• Äldre 3 Nov 15:53
    25008 visningar
    38 svar
    38
    25008

    Hur ser er borgerliga vigselceremoni ut?

    Hej! Ni som gift eller ska gifta er borgerligt, hur ser er ceremoni ut? Vill gärna få lite tips för en fin vigsel.

  • Svar på tråden Hur ser er borgerliga vigselceremoni ut?
  • Tokig
    Äldre 7 Jan 14:15
    #21

    Sorry att jag bombar tråden. Men länken blev knasig.

    Här har jag berättat om vår vigsel. www.brollopstorget.se/Forum-1-88/m4234556.html

  • Äldre 14 Jan 18:56
    #22

    Tokig: Vad fint bröllop ni verkar ha haft. Tack för att du delar med dig.

  • Äldre 20 Jan 22:00
    #23

    Någon mer som gift sig borgerligt?

  • Äldre 21 Jan 15:30
    #24

    Vi gifter oss borgerligt i september. Vi ska vara på en herrgård och gästerna kommer troligtvis sitta i en halvcirkel runt oss och vi och vigselförrättaren ska stå framför ett stort fönster. Har börjat fundera på hur vi ska lägga upp vigseln men troligtvis blir det något åt detta hållet:

    Ingång
    Dikt
    Solosång (inte bestämt ännu)
    Själva ceremonin
    Dikt
    Avslutningsord
    Utgång (eller så avslutar  vi inne i det rummet där vi ska vara)

    Dikterna har vi nästan klara, men jag letar fortfarande bra alternativ.


  • Blivan­deBrud­en
    Äldre 13 Mar 01:03
    #25

    Åh jag älskade dikten. Den vill jag ha på vårat borgligt bröllop.

  • Jessa
    Äldre 13 Mar 08:44
    #26

    Vi vigs av en sjökapten - stor båt med runt 60 gäster. 

    Sen blir det fest inne på land  

  • Vicke0­1
    Äldre 15 Mar 13:50
    #27

    Vi kör nog så här:


    Vi kommer gående tillsammans (vigs förhoppningsvis utomhus) medan några kompisar spelar på gitarr + sjunger.


    VF hälsar välkomna och inleder med en dikt.


    Kompisarna sjunger ytterligare en låt.


    VF kör själva vigseltexten.


    Vi svarar ja


    VF avslutar med att säga typ "ett fyrfaldigt leve för brudparet".


    Hurra, hurra, hurra, hurra och kramkalas

  • eme
    Äldre 30 May 15:11
    #28
    Kia82 skrev 2013-01-07 12:58:39 följande:
    Ni har känt varandra från det första trevande mötet
    till den här stunden. I något skede bestämde ni er för att gifta er...
    Å den dikten var jättefin, vem är det som skrivit den, är det ok att man ev lånar den? Vi gifter oss borgerligt, troligtvis i augusti nästa år, mycket tidigt i planeringsstadiet så inte spikat än men sitter därför nu och kikar runt här på tips på hur man kan lägga upp vigselakten.
    Massa bra tips i denna tråd. Tack! :)
  • Äldre 30 May 15:31
    #29
  • dellel­garin
    Äldre 30 May 15:51
    #30

    Vi har

    Ingångsmusik
    Solist
    Cermonin (lång)
    Solist
    SLut :)

  • Mimmi7­8
    Äldre 26 Jun 16:50
    #31

    Nu är jag i princip klar med vår vigselceremoni och tar gärna emot synpunkter! Vi kommer att ha en egen vigselförättare, av byråkratiska skäl har vi redan gjort en borgerlig vigsel innan det är dags för ceremonin med familj och vänner.

    Brudgumen och vår vigselförrättare är engelsktalande men jag vill gärna ha svenska inslag, därför ska mina två bästa vänner läsa.

    Det kan tyckas vara mycket solosång, men om man gifter sig i kyrkan är det ju inte ovanligt med två sånger och åtminstone en psalm, så jag tog mig friheten att blanda in mycket sång och musik!

