• Angeli­caSTHL­M
    Äldre 17 Oct 16:17
    5882 visningar
    9 svar
    9
    5882

    Ett första utkast på tal till min blivande man

    Här kommer ett fösta utkast på talet jag planerar att hålla till min blivande man på vårt bröllop...vad säger ni är jag på rätt väg?? Synpunkter?? Tankar??

    [namn] det är en sak som jag vill att du ska veta:

    När jag säger att jag älskar dig
    säger jag inte det bara för att. Utan jag säger till dig att jag blivit överraskad, chockerad, ödmjuk för att jag förstått att jag äntligen funnit min själsfrände.  

    När jag säger att jag älskar dig
    gör jag dig inte bara till min äkta man. Jag gör dig till min trygga famn, mitt hjärtas beskyddare och min godnatt puss om kvällen

    När jag säger att jag älskar dig
    lägger jag inte bara till ditt efternamn till mitt. Jag tar bort all den ensamhet som finns, jag delar dina sorger och multiplicerar vår glädje så att två kan bli ett

    När jag säger att jag älskar dig
    uttrycker jag inte bara en känsla utan ett band till dig och jag ska visa dig det varje dag i resten av våra liv

    När jag säger att jag älskar dig
    säger jag inte att jag har alla svar men jag hoppas att vi tillsammans kan ställa alla de rätta frågorna.

    När jag säger att jag älskar dig
    förväntar jag mig inte att leva lycklig i alla mina dar utan jag förbereder mig på att vanda genom vårt liv tillsammans. Dalar som toppar i  glädje och sorg så att vi tillsammans kan få ett liv, ett långt liv

    [Namn] du är mannen i mina drömmar, min riddare i blankpolerad rustning. Jag har aldrig känt ett sånt lugn och innerlig värme som jag gör med dig. Jag vet att jag inte är perfekt men jag vet att vi är perfekta tillsammans.

    Jag vill bara att du ska veta att när jag säger att jag älskar dig så
    ÄLSKAR JAG DIG!


     


     

  • Svar på tråden Ett första utkast på tal till min blivande man
  • Äldre 17 Oct 16:23
    #1

    Jättevackert skrivet! Kanske inte så konstruktiv kritik men det är vad jag tycker.

  • Lady Antebe­llum
    Äldre 17 Oct 16:25
    #2

    så fint så fint och skrivet med tanke och känsla, han kan inte annat än bli rörd och lycklig!

  • Tokig
    Äldre 17 Oct 16:29
    #3

    Otroligt fint. Mer som en dikt än ett tal.

    Och det är kanske det som jag har som förslag - jag och min man sa egna löften till varandra under vår vigsel. Mina löften var till en början också väldigt vackra, många fina ord. Men när jag läste igenom det för sjuttioelfte gången så blev det mer och mer talspråk. Och det blev bättre.

    Tänk på att det kommer vara en dag av mycket känslor, jag vet inte när du ska hålla talet men du kommer kanske vara nervös och som sagt känslosam. Läs igenom talet massor av gånger. Ändra de ord som inte kommer naturligt så kommer det blir perfekt.

    Men för att svara på din första fråga: JA, du är absolut på rätt väg. Men arbeta igenom det några gånger till.

  • Angeli­caSTHL­M
    Äldre 18 Oct 09:03
    #4
    Tokig skrev 2012-10-17 16:29:49 följande:
    Otroligt fint. Mer som en dikt än ett tal.

    Och det är kanske det som jag har som förslag - jag och min man sa egna löften till varandra under vår vigsel. Mina löften var till en början också väldigt vackra, många fina ord. Men när jag läste igenom det för sjuttioelfte gången så blev det mer och mer talspråk. Och det blev bättre.

    Tänk på att det kommer vara en dag av mycket känslor, jag vet inte när du ska hålla talet men du kommer kanske vara nervös och som sagt känslosam. Läs igenom talet massor av gånger. Ändra de ord som inte kommer naturligt så kommer det blir perfekt.

    Men för att svara på din första fråga: JA, du är absolut på rätt väg. Men arbeta igenom det några gånger till.
    Tack för tipsen Tokig! Å tack ni andra för era fina ord.

    Det var ju ett "första utkast" å som du säger så har jag redan hittat lite "förbättringar och förändringar" just genom att läsa texten högt...blir att "omarbeta" lite men jag gillar upplägget och tror att min kära blivande make kommer gilla det...eller hoppas iaf!

    Sen så hoppas jag att jag kommer klara av att hålla ett tal då jag är stans mest blödiga person å jag gråter inte ens snyggt...mer Helena Bergström gråt med harklingar, snor å snyftningar om vart annat *skrattar* Får se till å träna ordentligt!
  • Tokig
    Äldre 18 Oct 09:16
    #5
    AngelicaSTHLM skrev 2012-10-18 09:03:52 följande:
    Sen så hoppas jag att jag kommer klara av att hålla ett tal då jag är stans mest blödiga person å jag gråter inte ens snyggt...mer Helena Bergström gråt med harklingar, snor å snyftningar om vart annat *skrattar* Får se till å träna ordentligt!
    Använd näspray under bröllopsdagen, även om du inte är förkyld. Helst sån där kombinerad mot täppa och rinsnuva. Det hjälper mot "fulgråt" (snörvel, snor etc etc). Jag lovar... det är ett fantastiskt husmorsknep.

    Om det då brister för dig så blir det sån där snygga hollywoodtårar istället!
  • Angeli­caSTHL­M
    Äldre 18 Oct 09:28
    #6
    Tokig skrev 2012-10-18 09:16:28 följande:
    Använd näspray under bröllopsdagen, även om du inte är förkyld. Helst sån där kombinerad mot täppa och rinsnuva. Det hjälper mot "fulgråt" (snörvel, snor etc etc). Jag lovar... det är ett fantastiskt husmorsknep.

    Om det då brister för dig så blir det sån där snygga hollywoodtårar istället!
    TACK för tipset!! Nässpray blir det!
  • Fremm
    Äldre 18 Oct 09:32
    #7

    Åååh va vackert! Som en dikt ja som någon skrev! :)

    Jättekul att läsa då jag själv håller på med mitt tal till min blivande man, kanske skulle lägga ut det för att få lite feedback jag oxå, kruxet med mig är att jag aldrig kan hålla något kort och koncist :-/.

    Är oxå så otroligt blödig så tokigs husmorsknep tar jag oxå tacksamt emot, hollywoodtårar har jag inget emot... ;)


  • kärlek­ensbru­dpar
    Äldre 9 Feb 22:27
    #8

    sååååååååååååå vackert!!!!!!!

  • Vicke0­1
    Äldre 9 Feb 23:43
    #9

    Ett jättevackert tal! En sak bara...


     


    Ett tips är att formulera om meningen som avslutas med " multiplicerar vår glädje så att två kan bli ett" . Jag vet att det är oerhört petigt och du gör givetvis som du vill, men jag tycker att det låter bättre med "multiplicerar vår glädje EFTERSOM vi två BLIR ett".


     


    Som sagt, ett jättevackert tal och jag blir lite tårögd när jag läser det


     

Svar på tråden Ett första utkast på tal till min blivande man