• goli
    Äldre 7 Oct 13:27
    1418269 visningar
    3377 svar
    3377
    1418269

    Orientaliskt bröllop

    Hej!

    Tänkte att detta skulle bli en samlingsplats för alla med frågor samt erfarenheter av allt som har med orientaliska bröllop att göra: lokal, orientalisk buffé, sofreh aghd, vigsel mm mm.

    Välkomna!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-13 12:57
    Vi som planerar bröllop i denna tråd är:

    Pagnie (13 juli 2013)
    Kitkät (27 september 2013)
    TS (3 augusti 2013)

    Men vi välkomnar fler så joina oss gärna!

  • Svar på tråden Orientaliskt bröllop
  • Äldre 23 Jan 20:56

    Pagnie, stort stort grattis till er! Jag visste HELA tiden att ni skulle få en tjej! Nu kan ni börja köpa massa söta rosa klänningar, haha! Lavelii, tack så mycket! Det hoppas jag också. Och när det väl blir er tur hoppas jag att det ska gå bra för er också. Men en sak i taget, vad härligt med smekmånad! Njut av varje sekund! Hoppas att det blir en fantastisk resa och ta så många bilder ni bara kan!

  • Äldre 24 Jan 10:09
    goli skrev 2014-01-23 20:56:29 följande:
    Pagnie, stort stort grattis till er! Jag visste HELA tiden att ni skulle få en tjej! Nu kan ni börja köpa massa söta rosa klänningar, haha! Lavelii, tack så mycket! Det hoppas jag också. Och när det väl blir er tur hoppas jag att det ska gå bra för er också. Men en sak i taget, vad härligt med smekmånad! Njut av varje sekund! Hoppas att det blir en fantastisk resa och ta så många bilder ni bara kan!
    haha du visste det alltså? kunde du inte ha sagt det så jag inte gick i 19 veckor och kallade bebisen för han då? ;)
    nej nu blev det helt plötsligt en prinsessa så igår köpte jag första klänningen på kappahl. älskar newbie. hihi.
    och vi köpte även ny bil igår. underbart. äntligen en kombi och familjebil. en volvo v.50 blev det.
  • Äldre 24 Jan 13:58

    Tack så mkt Goli!

    Ska bli så underbart!!!! Och på tal om bilder... jag tycker ju om att ta foton men efter att min senaste kamera gav upp så har jag inte införskaffat mig en ny utan levt på mobilens kamera typ.
    Så nu sitter vi i funderingar på om det är värt att skaffa en ny kamera?! Vad tror Ni tjejer??
    Givetvis så slår inte en iPhone 5s kamera en ordentlig kamera, det vet jag. Men jag funderar över om man orkar släpa runt på en kamera? Eller rättare sagt om man inte kommer glömma bort den ändå och så blir det framförallt mobilbilder hursomhelst.
    Min kära man tycker ju inte om bilder (eller rättare sagt bilder där han själv är med) så där jättemkt så för hans del känner han att mobilen duger gott och väl. En kamera ska införskaffas förr eller senare... Men ja... vad tycker ni?
    Kamera är ett "måste", eller hur? haha...

    Pagnie, vad roligt med en liten prinsessa!! Magen växer på också ser jag. Så roligt att följa din resa!

  • Äldre 27 Jan 15:35
    Lavelii skrev 2014-01-24 13:58:43 följande:
    Tack så mkt Goli!

    Ska bli så underbart!!!! Och på tal om bilder... jag tycker ju om att ta foton men efter att min senaste kamera gav upp så har jag inte införskaffat mig en ny utan levt på mobilens kamera typ.
    Så nu sitter vi i funderingar på om det är värt att skaffa en ny kamera?! Vad tror Ni tjejer??
    Givetvis så slår inte en iPhone 5s kamera en ordentlig kamera, det vet jag. Men jag funderar över om man orkar släpa runt på en kamera? Eller rättare sagt om man inte kommer glömma bort den ändå och så blir det framförallt mobilbilder hursomhelst.
    Min kära man tycker ju inte om bilder (eller rättare sagt bilder där han själv är med) så där jättemkt så för hans del känner han att mobilen duger gott och väl. En kamera ska införskaffas förr eller senare... Men ja... vad tycker ni?
    Kamera är ett "måste", eller hur? haha...

