• Sandra­Elisab­et
    Äldre 12 Jan 18:47
    18167 visningar
    41 svar
    41
    18167

    Fråga mig vad du vill - Jag kan textila material!

    Hejsan alla glada blivande Brudar!

    Jag har läst textil formgivning samt materiallära på gymnasienivå, nu studerar jag i Borås där jag förhoppningsvis skall bli utbildad textilekonom i vår. (Man blir typ inköpare/inköpsassistent)

    Jag har haft möjligheten att föreläsa om Material och fibrer på lite mer allmän nivå (Mycket lite kemi etc).

    Har ni några funderingar? Tveka inte att höra av er! Jag kan skicka er vidare till rätt källa om jag inte kan svaret. :)

    Vi Hörs!

  • Svar på tråden Fråga mig vad du vill - Jag kan textila material!
  • Äldre 24 Apr 17:37
    #1

    Hej SandraElisabeth,

    Jag har en lite luddig fråga men du kanske ändå kan förstå vad jag menar..
    Jag tror att jag har insett att jag behöver sy upp en klänning då jag inte riktigt hittar det jag söker, men då är ju såklart vilka tyger är intressanta att hålla koll på, skillnader i känsla och fall osv..

    Jag utgår så klart ifrån att den som syr upp min klänning kan komma med förslag men jag tänkte att det kan vara lite bra att vara förberedd och så såg jag ditt inlägg här och tänkte, why not..

    Jag vill ha en väldigt enkel men (sjukt) snygg klänning ;)
    Ingea pärlor, paljetter eller blommor eller liknande men jag vill däremot att den ska ha väldigt snyggt fall men kanske lite lite volym i kjolen och helst ska den gå att göra lite lågt skuren i ryggen.

    Nu vet ju inte jag om det här överhuvudtaget är någon info som spelar någon roll men om du har något tips eller "att tänka på" så tar jag tacksamt emot :)

  • Sandra­Elisab­et
    Äldre 24 Apr 18:23
    #2

    Hej Nami, ja det är lite luddig fråga så du får ett långt svar. Solig

    Om vi börjar från grunden och pratar material/fibrer - alltså siden vs polyester, så är polyester slitstarkt och billigt medans siden har vacker lyster och vackert fall men är dyrt.
    Med dagens teknik går det dock att få riktigt vackra polyestertyger till bra priser.

    Om du anlitar en "riktig" skräddare så kommer hen med största sannolikhet kunna hjälpa dig välja tyg baserat på din budget.

    Om du skulle ha en tunn klänning med lite "flygande" och skör känsla hade jag sagt att du skulle ha en sidenchiffong klänning, men av din beskrivning att döma så tror jag att du är ute efter en enkel klänning men med antingen lite tyll nedtill eller en speciell skärning.

    Då finns det olika skärningar som skapar vidd:



    Klänningen på bilden ovan är konstruerad med motveck vilket skapar vacker volym utan en massa tyll (om du inte vill ha tyll). Använder man tjockare duchess av siden eller polyester så klarar kjolen utan problem av att hålla uppe volymen. Jag hade en tvådelad sådan här klänning på en bal, klänningen sydde jag själv och det var oerhört enkelt! Det svåra är att få till överdelen snyggt, men en skräddare gör det utan problem. Du väljer själv hur stora och många veck du vill ha vilket påverkar fallet/volymen i kläningen.



    Klänning nummer 2 ovan konstrueras så att volymen i kjolen hålls uppe med tyll.
    Tyllen kan bestå av silke eller polyester. Polyester är alltid billigare men silke har en skönare känsla.
    Fallet blir dock fortfarande vackert.

    Sedan går det att skapa vackert fall av mindre tyger genom att använda satin-vävda tyger (en bindning med få "bindningspunkter" som skapar vackert fall) som beskärs på skrådden alltså på 45 graders vinkel från tråd-raken. Det blir oerhört vackert fall i klänningar och kjolar konstruerade på det sättet men det är dyrt då det alltid går åt mer tyg, det blir alltså större mänd spill.



    Pippa Middletons klänning ovan är med största sannolikhet en klänning tillverkad av tyg klippt "på skrådden". Som du ser så faller tyget oerhört vackert och det skapar en enkel siluett.

    Allt det jag förklarat ovan känner bra skräddare till och de kommer utan problem kunna guida dig rätt.