    Funderingar!
    Vill inte att det ska fotograferas under ceremonin, endast under sista sången och utmarchen. Ska man be VF informera om det, eller ska toast mastern göra det innan vigseln startar?
    När är det gästerna ska stå upp, när bruden kommer in och under punkterna 11-15 eller?

    1. Brudgum och bestman intar position
    2. Vigselförrättaren (VF) intar position
    3. Harpist börjar spela here comes the bride
    4. Brud och brudens far går in med bruden till vänster
    5. Brudtärna går strax bakom
    6. Brudgummen möter upp bruden
    7. VF presenterar sig och hälsar välkomna, läser dikt "He might be the only person in this world..."
    8. Brudtärna läser samma dikt på svenska "Måhända att han är den enda i världen"
    9. Sång
    10. VF läser från The Union av Robert Fulghum
    11. VF läser en modifierad version av den långa, engelska versionen av borgerlig vigsel i Stockholms stadshus
    12. VF frågar "Do you..." först till brudgummen, sedan till bruden.
    13. VF ber om ringarna och läser ett par rader om ringens symbolik. Ger ringarna till brudgummen.
    14. Brudgummens eget löfte, brudens eget löfte, därefter sätta på ringarna. 
    15. You may kiss the bride
    16. Sång
    17. VF presenterar brudens vän som läser några "kloka ord på vägen" på svenska
    18. Avslutning och lyckönskning från VF
    19. Sång
    20. Brudparet står vänt mot gästerna (så de kan fotografera)
    21. Harpist spelar Bröllopsmarch
    22. Brudparet går ut
    23. Bestman och brudtärna går ut tillsammans
    24. VF och familjerna går ut.

    Vad tycks?  

  • Äldre 27 Jun 17:29
    #32
    Mimmi78 skrev 2013-06-26 16:50:51 följande:
    Nu är jag i princip klar med vår vigselceremoni och tar gärna emot synpunkter! Vi kommer att ha en egen vigselförättare, av byråkratiska skäl har vi redan gjort en borgerlig vigsel innan det är dags för ceremonin med familj och vänner.

    Brudgumen och vår vigselförrättare är engelsktalande men jag vill gärna ha svenska inslag, därför ska mina två bästa vänner läsa.

    Det kan tyckas vara mycket solosång, men om man gifter sig i kyrkan är det ju inte ovanligt med två sånger och åtminstone en psalm, så jag tog mig friheten att blanda in mycket sång och musik!

    Funderingar!
    Vill inte att det ska fotograferas under ceremonin, endast under sista sången och utmarchen. Ska man be VF informera om det, eller ska toast mastern göra det innan vigseln startar?
    När är det gästerna ska stå upp, när bruden kommer in och under punkterna 11-15 eller?

    1. Brudgum och bestman intar position
    2. Vigselförrättaren (VF) intar position
    3. Harpist börjar spela here comes the bride
    4. Brud och brudens far går in med bruden till vänster
    5. Brudtärna går strax bakom
    6. Brudgummen möter upp bruden
    7. VF presenterar sig och hälsar välkomna, läser dikt "He might be the only person in this world..."
    8. Brudtärna läser samma dikt på svenska "Måhända att han är den enda i världen"
    9. Sång
    10. VF läser från The Union av Robert Fulghum
    11. VF läser en modifierad version av den långa, engelska versionen av borgerlig vigsel i Stockholms stadshus
    12. VF frågar "Do you..." först till brudgummen, sedan till bruden.
    13. VF ber om ringarna och läser ett par rader om ringens symbolik. Ger ringarna till brudgummen.
    14. Brudgummens eget löfte, brudens eget löfte, därefter sätta på ringarna.
    15. You may kiss the bride
    16. Sång
    17. VF presenterar brudens vän som läser några "kloka ord på vägen" på svenska
    18. Avslutning och lyckönskning från VF
    19. Sång
    20. Brudparet står vänt mot gästerna (så de kan fotografera)
    21. Harpist spelar Bröllopsmarch
    22. Brudparet går ut
    23. Bestman och brudtärna går ut tillsammans
    24. VF och familjerna går ut.

