• Fröken­Mäkelä
    Äldre 12 Jan 20:23
    10383 visningar
    26 svar
    26
    10383

    Vart åka när man aldrig varit på charter

    Vi gifter oss den 14:e september och vill åka iväg på bröllpsresa därefter eller senast i slutet av oktober.


    Men då ingen av oss har varit på charter resa så vet vi inte vart man kan åka denna perioden. Så därför vänder jag mig till BT:s vänliga själar som är mer insatta i resande än vi är.


    Våra önskemål är barnvänligt (barnen är då resp. 9år och 6år), blått vatten, sandstrand/stränder. Vuxen pris kan få kosta runt 8000kr. Ett plus är om det finns någon sorts barnklubb och all inclusive.


    Så kom gärna med tips och råd vart man kan åka och om där är något man ska tänka på.

  • Svar på tråden Vart åka när man aldrig varit på charter
  • Äldre 13 Jan 14:47
    #11
    CarPer skrev 2013-01-13 14:31:55 följande:
    "All inklusive" finns inte i min värld....dålig mat och fri sprit = feta och fulla människor.
    Jag rekomenderar Tropea eller Pizzo på (fotlulan) I Italien (Kalabrien) eller Cefalue på Sicilien...tror att Fritidsresor har dessa destinationer.
    Snacka om att generalisera...
    Så jag är alltså fet och ful för att jag (och många andra också då) valde all inclusive?

    Dessutom stämmer ditt antagande inte alls in på hotellet vi bodde på.
    Lunchrestaurangen hade bättre mat än många "kvällsrestauranger" häromkring. Och då menar jag inte china-syltan som inte ändrat meny sen 1982 liksom.
    Kvällsrestaurangen var så bra att vi var tvugna att fråga om vi hade gått fel och hamnat i A'lacarte restaurangen.
    Det fanns en kock som stod och lagade mat på en station i restaurangen, servitörer som serverade dryck och såg till att duka om efter varje gäst (byta linnedukarna och duka upp med undertallrikar och hela biten).
    Olika teman på mat varje kväll. 
    När det var skaljdurstema så var det inte bara en hög med maskinskalade räkor på ett fat liksom, utan det var hummer, ostron osv.

    Men du som är så mycket smalare, snyggare och bättre än oss andra då borde ju vara expert på det här.
    Så jag ska nog bara hålla käften.

    Usch vad arg jag blir när jag läser sånt där.
    Tänk efter lite innan...

    Det finns jättebra hotell med all inclusive, och det finns dom superbilliga haken med i princip bara pizzaslices på menyn.
    Man behöver inte generalisera.
    Och man är inte bättre än någon annan bara för att man väljer bort all inclusive. 
  • PiaB
    Äldre 13 Jan 15:12
    #12
    CarPer skrev 2013-01-13 14:31:55 följande:
    "All inklusive" finns inte i min värld....dålig mat och fri sprit = feta och fulla människor.
    Jag rekomenderar Tropea eller Pizzo på (fotlulan) I Italien (Kalabrien) eller Cefalue på Sicilien...tror att Fritidsresor har dessa destinationer.

    Hellre feta människor på min semester än dryga och fördomsfulla.


     


    Jag har haft all inclusive en gång, på en resort i Egypten. Och det är den bästa mat vi haft någonstans, och vi har rest mycket i hela världen. Det var olika tema varje dag, grekiskt en dag, afrikanskt en dag, kinesiskt en dag osv. Fantastiskt god och väl sammansatt mat både till frukost, lunch och middag. Kocken kom alltid och presenterade sig innan middagen och presenterade maten. Jag har aldrig ätit så fin mat någonstans. Inte ens på "fina" restaurangerna här i Stockholm.


     


    Sedan finns det andra ställen med mer typ snabbmat, men det kan man ju ta reda på innan om man inte vill hamna på ett sådant ställe.


     


    Jag förstår inte varför du var tvungen att skriva just feta människor? Snacka om att döma folk efter utseendet. För mig är det viktigare att folk är trevliga, snälla, hjälpsamma, än hur de ser ut.