    Pagnie, vad roligt med en liten prinsessa!! Magen växer på också ser jag. Så roligt att följa din resa!
    ja det där är svårt. min systemkamera ligger mest faktiskt och skräpar. så ja vad gör man.

    haha ja jätteroligt. sakta men säkert går det framåt. har börjat resan med att ansöka om gravidpenning nu. känns som en djungel med att förstå allt med föräldradagar och allt annat.
  • Äldre 27 Jan 20:18

    just ja vi köpte ny bil nu också i veckan. köpte en fin volvo v50 där både vovvar och barnvagn får plats. känns jättebra. :D

  • Äldre 7 Feb 20:26

    Hej tjejer,

    Nu har jag inte varit aktiv på länge. Men verkar inte vara så mycket liv kvar i tråden längre.
    Goli, jag beklagar verkligen för ert missfall. Det måste ha känts fruktansvärt att först få uppleva glädjen av att få ett plus på stickan för att sedan berövas på glädjen. Jag hoppas att ni får allt stöd som ni behöver av nära och kära. Jag vet inte hur det känns, men jag tänker mig att det måste kännas väldigt jobbigt. Men nu vet ni i alla fall att ni kan bli med barn så det är bara att fortsätta försöka när ni känner er mogna för det.

    Pagnie, kul att följa din resa. Har ni tänkt ut några namn ännu till flickan? Hur resonerade ni när ni valde att ta reda på könet? Var det självklart för er båda? Vi har inte ens börjat försöka bli med barn, men jag vet inte om jag skulle vilja ta reda på könet när och om vi är där men samtidigt kan jag tänka mig att det känns mer verkligt om man vet könet på barnet i magen. Då blir det ju en "person" och inte bara ett foster. Om du förstår hur jag menar. Men jag vet inte...

    Vi får vår bröllopsfilm snart. Fotografen har varit på semester så det har blivit lite försenat. Men hur kändes det för er att se bröllopsfilmen? Overkligt? Jag bävar på något sätt att se vår bröllopsfilm, känns som att det kommer bli väldigt känslosamt. Jag tänker på bröllopsdagen varje dag och har inte förlikat mig med tanken på att det är över, att jag aldrig mer kommer få uppleva den dagen igen. Och att den dagen var vår bröllopsdag och nu är det förbi. Och det känns på något sätt som att dessa känslor kommer förstärkas av att se bröllopsfilmen och inse att det verkligen har hänt. Eller så kommer det vara en hjälp att inse faktum. Haha.

    Hur behandlar livet er annars? Här rullar dagarna på snabbt, det känns som det knappt hinner bli måndag innan det är fredag igen och helgerna går ännu fortare. Denna helg ska jag bara ta det lugnt. Min man jobbar hela helgen.

    Är det någon mer än jag som saknar Mustikka? Hoppas att få höra från henne snart!

  • Äldre 8 Feb 16:19
    kitkät skrev 2014-02-07 20:26:00 följande:
    Hej tjejer,

    Pagnie, kul att följa din resa. Har ni tänkt ut några namn ännu till flickan? Hur resonerade ni när ni valde att ta reda på könet? Var det självklart för er båda? Vi har inte ens börjat försöka bli med barn, men jag vet inte om jag skulle vilja ta reda på könet när och om vi är där men samtidigt kan jag tänka mig att det känns mer verkligt om man vet könet på barnet i magen. Då blir det ju en "person" och inte bara ett foster. Om du förstår hur jag menar. Men jag vet inte...

    Vi får vår bröllopsfilm snart. Fotografen har varit på semester så det har blivit lite försenat. Men hur kändes det för er att se bröllopsfilmen? Overkligt? Jag bävar på något sätt att se vår bröllopsfilm, känns som att det kommer bli väldigt känslosamt. Jag tänker på bröllopsdagen varje dag och har inte förlikat mig med tanken på att det är över, att jag aldrig mer kommer få uppleva den dagen igen. Och att den dagen var vår bröllopsdag och nu är det förbi. Och det känns på något sätt som att dessa känslor kommer förstärkas av att se bröllopsfilmen och inse att det verkligen har hänt. Eller så kommer det vara en hjälp att inse faktum. Haha.

    Hur behandlar livet er annars? Här rullar dagarna på snabbt, det känns som det knappt hinner bli måndag innan det är fredag igen och helgerna går ännu fortare. Denna helg ska jag bara ta det lugnt. Min man jobbar hela helgen.

    Är det någon mer än jag som saknar Mustikka? Hoppas att få höra från henne snart!
    ja det är roligt. nu har mer än halva tiden gått så det känns som att det kör på. innan jag blev gravid så ville jag inte veta men rami ville. sen när jag väl blev gravid ville även jag veta. Kändes självklart då det blir lättare att köpa saker. jag är inte sån som köper könsneutralt, och hade jag gått och trott att det var en pojke i 9 månader och ut kom en flicka så hade jag nog blivit lite chockad minst sagt. så det känns skönare att veta.
    Det blev som du säger också mer verkligt. det blev en riktig person och hon är ju vår prinsessa nu. Blev som sagt helt annat.
    Hon kommer att heta Parmida. har som sagt vart bestämt sen 2010. rami kom på det namnet. betyder prinsessa så det var väldigt passande.
    så vi pratar ju bara om henne som Parmida.

