• Äldre 15 Jan 20:55
    70809 visningar
    156 svar
    156
    70809

    Vad anses om bröllop med kuvertavgift?

    Vi funderar på att avsäga oss alla typer av presenter till vårt bröllop men istället önska om ett ekonomiskt bidrag till festen för alla vuxna, barnen bjuds. Summan motsvarar en del av middagen (alltså själva maten), resten betalar vi själva. Ser många trådar om vilka summor som brudparen lagt ner på sitt bröllop, verkar vara ovanligt med kuvertavgift. Vi har varit på många bröllop där det togs ut kuvertavgift, är det kanske en mer lokal företeelse?

  • Svar på tråden Vad anses om bröllop med kuvertavgift?
  • Äldre 13 Feb 12:41
    #81
    Fjärilen skrev 2013-02-13 12:34:56 följande:
    Detta är inget angrepp eller personligt påhopp på dig.

    Men tror du verkligen att dina gäster skulle sagt något till er om de inte var nöjda. Folk är överlag artiga och säger inte saker rakt ut.
    Ja, det hade dom definitivt gjort! Tro mig... Och speciellt när vi tog upp det med kuvertavgift innan vi bestämt oss för att ha det. När vi presenterade olika förslag som bland annat var knytbröllop, bröllop med enbart våra familjer, picknickbröllop, bröllop utan middag, skjuta på bröllopet osv, så tycker dom att kuvertavgift var det självklara valet.

    Men som sagt, då är det inte heller något ovanligt i våra kretsar med kuvertavgift, inte ens på bröllop.
  • CoG
    Äldre 13 Feb 12:45
    #82

    Det är ju precis så det är!

    Men det finns många här inne som frågar om kuvertavgift och som förmodligen inte väljer det för att så många tycker att det är helt fel att inte bjuda sina gäster på maten.
    Och det är så tråkigt.

    Då det gäller ngt så stort som bröllop kan man göra det på massa olika sätt utan att det är fel, precis som du säger.

    Många fler borde lita till sin magkänsla istället för att göra ngt som majoriteten här tycker.


    Vi kommer att ha vårat bröllop på vårat sätt och jag tycker att vårat sätt känns rätt.
    En nära vän till mig gjorde på ett annat sätt och jag kan inte hjälpa att känna att hon gång på gång petar i ngn detaj kring vårat bröllop och verkar tycka att det är fel.

    Jag kommer inte att ändra ngt pga henne, men det känns trist.

    Det var jag som tog upp frågan om giftemål så att det blev bestämt ett datum, inte han.
    Vi kommer inte att åka på en bröllopsresa utan är glada och nöjda över att bo en natt på hotell ostört utan kidsen,
    vi kommer nog inte att ha en sjujäkla duktig trubadur utan köra en låtlista på spotify som bakgrundsmusik till middan osv

    Vi får hoppas att hon överlever vår stora dag ändå ;)


    daniiel skrev 2013-02-13 12:38:00 följande:
    Allt är inte svart eller vitt. Det finns många olika sätt att lösa det mesta på och egentligen tycker jag alla sätt är bra :)
  • Äldre 13 Feb 12:53
    #83

    Ja, och tänk vad tråkigt det skulle vara ändå om alla bröllop såg exakt likadana ut och alla gjorde lika?

    I "trash"-tråden finns ju massor med saker som anses vara mindre fina och passande för bröllop, men olika människor tycker att olika saker passar in där. Om alla skulle försöka enas om ett bröllop utan några "trashiga" inslag (som tex kuvertavgift eller spotify) skulle det förmodligen bli ett väldigt tråkigt, men framförallt opersonligt bröllop.

    Så länge man som brudpar känner sig nöjd över sina val på sin stora dag och kan stå för sina val, så tycker jag det är bra. Oavsett om det innebär att spendera 300 000kr på ett slottsbröllop, gifta sig ensamma i stadshuset, ha kuvertavgift, bjuda på smörgåstårta, ha tebröllop eller vad det nu kan vara.

    Alla har vi olika förutsättningar, erfarenheter, önskemål och drömmar. Jag ser inget fel i det.


  • CoG
    Äldre 13 Feb 13:08
    #84

    En sån här text borde stå som inledning då man kommer in på bröllopstorget,
    så att alla får det med sig innan dom börjar att läsa i trådarna.


    daniiel skrev 2013-02-13 12:53:16 följande:
    Ja, och tänk vad tråkigt det skulle vara ändå om alla bröllop såg exakt likadana ut och alla gjorde lika?

    I "trash"-tråden finns ju massor med saker som anses vara mindre fina och passande för bröllop, men olika människor tycker att olika saker passar in där. Om alla skulle försöka enas om ett bröllop utan några "trashiga" inslag (som tex kuvertavgift eller spotify) skulle det förmodligen bli ett väldigt tråkigt, men framförallt opersonligt bröllop.

