• goli
    Äldre 7 Oct 13:27
    1418352 visningar
    3377 svar
    3377
    1418352

    Orientaliskt bröllop

    Hej!

    Tänkte att detta skulle bli en samlingsplats för alla med frågor samt erfarenheter av allt som har med orientaliska bröllop att göra: lokal, orientalisk buffé, sofreh aghd, vigsel mm mm.

    Välkomna!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-13 12:57
    Vi som planerar bröllop i denna tråd är:

    Pagnie (13 juli 2013)
    Kitkät (27 september 2013)
    TS (3 augusti 2013)

    Men vi välkomnar fler så joina oss gärna!

  • Svar på tråden Orientaliskt bröllop
  • Äldre 17 Feb 20:11
    kitkät skrev 2014-02-17 11:19:43 följande:
    Jag glömde besvara din fråga angående vad kalaset med hår och smink kostade. För smink betalade jag ca 1600 kr och hår runt 2000! Är lite osäker på vad håret kostade exakt, det var min mamma som betalade för det! Men runt 2000 kr, kanske lite mer. Inte under 2000 kr i alla fall! Det är väl däromkring det ligger. Det finns frisörer som tar betydligt mer, men jag skulle aldrig få för mig att lägga 5000 kr för en uppsättning.
    Och som jag skrev i föregående inlägg, jag kan verkligen rekommendera Charbel. Jag behövde inte ens gå och få en provuppsättning hos han, han förstod vad jag ville ha direkt. Min mamma ringde till han två dagar innan bröllopet och frågade om han kunde ta sig an mig, eftersom jag var missnöjd med hon som var tilltänkt att fixa mitt hår! Inga problem, han dök upp på bröllopsdagen och fixade både mig, mamma och mina två brudtärnor! Alla var jättenöjda. Och han är väldigt ärlig, han har öga för vad som passar en, vad som är fult och fint. Det är något jag uppskattar hos en frisör också.

    Jag tycker inte du ska snåla på hår och smink. Efter brudklänningen är det det som är viktigast, i alla fall enligt mig. Om jag inte hade varit nöjd med hår eller smink så hade jag inte känt mig som mitt finaste jag. Det var väldigt viktigt för mig att känna mig vackrare än någonsin och det gjorde jag verkligen. Men som sagt, man behöver inte betala 5000 kr för hår, men du ska nog räkna på 2000 kr, mer eller mindre. Du skrev att du inte vill ha någon komplicerad håruppsättning, men bild två som du visat upp är inte en enkel uppsättning direkt. Ingen professionell frisör tar några hundralappar för att göra den uppsättningen. Tyvärr så får man vara beredd att betala några hundralappar extra just för att man är brud. Allt blir dyrare när det gäller brud och bröllop!
    Och man vill ju att uppsättningen ska hålla hela natten! Min satt som berget i två dagar. Jag kunde inte duscha håret för att jag inte fick loss uppsättningen. Haha. Jag har varit på bröllop där bruden har tappat uppsättningen efter vigseln typ. Det är inte så lyckat! En professionell frisör vet hur man ska fästa uppsättningen för att den ska sitta. Och speciellt om man är brud, så vet dom hur viktigt det är!
    Oh Tack så mycket för ditt svar!!!

    Hehe ja det känns helt underbar även om planeringen kan vara lite jobbig, det är inte så långt kvar nu 1/8 är det tänkt. Vi har Bokat Olles krog och ska ha ca 100 gäster så det blir inte ett så stort bröllop. Jag är kurd och min fästman kpmmer ursprungligen från pakistan så det blir en mix bröllop :).  

    Jag har bokat Fadi preliminärt för jag har hört från flera olika oberoende källor att han är duktigt men va tråkig det som hände din bekant. Jag har bokat tid hos honom kl 9 på morgonen så det kanske inte är någon fara, han kan knappast ha bokat någon brud innan mig och jag måste vara den första. Det var en bekant till mig som sa också det här med att hålla tiden kan vara ett problem för honom. Hon sa att jag skulle boka honom i god tid för han kan vara en tidsoptimism och inte hinna på de timmarna han säger att han hinner.... Sminkning har jag haft kontakt med en från makeupstore som är makeup artist och frilansar så jag hoppas att det blir bra! Hon ska komma hem till mig som jag har förstått men jag ska dubbelkolla, så jag ska först fixa håret sen åka hem för att bli sminkad.

