• Äldre 10 Jan 15:47
    6238 visningar
    15 svar
    15
    6238

    Ni som är korta, hur har ni

    valt när det gäller form och modell av brudbukett? 
    Jag kommer troligtvis ha en sån här, men i mindre format, men är rädd att den tar för mycket av mig? Är bara 154 och väger ca 49-50kg. Bör man ha en annan modell?



     
  • Svar på tråden Ni som är korta, hur har ni
  • maxmam­ma
    Äldre 10 Jan 15:56
    #1

    hej


    här är en till som endast är 154cm lång men är betydligt fetare :-O.


    jag ska ha en bukett som påminner om den du lagt upp på bild men mindre i storlek just för att jag är så kort o vill inte att det är bara blommorna som syns, jag vill ju oxå synas

  • Äldre 10 Jan 15:58
    #2

    Jag är inne på samma stil på bukett (jag är 153 och väger runt 42-43 så jag är inte heller stor) och jag har bara tänkt att det borde ordna sig så länge man beställer den lite mindre än normalt, men det kanske det inte gör? Jag ska träffa en florist idag så jag får nog passa på att fråga då känner jag..lite jobbigt om man måste tänka om helt.. =/

  • Äldre 10 Jan 16:07
    #3

    Min florist sa att det skulle gå och göra min lite mindre och anpassas mer efter min längd och storlek. Så jag får hoppas att det blir bra...tycker det är så knepigt det där med blommor....

  • SaraJo­akim
    Äldre 10 Jan 16:12
    #4

    OJ! Jag har inte ens tänkt den tanken än :p Jag är ett par cm längre nästan 158 :p Jag är inne på en liknande bukett, men det var bra o få en liten hint om att man kankse borde tänka på storleken/längden! Tack tjejer ;)

  • Äldre 10 Jan 16:31
    #5

    156 cm, klippte tre lupiner i diket i väntan på bussen till kyrkan Tungan ute Alltså ganska långa blommor, men bara tre stycken.

  • Äldre 10 Jan 17:31
    #6

    En duktig florist hjälper dig utan problem att anpassa bukettens storlek efter dig. Utöver dina mått, så spelar ju sådant som klänningsmodell och frisyr etc in.
    Man brukar säga att buketten inte ska utgöra mer än 1/8 av totalen, men sedan är man ju fri att gå utanför sådana ramar också. Vill man ha en sto bukett så vill man liksom.
    du behöver inte oroa dig-det är floristens jobb att hjälpa dig till lagom storlek. 


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Äldre 10 Jan 20:28
    #7

    Jag är 152 och väger 55kg.
    Jag ska ha en liknande bukett med lite murgröna eller hjärtan på tråd som hänger ned, tänkte inte heller ha för stort då jag inte vill att blommorna tar över. Jag känner mig säker i att floristen har koll på detdär :) 

  • Äldre 10 Jan 22:10
    #8

    Enligt våran florist så var det inga problem alls med den modellen (eller någon annan modell) ,det gäller ju bara att man gör den mindre. Blir ju bra för plånboken också hehe. =)

  • Äldre 10 Jan 22:43
    #9

    Jag valde en bukett jag ville ha och tänkte inte på storleken faktiskt...
    Men det gjorde ju säkert min florist Flört 

    Jag sa att jag ville ha:
    En vit bukett
    Det måste finnas vita kallor i, men det var ok med andra blommor också
    Gärna trollhassel om hon kunde få till det bra
    Modell - sån man bär på/över armen

    Och jag blev supernöjd Skrattande 




    Och nej nu menar jag inte att min modell är den enda rätta eller så. Utan bara att det är din florists jobb att anpassa buketten så den passar både dig och dina önskemål Glad
    Lyssna på passionsblomman, hon är duktig.
    Och ge floristen lite svängrum så kommer din bukett att bli jättebra för dig Glad
     
  • Äldre 10 Jan 22:47
    #10
    ThereseV skrev 2013-01-10 22:10:50 följande:
    Enligt våran florist så var det inga problem alls med den modellen (eller någon annan modell) ,det gäller ju bara att man gör den mindre. Blir ju bra för plånboken också hehe. =)
    Nä, precis. Det förekommer ibland en del påståenden att somliga bukettyper skulle passa sämre eller bättre helt utifrån längd. Det stämmer inte. En bukett ska passa ihop med en helhet av allt i brudutstyrseln och hur bruden ser ut och så vidare.
    Givetvis lyckas olika florister olika bra med det jobbet-precis som olika brudar har högst skiftande koll på vad de passar bäst i för frisyr, smink, klänning etc. Men har man en florist som ska göra ens bukett, så bör denne absolut inte ha problem med att anpassa just storleken till vem som ska bära buketten.
    karamell skrev 2013-01-10 20:28:38 följande:
    Jag känner mig säker i att floristen har koll på detdär :) 
    Alltid kul att se att det finns förtroende för ens yrkesgrupp.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Äldre 13 Feb 13:51
    #11

    Jag kommer nog ha en mellanstor bukett. Jag vill inte ha något som lixom tar över :)

    Jag är 162cm och väger 50kg. 

  • Äldre 13 Feb 15:47
    #12

    Till mig sa en florist på bröllopsmässan: Lång brud (ha droppform), kort brud (ha rundad) och fyllig brud (ha lite spretigare). Jag är lång och valde dropp, men hade jag velat ha en anna form hade jag kört på det. Tror man vet själv vad man blir vackrast med ;) men man kan ju alltid bolla idén men floristen.

  • MeaJ
    Äldre 13 Feb 16:21
    #13

    Jag är kort och "tjock" men jag kommer att ha en droppformad ändå för att jag tycker det är finast.
    Jag tror inte någon tänker att oj vad kort och tjock hon blev med den buketten Flört 


    Sommarbrud 2013
  • Lilla My 76
    Äldre 27 Feb 11:08
    #14


    Denna bukett valde jag till vårt bröllop,den tyckte jag passade som helhet. Jag är inte heller så lång, 156 cm 
  • eml33h
    Äldre 27 Feb 12:08
    #15

    Jag är under 160 och jag tänker ha den bukett jag tycker är finast, oavsett form!

Svar på tråden Ni som är korta, hur har ni