    Hur ligger du till med pengar? Att anlita professionella skräddare är mycket dyrt. Jag är lite "hobby-sömmerska" och jag skulle aldrig ta mindre än 200 kr/h. En duktig sömmerska behöver förmodligen ca en arbetsvecka totalt (minst 20 h) med mönsterkonstruktion, provningar, ändringar, sömnad av toiller (provplagg) med mera... 200 * 40 = 8000, då har vi inte räknat med material eller maskinkostnader. Så var beredd på att slutpriset kommer vara mer än en klänning köpt i butik.

    Vart bor du? När min släkting skulle gifta sig letade hon klänningar både i Stockholm och Göteborg. Hon hittade tillslut en vacker klänning i enkel modell, gjord helt i siden och den kostade ca 6000 kr. Den såg ut ungefär så här i modellen men utan de veckade detaljerna:


    Hör gärna av dig om du har fler frågor eller lägg upp bilder på ungefär den modell du är ute efter så kan jag säkert svara bättre. {#emotions_dlg.flower}

  • Äldre 25 Apr 10:45
    #3

    Hej och Tack för ett himla bra svar..
    Jag är inte direkt ute efter att den ska bli billigare utan mer att jag vill ha en kläning som jag känner är "jag"..
    Och jag känner väl inte direkt att klänningar med bara axlar och stora kjol är min grej, fast att jag tycker att de är jättefina..

    Jag tyckte pippas klänning var väldigt fin framifrån men jag vill ha en djupare rygg, inte ner till rumpan djup men jag gillar min rygg liksom, den är fin .. haha..

    Ungefär vad ligger materialkostnader på för en klänning som pippas tro? på en höft sådär Tungan ute

    Jag ska försöka lägga upp bilder på lite bilder som jag har hittat senare..
    Kan man få upp volymen på något sätt i kjolen på pippas klänning eller ser det väldigt konstigt ut då? JAg tänker typ underkjol eller något?

  • Sandra­Elisab­et
    Äldre 25 Apr 21:47
    #4

    Ok, men om priset i sig inte är ett problem så kan du få en klänning precis så som du vill ha den!

    Jag förutsätter att du vill ha äkta siden i så fall? En klänning med sådan enkel siluett bör ha ett vackert tyg för att enkelheten skall få synas och ögat inte haka upp sig på defekter i tyget. Siden ärju däremot ett naturmaterial så riktigt vacker kvalitet är dyrt. Vi pratar ca 2000kr/m och för en klänning av den kalibern så blir det förmodligen 3 m för att man klipper tyget på snedden. Vill du ha en snäv klänning  kan en kroppslängd räcka men du vill ju ha vackert fall och gärna lite vidd så då blir det förmodligen dubbel kroppslängd, kanske mer.

    När du säger volym - hur menar du? Menar du att den inte skall vara så figurnära...?
    Jo, jag tror att med en sådan modell så kan det se konstigt ut, men det är väll min personliga smak som gör att jag inte hade reckomenderat det, men det går att bygga upp volym med underkjolar.
    Lägg gärna upp bilder när du får tid. :)

  • Äldre 26 Apr 16:20
    #5

    Då passar jag också på att fråga, jag har ca tio meter sandtvättad siden (heter nog egentligen något annat) i en alldeles hopplös grå färg. Eftersom jag svettas mycket tänkte jag att jag måste fodra klänningen med något som känns bra men fortfarande låter tyget falla snyggt. Någon sa viscosefoder men det jag har hittat känns mest som tunn nästan lite sträv bomull. Vad är vettigt att fodra med om man tar bort acetat och polyester? Och VAR hittar jag det :)?

    Tack på förhand!

  • Sandra­Elisab­et
    Äldre 26 Apr 18:50
    #6
    Allis skrev 2013-04-26 16:20:38 följande:
    Då passar jag också på att fråga, jag har ca tio meter sandtvättad siden (heter nog egentligen något annat) i en alldeles hopplös grå färg. Eftersom jag svettas mycket tänkte jag att jag måste fodra klänningen med något som känns bra men fortfarande låter tyget falla snyggt. Någon sa viscosefoder men det jag har hittat känns mest som tunn nästan lite sträv bomull. Vad är vettigt att fodra med om man tar bort acetat och polyester? Och VAR hittar jag det :)?

    Tack på förhand!
    När det gäller klassiskt fodertyg så är det acetat, polyester och viskos man pratar om.