    Haha tycker du inte, jag tyckte det såg så enkelt ut med tuppering och lockar bara men du har nog rätt. Jag ska inte snåla den dagen, det är som du säger viktigt att man känner sig fin och hoppas att jag blir nöjd med provningen. tänkte göra provuppsättningen nästan två månader innan. Är det dumt?  Tänkte fördelarna är att jag har tid på mig ifall jag skulle bli jätte onöjd med håret och sminket att välja ngn annan men nackdelarna är väl att de som sminkar kanske hinner glöma bort hur hon sminkade mig och hur han fixade håret....

    Föresten, vad hade ni för musik på ert bröllop?  
  • Äldre 17 Feb 21:12

    Kan inte fatta att jag nu är den som kan ge tips utifrån erfarenhet. Tidigare har jag, Pagnie, goli och dom andra tjejerna som hängt med i tråden frågat gifta tjejer (som gästat tråden) om råd och nu är vi istället dom som kan ge råd.
    Det känns sjukt. Jag är väldigt känslosam av mig som person och nostalgisk. Jag får fortfarande ont i magen när jag tittar på våra bröllopsbilder för jag vill inte tro att det är över. Hur som helst, njut av denna tid och även om det i perioder är ett rent helvete så kommer du ändå sakna att ha bröllopet som något att se framemot!
    Vissa människor får förlossningsdepression, jag har fått bröllopsdepression. Haha.

    Det är bra att du bokat tid tidigt på morgonen. Vår vigsel var kl 16.30, så klockan sju på morgonen kom makeupartisten för att först ta sig an mina brudtärnor och mamma och slutligen mig. Och klockan åtta på morgonen kom frisören. Vilken tid ska ni vigas? Och vilken tid börjar festen?

    Eftersom jag är syrian ursprungligen och min man är svensk så valde vi att ha ett syrianskt liveband och en svensk Dj för att få med både delarna vad gäller musik. Det blev väldigt lyckat och uppskattat av både min och hans släkt. Hans släkt uppskattade syriansk musik väldigt mycket och min släkt tyckte det var kul med annat än bara syriansk musik. Speciellt mina kusiner som är yngre tyckte det var väldigt kul att dansa till annan musik än bara syriansk. Och dom svenska gästerna uppskattade den syrianska musiken så mycket att min mans kusin i slutet av festen joinade livebandet på scenen och sjöng "Heja heja heja syyyyyrianer" samtidigt som han  skuttade på scen och dansade med sångare. Kan säga att hela dansgolvet gungade av att alla vart så flippade, ingen satt och alla - stora och små dansade och hejade med! :) Och på alla bilder ser man att hälften av alla som står på dansgolvet har mobiltelefonerna framme och filmar/fotar, för att det var så kul.

  • Äldre 17 Feb 23:01
    kitkät skrev 2014-02-17 11:04:25 följande:
    Pagnie,
    Vilket fint namn - Parmida.
    Häromdagen träffade jag ett nyfött tvillingpar som är släkt till min man. Ena bebisen kissade/bajsade på mig, genom blöjan. Den lilla längtan som jag hade efter barn innan dess försvann ganska snabbt. Haha.
    ja visst är det. älskar namnet. så hoppas hon ser ut som en sådan när hon nu kommer ut. :D
    kitkät jag har något roligt att berätta för dig. Vi kommer nog med största säkerhet att flytta. Vi kommer flytta tillbaka till örebro. jag är så lycklig så jag kan spricka. det kommer bli helt underbart det är jag säker på.
  • Äldre 18 Feb 20:03

    Pagnie,
    Vad kul! Hur kommer det sig att ni ska flytta tillbaka till Örebro? Åh, då kan vi ses ju!

