• Sandra­Elisab­et
    Äldre 12 Jan 18:47
    18320 visningar
    41 svar
    41
    18320

    Fråga mig vad du vill - Jag kan textila material!

    Hejsan alla glada blivande Brudar!

    Jag har läst textil formgivning samt materiallära på gymnasienivå, nu studerar jag i Borås där jag förhoppningsvis skall bli utbildad textilekonom i vår. (Man blir typ inköpare/inköpsassistent)

    Jag har haft möjligheten att föreläsa om Material och fibrer på lite mer allmän nivå (Mycket lite kemi etc).

    Har ni några funderingar? Tveka inte att höra av er! Jag kan skicka er vidare till rätt källa om jag inte kan svaret. :)

    Vi Hörs!

  • Svar på tråden Fråga mig vad du vill - Jag kan textila material!
  • Sandra­Elisab­et
    Äldre 29 Apr 08:17
    #11
    fayefaye skrev 2013-04-29 02:04:34 följande:
    Vet du om vitt thaisiden går att färga hemma med textilfärg? Det är ju ett naturmaterial tänker jag...
    Hejsan, Att färga protein hemma kan vara svårt. Både silke och ull består av aminosyror (proteiner) och det man enkelt färgar hemma är cellulosabaserat (bomull och lin). Jag tror inte att jag sett hobby-färg som klarar av att färga proteintyger i större skala. Det kan vara så att skrädderier eller liknande företag kan det då jag vet att det finns konstnärer som målar på siden, exempelvis vackra sidenscarfs och slipsar etc. Men det är som sagt "målarfärger" som målas på då tyget är uppspänt och det sker oftai mindre skala, allts 50*50 cm typ.

    Svårigheten som jag tror du står inför är att färga en större mänd tyg och samtidigt få det jämnt. Thaisiden är i sin natur strukturerad med ojämn yta, om du inte vet vad du gör (så att säga) då du färgar riskerar du att få fläckigt och ojämnt resultat som du inte kan bleka bort (man bör inte bleka siden).

    Är det någon särskild effekt du vill upnå med hemma-färgningen? Om det är en mindre mängd tyg så kan du måla på det med special färg, men jag vet tyvärr inte om det finns färg som lämpar sig för färgning av större mängder. Fråga i hobbybutik...
  • fayefa­ye
    Äldre 29 Apr 14:04
    #12
    SandraElisabet skrev 2013-04-29 08:17:58 följande:
    Hejsan, Att färga protein hemma kan vara svårt. Både silke och ull består av aminosyror (proteiner) och det man enkelt färgar hemma är cellulosabaserat (bomull och lin). Jag tror inte att jag sett hobby-färg som klarar av att färga proteintyger i större skala. Det kan vara så att skrädderier eller liknande företag kan det då jag vet att det finns konstnärer som målar på siden, exempelvis vackra sidenscarfs och slipsar etc. Men det är som sagt "målarfärger" som målas på då tyget är uppspänt och det sker oftai mindre skala, allts 50*50 cm typ.

    Svårigheten som jag tror du står inför är att färga en större mänd tyg och samtidigt få det jämnt. Thaisiden är i sin natur strukturerad med ojämn yta, om du inte vet vad du gör (så att säga) då du färgar riskerar du att få fläckigt och ojämnt resultat som du inte kan bleka bort (man bör inte bleka siden).

    Är det någon särskild effekt du vill upnå med hemma-färgningen? Om det är en mindre mängd tyg så kan du måla på det med special färg, men jag vet tyvärr inte om det finns färg som lämpar sig för färgning av större mängder. Fråga i hobbybutik...
    Det jag tänkte på va om man kunde färga brudklänningen efter bröllopet och kanske kunna använda den vid något annat tillfälle =)
  • BellaB­ella
    Äldre 29 Apr 14:36
    #13

    Hej! Jag vill sy en underkjol, vad ska jag tänka på? Jag har köpt massa tyll men vad behöver jag mer?

  • Sandra­Elisab­et
    Äldre 29 Apr 17:29
    #14
    fayefaye skrev 2013-04-29 14:04:36 följande:
    Det jag tänkte på va om man kunde färga brudklänningen efter bröllopet och kanske kunna använda den vid något annat tillfälle =)
    Det skulle jag aldrig rekomendera att göra hemma. Det enda plagg jag med gott samvete kan rekomendera någon att färga är enkla bommulsvaror med lågt affektionsvärde.

