• Äldre 15 Jan 20:55
    70424 visningar
    156 svar
    156
    70424

    Vad anses om bröllop med kuvertavgift?

    Vi funderar på att avsäga oss alla typer av presenter till vårt bröllop men istället önska om ett ekonomiskt bidrag till festen för alla vuxna, barnen bjuds. Summan motsvarar en del av middagen (alltså själva maten), resten betalar vi själva. Ser många trådar om vilka summor som brudparen lagt ner på sitt bröllop, verkar vara ovanligt med kuvertavgift. Vi har varit på många bröllop där det togs ut kuvertavgift, är det kanske en mer lokal företeelse?

  • Svar på tråden Vad anses om bröllop med kuvertavgift?
  • Sandra­Elisab­et
    Äldre 18 Jan 12:18
    #41

    Det intressanta med det är att vissa "känslor" är så subtila. Jag tycker själv att jag är lite smått... vet inte... knäpp som tycker såhär kanske. :) Vem vet, det kanske blir vanligare så man hinner vänja sig vid tanken. Flört

    Kul med diskussion om det dock. Jag gillar att få se saker ur flera perspektiv. Det ger liksom kött på benen så att säga. Jag tycker dessutom att det är viktigt för alla och i alla sammanhang att kunna förstå sin motpart.

  • Äldre 18 Jan 16:15
    #42
    +1
    Alyllyra skrev 2013-01-18 11:49:32 följande:
    Jag håller med till 100%. I vårat fall var det också familj och vänner som tyckte att kuvertavgift var en superbra idé och vi hakade på och valde att ha det. Vi var väldigt öppna under vår planering och inget var hemligt och hysch hysch för någon. Jag vet att vi hade allt från studerande ensamstående flerbarnsföräldrar till miljonärer på vårat bröllop bland gästerna och ingen av dom tyckte att kuvertavgift var en dålig idé. Många, även våra "fattigaste" vänner, tyckte att vi hade kunnat ta mer i kuvertavgift. Alla vi känner vet ju om vad vi har gått igenom under våra år tillsammans och att vi inte har världens bästa ekonomi och alla unnade oss verkligen att få vårat bröllop och kunna fira ihop alla våra nära och kära och inte behöva utesluta vissa pga ekonomin. Jag tycker det är väldigt fint gjort av våra familjer, vänner och släkt.

    Och sen anser jag personligen att om någon inte vill komma på vårt bröllop för att personen i fråga behöver betala sin egen mat, men blir bjuden på dryck och snacks och annat, så kan den personen gott stanna hemma. Då känns det mer som att den personen var ute efter en gratis måltid än att faktiskt fira oss.
  • Mmmari­a
    Äldre 18 Jan 16:47
    #43
    +1

    Jag har inte varit med om kuvertavgift på bröllop (har ej varit på så många iofs) utan endast på stora fester på lokal.


    Jag har inget emot kuvertavgift på bröllop. Skulle dock tycka att det vore konstigt om jag visste att brudparet hade det väldigt bra ställt. En kuvertavgift på 200-400 låter rimligt och om man vet att någon har det extremt svårt ekonomiskt kan man väl som brudpar bjuda på den personens avgift. Flexibilitet!


    Vi hade däremot ingen fri bar trots att vi hade haft råd att ha det. Det beslutet kändes inte självklart och satt hårt inne, men vi hade ingen lust att betala för våra vänners fylla. På festen hade vi redan bjudit på obegränsat med mousserande och vanligt vin, dessertvin samt avec så det var ju inte snålt direkt (på herrgården fick man inte ha med egen alkohol).


    Jag skulle gärna betala min mat som gäst om alternativet var att det inte skulle bli något bröllop alt bröllop utan middag och fest.

  • Äldre 23 Jan 18:00
    #44

    Kan ni inte bara avsäga er materiella gåvor och önska er ett ekonomiskt bidrag istället (men inte nämna ordet kuvertavgift)? Personligen tycker jag inte om kuvertavgift. Tycker det låter som att man håller en fest man egentligen inte har råd med. Men allt går ju att få till med bra formuleringar. Men jag personligen vill hellre känna att jag ger en ekonomisk gåva (perfekta presenten för en gäst ju!) än betalar för min mat på en tillställning jag blivit bjuden till.. min personliga åsikt bara :)


     


     

  • Panda
    Äldre 2 Feb 13:16
    #45
    +1
    FruForsmark skrev 2013-01-23 18:00:06 följande:

    Tycker det låter som att man håller en fest man egentligen inte har råd med. 


    Vi kommer ha kuvertavgift. Vi är båda studenter och kan inte spara mycket pengar alls. Egentligen har vi inte råd, men vi vill gifta oss, och vi vill kunna fira med våra nära och kära. Här har vi ingen lust att vänta och spara ihop pengar i fem år för att kunna ha en redig fest! 

    Jag ser inget fel med kuvertavgift, om man har det lite tight med pengar. Däremot om man har pengar och kräver kuvertavgift känns det lite skumt.  
  • Äldre 2 Feb 16:22
    #46
    +1
    FruForsmark skrev 2013-01-23 18:00:06 följande:

    Men jag personligen vill hellre känna att jag ger en ekonomisk gåva (perfekta presenten för en gäst ju!) än betalar för min mat på en tillställning jag blivit bjuden till.. min personliga åsikt bara :)


    Varför kan du inte tänka dig att betala tex 100-300kr för din egen mat? Smakar maten sämre då? Blir festen tråkigare? Exakt vad är det som gör att du inte kan tänka dig att bidra med ett par hundralappar för din egen mat enbart för att det är bröllop? Varför skulle du inte vilja unna brudparet att kunna bjuda in alla som dom vill fira tillsammans med på sin bröllopsdag?

