• goli

Orientaliskt bröllop

Hej!

Tänkte att detta skulle bli en samlingsplats för alla med frågor samt erfarenheter av allt som har med orientaliska bröllop att göra: lokal, orientalisk buffé, sofreh aghd, vigsel mm mm.

Välkomna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-13 12:57
    Vi som planerar bröllop i denna tråd är:

Pagnie (13 juli 2013)
    Kitkät (27 september 2013)
    TS (3 augusti 2013)

Men vi välkomnar fler så joina oss gärna!

• Svar på tråden Orientaliskt bröllop
  • Lavelii
    Kitkät

TACK!! Känns så skönt ja Ser fram emot att flytta in i vårt första gemensamma hem

Hur gör ni med lägenhet förresten? För visst bodde inte ni tillsammans nu eller? 
  • Mustikka
    Kitkät
    Angående placeringen så var det mer att personalen skulle hänvisa gästerna till deras platser att de har en lapp i handen, så hade jag tänkt för det blir ju enklare för alla. Men det gick han inte med på, hans personal skulle servera och inte ta emot gästerna. Hans idé var att mina kusiner eller pappa skulle stå där och ta emot gästerna och visa dem deras plats. Tycker det är så fräckt, det är en liten grej man ber om. Personalen behöver inte lixom visa vägen utan ni sitter på bord 3 och peka dit, ni har si och så många platser. Tycker det är väldigt fel att min pappa eller någon av min eller min fästmans släkt ska ta emot gästerna och hänvisa till deras platser.

Vi har pratat om blommor och dekor, floristen är jätte duktig och tog sin tid med oss samt gav själv lite idér osv. Men han som äger Mona lisa är lite trött på sitt jobb verkar det som, han fixar allt säger han innan man betalat handpenning, efter det är han bara dryg och man får ordna saker själv så som sittningen. Är lite av en control freak och vill gärna veta vad det är som ingår i mitt paket, minns inte det eftersom mötet tog lixom 15 min. Då var allt fixat enligt honom. Och han sa att vi skulle få en lista på vårt paket och vad vi beställt, lite så att man kan gå igenom och viktigast av allt veta vad kalaset kommer gå på. Jag har bokstavligen talat ingen idé och han vill inte tala om det i telefon utan vi ska ses en vecka innan bröllopet för att gå igenom dem små detaljerna och då får jag veta hur allting kommer vara och kosta.

Efter det här avråder jag verkligen par från att boka hos honom, man blir ju tokig. Får inget av att ringa dem och bröllopet är om en månad. Mallen till hur borden ska sitta skickar han via email, och han var ganska grinig över att jag inte var säker på exakt hur många det skulle komma.

YYYYHhhhkkg hahaha blir ju snart knäpp! Nu när jag tänker efter så är servicen såååå viktig för att man ska kunna glädjas av sitt bröllopsplanerande. 
  • Mustikka

Lavelii GRATTIIIIIIS, Vad skönt att äntligen få en bostad. Det är det som är det roliga att få kunna inreda sitt allra första hem. Underbart <3 

• Mustikka

Tack tjejer, ska ringa honom igen men man tappar lixom glöden efter sista träffen. Jag var lika förvirrad och det var andra mötet efter handpenningen då vi bokat datum. Vi gick igenom maten och att jag ska ha fotograf och videoman. Hur många bord, runda eller avlånga osv. Men det var allt, fick lite tips om att inte ha en bar eftersom han inte kan ha sin personal i baren. Varför man då har en bar vet jag inte. Jag är bara väldigt nöjd med min florist han var lite svår att få tag i början men han hade servicen i blicken och kunde verkligen sin grej.

Antar att festarangören går igenom med brudar varje dag och det är väl jobbiga som jag :P Det enda jag minns är att han vill ha en del pengar en vecka innan bröllopet och det är väl därför han vill ses. Ska gå när min fästman komme om 2 veckor, tänker inte ge mig. Vet att priser var ganska saftigt och för att jag ska betala hela summan ska han banne mig vara lite snäll! Allt handlar inte om pengar, festarangörer som gör bröllop ska älska sitt jobb och få en att bli glad när man går därifrån. 

Förlåt känner mig antagligen bara stressad, sitter här och spyr negativitet omrking mig i bokstäver. Annars är jag sjukt pirrig och glad.

Vad hade man gjort utan er tjejer? som sagt många gånger om, jag hade nog blivit galen hahaha! 