  • Äldre 18 Feb 21:03
    kitkät skrev 2014-02-17 21:12:46 följande:
    Kan inte fatta att jag nu är den som kan ge tips utifrån erfarenhet. Tidigare har jag, Pagnie, goli och dom andra tjejerna som hängt med i tråden frågat gifta tjejer (som gästat tråden) om råd och nu är vi istället dom som kan ge råd.
    Det känns sjukt. Jag är väldigt känslosam av mig som person och nostalgisk. Jag får fortfarande ont i magen när jag tittar på våra bröllopsbilder för jag vill inte tro att det är över. Hur som helst, njut av denna tid och även om det i perioder är ett rent helvete så kommer du ändå sakna att ha bröllopet som något att se framemot!
    Vissa människor får förlossningsdepression, jag har fått bröllopsdepression. Haha.

    Det är bra att du bokat tid tidigt på morgonen. Vår vigsel var kl 16.30, så klockan sju på morgonen kom makeupartisten för att först ta sig an mina brudtärnor och mamma och slutligen mig. Och klockan åtta på morgonen kom frisören. Vilken tid ska ni vigas? Och vilken tid börjar festen?

    Eftersom jag är syrian ursprungligen och min man är svensk så valde vi att ha ett syrianskt liveband och en svensk Dj för att få med både delarna vad gäller musik. Det blev väldigt lyckat och uppskattat av både min och hans släkt. Hans släkt uppskattade syriansk musik väldigt mycket och min släkt tyckte det var kul med annat än bara syriansk musik. Speciellt mina kusiner som är yngre tyckte det var väldigt kul att dansa till annan musik än bara syriansk. Och dom svenska gästerna uppskattade den syrianska musiken så mycket att min mans kusin i slutet av festen joinade livebandet på scenen och sjöng "Heja heja heja syyyyyrianer" samtidigt som han  skuttade på scen och dansade med sångare. Kan säga att hela dansgolvet gungade av att alla vart så flippade, ingen satt och alla - stora och små dansade och hejade med! :) Och på alla bilder ser man att hälften av alla som står på dansgolvet har mobiltelefonerna framme och filmar/fotar, för att det var så kul.
    Haha, bröllopsdepression, skön du är!!  

    Ni började verkligen i god tid, det var ju bra! Vi ska inte ha vigsel, det har vi redan haft. I vår kultur brukar man ha vigsel inför familjen bara några veckor eller månader innan bröllopet och själva bröllopet är bara en stor fest. Så bröllopet kommer börja någon gång vid 7 tänkte vi och vi ska börja fotograferas vid 15 (?), har inte riktigt bestämt det än...Haha va roligt, det är ju så man vill att det ska vara, musiken gör ju festen och det är viktigt att det blir bra!! 

    Hur många dagar innan hade ni möhippa då?
  • Äldre 19 Feb 09:06
    kitkät skrev 2014-02-18 20:03:25 följande:
    Pagnie,
    Vad kul! Hur kommer det sig att ni ska flytta tillbaka till Örebro? Åh, då kan vi ses ju!
    Eller hur det är så fantastiskt roligt. Jo vi gör det för att jag trivs verkligen inte i denna staden. jag älskar mitt jobb och det är skönt att bo nära hans föräldrar och jag älskar vår lägenhet. MEN jag tycker verkligen inte om staden alls. tänker tanken på barnvagnspromenader i denna staden och jag blir mest ledsen av det. saknar örebro och alla fina ställen det finns att gå till där.
    vi har så mycket där som jag saknar och vi har kommit in i den staden på ett annat sätt. händer mindre skit där och framförallt går det direkttåg hem till dalarna så det blir så mycket lättare att åka till föräldrarna när jag är mammaledig. sen ska ju R plugga och det kan han inte göra här. det är med största sannolikhet som det blir örebro så då är det lika bra att bo där känner jag. han har bra möjligheter för jobb där med.
    jag har mycket mer kompisar där också.
    så ja det kommer nog bli så. nu letar vi lägenhet för fullt men är inte helt säkra på vart vi vill bo.

