• Fremm
    Äldre 9 Oct 15:25
    3614 visningar
    11 svar
    11
    3614

    Vad står det här?

    Hej,


    Har tänkt göra sånna här askar och vill skriva exakt hur texten står, kan läsa allt utom det som står efter första ordet marriage (antagligen förklaringen till hur man uttalar det?) kan ni se vad det står/hur det står eller kan ni lista ut det ändå?


    Vilket typsnitt ska man använda?


    Tack på förhand! :)



  • Svar på tråden Vad står det här?
  • Äldre 9 Oct 15:26
    #1

    mar'ij


    tror ja de står

  • Äldre 9 Oct 15:27
    #2

    , n


    oxå gissar neutrum

  • Fremm
    Äldre 9 Oct 15:32
    #3

    trodde det men va inte säker - tusen tack!!


  • Äldre 9 Oct 15:59
    #4

    Gud, vad nyfiken jag blev. Pluggar engelska på universitetsnivå och har läst en del fonetik och hur man skriver ut ljuden, så att säga.


     


    I alla fall: hittade förslaget du har fått på den här sidan http://www.thefreedictionary.com/marriage och håller med om att det ser ut som att det står så. Jag tycker dock att den känns lite konstig eftersom jag i alla fall inte uttalar marriage som /marij/. Den andra versionen som finns med på samma sida är mer hur jag skulle uttala det. Men jag antar att det är olika dialekter, amerikansk och brittisk.


     


    Vi använder ett typsnitt som heter Ipa sans-nånting när vi skriver fonetisk skrift. Tror iofs inte att du behöver det till att skriva just de bokstäverna men ett tips i alla fall :)

  • Äldre 9 Oct 16:02
    #5

    N:et står nog för "noun", d v s "substantiv" (vilket ordet marriage - äktenskap, är).

  • Äldre 9 Oct 16:38
    #6
    Victoria F skrev 2012-10-09 16:02:35 följande:
    N:et står nog för "noun", d v s "substantiv" (vilket ordet marriage - äktenskap, är).
    haha tänkte ja inte ens på, jaja så går det när man pluggat för mycket tyska :-P
  • msE
    Äldre 9 Oct 19:32
    #7

    vilken otroligt gullig o fyndig idé me texten på tändsticksasken :)

  • SammyS­ally
    Äldre 9 Oct 20:47
    #8

    Det är väl texten för hur du uttalar ordet, som det brukar finnas i lexikon efter ordet [mar-ij]. :)

  • Fremm
    Äldre 11 Oct 10:51
    #9

    Tack alla för era svar det - bra att veta vad man skriver och att det blir rätt ;)


    Vad betyder egentligen "wedlock"?


    jag skrev faktiskt mer-ij då jag håller med snowstars om att det är nog så vi här uttalar det... och så blev detta i kursiv stil medan det andra blev vanlig, marriage i fet stil. Valde en liknande font i word så det blev bra det med... :)

    Tack för snabb hjälp!


  • Godis
    Äldre 11 Oct 11:08
    #10

     “marriage mar’ij n. wedlock, to tie the knot: the union of a man and a woman as husband and wife, the perfect match.”

    wedlock= äkta stånd


  • Fremm
    Äldre 11 Oct 11:51
    #11
    Godis skrev 2012-10-11 11:08:17 följande:
    “marriage mar’ij n. wedlock, to tie the knot: the union of a man and a woman as husband and wife, the perfect match.”

    wedlock= äkta stånd
    Tack så mycket! :)
Svar på tråden Vad står det här?