• Sandra­Elisab­et
    Äldre 12 Jan 18:47
    18161 visningar
    41 svar
    41
    18161

    Fråga mig vad du vill - Jag kan textila material!

    Hejsan alla glada blivande Brudar!

    Jag har läst textil formgivning samt materiallära på gymnasienivå, nu studerar jag i Borås där jag förhoppningsvis skall bli utbildad textilekonom i vår. (Man blir typ inköpare/inköpsassistent)

    Jag har haft möjligheten att föreläsa om Material och fibrer på lite mer allmän nivå (Mycket lite kemi etc).

    Har ni några funderingar? Tveka inte att höra av er! Jag kan skicka er vidare till rätt källa om jag inte kan svaret. :)

    Vi Hörs!

  • Svar på tråden Fråga mig vad du vill - Jag kan textila material!
  • marsma­t
    Äldre 30 Apr 15:57
    #21

    Jag har en fråga: 

    Min klänning är av ett tunnt ylle-siden tyg. Ett intressant materiale, som har den fin-fina egenskapen att den inte skrynkar sig alls och faller riktigt fint samtidigt som det inte är tungt. Men, jag funderar på om det går att färga detta materialet. Efter bröllopet kan jag tänka mig att färga klänningen bort från elfenbensvitt till, till exempel, svart, för att kunna använda klänningen (avkapat släp!!) på bal eller liknande. 

    Vad tror du? Går det att färga ett sådant tyg utan att förstöra det?

    Tack för hjälpen, bra tråd!!

     

  • Sandra­Elisab­et
    Äldre 2 May 10:46
    #22
    BellaBella skrev 2013-04-30 13:20:46 följande:
    Kommer bli till en med låg midja, dropwaist. Har ingen koll alls, och detta är mer för att testa. För att det kan va kul att ha lite bröllopspyssel. Jag köpte massa tyll från ebay, den är styv. 
    Var köper man brudtyll då??
    Ok, anledningen att jag frågade är att konstruktionen på kjolarna blir lite olika beroende på material, volym och längd.

    Om du slår till och även köper brudtyll för att komplettera den styvare tyllen så hade jag även köpt ett fodertyg eller annat "vanligt" tyg för att konstruera en linning (midja) alternativt även en "innerkjol".

    Det finns olika sätt att sy kjolen på:
    - Forma en linning med "vanligt tyg" gör den ganska lång så att du kan fästa tyll enkelt i lager/nivåer på den samtidigt som linningen har så pass stor yta att den sitter skönt över midja/höft och inte skär in någonstans eller skapar en bilring någonstans. Solig
    - Bestäm dig för hur mycket vidd du vill ha i kjolen och fastställ antalet tyllvolanger efter det. Styvt tyll ger självfallet mer vidd, men det är dessuom tjockare och knäligare och kan vara obekvämt att sitta på, så se till så att det styva tyllet inte börjar för högt upp.
    - Om du vill ha brudtyll i kjolen, som är mjukare så skulle jag placera den närmast benen, på så sätt behöver du inte ha den hårda tyllen mot benen (vilket skaver) och det blir dessutom lite skön känsla mot benen, tycker jag själv.
    - Du kan fodra hela insidan av kjolen istället, använd helst ett tunt siden-tyg, men om du inte har råd så går tunnare bomull, viskos eller polyester lika bra. Hade jag varit du hade jag köpt siden- eller bomullstyg, det blir skönast.
    - Om du vill ha en enklare underkjol utan för mycket volym hade jag satsat på mer brudtyll än vanlig tyll för komfortens skull. Kom ihåg - du ska känna dig bekväm också.

    Tvätta alla tyger innan använding om du vill vara säker på att kjolen håller formen efter sömnad och senare tvätt efter använding. Tvätta aldrig polyester eller andra syntetfibrer i mer än 40 grader. Siden ska helst tvättas i 30 eller kallare.

    Behöver du fler tips...? Flört
  • Sandra­Elisab­et
    Äldre 2 May 10:47
    #23
    afturelding skrev 2013-04-30 14:16:19 följande:
     BellaBella
    Jag tror min klänning kostat 1500-2000. Det är svårt att ha koll på alla inköp när inte allt beställs på samma gång :) Men därikring i alla fall. Men då är sidenjaquarden ärvd efter min mormor också, annars hade det sprungit iväg bara på det tyget. Det är inte helt klar än (det är två månader kvar tills vi gifter oss), men såhär ser den ut just nu:


    Den lutar även bakåt, så den syns inte i helt rätt perspektiv.
    Oj så vacker klänning!!!! Ska ni även vara i en pampig lokal? KLänningen ser underbar ut!!
  • BellaB­ella
    Äldre 2 May 10:52
    #24
    afturelding skrev 2013-04-30 14:16:19 följande:
    Din klänning är jättehäftig! Grym du är som gör den själv!!Skrattande
  • BellaB­ella
    Äldre 2 May 10:53
    #25

