• Ninja6­6
    Äldre 23 Oct 19:50
    18586 visningar
    18 svar
    18
    18586

    Beställ INTE från spritovin.se

    Jag skulle vilja varna alla som tänkt beställa drickat från spritovin.se. Skatteverket har tydligen fått upp ögona för detta företag, vilket innebär att man blir beskattad för drickat man köper. Vi beställde i maj och allt gick jättebra, men nu i oktober fick vi en hel lunta med papper från skatteverket som kräver att vi ska betala skatt för allt vi beställt. Så passa er!!!!!!

  • Svar på tråden Beställ INTE från spritovin.se
  • Aniara­4
    Äldre 23 Oct 19:56
    #1

    Det är väl klart att man ska följa lagen och betala skatt när man köper alkohol? Annars begår man ju ett brott?
    Oskyldig

  • Ninja6­6
    Äldre 23 Oct 22:12
    #2

    Men kom igen nu...du kan åka ner till Tyskland och köpa hela bilen full med sprit och hävda att du ska ha fest, sen kan du sälja allt svart. Det är lagligt eller? Tydligen så tycker både du och skatteverket det. Konstigt!?

  • Äldre 23 Oct 22:21
    #3
    Ninja66 skrev 2012-10-23 22:12:49 följande:
    Men kom igen nu...du kan åka ner till Tyskland och köpa hela bilen full med sprit och hävda att du ska ha fest, sen kan du sälja allt svart. Det är lagligt eller? Tydligen så tycker både du och skatteverket det. Konstigt!?
    Nej, det är inte lagligt att köpa massor av sprit från Tyskland och sedan sälja den. Det händer visserligen ändå och är svårt för polisen att kontrollera, men det blir ju inte mer lagligt för det.
  • Fröken­Mäkelä
    Äldre 23 Oct 22:28
    #4
    Ninja66 skrev 2012-10-23 22:12:49 följande:
    Men kom igen nu...du kan åka ner till Tyskland och köpa hela bilen full med sprit och hävda att du ska ha fest,
    Detta är helt lagligt. Om du ljuger i tullen är ju individens samvete som får avgöra det.
    sen kan du sälja allt svart. Det är lagligt eller? Tydligen så tycker både du och skatteverket det. Konstigt!?

    Du skriver ju själv att det inte är lagligt, att sälja svart.....


    Så varför skulle du inte få betala skatt på det du köper utomlands?


     

  • Fröken­Mäkelä
    Äldre 23 Oct 22:29
    #5
    FrökenMäkelä skrev 2012-10-23 22:28:19 följande:
    Ninja66 skrev 2012-10-23 22:12:49 följande:
    Detta är helt lagligt. Om du ljuger i tullen är ju individens samvete som får avgöra det.
    sen kan du sälja allt svart. Det är lagligt eller? Tydligen så tycker både du och skatteverket det. Konstigt!?

    Du skriver ju själv att det inte är lagligt, att sälja svart.....


    Så varför skulle du inte få betala skatt på det du köper utomlands?


     


    Lite snabb där. Dessutom är det ju en punkt SE sida så de har svenskt momsnummer och då är det svensk lag som gäller.
  • Ninja6­6
    Äldre 24 Oct 19:08
    #6

    Åh vad alla är lagliga och präktiga...köp på systemet då för jösse namn!!!!!!!

  • Fröken­Mäkelä
    Äldre 24 Oct 20:23
    #7
    Ninja66 skrev 2012-10-24 19:08:18 följande:
    Åh vad alla är lagliga och präktiga...köp på systemet då för jösse namn!!!!!!!
    Nope, kommer ta båten över till Tyskland och handla och även därmed slippa betala skatt för det ;)
  • Äldre 24 Oct 21:10
    #8
    Ninja66 skrev 2012-10-24 19:08:18 följande:
    Åh vad alla är lagliga och präktiga...köp på systemet då för jösse namn!!!!!!!
    Poängen är väl att du klagar på företaget, vilket faktiskt inte har gjort något fel här.
    Det är upp till dig att betala in skatt på dina inköp när du handlar via en importfirma. Så om du blir påkommen så får du ju skylla dig själv helt enkelt.

    Om man tar båten över och handlar själv enligt de begränsningar som finns så behöver man ju däremot inte skatta.

    Sen struntar jag i om du väljer en laglig väg eller inte. Men jag tycker inte om att man skyller på någon annan när man själv gjort fel Tungan ute 
  • Ninja6­6
    Äldre 24 Oct 22:50
    #9

    Jag blir så trött på alla jävla kommentarer istället för att inte bry sig om man inte tänkt göra som vi. Ville bara varna dom som haft funderingar på att handla genom detta företag att man kan få surt efteråt.


    Sorry!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


     

  • Äldre 25 Oct 00:02
    #10

    Oj vad arg du är TS!

    När man läser din trådrubrik, tror man ju att företaget du varnar för gjort något dåligt och klickar upp tråden för att ta del av varningen.

    Men, din varning gäller ju inte företaget, utan det faktum att man är skyldig att betala moms (skatt) på det man själv importerar till landet. Det är ju värt att uppmärksamma folk på-oavsett om det gäller tull på klänningar eller skatt på alkohol. Men det är väl ändå rätt orättvist mot företaget du handlat av att svartmåla dem med varningsrubriker och uppmaning att inte handla av dem, när de uppenbart skött sina åtaganden?

