• goli
    Äldre 7 Oct 13:27
    1418562 visningar
    3377 svar
    3377
    1418562

    Orientaliskt bröllop

    Hej!

    Tänkte att detta skulle bli en samlingsplats för alla med frågor samt erfarenheter av allt som har med orientaliska bröllop att göra: lokal, orientalisk buffé, sofreh aghd, vigsel mm mm.

    Välkomna!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-13 12:57
    Vi som planerar bröllop i denna tråd är:

    Pagnie (13 juli 2013)
    Kitkät (27 september 2013)
    TS (3 augusti 2013)

    Men vi välkomnar fler så joina oss gärna!

  • Svar på tråden Orientaliskt bröllop
  • Äldre 23 Feb 00:35
    MayDay skrev 2014-02-21 13:39:02 följande:
    Hej,
    Jag är svensk och min blivande man är kurd. Vi har jätteproblem med att bestämma oss för musiken.

    Egentligen vill vi ha en DJ som blandar lite hela kvällen men det verkar vara omöjligt att hitta en kurdisk DJ som även kan annan musik. (vi är inte heller tillräckligt insatta i musiken för att göra en egen spellista). 
    Att bara ha kurdiskt band känns väldigt ensidigt och jag tvivlar på att min familj och våra vänner skulle ha särskilt kul.
    Samtidigt förväntar sig hans familj mycket kurdisk musik och eftersom majoriteten av gästerna är kurder så vill vi anpassa oss efter deras önskemål.
    Så nu är vi inne på samma spår som du kitkät att ha både band och DJ. Blev det jättedyrt att hyra in båda? Hur var upplägget med musiken? Var de vana att sammarbeta? spelade de varannan timme eller kände de av själva när det var dags att bytas av för att få folk att dansa hela tiden. Var ni tvugna att boka möten som båda kunde delta i för att snacka ihop sig. Vi känner ingen som har gjort den här blandningen på bröllop så vi har ingen att fråga om råd heller.

    Tacksam för svar från någon som varit i liknande situation
    Men varför har ni inte en Kurdisk DJ och sen ger honom en lista på vilka låtar ni vill ha han ska spela? för denDj som vi har pratat med kan ingenting om Pakistansk musik men vi ger honom en lista med låtar som han kan spela. och jag vet inte, jag tycker att svensk och kurdisk dans skiljer sig väldigt mycket så det kanske är bättre att dela upp kvällen. Kör kurdiska dans först och sen svensk. Vi tänkte göra så iaf, det blir för hoppigt annars tycker jag.
  • Äldre 23 Feb 14:44

    Laveliii,
    Pictures or it never happend! :)

    Pagnie,
    Om ni står med i ÖBO's bostadskö så borde det inte vara några större problem att få en lägenhet. Det beror ju såklart på hur länge ni stått med också. Jag jobbar ju på ÖBO och kan tala om att det är väldigt svårt att få en lägenhet just nu, det krävs nästan 7-8 års kötid för en lägenhet typ. Örebro växer - på gott och ont!
    Vart i Örebro vill ni helst bo? Vi bor ju i Näsby, här har det byggts förfullt. Och det som tidigare var ödemark är nu ett helt bostadsområde. Ni kanske kan flytta hit, så kan vi tillomed bli grannar? :)

    klili,
    Mina kompisar överraskade mig, med en möhippa två veckor innan bröllopet! Det var perfekt, skulle inte velat ha den närmre bröllopsdagen. Då är man stressad och vill ägna varenda minut till dom sista förberedelserna, så då skulle inte jag kunna slappna av om min möhippa hade varit veckan eller några dagar innan bara.

