• Äldre 15 Jan 20:55
    70403 visningar
    156 svar
    156
    70403

    Vad anses om bröllop med kuvertavgift?

    Vi funderar på att avsäga oss alla typer av presenter till vårt bröllop men istället önska om ett ekonomiskt bidrag till festen för alla vuxna, barnen bjuds. Summan motsvarar en del av middagen (alltså själva maten), resten betalar vi själva. Ser många trådar om vilka summor som brudparen lagt ner på sitt bröllop, verkar vara ovanligt med kuvertavgift. Vi har varit på många bröllop där det togs ut kuvertavgift, är det kanske en mer lokal företeelse?

  • Svar på tråden Vad anses om bröllop med kuvertavgift?
  • Emelin­en
    Äldre 12 Feb 22:54
    #61

    Vi skall ha kuvertavgift på vårt bröllop pga följande:

    1. Vi tänkte först bara bjuda ett fåtal människor eftersom vi inte hade råd med stort bröllop MEN andra släktingar som ville komma sade att de gärna betalade för sig och bidrog om de fick vara med. När detta spridit sig ville faktiskt alla betala för sig.

    2. I kuvertavgiften ingår mat och boende. Vi skall ha bröllopet på min släktgård (en gård som kan hyras så vi har hyrt den själva) och kan därför erbjuda boende till de som kommer som inte bor på orten. De som bor på orten sover hemma. Viss alkohol ingår också, och eftersom vi inte är på ett hotell eller liknande så kan folk ha med egen alkohol.

    3. När bröllopsplanerna hade startats fick vi reda på att vi var gravida och som nyblivna föräldrar har vi inte mycket pengar men stenen var redan i rullning.

    4. Vi har ALLT man kan behöva hemma, vi behöver inga köksmaskiner mm.

    5. Resa, ringar och klänning kostar inte alls mycket, och kuvertavgiften kommer knappt att täcka maten. Vi tänker INTE gå i vinst utan bara få en liten knuff.

    Vi skall alltså inte ha nått pampigt bröllop för pengarna. Tanken var från början också att alla skulle hjälpa till och att det då skulle vara kostnadsfritt för folk. Som en jättestor grillfest med vigsel, men många sade att de hellre betalade och fick vara med och festa med oss än att ha något ansvar på bröllopet.

    Jag reagerar över en sak folk skriver här, att de inte vill känna sig tvingade att betala något för att gå på ett bröllop... Men man köper väl en bröllopspresent? Är det inte väldigt oartigt att komma till ett bröllop UTAN bröllopspresent? Och då undrar jag, vad är skillnaden mellan att köpa en el-visp eller våffeljärn för 200 kr och att betala 200 kr? Pengar som pengar...  

  • Äldre 13 Feb 00:26
    #62
    Emelinen skrev 2013-02-12 22:54:19 följande:
    Jag reagerar över en sak folk skriver här, att de inte vill känna sig tvingade att betala något för att gå på ett bröllop... Men man köper väl en bröllopspresent? Är det inte väldigt oartigt att komma till ett bröllop UTAN bröllopspresent? Och då undrar jag, vad är skillnaden mellan att köpa en el-visp eller våffeljärn för 200 kr och att betala 200 kr? Pengar som pengar...  
    Jag skulle inte heller vilja gå på bröllop utan att ha med mig någon present. Men om jag tillfälligtvis, eller för all del mer långvarigt, hade väldigt dåligt med pengar skulle jag inte lägga jättemycket pengar på en bröllopspresent (och särskilt inte om bröllopsparet inte stod mig jättenära). Ett fint kort eller något jag gjort själv skulle jag kanske ge. Eller gå ihop ett par stycken och köpa en present.

    Men om brudparet i stället för present vill ha kuvertavgift så måste jag ju oavsett min ekonomiska situation ge 200 kr. Som par blir det då 400 kr, det är nog mer än vi hade gett en kompis som gifte sig, då vi har väldigt låga inkomster just nu.

    Skillnaden mellan bröllopspresent och kuvertavgift tycker jag också är frivilligheten. Även om det är artigast att ha en bröllopspresent med sig är det ju inget tvång. Jag ger en gåva till brudparet för att jag VILL det, till skillnad från när jag betalar kuvertavgift för att jag måste (om jag vill komma).