    klart vi KAN träffas. Vi SKA träffas. :P
  • Äldre 20 Feb 13:33

    Tjejer! I'm back från smekmånaden
    Berättar mer om den sen och slänger in lite bilder. Men det var UNDERBART! Måste dock säga att hur underbart vi än hade det så var vi inte lika nöjda med Aruba som med Curacao. Aruba kändes som ett mini-Miami. Vilket är TOPPEN men inte vad vi förväntade oss faktiskt. Man åker ju till Karibien...inte Miami. haha... men helt klart fantastiska stränder och havet... ufft får ångest!
    Ångest av att vara tillbaka. Längtar till sommarn då vi åker till Turkiet. Och innan dess ska vi försöka hinna med London. Nästa "stor"resa ska sysselsätta mig nu (efter bröllopsplanering så vet ni ju att man behöver något!!!). Så Peru eller Karibienkryssning ska undersökas.

    Bebisar väntar vi med lite till... så inga nyheter där än. Trodde faktiskt jag skulle vara mer ivrig att skaffa barn än vad jag är... Jag har alltid haft en barnlängtan ju men just nu känns de som att det kan vänta lite.

    Klili
    Roligt att nya tillkommer på tråden. Precis som Kitkät sa så känns de ju helt sjukt att man nu är den som ger råd haha...
    Jag vill minnas att vi betalde 1800kr för mitt hår och sedan ca 3000kr för smink (tror det var lite mer än så. Inte säker). Vad snabbt man glömmer alla summor man spenderat. Men eftersom jag inte var den som betalde (eller där när betalningen skedde) så glömmer man lättare antar jag.
    Jag hade Lorens (bror till Charbel som Kitkät hade). Han fixade mig, mamma och mina två svägerskor. alla var supernöjda och han kom till oss på hotellet utan problem. Precis som Kitkät upplevde Charbel, upplevde vi Lorens också. De skapar något som passar din ansiktsform. Jätteduktiga. Mina svägerskor är från USA och drev med honom att han och hans bror borde flytta dit eftersom firsörerna där inte är värda namnet när det kom till håruppsättningar. De slänger ihop något gammalmodigt som inte passar ens ansikte eller personlighet. Så de var också superimponerade.

    Men som redan sagts, det är absurda summor men den dagen ska man inte snåla, tycker jag. Njut av allt!! Är så avis på att jag inte får uppleva den dagen igen!! Längtar tills min bror gifter sig så jag kan få uppleva hela hysterin, glädjen och fixandet via honom. hahaha...

    Iaf... hur är det med er alla annars?

    Pagnie,
    hur mår du och bebben? Läste att ni ska flytta! Vad roligt. Det är så viktigt att trivas där man bor!!
    Hoppas ni hittar något snart

  • Äldre 20 Feb 21:40
    Lavelii skrev 2014-02-20 13:33:07 följande:
    Tjejer! I'm back från smekmånaden
    Berättar mer om den sen och slänger in lite bilder. Men det var UNDERBART! Måste dock säga att hur underbart vi än hade det så var vi inte lika nöjda med Aruba som med Curacao. Aruba kändes som ett mini-Miami. Vilket är TOPPEN men inte vad vi förväntade oss faktiskt. Man åker ju till Karibien...inte Miami. haha... men helt klart fantastiska stränder och havet... ufft får ångest!
    Ångest av att vara tillbaka. Längtar till sommarn då vi åker till Turkiet. Och innan dess ska vi försöka hinna med London. Nästa "stor"resa ska sysselsätta mig nu (efter bröllopsplanering så vet ni ju att man behöver något!!!). Så Peru eller Karibienkryssning ska undersökas.

    Bebisar väntar vi med lite till... så inga nyheter där än. Trodde faktiskt jag skulle vara mer ivrig att skaffa barn än vad jag är... Jag har alltid haft en barnlängtan ju men just nu känns de som att det kan vänta lite.