    Vad tycks?

    Det låter som ett jättebra upplägg! Vad fint du har fått tilldet med de svenska och engelska inslagen!
    Vi är precis själva klara med vårt vigselprogram och börjar känna att jag ångrar att vi inte tog in någonting alls på svenska faktiskt men inte för sent att ändra, kanske ;)


     


    Så här ser vårt upplägg ut för tillfället:

    15:45 Gästerna tar plats i parken medan bandet spelar: Daniel Lemma: If I used to love you, Stevie Wonder: You re the sunshine of my life och Al Green: Let’s stay together
    15:55 VG, Brudgum och bestman tar plats
    16:00 Brudfölje (5 barn med griffelskyltar som säger: Uncle Neil - here - comes - your - girl) följt av tärnor, groomsmen, sen jag och pappa. Musik: Minnie Riperton: Lovin' you
    VG välkomsord + presenterar tärna Barbara:
    Barbara för en reading:
    To Love is Not to Possess by James Kavanaugh och lämnar över till tärna Malin
    Malin sjunger John Legend's: "Stay with you" kompad av bandet
    VG säger:
    This wedding ceremony is the public recognition of a commitment that Åsa and Neil have already made privately in their hearts. But it’s also their commitment to all of you who know and love them. By inviting you to bear witness to their vows this day, they have chosen to take you with them on the first step of their journey into marriage. These are their vows to each other:


    Vi läser våra löften:

    Neil: I vow to love you without reservation or boundaries,

    Åsa: I vow to believe in you, the person you will grow to be and the couple we will be together.


    Neil: I vow to encourage you to achieve your goals.


    Åsa: to laugh with you and cry with you,


    Neil: to grow with you in mind and in spirit


    Åsa: and always be open and honest with you.


    Neil: I vow to seek your opinions and trust your judgments


    Åsa: to ask your advice and consider your suggestions


    Neil: to love you when you drive me crazy


    Åsa: and to respect you when we disagree.


    Neil: I vow to dream with you, celebrate with you and walk beside you through whatever our lives may bring.


    Åsa: I vow to comfort you in times of distress


    Neil: In poverty I promise to do everything to make our love rich, and in wealth to never let our love grow poor.


    Åsa: I vow to make our love and happiness my highest priority.



    Åsa: With pride, humility and joy I choose you, Neil to be my husband and my best friend for life.
    You have shown me how to love with passion, purity, and unconditional acceptance.
    I am so in love with you that I promise to stand beside you through thick and thin, in failure and in triumph, through joy and sorrow. I want to spend the rest of my life hearing your thoughts and seeing your dreams. You are my inspiration and my soul's fire.
    I promise to be faithful and true to you in mind, body, and spirit; to cherish and respect you;
    and to be a source of comfort and encouragement, free and bound by our love.


    Neil: same thing as above but Åsa instead of Neil


    VG läser den obligatoriska vigseltexten, "Do you's", ringväxling och sist "You may kiss the bride"
    Kyssen! Bandet spelar "Love is in the air. Bröllopsfölje på tamburiner :)

    Utgång!...

    Ledsen att det blev så långt och i olika typsnitt men blev lite copy/paste.









     


  • Äldre 27 Jun 17:51
    #33
    JochP skrev 2012-11-03 15:53:35 följande:
    Hej! Ni som gift eller ska gifta er borgerligt, hur ser er ceremoni ut? Vill gärna få lite tips för en fin vigsel.
    Så här såg vår ut.


    Början=vi gick till platsen för vigseln. Alla gästerna stod i en halvcirkel runt platsen.
    Nu grönskar det= vår dotter spelade fiol för oss
    Solosångerna  utfördes av en bekant  och hennes svåger som spelade gitarr.
    Och vigselförättaren läste en vers i slutet.
    Därefter blev vi grattulerade av alla nära och kära samt skålade i bubbel.
     