    Att man ska betala kuvertavgift på bröllop sänder också en signal om att "du är välkommen om du betalar" och även "du får gärna betala för att fira OSS". Det är en annan sak tycker jag att ha kuvertavgit eller knytis då man inte firar sig själv - t.ex. på nyår, jul, midsommar, klassfest etc. Då är ju festföremålet så att säga en högtid. Bjuder jag till midsommarfest är det ju inte för att gästerna ska fira mig/oss, utan för att alla tillsammans ska fira midsommar. Då tycker jag att det är mer naturligt att dela på ansvaret för att betala för kalaset.

    Sen är jag inte superanti kuvertavgift och jag skulle inte klaga om jag blev bjuden på ett bröllop med kuvertavgift, men jag skulle inte vilja ha det på mitt eget bröllop. Men nu frågade du hur man kan tänka, och då svarade jag hur JAG upplever kuvertavgift. Solig
  • Äldre 13 Feb 08:35
    #63

    Jag är inte alls förtjust i kuvertavgift. Jag tycker det är lite bröllopens-kreditkort. Att ta ut en kuvertavgift handlar för mig om att man vill ha en större fest än man har råd med, man orkar inte spara och har inte tålamod att vänta med ett bröllop och då tycker man att lösningen är att gästerna ska betala sin egen mat.


    Precis som andra skrivit så har inte alla bra ekonomi. Är man ensamstående mamma är 200-300 kronor rätt mycket. Och ja, man har tid på sig att spara ihop det, men jag skulle nog personligen spara dom 300 kronor och gå på äventyrsbad med mina barn än att gå på min kusins bröllop. Bryskt, men sant.
    Eller om man är ett par och den ena är arbetslös/sjukskriven, ja what ever och pengarna tryter. 300/person är 600 kronor. 600 kronor för ett ett hushåll där man har svårt att få pengarna att räcka är mycket pengar. De kan nog lätt bli då att man ljuger om att man inte kan komma för att man inte känner att man har dom pengarna.


    Är det en mycket nära vän/släkting/syskon så skulle jag betala pengarna. Jag skulle fortfarande inte gilla det, men jag skulle göra det för deras skull.
    Men om min kusin jag träffar 2 gångar per år bjuder mig till bröllop och sen tycker att jag ska betala massa pengar för det, nej då får det vara. Och ja, det är min egen mat, som jag ska äta och den kommer inte smaka sämre för att jag betalar. Däremot är jag bortbjuden, där jag inte får välja min mat själv men jag ska betala för den, då lägger jag hellre dom pengarna någon annanstans. Jag går inte för att jag förväntar mig gratis mat och gratis dricka och tårta, utanför att fira med personerna deras kärlek och glädje. Men det är ju just deras glädje, deras stora dag, deras beslut att ta alla utgiferna som kommer med ett bröllop. Ska jag då behöva klassas som snål/ego/elak för att jag och min personlig livssituation kanske inte fungerar tillsammans med den typen av utgift.


    Som gäst beslutar jag själv om jag vill gå eller inte och jag skulle inte gå.


    Och som några andra här skrivit, när de är en stor lokal, med dyr mat och bruden har en uppenbart dyr ring, klänning, påkostade blommor och dekorationer och sen ska åka på en två veckor bröllopsresa känns det ännu konstigare att man ska ha hela sitt drömbröllop men gästerna ska betala för maten för att brudparet ska ha råd med dyra kringkostnader. Spekulationer, spekulationer.


    Som sagt, bröllopstorgets mantra, det är eran dag och ni får göra precis som ni vill, men jag skulle inte köpa en soffa eller vinterjacka på kredit och jag skulle inte vilja ha ett bröllop jag inte har råd med heller.


     


     


     


     

  • Marjas­inus
    Äldre 13 Feb 08:48
    #64
    Emelinen skrev 2013-02-12 22:54:19 följande:
    Jag reagerar över en sak folk skriver här, att de inte vill känna sig tvingade att betala något för att gå på ett bröllop... Men man köper väl en bröllopspresent? Är det inte väldigt oartigt att komma till ett bröllop UTAN bröllopspresent? Och då undrar jag, vad är skillnaden mellan att köpa en el-visp eller våffeljärn för 200 kr och att betala 200 kr? Pengar som pengar...  
    Oartigt kanske, men det är ändå inte tvingande. Jag har dessutom sett många bröllopspresenter där folk t ex använder sitt hantverkskunnande att skapa saker som kanske bara kostar några tior i själva materialet.

