kan lägga dem på något roligare.
    Det har inget med själva pengarna att göra utan principen. Skulle jag bli bjuden till bröllop med kuvertavgift hade jag förmodligen gått men jag hade inte tyck om upplägget. Jag ger hellre ett ekonomiskt bidrag i bröllopsgåva till brudparet där jag själv avgör hur mycket jag vill ge i present. Det är stor skillnad på att känna att man ger en gåva än att man är medfinansiär i deras tillställning. Om de inte vill lägga pengarna på mat så kanske de inte skall ha den sortens fest heller? Varför inte då köra ett bröllop med bröllopsfika därefter? Jag förstår inte riktigt resonemanget att arrangera något som kostar mer än man är villig att lägga..tyvärr :)
  • Äldre 1 Mar 13:55
    #99

    Jag har varit på bröllop som haft kuveravgift och bröllop som bjudit på allt. Ingen av gångerna behövde jag höja på ögonbrynen, för båda gångerna har jag valt att inta döma personerna. Bröllop utan kuveravgift önskade dom sig en slant till bröllopsresan, dom fick 500kr av mig och min sambo. Bröllopet med kuveravgift var kostnaden 200kr/person så alltså 400kr för oss båda. Sen ser jag att ni diskuterar att folk kanske inte har råd att komma. Självklart, det måste man respektera, även om jag ser det svårt att inte kunna lägga undan ca 50kr i månaden om man räknar att man får inbjudan 4 månader innan. Men lika mycket som att dom som inte har råd att komma så lika mycket kanske brudparet inte har råd att bjuda alla utan kuveravgift och jag skulle aldrig kunna välja bland mina närmaste. Sen har jag väl sån tur att mina vänner och släktingar inte dömmer mig, lika tur har dom så att jag vet att dom skulle komma till mig om dom känner att dom inte skulle ha råd och vi skulle lösa det. I slutändan handlar det ju inte om pengar utan jag har valt att använda mig av kuveravgift för att kunna fira en av mina viktigaste dagar med alla jag vill och inte utesluta någon.

  • Jessie­s
    Äldre 2 Mar 10:54

    Låter ju som att ni redan bestämt er vad som känns bäst för er :) kör på det då! Jag säger bara vad Jag tycker... Ett annat alternativ är ju att bara gifta er Ni två. Om ni vill lägga pengar på annat vilket jag förstår till 100% För det är inte billigt att gifta sig.. Det ska gudarna veta!

Svar på tråden Vad anses om bröllop med kuvertavgift?