    vad roligt att ni snart får er film. men det är som du säger väldigt ledsamt att veta att man aldrig får uppleva den dagen igen. men ja man får hitta andra saker. som att skaffa bebis. ;)

    livet rulla på som vanligt. var hos barnmorskan igår och fick höra hjärtljud. underbar känsla kan jag lova.
    nu har halva tiden passerat och nu är det bara 19 veckor kvar. känns som länge fast ändå inte. men det kommer nog gå snabbt.
    barnvagnen ska levereras nästa vecka så jag är så spänd. sen är det ju dags för diverse annat som säng och grejer. så hela min värld kretsar ju kring detta. det blir ju så. inte så roligt att höra på kanske men det är ju så det blir.
  • Äldre 14 Feb 18:54
    goli skrev 2014-01-16 21:16:20 följande:
    klili, grattis till t kommande bröllop! Var kommer det att hållas? Det är aldrig försent att fråga sånt, tvärtom så finns det en massa brudar i den här tråden med mycket erfarenhet så det är bara att fråga på!

    Jag fick mitt hår fixat av en kille som heter Gabi och jobbar i Södertälje. Tyvärr vet jag inte vilken salong han jobbar på. Jag bokade nämligen en annan kille som heter Karam och jobbar på en frisörsalong i Stinsens köpcentrum, Häggvik. Men två dagar före vårt bröllop fick jag ett telefonsamtal om att Karam hade fått förhinder. Jag fick självklart panik men som tur var lyckades de på frisörsalongen boka in Gabi istället som kom hela vägen från Södertälje. Och han var superduktig, jag blev så otroligt nöjd!

    Sminket fick jag fixat på Make-Up Store, oxå på Stinsen. Det var en tjej som heter Mimmi som sminkade mig. Till en början var det meningen att en annan skulle ha sminkat mig men så byttes deras scheman och jag fick Mimmi istället. Och där hade jag också sån otrolig tur. Hon är sjukt duktig och är väldigt passionerad när det gäller sminkning och styling. Hon kan verkligen sina grejer. Så jag var jättenöjd och rekommenderar båda!

    Vad hade du tänkt dig för typ av sminkning och håruppsättning? Hur långt har ni kommit med planeringen?
    Oh Jag hade totalt glömt bort att jag hade skrivit till er här. Vi har kommit ganska långt, Det vi har kvar är att hyra bil, DJ (som vi nästan har hittat) och... hm nu kommer jag inte på mer men det känns som att det borde va mer haha. Men jag är ffr osäker på den salongen som jag har valt och den personen som ska fixa min smink. Jag har blivit rekomenderat att gå till en frisör som heter Fadi och jobbar i Rinkeby. Det kostar 2000:- för bruduppsättning där, men vanlig uppsättning kostar från 300- 800:- jag hade inte tänkt att ha en komplicerad uppsättning så 2000:- känns lite för mycket.... För sminket så har jag prata med en tjej som jobbar på makeup stor, hon kan komma hem till mig och sminka mig för 800 + 400 om jag vill fixa mina fransar hos henne. Så smink + hår för ca 3200:-. Va tycker ni? vad betalade ni för hår och smink och vad hade för uppsättning? Jag är även orolig över slöjan för min slöja har ingen kamm, jag tror att det är en sån som man ska sy in i håret. Har börjat fastna för den här frisyren nedan.


    m

  • Äldre 17 Feb 11:04

    Pagnie,
    Vilket fint namn - Parmida.
    Häromdagen träffade jag ett nyfött tvillingpar som är släkt till min man. Ena bebisen kissade/bajsade på mig, genom blöjan. Den lilla längtan som jag hade efter barn innan dess försvann ganska snabbt. Haha.

    kilili,
    Vilket datum har ni planerat att gifta er? Och du får ursäkta om du redan besvarat denna fråga, men var kommer du och din blivande man ifrån ursprungligen?
    Jag ska försöka att hjälpa dig så gott jag kan gällande hår och smink. Angående Fadi, så kan jag säga att jag av egen erfarenhet vet att han är duktig och jag tipsade goli om honom när hon var på jakt efter en frisör till sitt bröllop, men häromveckan så gifte sig en kompis släkting och dom hade anlitat Fadi och det slutade inte så bra. Han har tagit sig vatten över huvudet tydligen och bokar in flera brudar samma dag, vilket i min kompis släktings fall ledde till att det blev väldigt stressigt, han hann inte klart och bruden och brudgummen hann inte fotograferas innan vigseln på grund av att det tog längre tid än vad dom hade räknat med, eftersom han bokade in fler samtidigt. Väldigt oproffessionellt och av den anledningen skulle jag aldrig våga anlita honom eller rekommendera han.
    Däremot kan jag rekommendera Charbel från Södertälje som gjorde mitt hår, om du bläddrar några sidor tillbaka i denna tråd kan du se min frisyr. Jag blev jättenöjd och han förstod precis hur jag ville ha det. Han är väldigt snabb och noga. Det var först inte meningen att han skulle göra i ordning mitt hår, jag hade anlitat en svensk tjej för både hår och smink. Men efter första provuppsättningen med henne så kändes det inte rätt, hon förstod  mig inte alls och inte heller vid andra provtillfället. Hon är i huvudsak makeupartist men gör håruppsättningar som en bonustjänst. Då valde jag att behålla henne till smink men boka Charbel för håruppsättningen.