     


    Men som Chicita säger, du verkar ju veta hur allt är så det var väl onödigt att skriva.


     


  • purple­flower
    Äldre 13 Jan 17:56
    #13

    I september/oktober är det fortfarande varmt vid medelhavet, t ex Grekland, Turkiet eller Cypern kanske vore nåt? Både Apollo, Ving och Fritidsresor har många bra resor för barnfamiljer, kolla in deras hemsidor eller så kan ni ju gå in på en resebyrå och prata med dem. Men som fler här har nämnt så skulle säkert Kanarieöarna funka bra också, det är ju varmt där året om.

    Vad gäller all inclusive så tycker jag att det är ett bra koncept, speciellt för barnfamiljer eftersom man inte behöver tänka på att snåla med pengarna för att kunna betala för restaurangbesök varenda dag. Bättre att ha allt betalt innan man åker. Sen kan jag säga att den bästa maten jag ätit också har varit på all inclusive. Tror det beror mycket på var man hamnar och hur hög standard hotellet har. Dessutom reflekterade jag inte ens över huruvida de andra gästerna var feta eller ej, vilket jag inte bryr mig det minsta om. Så jag tror att CarPer bara har hamnat på ett dåligt ställe och drar alla över en kant...

  • Fröken­Mäkelä
    Äldre 13 Jan 19:57
    #14

    Tack alla fina för era bra svar! Känns som vi nu vet lite vad vi ska titta på.

    Hahaha, ja snacka om att ha fördomar att om man vill ha allinclusive är för man är fet och alkoholist... typ...
    Nä snarare bekvämlighet för vi vill bara umgås med familjen slippa tänka på att leta upp dagens matställe. Bara för man har allinclusive så MÅSTE man ju inte äta där varje dag.

  • Oskars­dotter
    Äldre 13 Jan 20:33
    #15

    Jag tycker inte att ni ska åka till Cypern. Inte en jättevacker natur, förutom havet. Ayia Napa är det bara fest, Och i Fig tree Bay (var där i sommras) är det inte så mycket händer. Bara hotellkomplex, Rysska turister och en lång shopping/restauranggata.


     


    Grekland eller turkiet skulle jag hellre rekommendera. Mer kultur och annat sorts liv. Och ta absolut ett All inclisive hotell om ni har barn, jag är själv 24 och inga barn, men var och åt på ett sådant hotell i Cypen och det var guld värt för barnen!


     


    Gran Canaria var jag när jag var i 10-12 års åldern och jag tyckte det var kanon då!


    Lycka till!

  • Äldre 14 Jan 03:55
    #16
    Oskarsdotter skrev 2013-01-13 20:33:26 följande:

    Jag tycker inte att ni ska åka till Cypern. Inte en jättevacker natur, förutom havet. Ayia Napa är det bara fest, Och i Fig tree Bay (var där i sommras) är det inte så mycket händer. Bara hotellkomplex, Rysska turister och en lång shopping/restauranggata.


     


    Grekland eller turkiet skulle jag hellre rekommendera. Mer kultur och annat sorts liv. Och ta absolut ett All inclisive hotell om ni har barn, jag är själv 24 och inga barn, men var och åt på ett sådant hotell i Cypen och det var guld värt för barnen!


     


    Gran Canaria var jag när jag var i 10-12 års åldern och jag tyckte det var kanon då!


    Lycka till!


    Tänk så olika det kan vara. Vi tycker det är jättefint och trevligt på Cypern, likaså makens familj som åker dit ofta och min mormor älskar att vara där :) Vi har även bekanta med barn som åker dit varje år.

