• Äldre 15 Jan 20:55
    70875 visningar
    156 svar
    156
    70875

    Vad anses om bröllop med kuvertavgift?

    Vi funderar på att avsäga oss alla typer av presenter till vårt bröllop men istället önska om ett ekonomiskt bidrag till festen för alla vuxna, barnen bjuds. Summan motsvarar en del av middagen (alltså själva maten), resten betalar vi själva. Ser många trådar om vilka summor som brudparen lagt ner på sitt bröllop, verkar vara ovanligt med kuvertavgift. Vi har varit på många bröllop där det togs ut kuvertavgift, är det kanske en mer lokal företeelse?

  • Svar på tråden Vad anses om bröllop med kuvertavgift?
  • Äldre 15 Jan 20:59
    #1

    Det tror jag inte. Jag har varit på ett sånt bröllop och hört om flera som tar ut kuvertavgift. Inget konstigt med det. :)

  • Äldre 15 Jan 21:02
    #2

    Det handlar mer om vilka kretsar man rör sig i.
    I vissa kretsar är det väldigt vanligt. I andra är det extremt ovanligt.

    Här verkar det vara delat i två läger.
    - De som tycker att det är oförskämt och anser att om man inte har råd att bjuda på allt så ska man inte gifta sig eller välja ett billigare bröllop.

    - De som tycker att det är en bra lösning och kanske själva ska ha det. 

  • Amandi­zzen
    Äldre 15 Jan 22:45
    #3

    Kör på! Alla gör på sitt sätt! Finns inget "rätt" eller "fel" Lycka till med ert bröllop

  • Äldre 16 Jan 03:54
    #4

    Vi hade kuvertavgift, inga problem alls, och jag måste säga att det enda stället där jag hört negativa ord om saken är från vissa personer här på BT. Aldrig ute bland vänner, bekanta osv. Vi har även varit inbjudna på andra bröllop med kuvertavgift och jag tycker det är toppen!

    Om ni dessutom har varit på många bröllop med kuvertavgift, så är det inget konstigt och ovanligt i era kretsar antar jag och därmed minskar ju också risken för att någon av era gäster skulle ta illa upp.

    Vi valde att ta ut en summa som täckte gästerna egna mat, medan vi bjöd på fördrink, välkomstdrink, snacks, dryck till maten, kaffe till efterrätt och kaffe till tårtan samt tårta. Vi bjöd också på alkoholfria dryckesalternativ under hela kvällen, men ville gästerna dricka alkoholhaltiga drycker fick dom köpa det själva i hotellets bar. Jag kan säga att det var ingen som tyckte det var konstigt eller dåligt heller och alla handlade gladeligen. Vi spenderade ju dock betydligt mer på varje gäst än vad kuvertavgiften var på, så det var definitivt inte som så många som inte tycker om kuvertavgift säger "att gästen betalar för bröllopet".

    Jag tycker definitivt att ni kan välja att ta ut en rimlig kuvertavgift och helt avstå presenter :) Vi fick dock en del presenter ändå, men det var ju helt och hållet gästerna egna val och inget vi överhuvudtaget hade förväntat oss. Vi hade sagt ifrån väldigt tydligt! Av endel som inte kunde närvara fick vi en present istället och det har jag större förståelse över, även om det inte var något vi hade förväntat oss heller :P


  • Äldre 16 Jan 10:29
    #5

    Personligen hade jag inte velat att ha ett kuvertbröllop, men jag vet att det är en del som väljer att ha det, och det är ju inte som att jag tar det personligt att någons åsikter skiljer från mig.

    För mig är det snarare en fråga om summa och attityd om jag skulle bli bjuden på ett sådant bröllop. 

    Exempel 1:
    Två vuxna och två barn blir bjudna på bröllopsmiddag/fest. Priset är 200 kr/vuxen och barnen bjuds. Dricka bjuds till maten och sedan till självkostnadspris resten av kvällen.
    -Inga konstigheter tycker jag, 400 kr för två vuxna som sedan kan avstå att dricka ev alkohol för att hålla kostnaden nere. Här finns även utrymme beroende på ekonomi och vilja att kunna sticka till en liten present till brudparet.

    Exempel 2 (verklighetsbaserat):
    Två vuxna och två barn blir bjudna på bröllopsmiddag/fest. Priset är 500 kr/person exklusive vinpaket/dricka. Bar med "vanliga krogpriser" hela kvällen.
    -Här pratar vi alltså 2000 kr bara för att hela familjen ska kunna gå, plus kostnad för vin, ev. resa till bröllopet osv.

    Jag hade utan att tveka tackat nej till bröllop nummer två, men gärna deltagit i bröllop nummer ett. I mitt exempel gick brudparet med VINST på att gifta sig, och sist jag kollade är inte tanken med att bjuda på fest att man ska tjäna pengar på sina gäster.


    And tonight we can truly say - Together we are invincible
  • JTS
    Äldre 16 Jan 10:45
    #6

    Jag skulle aldrig gå på ett bröllop där jag är tvungen att betala för att gå, och absolut inte nå två tusen som i ett exempel här uppe. 
    Är ju deras dag, inte blir jag nå lyckligare av att närvara, bara fattigare (är inte bitter) ;)
     Jag tycker man bjuder till det bröllop man har råd att bjuda till 

  • Äldre 16 Jan 11:28
    #7
    Invincible skrev 2013-01-16 10:29:00 följande:
    Jag håller som sagt med om att man bör lägga det på en rimlig nivå, kuvertavgiften alltså, om man vill att så många som möjligt ska välja att komma på bröllopet. Man kan ju dock aldrig säga att det är fel att göra som i exempel 2, brudparet får ju faktiskt välja helt fritt precis som gästerna får välja helt fritt ifall dom vill gå eller inte. Sedan kanske man personligen aldrig skulle valt att göra så.

    Och ja, jag håller med om att jag inte tycker att man som brudpar ska se bröllopet som en chansa att "tjäna ett par kronor", men jag tror ändå sällan att fallet är så. Även om lite av gästernas pengar går till blommorna eller bröllopsresa efter. Och återigen, personligen tycker jag inte att man bör göra så.

    Jag undrar dock hur du kan veta att brudparet gick med vinst? Redovisade dom sin budget för alla gäster?
  • PiaB
    Äldre 16 Jan 18:33
    #8

    Jag skulle inte ha något emot att gå på bröllop med kuvertavgift. Om summan är rimlig som sagt. Jag brukar jämföra med att gå ut och äta, och då får man oftast mycket för pengarna på ett bröllop. Plus den härliga kärleksfulla atmosfären


     


     


  • Äldre 16 Jan 18:41
    #9

    Några av våra kompisar har gift sig i smyg eller bara bjudit den absolut närmsta familjen för att de inte haft råd med att bjuda fler. Jag skulle blivit jättelycklig av att få dela dagen med dem och skulle gladligen betalat mycket för att få vara med. En middag ute kostar ju ändå, det med. Och jag tar häller en middag i ett bröllop för att fira våra kompisars kärlek än en middag ute. Och inte vill jag häller att mina kompisar ska behöva ta lån för att bjuda sina kompisar till sitt bröllop.

  • Äldre 16 Jan 19:31
    #10

    Inga problem med det så länge priserna hålls inom rimliga ramar 

Svar på tråden Vad anses om bröllop med kuvertavgift?