    Annars har du Gabi från Södertälje som också är grym! Jag tror att det är samma Gabi som goli gjorde sitt hår hos. Om du går in på gabriella elios blogg och går in på kategorin håruppsättningar, så kan du läsa om alla frisörer som hon samarbetar med (hon är en väldigt duktig, men dyr, makeupartist som sminkar bland annat kändisar) och bilder på håruppsättningar som dom gjort. Bland annat Gabi, Johni etc. De är populära frisörer vad gäller bruduppsättningar!

    När det gäller smink kan jag rekommendera Ulrika Gedin som sminkade mig. Hon är väldigt duktig på smink, även om jag inte skulle rekommendera henne för håruppsättning. Hon är inte alls dyr om man jämför med andra makeupartister (men kanske något dyrare än Make up Store) och hon kommer gärna hem till en.

    Mitt tips är att se till att både frisör och makeupartist kommer hem till dig eller där du ska göra dig i ordning inför bröllopet. Med den nervositeten och stressen man känner inför bröllopet skulle i alla fall jag inte vilja fara och flänga fram och tillbaka mellan hår och smink etc. Se även till att någon kan hämta blombuketten! Min bror fick den uppgiften.

    Det är bara att fråga oss proffs om du undrar något. Haha! Skämtosido, det är bara att fråga om du undrar något... Och jag är så avundsjuk på dig att du har bröllopet framför dig och inte bakom!

  • Äldre 17 Feb 11:19

    Jag glömde besvara din fråga angående vad kalaset med hår och smink kostade. För smink betalade jag ca 1600 kr och hår runt 2000! Är lite osäker på vad håret kostade exakt, det var min mamma som betalade för det! Men runt 2000 kr, kanske lite mer. Inte under 2000 kr i alla fall! Det är väl däromkring det ligger. Det finns frisörer som tar betydligt mer, men jag skulle aldrig få för mig att lägga 5000 kr för en uppsättning.
    Och som jag skrev i föregående inlägg, jag kan verkligen rekommendera Charbel. Jag behövde inte ens gå och få en provuppsättning hos han, han förstod vad jag ville ha direkt. Min mamma ringde till han två dagar innan bröllopet och frågade om han kunde ta sig an mig, eftersom jag var missnöjd med hon som var tilltänkt att fixa mitt hår! Inga problem, han dök upp på bröllopsdagen och fixade både mig, mamma och mina två brudtärnor! Alla var jättenöjda. Och han är väldigt ärlig, han har öga för vad som passar en, vad som är fult och fint. Det är något jag uppskattar hos en frisör också.

    Jag tycker inte du ska snåla på hår och smink. Efter brudklänningen är det det som är viktigast, i alla fall enligt mig. Om jag inte hade varit nöjd med hår eller smink så hade jag inte känt mig som mitt finaste jag. Det var väldigt viktigt för mig att känna mig vackrare än någonsin och det gjorde jag verkligen. Men som sagt, man behöver inte betala 5000 kr för hår, men du ska nog räkna på 2000 kr, mer eller mindre. Du skrev att du inte vill ha någon komplicerad håruppsättning, men bild två som du visat upp är inte en enkel uppsättning direkt. Ingen professionell frisör tar några hundralappar för att göra den uppsättningen. Tyvärr så får man vara beredd att betala några hundralappar extra just för att man är brud. Allt blir dyrare när det gäller brud och bröllop!
    Och man vill ju att uppsättningen ska hålla hela natten! Min satt som berget i två dagar. Jag kunde inte duscha håret för att jag inte fick loss uppsättningen. Haha. Jag har varit på bröllop där bruden har tappat uppsättningen efter vigseln typ. Det är inte så lyckat! En professionell frisör vet hur man ska fästa uppsättningen för att den ska sitta. Och speciellt om man är brud, så vet dom hur viktigt det är!

Svar på tråden Orientaliskt bröllop