• Äldre 15 Jan 20:55
    70390 visningar
    156 svar
    156
    70390

    Vad anses om bröllop med kuvertavgift?

    Vi funderar på att avsäga oss alla typer av presenter till vårt bröllop men istället önska om ett ekonomiskt bidrag till festen för alla vuxna, barnen bjuds. Summan motsvarar en del av middagen (alltså själva maten), resten betalar vi själva. Ser många trådar om vilka summor som brudparen lagt ner på sitt bröllop, verkar vara ovanligt med kuvertavgift. Vi har varit på många bröllop där det togs ut kuvertavgift, är det kanske en mer lokal företeelse?

  • Svar på tråden Vad anses om bröllop med kuvertavgift?
  • decemb­erbarn­et
    Äldre 13 Feb 11:34
    #71
    Marjasinus skrev 2013-02-13 11:05:12 följande:
    Det är ju just det här som gör det så otroligt svårt och att det är så viktigt att känna sina gäster. Jag gillar egentligen inte tanken på kuvertavgift men i valet mellan det och knytkalas så betalar jag hellre. Att administrera upp ett knytkalas så att det inte blir 73 burkar potatissallad lär vara rena mardrömmen också och inget jag skulle vilja lägga på mina redan tyngda bröllopsplaneraraxlar.
    Kan hålla med om att det blir mycket administration om man är många, är själv tacksam och glad att jag kommer kunna bjuda mina gäster på catering :) Men jag har haft knytkalas för 25, så det går säkert om man är 40 också.
  • Äldre 13 Feb 11:51
    #72
    CoG skrev 2013-02-13 11:33:07 följande:
    Jag hör till dom som tycker att det inte spelar ngn roll om man betalat för sin egen mat vid ett bröllop.
    Naturligtvis blir det kostsamt för brudparet om dom ska bjuda på allt till alla som vill komma.
    Jag tycker varken att det är snålt eller på ngt annat sätt fel.

    Varför ska man behöva spara pengar i flera år bara för att bjuda på maten?
    Inte har jag ngt emot att betala en rimlig summa för det jag själv stoppar i mig.

    De som känner att det blir fel behöver ju inte komma på bröllopet.
    Jag håller med dig. Inte så oväntat kanske, med tanke på att vi som sagt hade kuvertavgift :P

    Men vi hade försökt spara till vårt bröllop, flera gånger, men ibland kommer livet emellan och man måste lägga sina sparpengar på annat som faktiskt är viktigare. Efter några år, så vill man ibland inte vänta längre, så då får man göra det bästa av det hela. Vi fundera på och diskuterade olika alternativ, både själva, men också med våra familjer och vänner och tillslut så valde vi kuvertavgift för det var vad alla tyckte var en bra lösning.

    Vi har inte pratat med någon som hellre hade skippat att få en inbjudan än att betala för sin egen mat faktiskt. Jag tycker det känns jättebra att vi har människor runt oss som verkligen unnade oss att få en underbar bröllopsdag och som ställde upp för oss, för det är vad det handlar om för mig att fira någon. Att ställa upp, att unna den eller dom personerna något, att hjälpas åt.

    Javisst, att ha knytbröllop är också att ställa upp och hjälpas åt, men jag kan säga att det var ingen just någon som vi kände som var alltför sugna på den idén :P Dom ville hellre betala och få sätta sig vid dukat bord och bli "bortskämda" med att någon annan lagade maten och diskade bort :P

    Och ja, tycker man inte om kuvertavgift, så behöver man inte gå på bröllopet. Jag skulle tippa på att dom flesta brudpar som väljer kuvertavgift  bara är tacksamma om människor som anser det vara så hemskt, fult och fel stannar hemma!  Man delar ju helst sin dag med människor som verkligen vill vara där och fira och glädjas med brudparet :)
  • Marjas­inus
    Äldre 13 Feb 11:55
    #73
    CoG skrev 2013-02-13 11:33:07 följande:
    Varför ska man behöva spara pengar i flera år bara för att bjuda på maten?
    Man kan ju vända på det och fråga "Varför ska man bjuda på sådan mat som tar flera år att spara ihop till"
  • CoG
    Äldre 13 Feb 11:59
    #74
    Marjasinus skrev 2013-02-13 11:55:28 följande:
    Man kan ju vända på det och fråga "Varför ska man bjuda på sådan mat som tar flera år att spara ihop till"
    Du menar trerätters tex?