• Lavelii
    Mustikka,
    vadå vet inte vad de kommer kosta?! Ni har betalt handpenning? Vet ni inte hur mkt det är kvar då? Det borde stå i kontraktet?! Han kan ju komma med vilken summa som helst då, 1 vecka innan bröllopet!!

Nej, jag tycker verkligen att du ska kräva att få träffa honom!!! Visst jag upplevde också att Afram blev lite mer slapp efter att handpenningen blev betald. Men han möter oss ändå alltid. Den period han inte gjorde det har han gett en väldigt bra förklaring för. 

Ring dem!! Säg att du vill ses nu!! Säg att det inte känns bra med bara en vecka i förväg.
    Jag ringde t ex Afram idag och sa att jag inte skulle vara anträffbar hela juli månad och om det var något som behövde fixas innan de så ville jag att han skulle säga de... då sa han att det inte fanns något i nuläget utan att vi ses i augusti. Tycker att du kontaktar honom det första du gör imorgon!

Sen vill jag dock säga att i slutändan så vet dem vad dem gör. Helt klart. Det är dåligt för dem att inte leverera när det väl gäller. Så det ligger lika mkt i hans intresse som i ditt att ert bröllop ska bli fantastiskt! Det är inte ekonomiskt vinstgivande om han inte levererar i slutändan! Men visst, det är viktigt att servicen är bra! och antalet pers räcker det väl att han får ca 2 veckor innan? 
  • Pagnie
    Lavelii skrev 2013-06-24 11:22:24 följande:
    Håller helt med dig! Investera i en bra säng är absolut värt det. Men 50 + papp för en säng innebär ju inte nödvändigtvis bättre säng. Tänker främst på Hästens sängar... Har flera i min närhet som har deras sängar och hävdar att de är värda varenda krona, och det bästa de sovit i osv men jag kan verkligen inte känna skillnaden mellan dem och t ex carpe diems sängar eller dux. Fast så himla stor koll på sängar har jag inte haha... Det är helt klart viktigt att den är skön och inte för hård men absolut inte för mjuk.
    Har funderat på en tempur, men tänkte också att det skulle kännas läskigt hahaha... Får väl gå och faktiskt prova en först innan jag utesluter helt.

Så avis jag är på dig btw... snart får du stå där på er dag och njuta!!!! Oktober känns som en HEL evighet!!! Slutet på oktober till och med haha
    haha ja det är ju lite hur som. men carpe diem är ju mjuk och väldigt fluffig. känns som att sova på moln. hästens har jag inte så mycket till övers för faktiskt. men just tempur ville vi båda ha och formar sig ju verkligen efter kroppen och är det underbaraste man kan sova i om du frågar mig.
    vi köpte en ställbar med dosor som man kan höja och sänka och det är guld. vi pungde ut 53 000 men det var det verkligen värt. vi spenderar ju en tredjedel av livet i den. och vi sover som sagt asbra både jag och R. ingen av oss har problem med rygg och nacke längre och är mycket mer utvilade. men det är ju olika hur man resonerar där.

ja jag förstår det. det ska bli så skönt att äntligen få gifta sig som man har längtat efter denna dagen och om 18 dagar så är den här. helt galet.
  • Pagnie
    Mustikka skrev 2013-06-24 16:16:49 följande:
    Förresten tjejer hur gör ni med bordsplaceringen? jag hade tänkt att dem på Mona lisa skulle fixa en som visade vägen till gästerna eller åtminstone sa bordsnumret de skulle sitta på, men de vägrade och sa att dem inte gör något sådant, sånt får jag fixa själv. Blev helt paff faktiskt känner att det åtminstone kan man göra, man betalar ju så otroligt mycket pengar och nu känner jag lite att fast än man ger dem helt massor så ger dem inte mycket tillbaka i servicen. Överdriver jag för att jag är besviken på dem? man vill ju inte att familjen ska stå där och vägleda folk lixom. Ville träffas igen och gå för säkerhetskull gå igenom vårt paket, men han hänvisade mig att träffas EN vecka innan bröllopet, har inte ens valt färg på våra rosetter som vi ska ha på stolarna. Minns sist jag pratade med honom om det att dem inte hade den färgen jag ville ha men att de kunde fixa det och nu tycker han de onödigt att ses en månad innan. Blir små stressad för jag minns verkligen inte vad vårt paket innehöll. Det var ju ca 5 Månader sen vi sågs.