    MayDay,
    Jag tycker absolut att ni ska ha både kurdisk musik och musik som även "dina" gäster kommer uppskatta. Det jag kan tycka är lite trist med just kurdisk musik är att det oftast är "ringdans" och det är kanske kul en stund, men sen blir det enformigt att stå och dansa i en ring hela kvällen! Vi hade som sagt ett syrianskt liveband och en svensk Dj. Djn spelade alltifrån svenska klassiker, till spansk musik, Michael Jackson etc. En salig blandning helt enkelt! Huruvida det blir dyrt eller inte beror på två faktorer 1) Vad ni anser vara dyrt, 2) Om livebandet/Djn ni anlitar är dyra eller inte. Vad dyrt är för mig är kanske inte är dyrt för dig. Men livebandet som vi valde att anlita tar ca 30 000 kr och Djn 5000 kr! Och visst, det är mycket pengar men i slutändan är det just musiken som avgör om själva festen blir lyckad eller inte.
    Djn hade aldrig spelat på ett syrianskt bröllop förut och om jag minns rätt aldrig heller tillsammans med ett liveband! Vi träffade först Djn och diskuterade hur vi hade tänkt. Vi gjorde tillsammans med han ett körschema för kvällen. Därefter träffade vi sångaren i livebandet och gick igenom körschemat med honom. Ni behöver inte träffa båda samtidigt, det är inte nödvändigt.
    Dom samspelade väldigt bra och även om jag var väldigt orolig för hur det skulle gå i praktiken, så skötte dom det väldigt bra!
    Livebandet spelade en stund när vi anlände till festlokalen, Djn spelade loungemusik under middagen och under bröllopsdansen. Sedan tog livebandet över och spelade ca 1,5 timma. Efter det tog Djn över och spelade ca 1 timma, sedan spelade livebandet under tårtceremonin, därefter tog Djn över igen och livebandet avslutade festen! Tänk på att om ni ska ha både liveband och Dj att fördela speltiden så att det inte blir för hackigt. 1-1,5 timma tycker jag är bra per "set"!

  • Äldre 23 Feb 15:49
    kitkät skrev 2014-02-23 14:44:11 följande:
    Laveliii,
    Pictures or it never happend! :)

    Pagnie,
    Om ni står med i ÖBO's bostadskö så borde det inte vara några större problem att få en lägenhet. Det beror ju såklart på hur länge ni stått med också. Jag jobbar ju på ÖBO och kan tala om att det är väldigt svårt att få en lägenhet just nu, det krävs nästan 7-8 års kötid för en lägenhet typ. Örebro växer - på gott och ont!
    Vart i Örebro vill ni helst bo? Vi bor ju i Näsby, här har det byggts förfullt. Och det som tidigare var ödemark är nu ett helt bostadsområde. Ni kanske kan flytta hit, så kan vi tillomed bli grannar? :)
    haha jodå jag har stått i kö länge. har över 2000 poäng i alla fall. så något hittar man nog. men än har ju inte alla lägenheter kommit ut efter alla som flyttar till sommaren. är nog det vi väntar på nu. dom som är inflytt 1 augusti och så kommer ju inte ut än. 1 juli kan man ju inte chansa på och 1 juni går inte för R. så ja vi får nog vänta ett tag. men däremot finns det ju massa andra än öbo också. så det är ju inte omöjligt.
    vi har i alla fall sagt att vi vill hålla oss borta från allt detta nybygge eftersom det är så sjukt dyrt. vi vill inte betala så mycket för en hyres eftersom det inte ger något. då köper vi hellre sen och betalar lån för det får man ju tillbaka. så något relativt billigt så vi kan bo något år innan vi köper hus. ungefär så är det tänkt.
    Vi vill ju gärna tillbaka till brickebacken faktiskt.
    man får säga vad man vill om att det är mycket skit och så där men vi trivdes verkligen jättebra. hundklubben där, spåren runt området, nära markaspåret, nära universitetet eftersom R ska plugga, bra förbindelser, öppna förskolan, trevliga människor, bra vårdcentral, nära butik. ja som sagt så det finns allt. en trea eller 4 där hade varit det absolut bästa.
  • Äldre 23 Feb 18:20

    Pagnie,
    Jag förstår er tanke. Vi har också tänkt i dom banorna, att det är lite dumt kanske att slänga så mycket pengar på en hyra varje månad när man istället kan köpa. Men nu när vi fått smaka på hur det är att bo nybyggt så vill jag inte flytta till något annat billigare. Jag har blivit bortskämd - vill ha allting nytt och vara den första som använder toastolen. Haha. Men ni har helt rätt - hellre köpa hus/lägenhet och veta att man betalar till sig själv än att slänga hyrespengar i sjön typ!
    Men vi känner att vi vill resa litegrann först innan vi börjar spara till boende. Spara kan vi göra sen. Är så trött på att spara, nu när vi sparat ihop till bröllop och smekmånad och möbler etc. Jag vill andas lite innan vi börjar spara igen! Istället så lägger vi undan lite varje månad till resor som vi vill göra. I april åker vi till Rom. Och i sommar vill vi nog till Kroatien. I höst ska vi nog ta en långweekend någonstans också, kanske Skottland. Jag vill gärna till Mexico men det får vi nog lugna oss med en stund. Haha.