    Turkiet är det däremot ingen av oss som skulle rekommendera, alls. Och Gran canaria var vi på när jag också var kring 10år och jag tyckte inte om det speciellt mkt :P Teneriffa gillade jag bättre då :)

    Vad det kan skilja, vilka erfarenheter man plockar med sig och vad man tycker och tänker om olika ställen :)

    _________________________

    Personligen hade jag nog helst åkt till Kap Verde, men det är ju dyrast och längst bort dock. Och angående all inclusive, så tycker jag det är både och. Visst, det är praktiskt och speciellt om man har barn, men samtidigt så är jag/vi såna som helst går ut och äter utanför hotellet, då vi gärna vill se oss omkring när vi nu lix åkt iväg så långt och är i ett annat land. Äta vissa dagar på hotellet går ju göra ändå. Men smaken är som baken och tycker man om all incklusive, så ska man självklart ta det och det är absolut inget fel med det. Det är långt ifrån bara feta (vad nu det har med saken att göra?) och fulla människor som väljer det och bor på såna hotell.
  • Äldre 14 Jan 03:59
    #17

    Vi hade nog istället valt bara inclusive, finns på Ving tex. Där ingår frukost varje dag, lunch/middag fem dagar i veckan, dryck till måltiderna och barn under 12år äter gratis alla dagar. Det förutsätter ju dock att man tänkt sig utanför hotellet för att äta ett par dagar. Om inte, så är ju all inclusive likaså bra att ta :)


  • Tokig
    Äldre 14 Jan 09:03
    #18

    Ni har inte funderat på Indien? Goa?

    Lite dyrare att resa dit men sen "nästan gratis" att leva där.

    Jag var där en vecka för några år sedan och tyckte det var helt magiskt. Vi hade inte all-inclusive men som sagt, det var väldigt billigt och enkelt att leva där. Man gick ner till stranden och valde ut ett "shack" som man låg vid hela dagen. När gick på kvällen betalade man sin nota. (som oftast slutade på någonstans mellan 700 och 1200 rupies för två personer. = ca 140 - 240 SEK. Och då hade vi gjort "allt" - solstolar, parasoll, vatten hela dagen, lunch, öl, snacks, frukt.)

    Jag var på Kanarieöarna för något år sedan. Vi tog en restresa till Arguineguin. Det var helt ok. Men för oss som inte har barn så var det inget vi vill resa tillbaka till. Men om man är ute efter ett hotell/komplex där man inte behöver lämna området så är det nog perfekt. Extremt barnanpassad så ungarna klarar sig på egen hand. Vattenbaskettuneringar, lilla melodifestivalen, fotboll... jag vet inte allt de hittade på. Men föräldrarna verkade grumt nöjda. Och eftersom det är all-inclusive så kunde ju ungarna själv springa och fixa dricka och glass eller vad de nu ville ha.
    Olika teman i resturangen varje kväll, typ "Medelhav", "Barbeque" etc och musikunderhållning. http://www.ving.se/kanarieoarna/arguineguin/sunwing-arguineguin Det kanske kan vara nåt? Men åk inte hit om ni vill strosa i byar eller inte vill ha all-inclusive. Det ville vi och vi hade inte all-inclusive och då var det rätt trist. Då krävs det nästan att man hyr en bil och tar sig till orterna runt omkring ön.

    Skulle jag åka tillbaka igen hade jag försökt hitta ett hotell i Mogán. En ort inte alls långt ifrån. Supermysig.

  • Lemon
    Äldre 9 Mar 04:35
    #19

    Tipsar även här om vackra Malta! Man kan boka själv eller åka charter men det blir oftast billigast att boka flyg och hotell själv. Skippa all inklusive ifall det skulle finnas. Malta erbjuder fantastiskt mat!

    Annars finns det som många skrev, Turkiet och Grekland osv. Jag är en sån som aldrig tar all inklusive för det är så jäkla trist. Finns inte på kartan när man kan uppleva tusen gånger godare mat till ett bra pris på andra ställen än hotellet =)

    Hade också skippat Kanarieöarna. Har varit där en gång och gillade inte det alls. Finns mycket bättre ställen.

  • Äldre 9 Mar 10:19
    #20

    Vi har varit på Gran Canaria ca tio gånger under sonens liv eftersom morföräldrarna bor där periodvis och varje gång har vi hittat på nya kul saker.