    Klili
    Roligt att nya tillkommer på tråden. Precis som Kitkät sa så känns de ju helt sjukt att man nu är den som ger råd haha...
    Jag vill minnas att vi betalde 1800kr för mitt hår och sedan ca 3000kr för smink (tror det var lite mer än så. Inte säker). Vad snabbt man glömmer alla summor man spenderat. Men eftersom jag inte var den som betalde (eller där när betalningen skedde) så glömmer man lättare antar jag.
    Jag hade Lorens (bror till Charbel som Kitkät hade). Han fixade mig, mamma och mina två svägerskor. alla var supernöjda och han kom till oss på hotellet utan problem. Precis som Kitkät upplevde Charbel, upplevde vi Lorens också. De skapar något som passar din ansiktsform. Jätteduktiga. Mina svägerskor är från USA och drev med honom att han och hans bror borde flytta dit eftersom firsörerna där inte är värda namnet när det kom till håruppsättningar. De slänger ihop något gammalmodigt som inte passar ens ansikte eller personlighet. Så de var också superimponerade.

    Men som redan sagts, det är absurda summor men den dagen ska man inte snåla, tycker jag. Njut av allt!! Är så avis på att jag inte får uppleva den dagen igen!! Längtar tills min bror gifter sig så jag kan få uppleva hela hysterin, glädjen och fixandet via honom. hahaha...

    Iaf... hur är det med er alla annars?

    Pagnie,
    hur mår du och bebben? Läste att ni ska flytta! Vad roligt. Det är så viktigt att trivas där man bor!!
    Hoppas ni hittar något snart
    åh vad roligt att ni haft det bra. jag längtar efter att få se bilder och höra allt om er fantastiska resa. :D

    jo vi mår bara fint jag och prinsessan. måste säga att jag har haft en underbar graviditet hittills och har inget egentligen att klaga på. har gått mer än halvvägs och barnvagnen står här hemma. börjar bli verkligt med andra ord.
    jobbar 8 veckor till och sen går jag på havandeskap. känns så skönt

    jo men det är jätteviktigt. som det ser ut nu så kommer vi att flytta den 1 augusti om vi hittar något bra. men det tror vi väl. vill inte ha något för dyrt utan vill hålla det till en billig hyreslägenhet så vi kan köpa hus kanske nästa år. förväntansfulla och lyckliga för flytten är nog det som beskriver det bäst. ska bli så skönt. saknar örebro som tusan.
  • Äldre 20 Feb 22:57
    Lavelii skrev 2014-02-20 13:33:07 följande:
    Tjejer! I'm back från smekmånaden
    Berättar mer om den sen och slänger in lite bilder. Men det var UNDERBART! Måste dock säga att hur underbart vi än hade det så var vi inte lika nöjda med Aruba som med Curacao. Aruba kändes som ett mini-Miami. Vilket är TOPPEN men inte vad vi förväntade oss faktiskt. Man åker ju till Karibien...inte Miami. haha... men helt klart fantastiska stränder och havet... ufft får ångest!
    Ångest av att vara tillbaka. Längtar till sommarn då vi åker till Turkiet. Och innan dess ska vi försöka hinna med London. Nästa "stor"resa ska sysselsätta mig nu (efter bröllopsplanering så vet ni ju att man behöver något!!!). Så Peru eller Karibienkryssning ska undersökas.

    Bebisar väntar vi med lite till... så inga nyheter där än. Trodde faktiskt jag skulle vara mer ivrig att skaffa barn än vad jag är... Jag har alltid haft en barnlängtan ju men just nu känns de som att det kan vänta lite.