    SandraElisabet
    Tack! Väldigt gulligt av dig att starta denna tråd :-P
    Ska spana in lite material och återkommer när det ska sys  

  • Sandra­Elisab­et
    Äldre 2 May 10:54
    #26
    marsmat skrev 2013-04-30 15:57:14 följande:
    Jag har en fråga: 

    Min klänning är av ett tunnt ylle-siden tyg. Ett intressant materiale, som har den fin-fina egenskapen att den inte skrynkar sig alls och faller riktigt fint samtidigt som det inte är tungt. Men, jag funderar på om det går att färga detta materialet. Efter bröllopet kan jag tänka mig att färga klänningen bort från elfenbensvitt till, till exempel, svart, för att kunna använda klänningen (avkapat släp!!) på bal eller liknande. 

    Vad tror du? Går det att färga ett sådant tyg utan att förstöra det?

    Tack för hjälpen, bra tråd!!

     
    Som jag skrev tidigare till Fayefaye, så är det svårt att färga proteinfibrer.
    Både ull och silke består av protein vilket ger dem underbara egenskaper, bland annat det du beskriver med färre skrynklor men också fantastisk fuktupptagningsförmåga och följsamhet.

    Det kan hända att det finns färger i hobbybutiker till för att färga ull och silke. Det enda jag känner till för att färga silke är färg du målar på för att skapa ett vackert mönster/motiv, jag tror inte att man kan använda det på både ull och silke då fibrerna trots liknande sammansättning har mycket olika struktur.

    När det gäller ull kan man tova och färga ull, många barn gör det i skolan, men då hettar man upp ullen, till ock med kokar den för att få den tovade ytan. Det vill du undvika, tovningen förstör ull-tyget.

    Så jag vet faktiskt inte om det finns färg som klarar av att färga proteinfibrer utan att hetta upp dem, och om du hettar upp det över 30 grader så förstör du det.

    Hade jag varit du så hade jag vänt mig till en skräddare eller maila företag som sysslar med färg alternativt kolla i hobby-butiker, det kan hända att du hittar något.

    Men min erfarenhet säger att man ska undvika att färga färdiga plagg över huvudtaget.
  • Sandra­Elisab­et
    Äldre 2 May 10:55
    #27
    BellaBella skrev 2013-05-02 10:53:39 följande:
    SandraElisabet
    Tack! Väldigt gulligt av dig att starta denna tråd :-P
    Ska spana in lite material och återkommer när det ska sys  
    Tack själv! Gör så!
  • afture­lding
    Äldre 2 May 10:58
    #28
    SandraElisabet skrev 2013-05-02 10:47:45 följande:
    Oj så vacker klänning!!!! Ska ni även vara i en pampig lokal? KLänningen ser underbar ut!!
    Faktiskt inte, vi ska vara ute på landet ;) Men jag har alltid klänning, året om, så jag vill ha den "lite extra". Underkjolen ska dock inte vara fullt så utspänd, men den måste komma runt stolen bysten står på när jag syr. 
    Och tack så mycket, det är kul när hårt arbete lönar sig. Jag vill inte ens tänka på hur många timmar som gått åt, och den är inte ens klar än...
  • Sandra­Elisab­et
    Äldre 2 May 18:33
    #29
    afturelding skrev 2013-05-02 10:58:30 följande:
    Faktiskt inte, vi ska vara ute på landet ;) Men jag har alltid klänning, året om, så jag vill ha den "lite extra". Underkjolen ska dock inte vara fullt så utspänd, men den måste komma runt stolen bysten står på när jag syr. 
    Och tack så mycket, det är kul när hårt arbete lönar sig. Jag vill inte ens tänka på hur många timmar som gått åt, och den är inte ens klar än...
    Hehe,ok. Tänkte mest att din klänning var så kunglig och pampig att min första tanke var en stor pampig lokal. Solig
    Men om du till vardags har klänning ofta så förstår jag att du vill att din bröllopsklänning ska sticka ut.
    Den är grymt vacker!!
  • Äldre 10 May 11:03
    #30

    oj oj, här händer det grejer :)

    Jag har alla mina inspo bilder på paddan, och de går ju icke att lägga till här men jag sprade ner några på datorn bara så du kanske ser vad jag tänkte mig och om det alls är möjligt.





    jag tycker bäst om den sista klänningen, men skulle vilja ha den lite mer båtringad, som nr 2, och ettan är
    bra bakifrån men kanske något för låg i ryggen ändå.. men ja lite hur jag har tänkt iaf :)
Svar på tråden Fråga mig vad du vill - Jag kan textila material!