    Jag tänkte inte på ngn särskild mat då jag svarade, även enkel mat kan ju bli en för stor summa för vissa pga antalet gäster.
  • CoG
    Äldre 13 Feb 12:04
    #75
    Marjasinus skrev 2013-02-13 11:55:28 följande:
    Man kan ju vända på det och fråga "Varför ska man bjuda på sådan mat som tar flera år att spara ihop till"
    Maten tar nog inte flera år att spara till,
    men ett bröllop har ju många olika poster som kostar.

    Och vill man inte vänta och spara kan man väl få bjuda in till en tillställning där man betalar för sin egen mat.
    Hellre det än att bjuda färre om man har många som man önskar att få umgås med på den stora dagen.
  • Äldre 13 Feb 12:10
    #76

    Kuvertavgift är det absolut bästa!


     


    Självklart vill jag vara med och fira och självklart betalar jag gärna en del av min middag!


     


    Presenter känns futtigt och blir ofta fel.


     


    Jag har varit på många fester, bröllopsfester, disputationsfester o.s.v med kuvertavgift och jag tycker att det är perfekt.

  • Marjas­inus
    Äldre 13 Feb 12:12
    #77
    daniiel skrev 2013-02-13 11:51:29 följande:
    Och ja, tycker man inte om kuvertavgift, så behöver man inte gå på bröllopet. Jag skulle tippa på att dom flesta brudpar som väljer kuvertavgift  bara är tacksamma om människor som anser det vara så hemskt, fult och fel stannar hemma!  Man delar ju helst sin dag med människor som verkligen vill vara där och fira och glädjas med brudparet :)
    Jag lägger ingen värdering i om man tar ut en kuvertavgift eller inte, men på vår gästlista så står inte ett enda namn som jag inte vill ska vara där och om valet då står mellan A) kuvertavgift, trerätters och 10% inte kommer och B) smörgåstårta och alla kommer så är B det solklara valet. 
  • CoG
    Äldre 13 Feb 12:25
    #78
    Marjasinus skrev 2013-02-13 12:12:29 följande:
    Jag lägger ingen värdering i om man tar ut en kuvertavgift eller inte, men på vår gästlista så står inte ett enda namn som jag inte vill ska vara där och om valet då står mellan A) kuvertavgift, trerätters och 10% inte kommer och B) smörgåstårta och alla kommer så är B det solklara valet.
    Men då inte pengarna räcker till trots att det inte är dyr mat,
    utan att det är antalet gäster som gör det kostsamt...och man inte vill vara utan ngn av dom som står på gästlistan.

    Om man inte har råd med bröllopet för att man gjort det extra dyrt i onödan bara för att,
    då tycker faktiskt jag också att kuvertavgift rimmar fel.
  • Äldre 13 Feb 12:34
    #79
    daniiel skrev 2013-02-13 11:51:29 följande:
    Vi har inte pratat med någon som hellre hade skippat att få en inbjudan än att betala för sin egen mat faktiskt.
    Detta är inget angrepp eller personligt påhopp på dig.

    Men tror du verkligen att dina gäster skulle sagt något till er om de inte var nöjda. Folk är överlag artiga och säger inte saker rakt ut.
  • Äldre 13 Feb 12:38
    #80

    Vi hade inget dyrt bröllop alls. Kinaklänning, kostym från dressman (present visserligen), väldigt billiga ringar osv. Vår stora kostnad var maten, för att vi hade så många gäster. Vi hade inte haft råd att bjuda på smörgåstårta ens. När vi då ändå hade bestämt, tillsammans med våra familjer och vänner, att det skulle bli kuvertavgift, så valde vi att ha trerätters. Någor alla var nöjda och glada med :)

    Allt är inte svart eller vitt. Det finns många olika sätt att lösa det mesta på och egentligen tycker jag alla sätt är bra :)


Svar på tråden Vad anses om bröllop med kuvertavgift?