• Äldre 15 Jan 20:55
    70398 visningar
    156 svar
    156
    70398

    Vad anses om bröllop med kuvertavgift?

    Vi funderar på att avsäga oss alla typer av presenter till vårt bröllop men istället önska om ett ekonomiskt bidrag till festen för alla vuxna, barnen bjuds. Summan motsvarar en del av middagen (alltså själva maten), resten betalar vi själva. Ser många trådar om vilka summor som brudparen lagt ner på sitt bröllop, verkar vara ovanligt med kuvertavgift. Vi har varit på många bröllop där det togs ut kuvertavgift, är det kanske en mer lokal företeelse?

  • Svar på tråden Vad anses om bröllop med kuvertavgift?
  • Äldre 17 Jan 15:23
    #21
    WinterWonderland skrev 2013-01-17 14:08:04 följande:
    Vi tänkte catera huvudrätten då lokalen inte har ett kök. Förrätt och efterrätt förbereder vi innan. Idén är att ta kuvertavgift för varmrätten ca 180 kr och att sedan bjuda på allt resten av kvällen. Kuvertavg är då istället för presenter. I slutändan var min tanke att man som gäst slipper leta present samt att när man väl är på plats så behöver man inte tänka på att ha med plånboken. Låter det vettigt?
    Det låter väldigt vettigt, en bra idé och lösning tycker jag :)
  • Winter­Wonder­land
    Äldre 17 Jan 16:30
    #22

    Skönt att höra . Jag tycker nog också det. Men ibland blir jag osäker.

  • kramen
    Äldre 17 Jan 16:38
    #23

    Jag/vi anser att kuvertavgift inte passar oss. Vi vill att alla ska ha råd att komma . Jag kan tycka det är en smula snålt m kuvertavgift, att först bli bjuden på bröllop å sen ska man betala. Men smaken är som baken

  • Äldre 17 Jan 16:40
    #24
    kramen skrev 2013-01-17 16:38:56 följande:
    Jag/vi anser att kuvertavgift inte passar oss. Vi vill att alla ska ha råd att komma . Jag kan tycka det är en smula snålt m kuvertavgift, att först bli bjuden på bröllop å sen ska man betala. Men smaken är som baken
    Jag upprepar "Man kan ju diskutera vad som är snålt. Att låta gästerna betala ett par hundra (brukar vara kring 100-200kr vanligtvis så vitt jag vet) för att betala för maten dom själva kommer äta och på så sätt kunna erbjuda fler att närvara vid en stor och viktig dag i två personers liv. En glädjens och kärlekens dag. Eller att bli förolämpad och, i vissa fall, vägra gå för att man absolut inte kan tänka sig att bidra med en slant till en vän eller släktings stora dag? Hm.. ja, jag vet ju vad jag tycker är snålare iaf."
  • Äldre 17 Jan 16:44
    #25
    daniiel skrev 2013-01-17 12:28:14 följande:
    Ja, jag har aldrig sagt att det inte förekommer, men jag tror att sådana exempel är mer sällsynta och det vore trist om sådana bröllop ska vara det första folk förknippar med kuvertbröllop tycker jag. Majoriteten av dom som har kuvertavgift brukar ju ha det för att kunna bjuda in alla nära och kära till ett lite enklare/billigare bröllop, inte för att ha en herrgårdsweekend.

    Jag tycker dock att man som brudpar har all rätt att ha sitt bröllop som man vill. Vill man ta 1000kr/person i kuvertavgift och bara bjuda på korv med bröd, eller ha ett slottsbröllop där gästerna får betala resa, boende och mat, så har man all rätt. Däremot så får man ju vara beredd att ta eventuella konsekvenser också, som att andra kan tycka att man är snål och att det är många som väljer att inte komma.

    Ett "vanligt" kuvertbröllop har jag dock inget emot alls och jag tycker inte det är ett dugg snålt eller fult faktiskt, utan är en väldigt bra idé. Men att det är min åsikt har nog alla redan förstått.

    (Och man behöver ju inte formulera inbjudan på så sätt att det står att man bjuder på middag. Man kan bjuda in till vigsel och därefter välkoma alla som vill att delta under bröllopsmiddagen mot en kuvertavgift på XXkr/person.)
    Nej jag vet att du inte sa att annat inte förekommer, tog bara ett par exempel då det kan känns lite märkligt. Oavsett så tycker jag för brudparens egen skull så ska de ju göra som de känner och ha i åtanke hur deras val kommer att bemötas. Sen om det så handlar om kuvertavgifter eller barnfritt bröllop ellr klädkoder, så kan det säkerligen finnas alltid någon som tycker något. Så är det ju med allt. 
     
  • kramen
    Äldre 17 Jan 16:45
    #26

    Absolut kan det diskuteras :) jag var på ett bröllop 450 kr pp kuvertavgift , tycker det var ganska dyrt då hotell,resa och dresscode. Absolut rimlig kuvertavgift är ok, men känns ändå inte som vi

  • Grodpr­insens brud
    Äldre 17 Jan 17:14
    #27

    Själv skulle jag hellre välja att bjuda på hemmagjord smörgåstårta eller liknande om budgeten tryter än att låta gästerna betala för maten. Som gäst uppskattar jag mer när värdparet har en tanke och känsla bakom maten än att det är en dyr middag som jag och sambon får betala 500 kr för att äta. Själva ska vi ha restaurangmat men vi hade aldrig valt det om budgeten inte räckte. Man måste ha i baktanke ifall det finns arbetslösa eller andra som kan ha det knapert nog att över huvudtaget ta sig till festen utan att köpa mer än kanske nya strumpbyxor och samåka.. Det är fler än många tror och det brukar ju finnas någon i varje släkt.. Det känns djupt i själen att behöva tacka nej till en älskad släktings bröllop bara för att man inte har råd. Till saken hör också att många inte säger det riktiga skälet i sådana lägen utan hittar på någon annan ursäkt för att dölja sina ekonomiska problem.

    Förlåt om jag lägger sordi på stämningen men jag tycker inte att man ska behöva betala för att gå på ett glädjens kalas.  200 kr är mycket för en del människor...


  • Orkide­n
    Äldre 17 Jan 17:32
    #28
    +1

    Hej!

    Alla bröllop som jag har varit på utom 1 har varit MED kuvertavgift. Tycker att det är jättebra! Idag har många brudpar allt de behöver och många väljer därför att hellre ta en kuvertavgift och kunna bjuda några fler vänner, släkt mm på bröllopsfesten. Jag föredrar verkligen när det är kuvertavgift. Kuvertavgiften på de bröllop som jag har varit på har varit mellan 300-400 kr/person. 

  • Äldre 17 Jan 17:46
    #29

    Det enda jag tycker är snålt är att både ta ut kuvertavgift och önska sig presenter. Jag ser det som att kuvertavgiften är istället för presenter. Det brukar väl också stå så i inbjudan, det gjorde det i varje fall på det bröllop jag varit på där de tog ut kuvertavgift.

  • Äldre 17 Jan 18:07
    #30

    Om jag hade önskat lite ekonomisk hjälp till festen så tror jag nog att jag hellre hade valt att skriva så istället för att ta ut en avgift. Men det är mest för att jag hade tyckt att det låtit trevligare att säga "vi önskar oss inga presenter men tar gärna emot ett litet bidrag till festligheterna".

Svar på tråden Vad anses om bröllop med kuvertavgift?