• Boring­brick
    Äldre 14 Nov 16:37
    20661 visningar
    67 svar
    67
    20661

    IBS

    Finns nog en sån här tråd, men har för mig att den är några år gammal så jag kör. 

    har haft ordentligt jobbiga magproblem sen kanske ett halvår tillbaka, efter att ha varit hos läkaren ett antal gånger för utredning så hittar vi inget särskilt, så nu har jag  princip fått diagnosen IBS (+ oro/stress mage för tillfället). 

    Jag vet att jag i alla fall lider väldigt mycket av min IBS, så det finns nog fler som gör det.

    Så jag tänkte att detta kunde vara en "stöd" grupp. Där vi kan stötta, ge råd, "gnälla" lite om vi behöver det. :) 

     

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-14 18:35
    Ni med liknande magproblem som inte är IBS, är absolut välkomna in i tråden också. Krångel mage som krångel mage ;)

  • Svar på tråden IBS
  • Sofie1­3
    Äldre 14 Nov 16:54
    #1

    Usch, stackare.

    Jag har haft problem i många år, fem kanske. Efter ett par år tröttnade jag och sökte läkarhjälp. Nu har jag fått diagnosen kraftig dyspepsi (ganska likt IBS) för två år sedan och blev faktiskt medicinerad mot det så jag slapp krampanfall och alltför mycket dalar. Nu är det mer jämna plågor:) Fast inte alls lika illa som innan.

    Det finns faktiskt hjälp att få genom exempelvis en dietist för man kan förändra kosten såpass att det iaf blir uthärdligt. Jag är väldigt känslig mot fett och socker tex. Det fungerar kanske inte för alla, men det kan ju alltid vara värt att prova..

    Men framför allt! Försök att andas ibland och lägg inte hela världens problem på dina axlar! För just stress och oro är inte alls bra för en IBSmage..

  • frida o björn
    Äldre 14 Nov 17:51
    #2

    Jag hade jobbigt med min mage innan jag lade om kosten och började med LCHF, lågkoldhydratkost. Sen dess har jag aldrig magknip, svullen mage eller köriga tarmar. Känns underbart! ´Det är många som blir helt bra av den kosten, en effekt är då också att man inte äter gluten, vilket många mår bättre av. För många är det kolhydraterna som är boven... Prova ett par dagar och se, ofta märker man effekt rätt snart.
    Jag hittade mycket information för nybörjare på www.kostdoktorn.se men det finns säkert andra sidor.

    Det är mitt bästa tips. :)

  • Boring­brick
    Äldre 14 Nov 17:55
    #3
    Sofie13 skrev 2012-11-14 16:54:28 följande:
    Usch, stackare.

    Jag har haft problem i många år, fem kanske. Efter ett par år tröttnade jag och sökte läkarhjälp. Nu har jag fått diagnosen kraftig dyspepsi (ganska likt IBS) för två år sedan och blev faktiskt medicinerad mot det så jag slapp krampanfall och alltför mycket dalar. Nu är det mer jämna plågor:) Fast inte alls lika illa som innan.

    Det finns faktiskt hjälp att få genom exempelvis en dietist för man kan förändra kosten såpass att det iaf blir uthärdligt. Jag är väldigt känslig mot fett och socker tex. Det fungerar kanske inte för alla, men det kan ju alltid vara värt att prova..

    Men framför allt! Försök att andas ibland och lägg inte hela världens problem på dina axlar! För just stress och oro är inte alls bra för en IBSmage..
    Usch stackare själv, fem år är en lång tid.. :/   Hur är det med dyspepsin? Finns det mycket hjälp att få där? Tycker att mag och tarmproblem/sjukdomar är så hopplösa, finns ofta inte mycket att göra åt dem.. 

    För mig är IBS:en riktigt svår just nu, vågar knappt åka någonstans. Så en dietist kanske vore bra att besöka, tack för det tipset. 

    Träffade en gammal vän igår och såg film med popcorn, det blev sent osv.. detta får jag idag betala för, genom att ha ont, knappt få behålla någon mat överhuvudtaget osv.. Då dyker pojkvännen upp och säger att han har köpt biobiljetter till ikväll.. Supergulligt av honom att överraska, men detta gör bara att min mage blir ännu mer upprörd.. Suck 
  • Boring­brick
    Äldre 14 Nov 17:57
    #4
    frida o björn skrev 2012-11-14 17:51:36 följande:
    Jag hade jobbigt med min mage innan jag lade om kosten och började med LCHF, lågkoldhydratkost. Sen dess har jag aldrig magknip, svullen mage eller köriga tarmar. Känns underbart! ´Det är många som blir helt bra av den kosten, en effekt är då också att man inte äter gluten, vilket många mår bättre av. För många är det kolhydraterna som är boven... Prova ett par dagar och se, ofta märker man effekt rätt snart.
    Jag hittade mycket information för nybörjare på www.kostdoktorn.se men det finns säkert andra sidor.

