• Äldre 15 Jan 20:55
    70388 visningar
    156 svar
    156
    70388

    Vad anses om bröllop med kuvertavgift?

    Vi funderar på att avsäga oss alla typer av presenter till vårt bröllop men istället önska om ett ekonomiskt bidrag till festen för alla vuxna, barnen bjuds. Summan motsvarar en del av middagen (alltså själva maten), resten betalar vi själva. Ser många trådar om vilka summor som brudparen lagt ner på sitt bröllop, verkar vara ovanligt med kuvertavgift. Vi har varit på många bröllop där det togs ut kuvertavgift, är det kanske en mer lokal företeelse?

  • Svar på tråden Vad anses om bröllop med kuvertavgift?
  • Marjas­inus
    Äldre 3 Feb 23:31
    #51
    Sara 120707 skrev 2013-02-02 21:34:54 följande:

    Sedan tänker jag inte hymla med att det skulle sticka i ögonen på mig om man väljer att ha värsta prinsessbröllopet på slott med svindyr klänning och allting väldigt påkostat etc. och sedan ta ut kuvertavgift av gästerna.


    Tror du sätter huvudet på spiken där. Om en tar ut en kuvertavgift så borde man se till att det är maten man betalar för - annars ska man kalla det för något annat. "Karatavgift" till brudens ring kanske...
  • Äldre 4 Feb 09:19
    #52

    Jag tycker att det är helt ok med kuvertavgift så länge (som du säger) man avsäger sig bröllopsgåvor.

  • Äldre 9 Feb 10:30
    #53

    Vi har pratat fram och tillbaka om det här med kuvertavgift, var först helt emot det men det lutar åt att vi ska ha det.


    Våra skåp dignar av alla saker vi har, ett bidrag till bröllopsresan är inte aktuellt då vi inte ska iväg nånstans.
    Kort sagt, vi tar ut en liten kuvertavgift på 200:-/vuxen (barn gratis), de som känner för att verkligen vara med och fira vår dag tycker det är helt okej med 200:- för en riktigt fin lokal, 3 rätters, bröllopstårta, underhållning och en kanondag/kväll.


     


    Visst känner vi folk som har taskig ekonomi, men om de vill komma så har de GOD tid på sig att få ihop dessa 200:- och det kommer inte märkas i deras ekonomi knappt.


    Sen har vi gäster som kommer hjälpa till på olika sätt, saker som kommer avgöra om det blir succe eller pannkaka, dessa kommer inte betala nån kuvertavg..

  • Äldre 9 Feb 15:03
    #54

    Jag tycker INTE att det är ok med kuvertavgift av flera anledningar:


    *Festen är för brudparet, gäster kommer för att fira brudparet. Gästerna kommer inte för att dagen är mega-super viktig för dem personligen.


    *Man ska aldrig, verkligen aldrig, boka in en fest som man inte har råd med. Har man bara råd med ett litet bröllop med 4 gäster, då är det så man får planera. Tänk om det händer något och ni får ställa in bröllopet i sista stund? Då står ni med allt bokat och klart men inga gäster som kan betala för kalaset.


    *Man tar inte betalt av gäster.


    *Tänk om någon verkligen inte har råd med avgiften men vill komma? Kanske skäms dom över sin ekonomiska situation och inte vill erkänna det. Dom hade kanske tänkt ta med en hemmagjord present men nu får dom ljuga för att dom inte har råd o fira er.


    *Vill man ha ett prinsessbröllop så får man spara!


    Att be om pengar i present är bättre :) Det är inte lika sniket och då kan gästerna själv avgöra vad dom har råd med.

  • Äldre 9 Feb 15:37
    #55
    +1

    Jag är lite delad vad gäller kuvertavgift. Jag skulle inte ha betalat om det var så att man förväntas ge present. Jag förväntar mig också att avgiften är rimlig. Men, jag själv funderar på att ha både och på egna bröllopet. Anledningen är att vi har råd att stå för middagen för de vi bjuder men sen har vissa släktingar respektive. Vissa har vi träffat mer än en gång, de är bjudna och dessa betalar vi för. Men de vi varken känner eller har träffat av släktingars respektive vill vi inte betala för och funderar på att ta ut en kuvertavgift för de som vill ändå ta med sin nya partner. Ska säga att maten är dyr 1200 per pers och känner inte för att lägga ut detta på folk vi inte känner trots att de är tillsammans med någon i släkten. Sedan har vi även en grupp arbetskamrater som vill komma och som är välkomna om de betalar kuvertavgift. Förväntar mig ingen present då.

  • Äldre 9 Feb 16:25
    #56
    Koyal skrev 2013-02-09 15:37:56 följande:
    Sedan har vi även en grupp arbetskamrater som vill komma och som är välkomna om de betalar kuvertavgift. Förväntar mig ingen present då.
    Måste bara få flika in här ... arbetskamrater som vill komma på bröllopet - inte är det så att de förväntar sig att bli inbjudna? Jag vet inte vad det är med folk, jag skulle aldrig förvänta mig en bröllopsinbjudan eller räkna med att jag var inbjuden till någons bröllop. Eller be att få bli bjuden ... Kanske är det detta att man känner att man "måste" bjuda kusiner och arbetskamrater som gör att det blir fler gäster än man har råd att bjuda, vilket leder till att man måste ta kuvertavgit?