  • Mimmi7­8
    Äldre 27 Jun 18:00
    #34

    20 juli 2013,

    Inte för sent att peta in lite svenskt om du vill! Men ni har ju också ett jättebra upplägg! Vad sött med barnen! Tyvärr är mina kompisars och släktningars barn antingen för små eller för stora, hade så gärna velat ha en flower girl. Och vilka vackra löften! Ser att ni har lagt era löften innan "Do you...", det är nog ingen dum idé. Ska fundera på om vi inte ska göra detsamma.  Härlig avslutning med "Love is in the air"!
    Finns det någon speciell anledning till att ni har brudtärnan före du själv går in? Jag tänkte haft så först, men sedan fick jag höra att så ska det absolut inte vara.

    Jag har valt bort "If I used to love you" men åh vad sugen jag blir på att ha med den igen nu! Men vi (jag) vill bara ha en sång på engelska då det är så mycket annat på bröllopet som är på engelska. Men det är ju en smaksak, man ska ju såklart ha sånger som ligger en varmt om hjärtat. Mina föräldrar är inte superbra på engelska och det är viktigt för mig att det finns inslag under vigseln som de kan hänga med på. För min egen skull med!

  • Mimmi7­8
    Äldre 27 Jun 18:01
    #35
    Mimmi78 skrev 2013-06-27 18:00:02 följande:
    20 juli 2013,

    Inte för sent att peta in lite svenskt om du vill! Men ni har ju också ett jättebra upplägg! Vad sött med barnen! Tyvärr är mina kompisars och släktningars barn antingen för små eller för stora, hade så gärna velat ha en flower girl. Och vilka vackra löften! Ser att ni har lagt era löften innan "Do you...", det är nog ingen dum idé. Ska fundera på om vi inte ska göra detsamma.  Härlig avslutning med "Love is in the air"!
    Finns det någon speciell anledning till att ni har brudtärnan före du själv går in? Jag tänkte haft så först, men sedan fick jag höra att så ska det absolut inte vara.

    Jag har valt bort "If I used to love you" men åh vad sugen jag blir på att ha med den igen nu! Men vi (jag) vill bara ha en sång på engelska då det är så mycket annat på bröllopet som är på engelska. Men det är ju en smaksak, man ska ju såklart ha sånger som ligger en varmt om hjärtat. Mina föräldrar är inte superbra på engelska och det är viktigt för mig att det finns inslag under vigseln som de kan hänga med på. För min egen skull med!
    Äh, läste nu att ni precis är klara med vigselprogrammen... well, det är väl bra som det är i alla fall!
  • Äldre 27 Jun 22:28
    #36
    Mimmi78 skrev 2013-06-27 18:00:02 följande:
    20 juli 2013,

    Inte för sent att peta in lite svenskt om du vill! Men ni har ju också ett jättebra upplägg! Vad sött med barnen! Tyvärr är mina kompisars och släktningars barn antingen för små eller för stora, hade så gärna velat ha en flower girl. Och vilka vackra löften! Ser att ni har lagt era löften innan "Do you...", det är nog ingen dum idé. Ska fundera på om vi inte ska göra detsamma.  Härlig avslutning med "Love is in the air"!
    Finns det någon speciell anledning till att ni har brudtärnan före du själv går in? Jag tänkte haft så först, men sedan fick jag höra att så ska det absolut inte vara.