    Klili
    Roligt att nya tillkommer på tråden. Precis som Kitkät sa så känns de ju helt sjukt att man nu är den som ger råd haha...
    Jag vill minnas att vi betalde 1800kr för mitt hår och sedan ca 3000kr för smink (tror det var lite mer än så. Inte säker). Vad snabbt man glömmer alla summor man spenderat. Men eftersom jag inte var den som betalde (eller där när betalningen skedde) så glömmer man lättare antar jag.
    Jag hade Lorens (bror till Charbel som Kitkät hade). Han fixade mig, mamma och mina två svägerskor. alla var supernöjda och han kom till oss på hotellet utan problem. Precis som Kitkät upplevde Charbel, upplevde vi Lorens också. De skapar något som passar din ansiktsform. Jätteduktiga. Mina svägerskor är från USA och drev med honom att han och hans bror borde flytta dit eftersom firsörerna där inte är värda namnet när det kom till håruppsättningar. De slänger ihop något gammalmodigt som inte passar ens ansikte eller personlighet. Så de var också superimponerade.

    Men som redan sagts, det är absurda summor men den dagen ska man inte snåla, tycker jag. Njut av allt!! Är så avis på att jag inte får uppleva den dagen igen!! Längtar tills min bror gifter sig så jag kan få uppleva hela hysterin, glädjen och fixandet via honom. hahaha...

    Iaf... hur är det med er alla annars?

    Pagnie,
    hur mår du och bebben? Läste att ni ska flytta! Vad roligt. Det är så viktigt att trivas där man bor!!
    Hoppas ni hittar något snart
    Tack, va roligt att ni fortfarande är aktiva och villiga att hjälpa till och ge råd. Det är uppskattat! Va mycket ni alla har hunnit med, resor, bebisar och allt möjligt. roligt att höra hur bra det går för all :) Längtar tills livet som gift börjar :) Men jag förstår att man kommer sakna det här sen, Fredagsmys kommer vara lika med att kolla på bröllopsvideon haha. 
  • Äldre 21 Feb 13:39
    kitkät skrev 2014-02-17 21:12:46 följande:
    Eftersom jag är syrian ursprungligen och min man är svensk så valde vi att ha ett syrianskt liveband och en svensk Dj för att få med både delarna vad gäller musik. Det blev väldigt lyckat och uppskattat av både min och hans släkt. Hans släkt uppskattade syriansk musik väldigt mycket och min släkt tyckte det var kul med annat än bara syriansk musik. Speciellt mina kusiner som är yngre tyckte det var väldigt kul att dansa till annan musik än bara syriansk. Och dom svenska gästerna uppskattade den syrianska musiken så mycket att min mans kusin i slutet av festen joinade livebandet på scenen och sjöng "Heja heja heja syyyyyrianer" samtidigt som han  skuttade på scen och dansade med sångare. Kan säga att hela dansgolvet gungade av att alla vart så flippade, ingen satt och alla - stora och små dansade och hejade med! :) Och på alla bilder ser man att hälften av alla som står på dansgolvet har mobiltelefonerna framme och filmar/fotar, för att det var så kul.
    Hej,
    Jag är svensk och min blivande man är kurd. Vi har jätteproblem med att bestämma oss för musiken.

    Egentligen vill vi ha en DJ som blandar lite hela kvällen men det verkar vara omöjligt att hitta en kurdisk DJ som även kan annan musik. (vi är inte heller tillräckligt insatta i musiken för att göra en egen spellista). 
    Att bara ha kurdiskt band känns väldigt ensidigt och jag tvivlar på att min familj och våra vänner skulle ha särskilt kul.
    Samtidigt förväntar sig hans familj mycket kurdisk musik och eftersom majoriteten av gästerna är kurder så vill vi anpassa oss efter deras önskemål.
    Så nu är vi inne på samma spår som du kitkät att ha både band och DJ. Blev det jättedyrt att hyra in båda? Hur var upplägget med musiken? Var de vana att sammarbeta? spelade de varannan timme eller kände de av själva när det var dags att bytas av för att få folk att dansa hela tiden. Var ni tvugna att boka möten som båda kunde delta i för att snacka ihop sig. Vi känner ingen som har gjort den här blandningen på bröllop så vi har ingen att fråga om råd heller.

    Tacksam för svar från någon som varit i liknande situation
Svar på tråden Orientaliskt bröllop