    Så länge man som brudpar känner sig nöjd över sina val på sin stora dag och kan stå för sina val, så tycker jag det är bra. Oavsett om det innebär att spendera 300 000kr på ett slottsbröllop, gifta sig ensamma i stadshuset, ha kuvertavgift, bjuda på smörgåstårta, ha tebröllop eller vad det nu kan vara.

    Alla har vi olika förutsättningar, erfarenheter, önskemål och drömmar. Jag ser inget fel i det.
  • Äldre 13 Feb 13:47
    #85

    Man måste också komma ihåg att det i vissa kretsar är väldigt vanligt med kuvertavgift.
    Man betalar kuvertavgift när man går på studentfester, bröllop och ibland även "jämna" födelsedagar.
    De som är vana vid detta tycker oftast att det är konstigt att inte behöva betala för sig.
    I dom kretsarna är det oftast också vanligt att kuvertavgiften är mellan 50 - 80% av kostnaden för mat och dryck (dryck till maten, inte "fri bar") men aldrig ett öre till dekorationer, lokal osv.
    I dessa fall är kuvertavgiften ett sätt för många att kunna fira tillsammans utan att kostnaden blir så stor. Man betalar för en del av vad det kostar att vara gäst. Men långt ifrån hela summan. I princip så gör det att man kan bjuda dubbelt så många (minst) och att ingen behöver känna sig utelämnad.

    Vidare finns de som verkligen snålar in på allt, men som ändå inte kan spara ihop såpass mycket att dom har råd att bjuda, och dom vet att släkt och vänner blir ledsna om dom inte får vara med. Så då väljer man att ta kuvertavgift (och avsäger sig presenter väldigt bestämt) eftersom det är enda sättet att kunna bjuda alla.
    Här kanske kuvertavgiften är 100% av vad mat och dryck till maten kostar. Men dom försöker att få ner kostnaderna för mat och dryck så mycket dom kan för att det ska bli så billigt som möjligt. Kanske hemlagad buffé i en lokal som är gratis med ihopsamlat porslin eller papperstallrikar. Som typ knytis men utan att gästerna behöver laga maten själv...
    Här är det oftast släkt och vänner som vill vara med, och som är beredda att betala för sin närvaro som styr det till att bli kuvertavgift. 

    Sen har vi dom som använder kuvertavgift som en förevändning för att kunna ha ett större bröllop än vad dom har råd med. Och många gånger är det ändå bröllop med vad många andra anser vara en stor budget, men brudparet vill lägga alla sina egna pengar på kläder, resa, ringar, hår osv och inte på maten. Det är ofta dom som ser det som "på MIN dag bestämmer JAG och det är en ÄRA att vara bjuden"...
    I den här kategorin ingår även de som väljer att önska sig pengar som en "frivillig" gåva til festen (och som sen blir sura för att dom inte fick tillräckligt). Och nej nu menar jag inte de som faktiskt bara ser bidragen till fest eller resa som en bonus, utan jag menar de som förväntat sig att få tillbaka en större del av vad dom lagt på festen eftersom "dom vet hur rika deras gäster är" och därför förväntat sig stora pengagåvor och även budgeterat efter dessa förväntningar. 
    Det är här som många får sin avsky för kuvertavgift. Brudparet (eller festkommitén om det inte är bröllop nu då) vill ha mer betalt än vad maten och drycken kostar. För dom vill få bidrag till lokal, dekorationer, kläder mm också.
    Och om man då har betalt 700:- för mat och dryck som är värd kanske 350:- och dessutom kanske möts av en "favour" som man alltså i princip betalt själv så är det inte så konstigt att förstå hur man då som gäst tänker...

    Sen finns det ju andra kategorier också. Men poängen är att om man hör till första kategorin så är det liksom normalt. Det är så alla gör och man tänker inte ens på att någon skulle kunna tycka att det är konstigt, eller ta illa upp.
    Om man tillhör kategori två så har man ändå gästens bästa framför ögonen. Man gör allt man kan för att göra det så billigt som möjligt. Man kanske slavar i köket själv till timmarna innan bröllopet då man tar en snabbdusch och hoppar i kläderna. Och sen står man och diskar till långt in på småtimmarna efter att alla har gått hem, men man kunde i alla fall bjuda alla som man ville ha där (och alla som bett om att få bli bjudna i förväg).
    Kategori tre skulle jag bara säga att jag sett en eller två personer tillhöra sen jag blev medlem här på BT för några år sedan. Och jag tror faktiskt inte att det finns så många i den kategorin - även om de flesta som är emot kuvertavgifter baserar det på just den här kategorin eller delar av det.