  • Äldre 24 Feb 21:01
    kitkät skrev 2014-02-23 18:20:45 följande:
    Pagnie,
    Jag förstår er tanke. Vi har också tänkt i dom banorna, att det är lite dumt kanske att slänga så mycket pengar på en hyra varje månad när man istället kan köpa. Men nu när vi fått smaka på hur det är att bo nybyggt så vill jag inte flytta till något annat billigare. Jag har blivit bortskämd - vill ha allting nytt och vara den första som använder toastolen. Haha. Men ni har helt rätt - hellre köpa hus/lägenhet och veta att man betalar till sig själv än att slänga hyrespengar i sjön typ!
    Men vi känner att vi vill resa litegrann först innan vi börjar spara till boende. Spara kan vi göra sen. Är så trött på att spara, nu när vi sparat ihop till bröllop och smekmånad och möbler etc. Jag vill andas lite innan vi börjar spara igen! Istället så lägger vi undan lite varje månad till resor som vi vill göra. I april åker vi till Rom. Och i sommar vill vi nog till Kroatien. I höst ska vi nog ta en långweekend någonstans också, kanske Skottland. Jag vill gärna till Mexico men det får vi nog lugna oss med en stund. Haha.
    haha ja jag förstår vad du menar. det är nog en härlig känsla. Men som sagt nu sparar vi nog lite först. Ni har ju lite andra förutsättningar. Men med en liten bebis på väg så känns det som att det är läge. Men jag förstår vad du menar. är sjukt trött på att spara. Men vad gör man. vi åker iväg nästa sommar med hela familjen och sen japan våren 2016 med lilla skiten så lite resor ska vi allt hinna med ;)
  • Äldre 25 Feb 07:48

    Ojdå, nu har man missat en del! Igen! Just när man tror att tråden håller på att dö ut så... Skrattande

    Kitkät, tack så mycket! Har haft jättebra stöd hela tiden, både från familjen och på jobbet. Min man har varit helt fantastisk! I stunder som dessa tänker jag extra mycket på vilken jäkla tur jag har haft som hittade honom. Men men, livet går vidare och nu gäller nya tag. Kul att ha dig tillbaka i tråden! Visst är det en sjuk känsla att det helt plötsligt är vi som ger andra tips och råd? Har träffat en del på jobbet som bett om min mailadress för att fråga om tips om lokaler, blommor, smink etc. Bara roligt att kunna hjälpa till! Vad händer annars hos er? Har ni fått iordning allt med lägenheten? Är det färdiginrett? Hur går det på jobbet?

    Pagnie, låter som ett förnuftigt beslut att flytta tillbaka till Örebro. Om det ändå är närmare där med bättre förbindelser och allt. Och viktigast av allt, klart att ni ska bo där ni trivs mest! Lycka till med lägenhetssökandet, du får hålla oss uppdaterade!

    Lavelii, välkommen tillbaka! Håller med tjejerna, BILDER!!!! Vi har själva funderat en del på Karibien så du måste skriva och berätta allt när du hinner!

    Vi jobbar på som vanligt och just nu längtar jag alltmer till våren... och lite solljus! Inget speciellt planerat men pratar om att åka till Turkiet med våra familjer i sommar. Vore jätteroligt så det ska vi försöka planera in. Just det, till sommaren ska vi på bröllop! Har inte varit på andras bröllop på evigheter så det ser jag fram emot. Det är en släkting till maken som oxå var med på vårt bröllop. Och det roliga är att de har anlitat samma kock som vi hade. De hörde av sig direkt efter vårt bröllop och ville ha hans nummer. Maken är lite småsur, hahaha, är orolig över att de försöker överträffa vårt bröllop! Men jag säger hela tiden att det inte är möjligt, för det var ändå VÅRT bröllop. Glad Så nu har jag suttit och surfat en del på nätet efter fina aftonklänningar, har ni tips på bra sidor?

  • Äldre 25 Feb 11:26

    Hallo tjejer!

    Slänger in lite bilder och en liten story.
    Som sagt, vi spenderade första veckan på Curacao och andra på Aruba. Curacao är den största ön utav ABC-öarna. Aruba den minsta men den förmodligen mest kända och med absolut mest turism av de tre.