    Det är mitt bästa tips. :)
    Tack för ditt tips frida o björn. :)
  • MissHH
    Äldre 14 Nov 18:28
    #5

    Både jag o min son har jätte problem med magen o sonen fick veta efter många års springande hos läkaren att han led troligtvis av IBS. Fick då tips att testa Iberogast, receptfritt naturläkemedel från Apoteket. Vilket funkar jätte bra! Men tar tyvärr 1-2 tim innan de ger verkan. Ja har haft magproblem så länge ja kan minnas bla me magkatarr o säkert IBS ja me, började att ta Iberogast o dom är verkligen superbra! Hoppas ni får ordning på era onda magar, vet ju själv hur de är!! :(

  • Boring­brick
    Äldre 14 Nov 19:13
    #6
    MissHH skrev 2012-11-14 18:28:26 följande:
    Både jag o min son har jätte problem med magen o sonen fick veta efter många års springande hos läkaren att han led troligtvis av IBS. Fick då tips att testa Iberogast, receptfritt naturläkemedel från Apoteket. Vilket funkar jätte bra! Men tar tyvärr 1-2 tim innan de ger verkan. Ja har haft magproblem så länge ja kan minnas bla me magkatarr o säkert IBS ja me, började att ta Iberogast o dom är verkligen superbra! Hoppas ni får ordning på era onda magar, vet ju själv hur de är!! :(
    Skönt att man inte är ensam i alla fall, inte sant? Fick ett privat meddelande med tipset om Probimage, så då har vi ju några olika läkemedel att testa vi med krångel mage. 

    Iberogast
    Probimage
    ProIBS (detta testar jag just nu)

    LCHF och dietist. 

    Kramar på er allihopa!
  • Grodpr­insens brud
    Äldre 14 Nov 20:28
    #7

    Har ni fått diagnosen så "lätt" som det låter eller har ni gjort utredningar?

    Jag har gått hos läkaren på VC ett par år och de har länge misstänkt IBS men vill inte sätta diagnosen utan att först har gjort diverse utredningar. Jag har t.ex fått genom en koloskopi (inget trevligt), har tagit prov för glutenallergi och blodprov för att utesluta spannmålsallergi. Nu är jag inne i en provperiod ordinerad av dietisten att leva tre veckor helt spannmålsfritt (räcker inte med glutenfritt eftersom det är vetestärkelse i det) sedan ska jag få lägga till Ett spannmål var tredje dag för att se om det är någon intolerans. SEDAN kan de börja fundera ordentligt på IBS... Att de kollar spannmålen är för att jag, liksom ovanstående, märkte en kraftig förbättring av LCHF-diet när jag ville gå ner i vikt... Så jag har ju knappt ätit bröd och pasta och sådant det senaste året ändå men när jag väl gjort det blir det ömmande "fotbollsmage", öm buk och gaser... Så det älskade vitlöksbrödet har fått stryka på foten..


  • MissHH
    Äldre 14 Nov 20:30
    #8

    Ja, de är skönt! Faktiskt många som lider av magbesvär har ja märkt! Hojta gärna till hur de går för dig me proIBS. Tar ju en stund att hitta rätt o gäller att prova sig fram! Kram

  • johbeh
    Äldre 14 Nov 22:04
    #9

    Jag har en sådan otur att jag har både ulcerös colit och IBS. IBS känner jag av vid stress och det är jobbigt. Då man ofta idagens samhälle känner stress. Jag har tidigare varit behandlad med medicin mot IBS smärtorna, Tryptiozol (orkade inte kolla om jag stavade rätt).

  • Sofie1­3
    Äldre 15 Nov 09:16
    #10
    Boringbrick skrev 2012-11-14 17:55:32 följande:
    Usch stackare själv, fem år är en lång tid.. :/   Hur är det med dyspepsin? Finns det mycket hjälp att få där? Tycker att mag och tarmproblem/sjukdomar är så hopplösa, finns ofta inte mycket att göra åt dem..
    Nej, det är ungefär detsamma som IBS, man får försöka mycket själv att laborera med maten osv. Men bara man är ihärdig hos läkaren och inte ger upp så finns det faktiskt hjälp att få. Jag har provat alltför många mediciner, bulkmedel, kosttillskott, drycker osv utan att det gett resultat. Promenader hjälper faktiskt mig lite.
    Grodprinsens brud skrev 2012-11-14 20:28:10 följande:
    Har ni fått diagnosen så "lätt" som det låter eller har ni gjort utredningar?
    Jag var hos läkaren på vårdcentralen drygt ett år innan jag fick remiss till mag-och tarm på lasarettet.

    Jag har gjort koloskopi, uteslutit laktos och gluten, blodprov till förbannelse, övriga undersökningar och provat väldigt mycket mediciner osv.. Så nej, jag tycker inte jag fick min diagnos lättFlört

    Jag har också ätit Tryptizol tidigare, men det har nu slutat tillverkas så då passade jag på att försöka vara utan det eftersom jag blivit beroende av det och kan inte sova om jag glömt ta piller.. Nu fick jag något annat utskrivet, men jag hoppas jag kan försöka vara utan, det vore det bästa!:)

    Jag tror tyvärr inte det finns något som hjälper för alla utan man får helt enkelt prova sig fram. Det verkar vara mågna som blivit hjälpta av att minska ner på kolhydraterna, så det kan ju vara värt ett försök:)

    Lycka till med allt!
Svar på tråden IBS