    Jag har valt bort "If I used to love you" men åh vad sugen jag blir på att ha med den igen nu! Men vi (jag) vill bara ha en sång på engelska då det är så mycket annat på bröllopet som är på engelska. Men det är ju en smaksak, man ska ju såklart ha sånger som ligger en varmt om hjärtat. Mina föräldrar är inte superbra på engelska och det är viktigt för mig att det finns inslag under vigseln som de kan hänga med på. För min egen skull med!
    Tack snalla! Jag forstar precis hur du menar med dina val om att ha en del svenskt i det och det later superfint.
    Vi har ingen gast med som inte beharskar engelskan men det skulle ju vara sa fint med nagot pa svenska.
    Vi har inte tryckt nagra vigselprogram (vi ska inte ha nagra utan bara skriva ordningen pa en stor tavla som star pa ett staffli vid "ingangen" till vigselplatsen sa inte alls forsent att andra! Det bli nog nagon somrig svensk sang i alla fall! Minst!

    Ja, vi vill ha allt sagt innan I do, sa att vi bara kan kyssa varandra direkt efter det och lata festen borja med musik och sang.
    Anledningen till att tarnorna gar fore ar faktiskt ingenting vi tankt pa sa mycket men det ar sa alla gor har. Dessutom har min blivande 5 st groomsmen som inte kommer sta framme med oss under ceremonin, sa deras jobb ar att ga in tillsammans med tarnorna, folja dem till sin plats framme vid ceremonin och sen ga och satta sig. endast bestmannen ar med framme vid vigseln av killarna. Det kanske ar "fel" med det ar det mycket som ar med varat brollop

    3 veckor to go nu. Jag kan inte vanta!!!...
  • Mimmi7­8
    Äldre 28 Jun 03:23
    #37
    20 juli 2013 skrev 2013-06-27 22:28:51 följande:
    Tack snalla! Jag forstar precis hur du menar med dina val om att ha en del svenskt i det och det later superfint.
    Vi har ingen gast med som inte beharskar engelskan men det skulle ju vara sa fint med nagot pa svenska.
    Vi har inte tryckt nagra vigselprogram (vi ska inte ha nagra utan bara skriva ordningen pa en stor tavla som star pa ett staffli vid "ingangen" till vigselplatsen sa inte alls forsent att andra! Det bli nog nagon somrig svensk sang i alla fall! Minst!

    Ja, vi vill ha allt sagt innan I do, sa att vi bara kan kyssa varandra direkt efter det och lata festen borja med musik och sang.
    Anledningen till att tarnorna gar fore ar faktiskt ingenting vi tankt pa sa mycket men det ar sa alla gor har. Dessutom har min blivande 5 st groomsmen som inte kommer sta framme med oss under ceremonin, sa deras jobb ar att ga in tillsammans med tarnorna, folja dem till sin plats framme vid ceremonin och sen ga och satta sig. endast bestmannen ar med framme vid vigseln av killarna. Det kanske ar "fel" med det ar det mycket som ar med varat brollop

    3 veckor to go nu. Jag kan inte vanta!!!...
    He he, det är nog mycket i vårt bröllop som inte heller är rätt!
    Ah, vad bra, då kan du ju slänga in en svensk sång!  Och jag tror att jag ändrar ordning och låter brudtärnan gå in före mig, jag tycker det är finare.
    Tack för att du delade med dig av ditt program, alltid roligt att se andras och få lite idéer.
    Lycka till med bröllopet! 
  • Pyttis
    Äldre 28 Jun 09:34
    #38

    vå kommer se ut så här om vi inte hinner ändra oss om nåt ;)

    ingångsmusik (sabaton hammer has fallen)
    bestman går in först följd av tärnan
    sen går vi in
    vigselförättaren hälsar alla välkommna
    vigselförättaren berättar lite om vad somm kommer ske, och pratar om bandet som knyts mellan personerna vid vigsel.
    tärnan kommer läsa en text
    musik och sång (yelloycard, dear bobbie)
    kort dikt av vigselförättaren
    vi läser varsit tal/löfte till varandra
    själva cermonidelen (den "långa" varianten)
    utgångsmusik (concerning hobbits från sagan om ringen)
    och sen får alla gäster blåsa massa fina sopbubblor Solig
    sen beger vi oss mot festplattsen och skålar

Svar på tråden Hur ser er borgerliga vigselceremoni ut?