    Öarna då... kort och gott... Curacao mer Karibien. Aruba = mini Miami. Vi fastnade mer för Curacao även om Aruba va underbart det med. Men som sagt, vill man åka till Miami så åker man ju dit ist. Tråkigt att de anpassat ön så mkt efter amerikanerna som dominerar där. Det är ju deras paradise getaway. Aruba var mer uppbyggt. Lyxiga hotell, lyxiga (men små) shoppingmalls med allt från Furla, Gucci, Louis Vuitton etc. Det var renare där än Curacao som förvisso också hade lyxig shopping men på det stora hela (av det vi då hann se så klart) var mindre uppbyggt och definitivt inte präglat av en massa turism (än?). Det var kanske mer då nederländsk prägel. Som för övrigt var det språk blandat med papiamento (blandning mellan spanska, portugisiska och något mer) som dominerade i Curacao medan amerikanska och spanska dominerade på Aruba (framförallt amerikanska). På Curacao så kände man att man såg mer av lokalbefolkningen. Båtar kommer in från Venezuela med färsk frukt och säljer. Så goda vindruvor!!
    Willemstadt (Curacao) var otroligt mysigt! Mysiga cafeer precis där alla stora kryssningsfartyg passerar och har man tur (hade inte vi) så lyckas man pricka in att sitta och fika precis när fartygen passerar kanalen utanför dessa fik. Då kan man i principen ta på fartyget, så nära går dem. Och det är mkt kryssningsfartyg som stannar på både Curacao och Aruba (förmodligen en stor anledning till den utbyggda lyxshoppingen på båda öar som oftast är i närheten av där kryssningsfartygen har sina stopp). På Curacao hade de en så kallad swing bridge som sammanbinder två stadsdelar i huvudstaden. När stora fartyg (eller mindre båtar) ska passera så swingar bron åt ett håll snarare än att lyftas upp så att trafik kan passera. Häftigt att promenixa på denna bro när man helt plötsligt står på en bro som "släppt" på ena sidan för att låta båttrafiken passera. Galler spärrar så klart så att inte några olyckor ska ske och de försöker oftast se till att bron är så tom på folk som möjligt men en del får snällt vänta tills portarna öppnas igen för att komma "i land" haha... 
    Vi var även på en "utflykt" till en närliggande ö utanför Curacao som heter Klein Curacao. Den tillhör Curacao och har en gång i tiden varit bebodd men är inte det i dagsläget. Men det är en stor attraktion där och jag förstår varför. Vilken strand och vattnet!!! Underbart var det. Och jag brände mig rejält, trots 30 spf. Hade blivit varnad innan för att man tror att inte solen tar i, då det blåser så mkt på dessa äar men fy fan. Låg helt mörbultad i sängen direkt efter vi kom tillbaka till huvudön. Kunde inte röra mig. och då skylde jag mig ändå från solen så gott de gick. Och påtal om blåst... Aruba... herregud... tror inte jag hade en good hairday en enda gång där! haha... Sjukt vad det blåser och ännu mer skumt är att man ändå på något vänster inte känner av det (förutom när man kollar sig i spegeln och inser att man ser ut som Kramer i Seinfeld!).

    Vädret var klockrent på Aruba. minst 30 grader varje dag och kändes som minst 34-35. Skönt fläktande vindar! På Curacao hade vi liiiite mer otur men fortfarande fantastiskt väder. Det var dock mer molnigt där och några regndroppar letade sig fram men det var inget som höll i sig och värmen var ju fortf där så det kunde kvitta...

    Hotellmässigt så var båda hotellen riktigt bra men hotellet på Aruba var snäppet bättre på så sätt att vi där hade en stor suite med världens bästa utsikt, högst upp på 10e våningen i precis mitten av byggnaden. Klockrent.
    Det var all inclusive men kan väl säga att det var en slöseri med några få extra tusenlappar för vår del för dels är vi inga storätare och dessutom så ville vi äta ute mkt och rörde ju oss mkt ute. Men hursomhelst så var det ändå bra och varierad mat på hotellet när man väl valde att äta där. Grym frukost!! Älskar hotellfrukost! Och i hotellet så fanns det ju olika restauranger också plus en a la carte restaurang som serverade typ allt. De andra restaurangerna var en gourmetrestaurang, en japansk, en italiensk och ett steakhouse.
    Bra mat på de ställen vi åt (japansk och italiensk).
    På Curacao bodde vi inte i någon suite eftersom det inte fanns tillgängligt då. Men rummet var hur bra som helst (bättre air condition än på Aruba!) och modernare inrett än på Aruba som mer körde palatsstuk a la kristallkronor, gulddetaljer etc... Hotellet var mindre än på Aruba med privat strand etc. Vi valde heller inte all inclusive på Curacao eftersom vi där hört att det ska vara mer spännande att prova på maten där osv än på Aruba som mer och mer blivit ett mini amerika vad gäller mat (och det kan jag väl skriva under på. Hela Aruba kändes så för övrigt). Maten överlag dock var inte så spännande  och det var väl mest för att det var väldigt svårt på båda öar att hitta kreolisk (säger man så?! haha...) mat eller inhemsk mat. Dock var det annars bra mat på de restauranger vi åt på. Magiska restauranger så klart med oslagbara omgivningar och utsikter!