  • dellel­garin
    Äldre 15 Feb 14:46
    #86

    Personligen hade jag aldrig någonsin tänkt tanken, men blir jag bjuden på en sådan fest kommer jag betala och gå, även om det i min värld är mycket märkligt sätt att göra det på, en helt annan sak om man bjuder till allmän fest än när man firar någon eller några.

  • Jessie­s
    Äldre 27 Feb 17:19
    #87

    Jag tycker det känns fel med ett bröllop med kuvert-avgift. 

    Tänk om inte alla har råd... Många gånger köper man ju presenter för mer än vad kuvertavgiften skulle vara (för visso) men jag tycker det känns fräckt. Blir så mkt "press". Plus att man vet vad alla ger osv... Känns bara fel i min värld.

    Men bröllop är någonting som är personligt. Det är Er dag. Så man ska samtidigt göra det som känns rätt för en själv :)

    Jag tänker att om någon på mitt bröllop inte har pengar osv. så blir jag lika glad för ett örongott som denne broderat själv på, eller kanske något hantverk denne gjort själv. Det är verkligen tanken som räknas. Det är lättare att komma undan med en fin men ändå billig present... Ska man betala per kuvert så har man liksom inget val.

    Annars kan man ju bara gifta sig och bjuda på tårta efteråt! Sedan är det tack & hej liksom :P Man får ju anpassa bröllopet/antal gäster efter sin budget...

    Lycka till med er stora dag! 

  • Alylly­ra
    Äldre 27 Feb 17:50
    #88
    Jessies skrev 2013-02-27 17:19:21 följande:
     Man får ju anpassa bröllopet/antal gäster efter sin budget...
    Det här är ett argument som dyker upp hela tiden, och jag undrar fortfarande: varför det?

    Varför ska jag "välja" bland min släkt och mina vänner när det finns en möjlighet för alla jag älskar att få komma, förutsatt att de kan tänka sig att hjälpa till med en slant själva?

    Om jag tar mig själv som exempel, och jag antar att detta kan vara en ganska vanlig situation:

    Vi är två personer som ska gifta oss. Han har en släkt, jag har en släkt. I bådas fall rör sig "de närmaste" släktingarna om ca 10-15 personer (föräldrar, syskon, eventuella ingifta, barn, mor- och farföräldrar, föräldrars syskon etc.) 
    Vi har varsit kompisgäng från när vi var yngre. Ca 5-10 peroner var.
    Vi har även ett gemensamt kompisgäng som vi umgås med, säg att det är ca 10 personer.

    Summa: 40-60 personer (i vårt fall 100, men men..

    Säg nu att om vi skulle betala själva skulle vi ha råd att bjuda MAX 20 personer. Vi kanske inte har råd (plugg, a-kassa, sjukdom etc.) eller tid (biologiska klockan tickar...) att spara ihop mer.
    Ska vi då tvingas välja vilka av våra vänner och släktingar som vi vill bjuda? Vilka prioriteras då, är det våra gemensamma vänner, eller är våra barndomskompisar viktigast, trots att den andre kanske inte känner dem så bra? Eller ska vi bara bjuda släktingar för husfridens skull, trots att vi egentligen vill ha våra vänner där? Eller ska vi ha ett bröllop med ett upplägg som vi inte är nöjda med, t.ex. kaffe/tårta fast vi helst vill ha sittande middag?

    Men om vi istället ber om lite hjälp i form av en kuvertavgift från varje person, ja, då kan vi få fira dagen tillsammans med alla som vi älskar och på det sätt som känns mest "oss". Och det måste ju ändå vara den största gåvan! Och om vi 
  • Kroati­en2013
    Äldre 27 Feb 18:19
    #89

    Personligen så blir jag förvånad över hur många som verkar vara för o tycka det är normalt med kuvertavgift. De enda tillfällen jag varit med om sånt var på universitetet, aldrig har jag blivit bjuden på ngn privat fest som jag förväntas betala för. Jag hade därför aldrig själv kunnat tänka mig att ha det. Nu ska vi bara ha 23 gäster men vårt bröllop kommer kosta över 40000 kr ändå, så jag önskar faktiskt att jag kom från en tradition där det var ok att få lite bidrag. Jag hade gått om jag blev bjuden på kuvertbröllop, dock hade jag höjt på ögonbrynen lite.

  • Äldre 28 Feb 09:55
    #90

    Gillar inte kuvertis. Tycker det blir lite som: "Vi bjuder in er för att fira oss men ni måste betala för det". Tycker man skall anpassa bröllop efter budget.

Svar på tråden Vad anses om bröllop med kuvertavgift?