    Om du ska välja en av dem så välj viskos pga att det absorberar mer fukt än de båda andra samtidigt som det är skönt. Det är inte det mest slitstarka material men det duger.
    Använd aldrig acetat - det är skit! Jag köper inget som innehåller acetat då fibern är svag och lött "nöts sönder" vid gnuggning.
    Polyester tar inte upp fukt så om du svettas en del är det ju dumt, men polyester är starkt och håller formen bättre än viskos i tighta fodral. Om du ska sy ett ytterplagg rekomenderar jag polyester som foder.

    Om du inte vill ha viskos-foder så kan du välja ett foder i annat siden-tyg. Silke är en fantastisk fiber somtar upp en massa fukt! Silke är underbart att ha om man svettas mycket eller är varm av sig.
    Har du råd så borde du nog köpa ett riktigt siden foder. Tänk på att siden helst inte skall vara för tight för att undvika att sömmarna spricker, det samma gäller som sagt viskos.

    När du säger sandtvättad siden så menar du typ ruggad antar jag? Alltså en sandad yta som ger så kallad flockad yta? Det tyget brukar ha mycket vackert fall och skimmer. Jag har själv en vacker grå/svart klänning i det tyget. Jag rekomenderar en vacker drapering någonstans på plagget. Flört

    Om du bestämmer dig för att ha en kläning helt i siden så bör du känna till att siden är nedbrytbart av svett samt solljus. Silke består av proteiner (och annat) och reagerar därför med att blekna och "lösas upp"  av både solljus och svettningar.

    Man undviker det genom att inte ha siden-gardiner (fodra alltid med bomull bakom gardinerna) eller plagg hängandes i direkt solljus och efter användning tvättar man sidenkläder direkt. Handtvätt går utmärkt både i balja och maskin. Nedbrytningen sker succesivt så det är ingen panik om man någon gång glömmer att tvätta plagget, det börjar synas först efter några år.
    Lycka till!
  • Sandra­Elisab­et
    Äldre 26 Apr 18:53
    #7

    PS till Allis.

    Siden kan också skrynkla lätt, så om du ska ha på dig klänningen på finare tillställning men åka bil en längre sträcka, tänk på att det kan bli stora veck kvar efter sittningen. Undvik det genom att stå så mycket som möjligt alt byta om efter att ni anländer (om det går) samt inte ha för tight klänning över stussen.

  • Äldre 28 Apr 22:04
    #8

    Stort tack för svaret! När jag var på symässan för några månader sedan frågade jag en av butikerna som pratade om sidenviscose öööööh - vad är nu det??? De hade inget med sig heller men nu har jag hittat en bra brittisk sida som säljer mycket sidentyger. Om du har tid, skulle du kunna kolla vilket slags sidentyg som passar sig bäst för foder i så fall? www.cheapfabrics.co.uk/thestore/index.php/cPath/540

    Jag har inte rriktigt bestämt mönster än men sannolikt kommer inte fodret att synas så då spelar det ju mindre roll vilken färg det har tänker jag. Jag vill förstås inte svettas kopiöst men det riktiga tyget ska ju falla snyggt över fodret också.

    Massor med tack!

  • fayefa­ye
    Äldre 29 Apr 02:04
    #9

    Vet du om vitt thaisiden går att färga hemma med textilfärg? Det är ju ett naturmaterial tänker jag...


  • Sandra­Elisab­et
    Äldre 29 Apr 08:11
    #10
    Allis skrev 2013-04-28 22:04:20 följande:
    Stort tack för svaret! När jag var på symässan för några månader sedan frågade jag en av butikerna som pratade om sidenviscose öööööh - vad är nu det??? De hade inget med sig heller men nu har jag hittat en bra brittisk sida som säljer mycket sidentyger. Om du har tid, skulle du kunna kolla vilket slags sidentyg som passar sig bäst för foder i så fall? www.cheapfabrics.co.uk/thestore/index.php/cPa...

    Jag har inte rriktigt bestämt mönster än men sannolikt kommer inte fodret att synas så då spelar det ju mindre roll vilken färg det har tänker jag. Jag vill förstås inte svettas kopiöst men det riktiga tyget ska ju falla snyggt över fodret också.

    Massor med tack!
    Hejsan Allis, jag kan kika lite på det under veckan.
    Angående sidenviskos så menar de antingen ett tyg med blandning av båda fibrer eller så menar de viskos som är vävt mycket tunt och fint för att likna siden. Förr kallades ju nylon för konstsiden. Det kan alltså vara en "gammal" term som lever kvar utan faktisk betydelse.
Svar på tråden Fråga mig vad du vill - Jag kan textila material!