• Längta­ndsful­l
    Äldre 11 Dec 18:00
    7572 visningar
    31 svar
    31
    7572

    Hinner nog inte spara ihop tillräckligt med pengar till den dag vi vill gifta oss. Är ett lån ett alternativ??

    Vi skulle vilja gifta oss i augusti 2013 men tror tyvärr inte att vi hinner spara ihop dom pengarna. Vi tror att allt kommer gå på ca 40.000:- Funderar på ett lån så vi vet att vi har råd samt att det skulle va bra att veta så vi på allvar kan börja planera. Så vad tycker ni? Ska man ta lån eller inte?

  • Svar på tråden Hinner nog inte spara ihop tillräckligt med pengar till den dag vi vill gifta oss. Är ett lån ett alternativ??
  • Victor­iaE
    Äldre 11 Dec 18:14
    #1

    Jag maste nog saga att jag skulle inte lana till ett brollop. Jag ogillar att ta lan overhuvudtaget (men det ar min personliga asikt), sa jag skulle antingen gifta mig senare, eller billiagre (t. ex kan ju ett litet brollop pa radhuset vara romantiskt pa sitt satt, och sedan kan man ha en hemlagad buffet till gasterna).

  • eml33h
    Äldre 11 Dec 18:18
    #2

    Jag håller med VictoriaE.
    Skulle antingen försöka spara in på saker i vardagen, för att kunna lägga undan mer pengar.
    Eller så skulle jag försöka hålla budgeten nere, det går om man vill.
    Sen så är ju kuvertavgift ett alternativ.

  • PiaB
    Äldre 11 Dec 18:23
    #3

    Håller med de övriga. Jag skulle hellre vänta och spara än låna. Vi satte ett datum 2014 från början men har toksparat så vi kan gifta oss nästa sommar istället. Hade inte det gått hade vi stått fast vid det senare datumet. För mig är det inte värt att betala bröllopet i en väldig massa är efteråt och dessutom blir det ju betydligt mycket dyrare med räntan. Så istället för att spara t.ex. två år fär jag betala ännu mer per månad i kanske tio år eller mer.


    Om ni är beredda på det så lånar ni, annars låter ni bli


  • CoG
    Äldre 11 Dec 18:24
    #4

    Det där måste ju vara upp till er helt och hållet.
    En del lägger undan pengar tills som kan köpa en ny bil, andra lånar.

    Om ni hellre vill låna pengar istället för att skjuta på bröllopet och spara under en lite längre tid,
    då måste ni väl kunna göra det?
    Ni betalar ju för det i slutendan hur som helst.

    Alla får inte bidrag av sina familjer.
    De som får det kanske lättare kan klara av budgeten.
    Det låter ändå inte som att ni tänkt lägga ner hutlöst mycket pengar på ER dag.
    Skulle kanske bli lite konstigt om ni har råd att lägga ner 30.000 tex men vill ha ett bröllop i 100.000 kronors klassen och lånar till det.

    Fundera på vad ni själva tycker och känner och gör det som känns rätt.

  • CoG
    Äldre 11 Dec 18:28
    #5

    Vi har inte sparat några pengar alls till bröllopet och jag är mammaledig vilket gör att det inte finns så mkt pengar att lägga på bröllpet eg än.
    Men vi pytsar upp utgifterna varje månad och jag har både klänning, ringar och inbjudningskorten klara.
    Vi gifter oss i juli och har goda förhoppningar om att det ska gå bra att betala alla delar som är kvar, speciellt som jag börjar jobba i början på nästa år och äntligen får lite mer i inkomst.
    Vi kör inte heller på ngt stort bröllop utan ska göra det fint och personligt med enkla medel :)

  • Äldre 11 Dec 19:31
    #6

    Både jag och sambon är låginkomsttagande men vi gifter oss nästa år tack vare:
    Tradera.se
    pantbanken sverige
    firande.se

    Därför att man är så god tid innan så kan man köpa lite varje månad och leta efter billiga alternativ.
     

  • amelia­n
    Äldre 11 Dec 19:38
    #7

    Jag tycker absolut inte att man ska låna pengar för ett bröllop. Antingen väntar man tills man har råd med det bröllop man vill ha, eller så får man börja skära ner på saker. Hur kul är det egentligen att börja sitt nya liv som gifta med en gemensam skuld som ska betalas tillbaka? Enligt lite olika saker ligger ekonomi och pengar bakom ca 50-60% av alla skillsmässor.

    För er egen skull, gå inte den vägen utan miska på utgifterna eller spara längre. Det är inte värt det för EN enda dag, ni ska förhoppningsvis vara gifta resten av livet. 

  • amelia­n
    Äldre 11 Dec 19:40
    #8

    Ska vara undersökningar, inte saker...

  • Grodpr­insens brud
    Äldre 11 Dec 20:29
    #9

    Jag natar att du skriver frågan för att du vill få ärliga svar och här kommer mitt... Jag är den där personen som handlar på ellos och ullared på kortet men jag skulle aldrig gifta mig på krita... Jag och sambon har varit tillsammans i tio år och förlovade i fem men först nästa år anser vi oss ha råd med ett bröllop. När barnen nu börjat på förskolan båda två och både jag och sambon jobbar så trillar pengarna in  och vi kan spara en (liten men ändock) slant varje månad.. 

    Matsedel under veckorna och storhandling i mataffären gör enorma steg för ekonomin det med. 


  • maxmam­ma
    Äldre 11 Dec 20:52
    #10

    min generella uppfattning är att låna pengar till ett bröllop är en dålig ide. bättre o spara undan så mycket man kan eller ha billigare bröllop än man tänkt från början eller helt enkelt skjuta på datumet o ta det längre fram när man fått ihop pengarna som behövs.

    jag de få gånger jag lånat pengar har det varit till bil o husköp.  men jag vet att det är det enda lån jag nånsin kommer ta i mitt liv som vuxen.

    jag o sambon tillhör inte eliten när det gäller inkomst men vi har gnetat o sparat pengar o det har vi lyckats med trots att vi har tre barn o hästar. man får helt enkelt ge avkall på nått annat i vardagen.

    jag tycker för er skull att antingen väljer ett billigare alternativ eller skjuter på bröllopet nått år så ni har den summan på ett konto o slipper sitta med dyra avbetalningar men skyhög ränta, det är inte värt det i det långa loppet.

    vill inte göra er ledsen eller så, o i slutändan så bestämmer ni ju ändå själv hur ni vill göra.

    Så oavsett så önskar jag er lycka till o hoppas ni får det bröllop ni önskar. 

Svar på tråden Hinner nog inte spara ihop tillräckligt med pengar till den dag vi vill gifta oss. Är ett lån ett alternativ??