• Victor­iaE
    Äldre 18 Dec 13:39
    6268 visningar
    6 svar
    6
    6268

    Dubbelnamn- lagligt nu? Asikter?

    Hallops, letade runt lite pga av att jag ar intresserad av att behalla mitt egna efternamn (valdigt ovanligt), och ta makens (-son namn, men valdigt viktigt for honom att jag tar det), och hittade denna:

    www.euranet.eu/swe/programme/Swedish/Svensk-spanskt-par-gjorde-dubbla-efternamn-lagliga

    Som jag forstar det sa ar lagen andrad sa att man nu far ha dubbelnamn, men har kommer fragan- galler det bara vara framtida barn? Eller galler det ocksa nar man gifter sig? Detta verkar ju ga emot namnlagen sa som den star nu. Jag vet att de ska se over namnlagen i Mars 2013, men... ja- forvirrad! Om nagon har nagra asikter/insikter, sa vill jag garna hora vad ni tycker och om ni har nagon erfarenhet av detta!

    For full disclosure:
    Jag kommer att ta makens namn som mellannamn, vilket da betyder att det kommer att sta forst under rubriken "efternamn" i mitt pass. Da vi inte bor i Sverige, och inga andra lander har mellannamn, sa kommer det att uppfattas som dubbelnamn, och det blir da makens efternamn som folk kommer att kalla mig (da det andra efternamnet oftast faller bort nar folk inte orkar/har plats att skriva i allt). Da vi tekniskt sett har olika efternamn i Svergie, sa kan barnen da fa ett av vara namn som mellanammn, och da ocksa ha "dubbelnamn" (till de gifter sig i alla fall). Sa gor vi nu i alla fall, sa far vi se hur det blir om lagen andras.

  • Svar på tråden Dubbelnamn- lagligt nu? Asikter?
  • Äldre 18 Dec 16:34
    #1

    Hör med skatteverket eller motsvarande i ert hemland så du får korrekta uppgifter.

  • Äldre 18 Dec 18:02
    #2

    Hur det där tillämpas av skatteverket får man nästan fråga dem direkt om. Jag kan inte se att de ändrat sin information om namn på något sätt i år (vi har just anmält mellannamn + efternamn för en nyfödd vilket funkar då vi har olika efternamn - och det verkade fortfarande vara en förutsättning nu i höst). Hur det sen överförs till andra länders lag/praxis är ju en egen knepig fråga...

  • Victor­iaE
    Äldre 18 Dec 22:49
    #3
    Juni 2012 skrev 2012-12-18 16:34:17 följande:
    Hör med skatteverket eller motsvarande i ert hemland så du får korrekta uppgifter.
    Hemlandet ar ju Sverige, da vi ar bade fodda och uppvuxna dar, sa det ar dem lagar vi maste folja. Sedan blir det ju lite krangligt da vi inte langre bor i Sverige, och det har med "mellannamn" inte finns nagon annanstans. Dock sa maste vi anda ga igenom Sverige da vi registrerar vara framtida barn och mitt nya namn, da vi har valt att inte ta upp nagra andra medborgarskap, trots att vi bada flyttat for ratt lange sedan, och da inte har nagra andra rattigheter i andra lander som skulle override the Sweidsh authorities.

    Har upptackt att skatterverket inte alltid ar 100% insatt i vad som galler egentligen- speciellt da vi inte langre ar folkbokforda i Sverige. Dock sa blir vi hanvisade till skatteverket i Sverige nar vi kontaktar motsvarande myndigheter har. Sa som sagt- ville ha lite insikter fran folk som kanske kanner till vad som galler =) 

    @anne pa gronkulla- ja men precis, det ar jattesvart med just hur lagar galler over granser. Kanns lite som om man fastnat i ingenstans med vissa fragor da vi ar bada utlandssvenskar. =) 
  • Victor­iaE
    Äldre 18 Dec 23:45
    #4

    For dem som undrar kan jag tillagga att jag har last lite till, och lagandringen ovan galler bara nyfodda barn, och bara om foraldrarna har olika europeiska medborgarskap. Jaja... nu ar det bara att vanta och se om lagen andras, sa farligt ar det ju inte att ha ett mellannamn. Tyckte bara att det ar lite roligt att se om andra har nagon erfarenhet inom detta amne, och kanske har tips/rad/insikter de ville dela med sig Glad

    (ursakta stavningen- dyslexi och att BT inte har en spellchecker gar inte sa val ihopGlad)

  • Äldre 19 Dec 00:10
    #5

    Även all svenska instanser utom just skatteverket/folkbokföringen ser det ju i praktiken som ett dubbelnamn, den enda skillnaden är ju att mellannamnet kan man sen inte föra vidare. Men båda står ju på efternamnsraden i passet t ex. Och registreras ju som efternamn överallt annars.

  • stormh­elen
    Äldre 19 Dec 09:09
    #6

    Enligt namnlagen 1901 får man inte längra ha dubbla efternamn (om man inte redan hade det innan lagen van laga kraft).


    Enligt namnlagen 1982 så får den ena parten ta sin partners efternamn som mellannamn.


    Genom kryphål i lagen kan man göra så att båda makarna får samma mellannamn och efternamn. Era barn får dock inte ta ert mellannamn utan endast ert efternamn, då mellannamn inte har samma status som ett efternamn.


    Alltså så får man idag inte ha dubbla efternamn.


     


    Dock så håller man på med en utredning som ska precenteras i mars nästa år, om namnlagen bör ändras, då den dels inte har ändrats på mycket länge samt att en hel del klagomål kommit in angående att man idag inte får ta dubbla efternamn.


     


    www.regeringen.se/sb/d/12512/a/137844

Svar på tråden Dubbelnamn- lagligt nu? Asikter?