• Längta­ndsful­l
    Äldre 11 Dec 17:54
    7293 visningar
    26 svar
    26
    7293

    Hinner nog inte spara ihop tillräckligt med pengar till den dag vi vill gifta oss. Är ett lån ett alternativ??

  • Svar på tråden Hinner nog inte spara ihop tillräckligt med pengar till den dag vi vill gifta oss. Är ett lån ett alternativ??
  • Enniie
    Äldre 16 Dec 22:07
    #1

    Det är nog inte så kul att sitta och betala för bröllopet i efterhand hur länge som helst? Bröllop behöver ju inte bli så dyrt.

  • Längta­ndsful­l
    Äldre 16 Dec 22:14
    #2

    Har en likadan tråd som jag även skrivit lite i.. Det bröllop vi vill ha kommer gå på ca 45,000:- Tänkte först vi skulle baka in det i vårt bolån men nu funderar Vi på att spara massor varje månad. För att vi ska hinna spara ihop Det som behövs så kommer vi behöva leva extremt tajt =(

  • Äldre 16 Dec 22:28
    #3

    Nej, det hade jag inte gjort. Det känns onekligen smartare att vänta och spara det ni behöver spara.

  • Enniie
    Äldre 16 Dec 22:44
    #4
    Längtandsfull skrev 2012-12-16 22:14:56 följande:
    Har en likadan tråd som jag även skrivit lite i.. Det bröllop vi vill ha kommer gå på ca 45,000:- Tänkte först vi skulle baka in det i vårt bolån men nu funderar Vi på att spara massor varje månad. För att vi ska hinna spara ihop Det som behövs så kommer vi behöva leva extremt tajt =(
    Men det är det nog värt i slutändan. Att slippa sitta med extra mycket lån för bröllopet? Vi hade också den funderingen först, men kom fram till att det inte är så smart. även fast det skulle ha underlättat.
  • Bewi
    Äldre 16 Dec 23:10
    #5

    kör på en tajt budget och spara så mycket som möjligt!!! ni hat ju levt tajt tidigare så ni kommer kunna klara att göra det ett tag till!!! ni kanske kan ta en månad när ni lever på både din och sambons lön och sen efter det sparar 10.000kr i månaden i 4 månader så är det klart sen :) det kommer vara så värt det i slutändan toror jag att ni klarade det tillsammans utan att ta lån. ni kanske har lite sparpengar ni kan använda med? men se till att alltid ha en buffert så ta inte allt från sparkontot isf!!! men det här klarar ni det handlar ju bara om 4 månader!!!

  • Längta­ndsful­l
    Äldre 17 Dec 19:26
    #6

    Vi har inget sparat just nu. Tveksam till att vi kommer kunna spara 10.000:- varje månad. Vet ju fortfarande inte va jag kommer få ut. Så det är ju inte säkert att vi hinner spara ihop allt innan augusti. Det är ju inte bara spara pengar som gäller utan det är mycket planering också och ddt måste vi ju börja med nu eftersom att det bara är ca 8 månader kvar tills vi vill gifta oss. Men för att börja planera måste vi veta säkert att vi har råd och hur ska vi kunna veta de??

  • Enniie
    Äldre 17 Dec 21:26
    #7
    Längtandsfull skrev 2012-12-17 19:26:05 följande:
    Vi har inget sparat just nu. Tveksam till att vi kommer kunna spara 10.000:- varje månad. Vet ju fortfarande inte va jag kommer få ut. Så det är ju inte säkert att vi hinner spara ihop allt innan augusti. Det är ju inte bara spara pengar som gäller utan det är mycket planering också och ddt måste vi ju börja med nu eftersom att det bara är ca 8 månader kvar tills vi vill gifta oss. Men för att börja planera måste vi veta säkert att vi har råd och hur ska vi kunna veta de??
    Knivig sits. Men försöka kan ni ju alltid? Vi är inte heller gjorda av pengar här, men lyckades få ihop bröllopet och allt därtill på 2 månader. I och försig så kostar det inte så mycket för oss då vi gör mycket själv, och kläderna var billiga.
  • Längta­ndsful­l
    Äldre 17 Dec 23:01
    #8

    2månader det är inte dåligt. Vi har vridit på varenda krona välldigt länge nu så det ska bli skönt att få känna att vi har ordentligt råd med räkningar bensin och mat utan att va på 0 sen =) men ska försöka spara så mycket vi kan. Jobbigt bara att jag inte vet om vi kan börja planera..

  • Äldre 17 Dec 23:40
    #9
    Längtandsfull skrev 2012-12-17 19:26:05 följande:
    Vi har inget sparat just nu. Tveksam till att vi kommer kunna spara 10.000:- varje månad. Vet ju fortfarande inte va jag kommer få ut. Så det är ju inte säkert att vi hinner spara ihop allt innan augusti. Det är ju inte bara spara pengar som gäller utan det är mycket planering också och ddt måste vi ju börja med nu eftersom att det bara är ca 8 månader kvar tills vi vill gifta oss. Men för att börja planera måste vi veta säkert att vi har råd och hur ska vi kunna veta de??
    Kommer erat bröllop gå på 80.000 eller har jag missupfattat det?
    Kan du inte berätta hur mycket det kommer att kosta?
  • Marjas­inus
    Äldre 18 Dec 00:02
    #10
    Längtandsfull skrev 2012-12-17 19:26:05 följande:
    Vi har inget sparat just nu. Tveksam till att vi kommer kunna spara 10.000:- varje månad. Vet ju fortfarande inte va jag kommer få ut. Så det är ju inte säkert att vi hinner spara ihop allt innan augusti. Det är ju inte bara spara pengar som gäller utan det är mycket planering också och ddt måste vi ju börja med nu eftersom att det bara är ca 8 månader kvar tills vi vill gifta oss. Men för att börja planera måste vi veta säkert att vi har råd och hur ska vi kunna veta de??
    Vad är det som är så viktigt att gifta sig just det datumet?

    Jag tror att det är mycket roligare att spara och drömma än minnas och amortera.

    Vi gjorde en budget 2011 och kom fram till att vi nog skulle ha sparat ihop de pengar vi behövde till 2012. Men man vet ju aldrig, man kan ju bli arbetslös/sjuk eller andra saker som påverkar ens inkomst. Så vi valde att spara ett år först så att pengarna fanns på kontot och sen börja planera. Sen fortsatte vi spara och de pengarna lägger vi sen på resan... 
Svar på tråden Hinner nog inte spara ihop tillräckligt med pengar till den dag vi vill gifta oss. Är ett lån ett alternativ??