    All in all så hade vi en underbar smekmånad. Vi tog det lugnt, myste, solade, badade, läste, åt och drack, skrattade i mängder och bara njöt! Jobbigt att vakna dagen efter hemkomst kl 5.20 för att göra sig i ordning till jobb och då på köpet inse att man tydligen inte tagit med sig solen till Sverige men snö ist (OCH på hemvägen från jobb inse att man fått en punktering i däcket!!)! haha... Jag skulle lätt vilja åka tillbaka till Curacao och definitivt till Karibien. Aruba kanske jag hade kunnat tänka mig åka till i framtiden om man har barn och bara vill ha garanterad sol och vacker strand och unna mig några veckor ren lyx men annars kan man välja LA eller Miami ist och få allt det där ändå plus mer att se och göra I guess. Maken är enig. Vi både föredrog Curacao där det fanns mer att utforska (mer ödlor också EWW!!!) haha... Hade vi haft en vecka till där hade vi hyrt bil och utforskat resten av ön. Men på en vecka kändes det inte som man hann det eftersom vi inte bara ville vara on the go hela tiden heller... Räckte med några utflykter här och där på båda öarna. Men som sagt def bil nästa gång

    Vi har inte tappat suget för Västindien så nu undersöker vi kryssningar lite. Jag vill jättegärna besöka St Marteen bland annat. Så eventuellt blir det kanske en 1 veckas kryssning nästa år, kombinerat med 1-2 veckor fastland. USA då förmodligen men kanske västkusten, eftersom vi förhoppningsvis hinner med New York och east coast innan dess. Eller 2 veckors kryssning enbart. Får se. Maken vill gärna till Peru, Machu Picchu etc... Så mkt man vill göra ju!!! Men får se vad framtiden har med sig.
    Men närmast på agendan ligger London i maj och sedan Turkiet med hela familjen inkl svägerskorna från USA i sommar. Någonstans snart vill vi ju gärna bli gravida också och då kanske allt sätts på paus ett tag (läs: några år).
    Vart vill ni åka Goli? Någon specifik ö?

    Här kommer lite bilder. Dessa är från mobilen och har inte många på min mobil. Tagit de mesta med kameran så det får bli bilder därifrån senare...



    Klein Curacao. No words needed.


    Utsikten från hotellet Aruba. På andra sidan så att säga. Utsikten från balkongen var ut över poolområdet och stranden. Kommer bilder på de från kameran sen. Platt ö.


    Små söta hus - Curacao. Som en liten godisö! Alla hus såg ut så här typ.



    Poolområdet Aruba. Tror fotot är tagit när vi precis kommit fram till hotellet på kvällen och skulle ner till restaurangen och äta.



    Palm beach Aruba. Underbart vatten!

  • Äldre 5 Mar 22:53

    Tjockisen växer. ;)


  • Äldre 8 Mar 21:14

    Hej! är denna tråd fortfarande igång?!...jag behöver stöd från andra orientaliska brudar då jag endast varit på bröllop en enda gång!! Trots att jag är Libanes :P 

     

  • Äldre 9 Mar 14:48

    Lavelii, vilka härliga bilder! Ser helt fantastiskt ut! Jag och maken har pratat mycket om att åka till Karibien och nu blir jag ännu mer sugen. Älskar verkligen dina bilder. Vi funderar lite på Karibien kryssning. Då åker man runt mellan olika öar, har dagarna på sig att utforska lite och så spenderar man lite tid på lyxbåten också med en massa god mat och desserter. Vi får se, får nog titta lite närmare på det. Pagnie, härligt att magen fortsätter att växa! Hoppas att det går bra och att ni mår bra! Chamelius, välkommen till tråden. Tyvärr är vi inte lika aktiva som tidigare men eftersom vi alla har haft våra bröllop så kan vi nog dela med oss mycket av våra erfarenheter. När ska ni gifta er? Och var? Berätta gärna lite om er om du vill och vad du skulle vilja ha tips om?

Svar på tråden Orientaliskt bröllop