    Alla har väl gett sin åsikt på varför de inte uppskattar kuvertavgift både som arrangör och gäst. Men det är ju ni som känner era gäster och kan ta beslut på det. Min uppfattning är bara att om man ska ta ut en avgift så ska man se till att den kommer gästerna till gagn i form av mat/dryck/boende m m
  • Äldre 13 Feb 09:59
    #65
    Marjasinus skrev 2013-02-13 08:48:37 följande:
    Oartigt kanske, men det är ändå inte tvingande. Jag har dessutom sett många bröllopspresenter där folk t ex använder sitt hantverkskunnande att skapa saker som kanske bara kostar några tior i själva materialet.

    Alla har väl gett sin åsikt på varför de inte uppskattar kuvertavgift både som arrangör och gäst. Men det är ju ni som känner era gäster och kan ta beslut på det. Min uppfattning är bara att om man ska ta ut en avgift så ska man se till att den kommer gästerna till gagn i form av mat/dryck/boende m m

    Jag håller med dig. Klart som sjutton man ger en gåva till paret! Men man kanske är lite finurlig och använder sig av saker man kan och har för att ge bort en bra present som inte behöver kosta speciellt mycket pengar alls.


    Sen, ja det beror ju helt på vad man är för härlig skara människor, alla ser vi som sagt på saker olika. =)

  • decemb­erbarn­et
    Äldre 13 Feb 10:21
    #66

    Jag skulle inte ta illa upp om jag blev bjuden på bröllop med kuvertavgift, men tycker det är lite tråkigt.

    Skulle jag själv vara i den sitsen att jag inte kunde bjuda närmaste familjen och vännerna på bröllopsmiddagen (först skulle jag givetvis "kapa" i gästlistan och ta bort den yttersta släkten/vännerna, men det vill man ju inte göra i absurdum) så skulle jag hellre välja att göra en knytisbuffé, eller be gästerna att i stället för vanlig present bidra med kanske en duk, en flaska vin, ett glas, hjälp med att duka, etc, som kanske annars skulle kostat pengar.

    För mig som gäst skulle det kännas kul och fint att ta med mig något jag bakat/köpt färdigt och ställa på ett dignande buffébord och festen skulle bli riktigt bra, jämfört med att betala för mig som om jag gick på restaurang.

    Då kan ju också den som har ont om pengar bidra med något som kanske tar mer tid att ordna, men som inte är så dyrt i kronor - till exempel en stor potatissallad etc.

  • decemb­erbarn­et
    Äldre 13 Feb 10:23
    #67

    Forts: vill tillägga att skillnaden för mig ligger alltså i att gästen då på sätt och vis får vara delaktig i festen och ta med sig en mer personlig gåva i form av mat och vin, inte bara fungera som plånbok.

  • Marjas­inus
    Äldre 13 Feb 11:05
    #68
    decemberbarnet skrev 2013-02-13 10:23:14 följande:
    Forts: vill tillägga att skillnaden för mig ligger alltså i att gästen då på sätt och vis får vara delaktig i festen och ta med sig en mer personlig gåva i form av mat och vin, inte bara fungera som plånbok.
    Det är ju just det här som gör det så otroligt svårt och att det är så viktigt att känna sina gäster. Jag gillar egentligen inte tanken på kuvertavgift men i valet mellan det och knytkalas så betalar jag hellre. Att administrera upp ett knytkalas så att det inte blir 73 burkar potatissallad lär vara rena mardrömmen också och inget jag skulle vilja lägga på mina redan tyngda bröllopsplaneraraxlar.
  • SZ2013
    Äldre 13 Feb 11:22
    #69

    Som så många redan skrivit beror det nog helt på vilken inställning som finns i den umgängeskrets man har. Jag skulle inte ens överväga att ta ut en avgift av gästerna. Jag tycker personligen att det skulle kännas väldigt opassande. Jag har samma inställning till att önska sig pengar. Om jag inte hade haft möjlighet att spara och ha en stor fest skulle jag satsa på ett mindre bröllop istället.

  • CoG
    Äldre 13 Feb 11:33
    #70

    Jag hör till dom som tycker att det inte spelar ngn roll om man betalat för sin egen mat vid ett bröllop.
    Naturligtvis blir det kostsamt för brudparet om dom ska bjuda på allt till alla som vill komma.
    Jag tycker varken att det är snålt eller på ngt annat sätt fel.

    Varför ska man behöva spara pengar i flera år bara för att bjuda på maten?
    Inte har jag ngt emot att betala en rimlig summa för det jag själv stoppar i mig.

    De som känner att det blir fel behöver ju inte komma på bröllopet.

Svar på tråden Vad anses om bröllop med kuvertavgift?