    Vore jag företagaren skulle jag bli rätt arg på dig. Internet har ju rätt stor genomslagskraft, så ska man varna och ge dåligt omdöme, ska man nog också vara ganska genomtänkt och saklig i sin kritik.

    Men istället för att du backar och rättar till din snedriktade varning, blir du rasande på alla som ifrågasätter varför du är arg på företaget? Äpple Här får du ett äpple, så kanske du blir lite gladare. Ta två. ÄppleÄpple 


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Äldre 25 Oct 00:27
    #11
    passionsblomman skrev 2012-10-25 00:02:36 följande:

    Oj vad arg du är TS!

    När man läser din trådrubrik, tror man ju att företaget du varnar för gjort något dåligt och klickar upp tråden för att ta del av varningen.

    Men, din varning gäller ju inte företaget, utan det faktum att man är skyldig att betala moms (skatt) på det man själv importerar till landet. Det är ju värt att uppmärksamma folk på-oavsett om det gäller tull på klänningar eller skatt på alkohol. Men det är väl ändå rätt orättvist mot företaget du handlat av att svartmåla dem med varningsrubriker och uppmaning att inte handla av dem, när de uppenbart skött sina åtaganden?

    Vore jag företagaren skulle jag bli rätt arg på dig. Internet har ju rätt stor genomslagskraft, så ska man varna och ge dåligt omdöme, ska man nog också vara ganska genomtänkt och saklig i sin kritik.

    Men istället för att du backar och rättar till din snedriktade varning, blir du rasande på alla som ifrågasätter varför du är arg på företaget? Äpple Här får du ett äpple, så kanske du blir lite gladare. Ta två. ÄppleÄpple 


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Äldre 25 Oct 00:44
    #12

    Lite i linje med tråden måste jag ändå fråga om någon vet varför man behöver skatta på privatimport per post men inte om man kör in det med bil?


    Verkar som en underlig dubbelmoral...


    Sen tycker jag iof att man borde få skatta på allt så jag kanske egentligen inte borde bry mig, men lagen gör mig lite konfunderad.

  • mum
    Äldre 19 Nov 23:11
    #13
    FrökenMäkelä skrev 2012-10-23 22:29:08 följande:
    Lite snabb där. Dessutom är det ju en punkt SE sida så de har svenskt momsnummer och då är det svensk lag som gäller.
    Hur tänker du när du säger att ett företag som har SE adress måste betala skatt moms i Sverige??? företaget är ju Tyskt och har Tyskt momsnummer och betalar skatt i Tyskland om du läser deras hemsida så framgår detta och vad jag vet så är dubbelbeskattning olagligt verkar som om ingen utom några få har koll på läget
    HMMMM
  • mum
    Äldre 19 Nov 23:13
    #14
    Ninja66 skrev 2012-10-23 19:50:02 följande:
    Jag skulle vilja varna alla som tänkt beställa drickat från spritovin.se. Skatteverket har tydligen fått upp ögona för detta företag, vilket innebär att man blir beskattad för drickat man köper. Vi beställde i maj och allt gick jättebra, men nu i oktober fick vi en hel lunta med papper från skatteverket som kräver att vi ska betala skatt för allt vi beställt. Så passa er!!!!!!
    Kanske är lite bitter
  • PiaB
    Äldre 20 Nov 12:31
    #15
    Ninja66 skrev 2012-10-24 22:50:26 följande:

    Jag blir så trött på alla jävla kommentarer istället för att inte bry sig om man inte tänkt göra som vi. Ville bara varna dom som haft funderingar på att handla genom detta företag att man kan få surt efteråt.


    Sorry!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


     


    Och jag blir så trött på att det startas trådar som man egentligen inte vill ha en diskussion i. Man vill bara ha ryggdunkar och hejarop. Självklart kan det komma surt efteråt om man inte gör som man ska från början. Jag har missat den här tråden och gick in för att kolla vad företaget gjort för fel. Och hittar inget...
  • Linda7­7
    Äldre 20 Nov 17:58
    #16

    Jag är inte helt hemma på det här med beskattning osv men när jag läser på deras hemsida tolkar jag det som att skatten ÄR betald, dock i tyskland. Varför ska man då behöva betala det igen?? Texten nedan är från deras hemsida. Bor bra till och åker ibland till Tyskland och handlar, men det hade varit intressant att veta ialla fall..


    Någon som kan förklara?


    Priser och betalningsbestämmelser


    Alla priser i butiken är brutto dvs. moms och skatter är betalda i Tyskland. Alla priser i butiken utgår från Euro men visas i vald valuta enligt dagens valutakurs. Betalning sker genom Payson enligt genomsnittlig växelkurs gällande vid beställningstillfället. När betalningen har blivit mottagen och accepterad av butiken packas beställningen omgående för upphämtning. Vid återbetalning som orsakas av kund såsom cancellerad order, felaktig betalning etc debiteras 3% av ordervärdet + €15 i administrativa kostnader.
    (3% av ordervärdet = kostnad till Payson, €15 = våra administrativa kostnader)
  • Äldre 20 Nov 18:09
    #17
  • Äldre 22 May 05:54
    #18

    Vill påpeka att företaget SpritoVin åtar sig att INTE lämna ut några uppgifter. Så hur kommer det sig att skattemyndigheten kan veta vem som handlat? 
    Antingen bryter företaget mot överenskommelsen eller också är det transportföretaget som kör ut varorna som brister. Oavsett  - var försiktiga !

Svar på tråden Beställ INTE från spritovin.se