     


    Vad ska man undvika? Tja, Playa Ingles kanske. Det är mest bara hotell, ganska mycket trafik och rätt dyrt i jämförelse med andra platser. Porto Mogan är litet och kanske inte så badvänligt, också rätt dyrt.


     


    Vill ni ha sol ska ni åka till Maspalomas. Det är inte långt mellan San Agustin (där mina föräldrar bor tillsammmans med retsen av pensionärerna i svenskgettot haha) och Maspalomas men vädret kan skilja sig avsevärt. För att inte tala om skillnaden mellan Las Palmas och södra delen!


     


    För barn finns det hur mycket som helst att upptäcka, Palmitos och Aqua world är dyra parker men man kan åka till krokodilparken istället. Eller varför inte en salinas i Arinaga? Min åttaåring tyckte att det var jättekul att se alla bassänger som skiftade färg och hur det till slut blev salt av havsvattnet.


     


    Det finns en kanonbra turistbyrå i San Agustin, kvinnan som jobbar där kan allt och lite till.


     


    Många skojiga marknader att åka runt på, på flera ställen har de bondens marknad med allt från minimala vinproducenter och folk som har apelsinodlingar hemma till oliver och ostar man kan mörda för.


     


    Hyr under alla omständigheter bil! Många ställen är lite svårare att åka till och hotellen/resebyråerna tar sjukt mycket betalt för sina utflykter. Man ska ha lite is i magen när man kör inåt ön, vägarna är slingriga och ibland känns det som om man möter sig själv.Åker man runt lite kan man hitta hur mycket som helst. Folk som har byggt hus i grottor t.ex., perfekt tempererat året om.Eller naturreservaten på norra sidan, fast det tar rätt lång tid att köra dit.


     


    Gran Canaria är så väldigt mycket mer än billig fylla i Playa Ingles, vi har haft mycket roligt på våra resor dit.

  • Sandra­Elisab­et
    Äldre 9 Mar 11:09
    #21

    Om ni inte bokat ännu kan jag också tipsa:


    Grekland är fortfarande varmt och mysigt i oktober. Jag har seglat i södra och östra ö-världen där och kan tipsa om mykonos och Naxos. (flyg via Santorini och sedan båtresa) Det är en lite jobbig resa men destinationen är värd det! Min erfarenhet är dock att Grekland inte har så mycket helpension, däremot ingår ofta frukost. Det finns dock många billiga och goda middagsalternativ. Havet där är fantastiskt!!

    Jag har även seglat till kap verde och jag hade inte åkt dit på solsemester med mina barn. Kap Verde tillhör Afrika och hela befolkningen där härstammar från sjuka och gamla slavar som lämnades där av slavhandlare (under tiden då sådamt förekom) och det märks även idag. Det är extremt fattigt och jag det var enda platsen som mina kamrater som jag reste med blev rånade på. Och då seglade vi även till Sydamerika (Colombia bland annat). Åk gärna dit och backpacka - upptäck, se och lär, men lämna barnen hemma. Har inte själv varit på resort där, men enligt vänner som varit det var det ok, inte bäst inte värst. Men då det är er första charter hade jag rest till Grekland.

    Min erfarenhet av all inclusive är att åker du till länder som Mexica eller Cuba (även Egypten) så är det ett måste då du kanske inte vill/kan lämna hotellet pga geografiskt läge eller fattigdom i närmaste stad så det är en säkerhetsrisk.
    På dessa hotell finns den mest fantastiska mat!! Så vart kommentarerna om att all inclusive skulle vara skit kommer ifrån vet jag inte riktigt... Självfallet finns det hotell med sämre mat, men dessa är kanske mer belägna på platser där det även finns restauranger tillgängligt? Alla avlägsna resorts jag varit på har haft underbar mat!!

  • Äldre 9 Mar 13:15
    #22

    Medelhavet, Tunisien, Egypten.....