    När det gäller kuvertavgift skär jag hellre ner på gästantalet och lyxnivån på mat och dryck. Om man räknat med fri bar + kuvertavgift tycker jag att det känns trevligare med betalbar + ingen kuvertavgift. Vad man väljer att köpa eller inte köpa i baren är ju frivilligt, kuvertavgiften är det inte.
  • Sandra­Elisab­et
    Äldre 9 Feb 16:41
    #57
    Koyal skrev 2013-02-09 15:37:56 följande:
    Jag är lite delad vad gäller kuvertavgift. Jag skulle inte ha betalat om det var så att man förväntas ge present. Jag förväntar mig också att avgiften är rimlig. Men, jag själv funderar på att ha både och på egna bröllopet. Anledningen är att vi har råd att stå för middagen för de vi bjuder men sen har vissa släktingar respektive. Vissa har vi träffat mer än en gång, de är bjudna och dessa betalar vi för. Men de vi varken känner eller har träffat av släktingars respektive vill vi inte betala för och funderar på att ta ut en kuvertavgift för de som vill ändå ta med sin nya partner. Ska säga att maten är dyr 1200 per pers och känner inte för att lägga ut detta på folk vi inte känner trots att de är tillsammans med någon i släkten. Sedan har vi även en grupp arbetskamrater som vill komma och som är välkomna om de betalar kuvertavgift. Förväntar mig ingen present då.
    Att skilja på gäster och gäster känns lite otrevligt.... Antingen bjuder ni dem och betalar för dem som för alla andra, bjuder alla och låter alla betala eller så bjuder ni bara in dem ni känner.

    Att göra skillnad på folk och folk känns som ett recept på dålig stämning. :( 
  • Äldre 9 Feb 17:18
    #58
    +1

    Men de är ju inte våra gäster. Varför ska vi skära ner på vårt bröllop och middag för att bjuda respektive vi inte känner? De 75 pers som vi bjuder står på inbjudningslistan och behöver inte betala. Vill andra komma som inte vi bjudit eller vill någon som vi bjudit ta med någon som vi inte bjudit är de välkomna såvida de betalar för sig. Ser inte anledning till att jag ska budgetera för folks nya partners som jag inte känner eller har träffat. jag skulle ju inte betala middagsnotan för främmande ute på en restaurang och som jag inte bjudit?? Som flera andra säger är inte ett bröllop till för att lära känna gästerna. Vad gäller arbetskamrater så kommer flera från andra länder och har aldrig varit på ett svenskt bröllop, många har sagt att de gärna vill komma. Så här är jag öppen för att de får komma om de vill stå för vad det kostar, de står inte med på ordinarie inbjudningslista. Dessutom är kuvertavgift mer regel än undantag i deras länder. Där bjuder man Alla i en by vilket kan bli upp mot 2000 pers.

  • Sandra­Elisab­et
    Äldre 9 Feb 17:27
    #59
    Koyal skrev 2013-02-09 17:18:56 följande:
    Men de är ju inte våra gäster. Varför ska vi skära ner på vårt bröllop och middag för att bjuda respektive vi inte känner? De 75 pers som vi bjuder står på inbjudningslistan och behöver inte betala. Vill andra komma som inte vi bjudit eller vill någon som vi bjudit ta med någon som vi inte bjudit är de välkomna såvida de betalar för sig. Ser inte anledning till att jag ska budgetera för folks nya partners som jag inte känner eller har träffat. jag skulle ju inte betala middagsnotan för främmande ute på en restaurang och som jag inte bjudit?? Som flera andra säger är inte ett bröllop till för att lära känna gästerna. Vad gäller arbetskamrater så kommer flera från andra länder och har aldrig varit på ett svenskt bröllop, många har sagt att de gärna vill komma. Så här är jag öppen för att de får komma om de vill stå för vad det kostar, de står inte med på ordinarie inbjudningslista. Dessutom är kuvertavgift mer regel än undantag i deras länder. Där bjuder man Alla i en by vilket kan bli upp mot 2000 pers.
    Jag förstår hur du menar, men det är väll just inställningen att "de inte är era gäster" som säger allt.

    För mig är det främmande att ens ha folk där du inte vill ha där... Självfallet löser ni det hur ni vill, men jag hade aldrig gjort så. Antingen bjuder jag in någon eller så är det inte inbjudna, det finns inget mellanting för mig.
  • rock brud
    Äldre 9 Feb 18:33
    #60
    +1

    Personligne skulle jag föredra en vettig kuvert avgift istället för att ge pengar i present, " till våran bröllopsresa"
    Det är jättesvårt att veta vad man skall ge om man bara skall hitta en summa.
    Är det för lite/ för mycket osv. Då är kuvertavgiften vettigare, det går ju i slutändan till samma kassa(?)

Svar på tråden Vad anses om bröllop med kuvertavgift?