    Med största sannolikhet så förstör du klänningen genom att färgen blir ojämn samt alla detaljer och trådar med största sannolikhet inte består av silke. Om klänningen är sydd i fabrik, alltså inte av svensk skräddare så består tråden förmodligen av polyester som inte går att färga hemma alls.

    Hemskt ledsen, men nej, jag tror inte att du skulle få det resultat du vill ha. Jag skulle själv aldrig göra det (hemma).

    Däremot kan det finnas företag som färgar klänningen åt dig. Jag vet att det finns ett företag som färgar både klänning och skor åt dig i valfri färg efter bröllopet. Men jag tror att de bara tar emot klänningar sydda av dem själva. Men googla gärna.
  • Sandra­Elisab­et
    Äldre 29 Apr 17:31
    #15
    BellaBella skrev 2013-04-29 14:36:47 följande:
    Hej! Jag vill sy en underkjol, vad ska jag tänka på? Jag har köpt massa tyll men vad behöver jag mer?
    Hur lång samt hur stor ska den bli?

    Har du köpt mjukt (och dyrare) brudtyll eller styvt (billigare) tyll som du köper på ex panduro?
  • fayefa­ye
    Äldre 29 Apr 19:51
    #16
    SandraElisabet skrev 2013-04-29 17:29:33 följande:
    Det skulle jag aldrig rekomendera att göra hemma. Det enda plagg jag med gott samvete kan rekomendera någon att färga är enkla bommulsvaror med lågt affektionsvärde.

    Med största sannolikhet så förstör du klänningen genom att färgen blir ojämn samt alla detaljer och trådar med största sannolikhet inte består av silke. Om klänningen är sydd i fabrik, alltså inte av svensk skräddare så består tråden förmodligen av polyester som inte går att färga hemma alls.

    Hemskt ledsen, men nej, jag tror inte att du skulle få det resultat du vill ha. Jag skulle själv aldrig göra det (hemma).

    Däremot kan det finnas företag som färgar klänningen åt dig. Jag vet att det finns ett företag som färgar både klänning och skor åt dig i valfri färg efter bröllopet. Men jag tror att de bara tar emot klänningar sydda av dem själva. Men googla gärna.
    Tack för tipsen =) Då vet jag att jag inte ska ge mig på det hemma iaf.
  • BellaB­ella
    Äldre 30 Apr 13:20
    #17
    SandraElisabet skrev 2013-04-29 17:31:16 följande:
    Hur lång samt hur stor ska den bli?

    Har du köpt mjukt (och dyrare) brudtyll eller styvt (billigare) tyll som du köper på ex panduro?
    Kommer bli till en med låg midja, dropwaist. Har ingen koll alls, och detta är mer för att testa. För att det kan va kul att ha lite bröllopspyssel. Jag köpte massa tyll från ebay, den är styv. 
    Var köper man brudtyll då??
     
  • afture­lding
    Äldre 30 Apr 13:36
    #18
    BellaBella skrev 2013-04-30 13:20:46 följande:
    Kommer bli till en med låg midja, dropwaist. Har ingen koll alls, och detta är mer för att testa. För att det kan va kul att ha lite bröllopspyssel. Jag köpte massa tyll från ebay, den är styv. 
    Var köper man brudtyll då??
    stoffochstil.se har bra brudtyll. Och det är ett väldigt bra företag att ha och göra med. De brukar inte ha lika mycket i sina fysiska butiker, men deras webshop är riktigt bra. Jag köpte material till min brudklänning från dem.
  • BellaB­ella
    Äldre 30 Apr 13:53
    #19
    afturelding
    Åh tack! Jag är jäkligt sugen på att sy nåt själv, bara för att testa ch ha nåt att pula med i 2 år hahaha! Ska köpa en också. Blev det dyrt att sy din klänning? Vill du visa den? Skrattande
  • afture­lding
    Äldre 30 Apr 14:16
    #20

     BellaBella
    Jag tror min klänning kostat 1500-2000. Det är svårt att ha koll på alla inköp när inte allt beställs på samma gång :) Men därikring i alla fall. Men då är sidenjaquarden ärvd efter min mormor också, annars hade det sprungit iväg bara på det tyget. Det är inte helt klar än (det är två månader kvar tills vi gifter oss), men såhär ser den ut just nu:



    Den lutar även bakåt, så den syns inte i helt rätt perspektiv.
Svar på tråden Fråga mig vad du vill - Jag kan textila material!