  • Äldre 9 Mar 15:04
    #23

    Ni skulle väl egentligen kunna åka vart som helst vid medelhavet. Det finns ju hur många alternativ som helst. Bara att kolla på hemsidorna till de vanliga resebolagen och kika på vad ni tycker ser mest lockande ut till er budget. I slutet av oktober är det väl dock en del ställen i medelhavsområdet som inte är jättevarma längre. Då kanske man får åka till lite mer sydliga alternativ som kanarieöarna eller så. 

    Personliga favoriter blir nog Italien och solkusten i Spanien. Italien har jag varit i flera gånger på olika ställen och alltid varit nöjd. Bra mat, mycket histora och sevärdheter, vacker natur, bra shopping... Jag bodde i Andalucien en period och det finns också massor av saker att göra, maten är grym, vackra gamla städer, shopping i världsklass...

    Jag har däremot inte så bra erfarenheter av Turkiet och Kap Verde. I Turkiet var jag med min familj när jag var ungefär 11 år på en typisk turistort med inkastare och påstridiga försäljare överallt och dessutom män som var på en och kladdade så fort mina föräldrar inte var precis i närheten. Jag tyckte att det var mycket obehagligt och var lite för ung för att veta hur jag skulle hantera det så jag gick helt enkelt tillslut inte en meter ifrån mina föräldrar.  I Kap Verde åkte vi runt på olika öar. Det fanns väldigt lite att göra och det som fanns var onödigt dyrt. Den ön dit de flesta åker om man åker charter är bara i princip bara en stor sandhög med ett gäng gigantiska all inclusive hotell och inte så mycket mer, de andra öarna vi åkte till var inte mycket att hänga i granen heller enligt oss. Vi hade planerat att vara där i 14 dagar men kollade upp alternativ för att kunna åka hem/ någon annanstans tidigare för att vi var uttråkade. Inte så bra betyg... 

    Apropå all inclusive så är inte jag så förtjust i det, inte för att maten inte är bra eller för vilka andra personer som väljer det utan för att jag helt enkelt tycker att maten och att upptäcka nya ställen är en av tjusningarna med att vara ute och resa. Jag tycker därför att det känns lite tråkigt att äta på samma ställe flera gånger. Jag vill även gärna träffa dem som bor dit jag åker och inte bara en massa andra svenskar vilket blir svårt om man inte tar sig utanför hotellområdet vilket ofta blir fallet om man åker på all inclusive. Men det är ju ett smidigt sätt att resa om man inte är så van, har med sig barn, svårt för språket...

  • Äldre 9 Mar 15:08
    #24

    I Egypten kan jag förstå all-inkl. De flesta hotell där har det och det var jättegod mat. Det tog verkligen emot att köpa från ett stång på gatan ;) men det är synd om restauranger i vissa länder där det inte "behövs" all-inkl....... Men bekvämt är det absolut.

  • Fröken­Mäkelä
    Äldre 21 Sep 22:22
    #25
    Chicita skrev 2013-01-13 11:40:31 följande:
    Jag är ingen berest person. Men brorsan och brorsdottern var på Kanarieöarna för ca 2 år sen och dom blev helt begeistrade och vill absolut tillbaka igen.
    Lagom långt att åka och rätt anpassat för turister så det är bra om man inte är så resvan.
    Jag vet inte vad hotellet hette, men det var inget lyxhotell. Men det hade istället en stor vattenpark och kanske 500 meter till stranden.

     


    Du har inte lust att fråga om de minns vad hotellet hette. För som det ser ut nu så lutar det åt Kanarieöarna men vill ha lite roligare pool område så barnen kan roa sig men det verkar vara svårt att hitta något som har lite större pool område.

  • Äldre 22 Sep 18:26
    #26

    FrökenMäkelä - Det är bara att gå in på t.ex Fritidsresor och kolla. Finns några med vattentjosanhejsan :) Men läs på Trupadvisor innan ni bokar... Vi trodde vi hade hittat ett bra hotell på någon av Kanarieöarna men sen kollade maken på Tripadvisor och nu blir det Thailand ist.

Svar på tråden Vart åka när man aldrig varit på charter