    Många bjuder ju in till vigsel, som är helt gratis, och erbjuder sedan gästerna att komma på middag mot en kuvertavgift. Många gånger spenderar brudparet själva en större summa per gäst än vad gästen själv gör.
  • Chinch­illi
    Äldre 2 Feb 21:12
    #47

    Jag gillar inte kuvertavgift och inga bröllop jag varit på har haft det. Tycker inte att det passar sig, utan mest ett sätt för människor att ha en fest de egentligen inte har råd med. Varför rättar man inte munnen efter matsäcken? Har läst om folk som kan bjuda massa människor och har en budget på typ 10 000:-.

    Säg att ett par sätter 40 000:- som budget och ska ha 70 gäster: kläder: 5000:-, ringar: 7000:-, frisyr/smink; 1500:- hos frisör, blommor 1000:-,  inbjudningar etc: 1000:-, bröllopsnatt på hotell: 1500:-, fotograf: 7000:-, underhållning: 4000:-band som spelar, bröllopstårta: 2000:- från bageri,  hyra "fin" lokal: 4000:-, mat: 21 000 från catering:..... ojdå, där sprack budgeten.... vänta.... vi låter GÄSTERNA BETALA!! Jaaaaa vioken bra idé, då får vi ihop det! 

    Ett annar par: kläder: ex HM o Dressman - 2000:-, ringar: 7000:-, frisyr: 0:- gör själv alt. hjälp från någon man känner, blommor; 500:- köps hos florist samma dag, inbjudningar etc: 500:- material o göra själva, bröllopsnatt 0:- hemma, fotograf: 7000:-, underhållning: 200:- spotify, bröllopstårta; 400:- baka själv, lokal; 0:- församlingshem / trädgård etc, mat: 7000:- lagar själv, alkohol; 6000:-... nämen oj.... vi fick pengar över... vad ska vi lägga dem på? Tårtan? Underhållnin?
    (Priserna är ju såklart bara exempel)

    Varför försöka vara "förmer" än man verkligen är? Och tar man en kuvertavgift på 200:- och har 100 gäster innebär det 20 000:-, det är faktiskt ingen jättesumma, det kan man spara ihop men många vill gifta sig NU! I ÅR! och istället för att vänta och spara ihop så låter man gästerna betala. 

    Visst, mångaa tycker det är en bra idé och andra bryr sig inte men jag tror att flera rynkar på näsan bakom brudparets rygg, kanske fegt men men.

    Usch, vill inte verka helt hemsk men vill bara berätta min syn, naturligtvis får man göra som man vill! 

  • Äldre 2 Feb 21:34
    #48

    Jag tycker att fenomenet med kuvertavgift är jättesvårt att säga bara ja eller nej om eftersom det finns så otroligt många faktorer som spelar in.


    Det finns absolut par i min bekantskapskrets där jag tycker det hade varit en utmärkt idé och absolut inte haft något emot att bidra sålänge det handlar om en "enklare" tillställning med en vettig nivå på kuvertavgiften, eftersom jag vet att deras ekonomi är ganska skral.


    Hade sedan ett par som hade det riktigt bra ställt haft kuvertavgift så hade jag nog varit mer tveksam.


    För mig är det alltså många faktorer som spelar in bla. vilken kostnad man har, MAX 300 kr tycker jag känns okej.


    Men även saker som hur man har det ekonomiskt, jag tycker det är ganska snålt att bara göra det av bekvämlighetsskäl när man har det bra ekonomiskt.


    Sedan tänker jag inte hymla med att det skulle sticka i ögonen på mig om man väljer att ha värsta prinsessbröllopet på slott med svindyr klänning och allting väldigt påkostat etc. och sedan ta ut kuvertavgift av gästerna.

  • Johann­a78
    Äldre 2 Feb 21:39
    #49

    Hej!

    Min åsikt är att iställer för kuvertavgift kan det som någon annan skrev vara trevligt att skriva " Vi önskar oss inga presenter, men gärna ett litet bidrag till bröllopsfesten".
    Då är man (som någon också sagt) ärlig och rak och skulle någon tycka att det är förkastligt att ni inte kan "mätta mun efter matsäck" så får de tycka det och de bör då också hålla sig borta från festen! Tror verkligen inte många tänker så, usch så trångsynt! Det finns massor av anledningar till varför man väljer den linjen tror jag.
    Själva tänker vi inte önska oss några presenter utan att den som vill är välkomna att sätta in ett bidrag till vår bröllopsresa.
    Jag har själv bidragit till två bröllop som haft den önskan om bidrag till festen och tycker det är precis lika ok, om inte mer ok än den gången det fanns en svindyr presentlista och jag "tvingades" köpa fyra skitfula assietter....
    Kör på er linje och ha så kul!!!

  • Marjas­inus
    Äldre 3 Feb 23:26
    #50
    Johanna78 skrev 2013-02-02 21:39:40 följande:
    Min åsikt är att iställer för kuvertavgift kan det som någon annan skrev vara trevligt att skriva " Vi önskar oss inga presenter, men gärna ett litet bidrag till bröllopsfesten".
    Jag tycker detta är en dålig idé. Det kanske låter fint - men anledningen till att man tar ut en kuvertavgift är väl för att pengarna inte räcker till den fest man vill ha - och med en såpass vag formulering så har man ju ingen aning om hur mycket man kan budgetera.

    Jag hade hellre sett att man skalade ned (eller väntade 3 år med att gifta sig) än kuvertavgift. 
Svar på tråden Vad anses om bröllop med kuvertavgift?