• rock brud
    Äldre 5 Nov 20:36
    6437 visningar
    25 svar
    25
    6437

    Vad göra i London?

    Som titeln lyder;
    Vi åker på bröllops resa till London runt 1 december.
    Vad borde vi göra där?
    Var äter man? Vad äterman?
    å Var shoppar man?

    tror hela halva bröllopstorget varit där, så kom med era bästa tips!

  • Svar på tråden Vad göra i London?
  • Äldre 5 Nov 20:48
    #1

    Om ni kan få bord på The Fat Duck så skulle jag verkligen rekommendera ett besök där.
    Deras avsmakningsmeny tar ca 3 timmar att äta och är inte den billigaste om man säger så, men det är en otrolig upplevelse.
    Det är inte inne i London, utan typ halvvägs mellan Heathrow och London 

  • Biogra­phic
    Äldre 5 Nov 21:14
    #2

    Ojojoj, så stor fråga! Jag har bott där och har massor av tips! Men det hjälper att veta vad ni är intresserade av? Billig eller dyr shopping? Lyxiga resturanger eller guldkorn? Promenader? Byggnader?

  • Biogra­phic
    Äldre 5 Nov 21:15
    #3

    Ni borde iaf gå längs Oxford Street & Regent Street och njuta av den fina julpyntningen! Gärna med en julsmakande latte från Starbucks.

  • rock brud
    Äldre 6 Nov 17:27
    #4

    skoj ni tar er tid att svara:)

    Det är snarast guldkornen jag är ute efter. Å gärna budget, fast jag gärna skulle shoppa märkes så finns inte pengarna:/

    Jag är ganska kulturell så saker som madame tussauds ( stavas?) åkert bort. M2B är inte så världs van så allt är säkert spännande för honom:P
    Men bomba mig med allt ni vet och vill tipsa om är väldigt öppen för förslag:D

  • Äldre 6 Nov 19:55
    #5

    Om ni är ute efter budgetshopping är det bara ett ställe som gäller: Primark på Oxfordstreet. Ligger precis vid t-banestationen Marble Arch (central line - den röda linjen) Med tanke på ditt nick så kan jag väl också tipsa om att världens första Hard Rock Café ligger i London...

  • Biogra­phic
    Äldre 6 Nov 20:56
    #6

    Hur länge blir ni borta och vilket hotell bor ni på?

    Gå in och läs på www.hydeparkwinterwonderland.com/
    nu vet jag inte om det är något ni är intresserade av men jag själv blev häpen bara av hur det såg ut utifrån!

    Leicester Square brukar vara fint pyntat i december och där finns det restauranger, caféer och annat. Om inte annat kan ni gå igenom och njuta av julpyntet!

    Covent Garden, som någon skrivit om ovan, är ett av mina favoritställen! Det finns affärer, restauranger, roliga cafeer, marknad och det är även en julmarknad med "smak av julen" som startar i slutet av november. www.coventgardenlondonuk.com/

    Neils Coartyard är ett jättemysigt område (dock kan det vara svårt att hitta till så använd er av karta eller fråga någon!) där det är mysigt att sitta och äta. Det är kanske mysigare på sommaren dock när man kan sitta ute.

    Marknader finns det gott om!
    Borough Market är en matmarknad som är öppet alla dagar utom söndagar. Där finns allt i matväg! www.boroughmarket.org.uk/
    Spitalfields market och Brick lane är marknader med allt möjligt, tex konst, kläder och accessoarer. Googla så hittar du mer info!
    Camden kan jag verkligen rekomendera. Ta tunnelbanan till Camden Town (Northen line, svarta linjen) och gå till höger. Där finns enormt mycket kläder, accessoarer, skor, småaffärer, mat m.m. www.camdenlock.net/

    Är det dåligt väder och ni vill hålla er under tak ligger Westfield vid Sheperds Bush Station (central line, röda linjen). Därifrån går ni direkt till vänster så kommer ni till shoppingcentret. Där finns allt från H&M till Tiffany o co. Det är även bra utbud med restauranger. uk.westfield.com/london

