• Äldre 3 Nov 15:53
    25006 visningar
    38 svar
    38
    25006

    Hur ser er borgerliga vigselceremoni ut?

    Hej! Ni som gift eller ska gifta er borgerligt, hur ser er ceremoni ut? Vill gärna få lite tips för en fin vigsel.

  • Svar på tråden Hur ser er borgerliga vigselceremoni ut?
  • Äldre 14 Nov 12:09
    #11
    parisinthespring skrev 2012-11-11 21:49:38 följande:
    Tack Pulmonate! Snygga program, riktigt kul idé, passar bra i varma Italien :) Gjorde ni allting själva?
    Tack ska du ha. Ja det var uppskattat i värmen med en liten solfläkt.
    Jo jag gjorde alla dekorationer själva, inklusive vigselprogrammen. Laddade ner en massa roliga text-stiler till photoshop och gjorde dem. Det fanna även en Italiensk version. Baksidan är gjorda av tapetprover som jag beställde online. 
  • Äldre 20 Nov 21:05
    #12

    Tack för alla berättelser/tips! Fler mottages tacksamt.

  • Brides­head
    Äldre 20 Nov 21:18
    #13

    Pulmonate, hur gjorde ni för att få ha en vän som vigselförättare? Min högsta önskan, men tyckte det lät som att det var rätt specifika krav när jag kollade upp det. tips mottages tacksamt!!

  • Äldre 26 Nov 22:04
    #14
    Brideshead skrev 2012-11-20 21:18:56 följande:
    Pulmonate, hur gjorde ni för att få ha en vän som vigselförättare? Min högsta önskan, men tyckte det lät som att det var rätt specifika krav när jag kollade upp det. tips mottages tacksamt!!
    Hej Brideshead. 
    Jag skrev precis ett privat medelande till dig, men tänkte att andra kanske också ville veta. 
    Det krävdes inte så mycket för att få vår vän att viga oss. Vi skrev ett brev till borgmästaren och frågade samt fyllde i papper. Vår vän behövde inte ha några speciella "krav".  Detta är ju dock i Italien vi snackar om, där det ofta är borgmästaren som viger en vanligtvis vid borgerliga bröllop, så han var nog bara tacksam att slippa (de har ju annat för sig). 
    De måste läsa upp vissa paragrafer för att bröllopet ska vara giltigt och en ifrån komunen var på plats för att se över det hela.
    Vi tyckte det blev mycket mer personligt på detta sättet. Vi la till egna moment i vigseln (utöver det man måste ha). Det betyder mer att ens vän viger en än en helt främmad person.
  • Brides­head
    Äldre 28 Nov 13:48
    #15

    Tack pulmonate! Ska försöka ansöka om det här i Sverige, vet att de ger dispens i undantagsfall, kan ju alltid hoppas att just vi är ett sådant  

  • Kia82
    Äldre 7 Jan 12:58
    #16

    Först så hade vi bara tänkt att ha själva vigelceremonin eftersom det inte skulle vara något stort utan bara en snabb vigsel i stadshuset med två vittnen men på vigselförättarens inrådan har vi nu lagt till en dikt för att göra det lite mer "matigt".

    Det kommer att inledas med denna dikt.


    Ni har känt varandra från det första trevande mötet
    till den här stunden. I något skede
    bestämde ni er för att gifta er. Från den stundens ja
    till den här stundens ja, har ni lovat varandra
    och kommit överens utan formella förbindelser.


    Alla de konversationer som ni haft i bilen, över
    ett mål mat eller under promenader – alla dessa
    meningar som börjat med ”när vi är gifta”
    och fortsatt med ”jag vill…och du vill…och vi vill” –
    de nattliga samtalen som inkluderat ”någon gång”
    och ”på något sätt” och ”kanske” – och alla de löften
    som var outtalade i era hjärtan.


    Alla dessa vardagliga samtal, och andra, är bröllopets
    äkta kärna. De symboliska löften ni kommer att
    avge idag är ett sätt att säga till varandra ”du vet alla
    de saker vi lovat och hoppats och drömt – jag menade
    det, varenda ord”.


    Se på varandra och kom ihåg den här stunden i livet.
    Före den här stunden har ni varit många saker för
    varandra – bekanta, vänner, älskare och till och med lärare.


    Nu ska ni säga några ord som för er över livets tröskel
    och mellan er kommer det aldrig igen att bli
    sig riktigt likt. För efter dessa löften, ska ni säga
    till världen, det här är min man och det här är
    min hustru.

    Därefter kommer vigselceremonin:


    Ni vill ingå äktenskap med varandra. Äktenskapet bygger på kärlek och tillit. Genom att ingå äktenskap lovar ni att respektera och stötta varandra. Som makar är ni två självständiga individer som kan hämta styrka ur er gemenskap.


    Eftersom ni har förklarat att ni vill ingå äktenskap med varandra, frågar jag:


    Vill du N.N. ta denna/denne N.N. till din hustru/man att älska henne/honom i nöd och lust?
    (Svar: Ja.)


    Vill du N.N. ta denna/denne N.N. till din hustru/man att älska henne/honom i nöd och lust?
    (Svar: Ja.)


    (Paret kan växla ringar.)


    Jag förklarar er nu för äkta makar.


    När ni nu går ut i livet och åter till vardagen så minns den vilja till gemenskap, den kärlek till varandra och den aktning för varandra som ni känt i denna stund och som lett er hit.


    Låt mig önska er lycka och välgång i ert äktenskap.

    Är det någon som har tips på hur man kan förlänga/ändra så är jag tacksam.

  • Tokig
    Äldre 7 Jan 13:50
    #17
    Kia82 skrev 2013-01-07 12:58:39 följande:
    Jag älskar den dikten. Vi hade också den på vår vigsel.

    Ni vill inte ha egna löften? Det är ju ett sätt att "fylla" ut.
  • Kia82
    Äldre 7 Jan 13:58
    #18
    Tokig skrev 2013-01-07 13:50:41 följande:
    Jag älskar den dikten. Vi hade också den på vår vigsel.

    Ni vill inte ha egna löften? Det är ju ett sätt att "fylla" ut.
    Egna löften har vi inte ens pratat om faktiskt, kanske vi borde fundera på. Tack!
  • Tokig
    Äldre 7 Jan 14:10
    #19
    Kia82 skrev 2013-01-07 13:58:19 följande:
    Egna löften har vi inte ens pratat om faktiskt, kanske vi borde fundera på. Tack!
    Jag och min man hade det. Vi hade ju också en borglig vigsel. (har berättat om den här www.brollopstorget.se/Forum-1-122/m4241101.html?www.brollopstorget.se/Forum-1-88/m4234556.html)

    Det var GALET nervöst med löftena men det var ändå härligt på något sätt.
  • Tokig
    Äldre 7 Jan 14:12
    #20

    Vi skrev våra löften själv och visade inte varandra så de var ju väldigt olika.

    Jag bad om lite råd här på BT. Så ett utkast av mina löften finns här www.brollopstorget.se/Forum-7-101/m4220260.html

Svar på tråden Hur ser er borgerliga vigselceremoni ut?