    Primark som nämns ovan finns på Oxford Street (men även på fler "high streets") och har väldigt billig shopping. Tyvärr är det oftast så mycket folk att man får köa i minst en halvtimme för att prova (endast 8 plagg per person i provhytterna) så åk dit redan kl 10 på en vardag! Och ta för guds skull en korg! Förvänta dig dock inte att kvaliteten är toppenbra. Jag har vissa saker som hållt i tre år (och fortfarande är hela) medans vissa saker gått sönder efter nån månad. Men till det priset är det vad man får räkna med.

    Om du står med Primark och Marble Arch i ryggen och går andra vägen till höger, fortsätter en rätt lång bit, så kommer du till Marc by marc jacobs. På nedervåningen har de billiga smycken för £ 2-5.

    Ät fish 'n chips (with tartaresause!) på en pub på något hörn.

    Jag rekommenderar verkligen att köpa ett Oyster Card. Beroende på hur länge ni blir borta och hur mycket ni har tänkt att åka tunnelbana och buss så är det det billigaste alternativet. Annars finns det "veckokort" där ni får åka hur mycket som helst. Gå in på www.tfl.gov.uk/ och kolla vad som passar er bäst. På alla tunnelbanestationer finns det tunnelbanekartor i fickformat som ni kan ta.

    Harrod's kan vara värt ett besök. Det mesta är dyrt där men det är många som tycker att man i alla fall ska ha varit där en gång i sitt liv. Tunnelbanestation Knightsbridge.

    Det här är det jag kommer på såhär på rak arm. Hoppas att någonting passar er!
    Är ni intresserade av att se tex Big ben, Buckingham Palace och London Bridge?

  • Biogra­phic
    Äldre 6 Nov 20:57
    #7

    Justja! Ett restaurangbesök i China Town är också att rekommendera. Jag och sambon åt en varsin rätt och delade på en rätt dumplings och rullade nästan därifrån i våras.

  • rock brud
    Äldre 7 Nov 19:22
    #8
    Biographic skrev 2012-11-06 20:56:43 följande:
    Hur länge blir ni borta och vilket hotell bor ni på?
    4 är fyra dagar ( elelr nåja 3½).. Hotellet minns jag inte på rak arm men en skrubb nånstans i Kensington var de;) Har du nått hum om vad hotellfrukustarna går för? tyckte den var rätt dyr 12 pound ish.  SÅ jag undrar om det är värt pengarna..

    Jätteskoj att ni tipsar, skall kolla upp det mesta:D jag är "reseledare" så att säga, mannen är kanske int elika fullt entusiastisk;) ja inte M2B som jag skrev. ovan- är ju en anständigt gift kvinna sedan 5 månader.. ojoj:P
    Saker att göra verkar ju inte ta slut, snarare pengarna
    Var köper man dessa Oyster Cards? på tunnelbane stationen?
  • Biogra­phic
    Äldre 7 Nov 20:53
    #9

    Det lät dyrt för hotellfrukost om det inte är ett stort och flerstjärnigt hotell. Det som brukar vara med på frukostarna i hotellen som ligger i omgjorda hus är rostat bröd, marmelad, juice, kaffe, te, mjölk, flingor och småyoghurtar. Kolla upp vart närmaste asda/tesco/sainabury ligger. Det är mataffärer och där kan ni köpa billigare. Japp, tunnelbanestationerna! Det brukar finnas personal ni kan ta hjälp av där om ni är osäkra.

  • Gabrie­llaIva­rsson
    Äldre 7 Nov 21:24
    #10

    Kan varmt rekommendera London walks! Har gått på flera stycken vid flera olika tillfällen, deras Jack the Ripper-tur (om man nu gillar sånt ;) ) tyckte vi var riktigt bra! 

    http://www.walks.com/ 

Svar på tråden Vad göra i London?