hum låter ju jätte konstigt. jag fick ett möte med markus för 4-5 veckor sedan bara för att gå igenom kontraktet igen bara för att jag ville. kom egentligen inte upp något nytt utan vi bara gick igenom det. och allt runt om har vi ju fixat med sedan länge. både blommor och färger på allt och allt runt om. samma sak med kakbuffé och massa sånt som dom har koll på.

ska träffa honom igen nästa vecka så ska vi äntligen betala in för vårt bröllop. helt galet. Men vad det gäller bordsplaceringen så kommer vi ha toastmasters 3 stycken som fixar allt sådant med att visa dom till sina platser och så.
    men det borde dom ju kunna hjälpa med. allt vi bett om har vi fått hjälp med. med allt från dj till bartender osv osv.
  • Pagnie

så tjejer nu har vi äntligen träffat prästen. hon var helt jävla underbar om jag får säga det själv. verkligen jätte tillmötesgående och bra.
    vi fick ha den ingångslåt som vi ville ha och psalmerna blev jättebra.
    och mina största orosmoment var ju utgångslåten men den gick hon med på och skulle till och med kolla om kantorn kunde spela så slapp vi köra på skiva så skulle det bli maffigare. Pirates of the carribean liksom. haha.

och vad det gällde att gå in med min pappa så fick jag helt bestämma det själv bara jag var insatt i innebörden av det hela.
    är så lycklig att alla löste sig på alla sätt som vi ville. löste det med limousine också och vart vi skulle åka och hur vi skulle göra med ingång och utgång från kyrkan och allt däremellan.

och solisten är fix och färdig och vi har hittat en som kompar till. hon skulle ringa mig i morgon så ska vi gå igenom detaljer. kommer bli hur bra som helst.
    nu svävar jag verkligen på rosa moln. 4 arbetspass kvar innan semester och sedan så är det bara bröllopsbestyr och planering.
    smekmånaden fix och fick hem boken från lonely planet idag om japan. kommer bli hur jäkla bra som helst. allt klaffar verkligen.

får se om jag svävar på ännu större rosa moln nästa vecka. haha

• Mustikka
    Lavelii skrev 2013-06-24 23:52:38 följande:
    Mustikka,
    vadå vet inte vad de kommer kosta?! Ni har betalt handpenning? Vet ni inte hur mkt det är kvar då? Det borde stå i kontraktet?! Han kan ju komma med vilken summa som helst då, 1 vecka innan bröllopet!!

Nej, jag tycker verkligen att du ska kräva att få träffa honom!!! Visst jag upplevde också att Afram blev lite mer slapp efter att handpenningen blev betald. Men han möter oss ändå alltid. Den period han inte gjorde det har han gett en väldigt bra förklaring för. 

Ring dem!! Säg att du vill ses nu!! Säg att det inte känns bra med bara en vecka i förväg.
    Jag ringde t ex Afram idag och sa att jag inte skulle vara anträffbar hela juli månad och om det var något som behövde fixas innan de så ville jag att han skulle säga de... då sa han att det inte fanns något i nuläget utan att vi ses i augusti. Tycker att du kontaktar honom det första du gör imorgon!

Sen vill jag dock säga att i slutändan så vet dem vad dem gör. Helt klart. Det är dåligt för dem att inte leverera när det väl gäller. Så det ligger lika mkt i hans intresse som i ditt att ert bröllop ska bli fantastiskt! Det är inte ekonomiskt vinstgivande om han inte levererar i slutändan! Men visst, det är viktigt att servicen är bra! och antalet pers räcker det väl att han får ca 2 veckor innan? 
    Altså ni kommer tyckaj ag är knäpp men vi skrev lixom inte på något. Fick en jätte enkelt "kontrakt" med vilka maträtter vi skulle ha och då visste vi inte det. Så det där med handpenningen var ju bara en betalning, han sa väl något ungefär pris men är inte alls säker på vad varje stol kostade per person. Vi tog bort en del saker så som limo och tog bara det som inkluderade i paketet. Men vad som är paketer har jag inten blekaste aning om, Allt gick så fort och det är lixom inget kontrakt utan han ville ha pengarna på plats och då var det bokat.
    Handpenningen är en fastsumma på 10.000 som vi betalade för över ett år sedan. Sedan dess var allt bokat! Och priset för kalaset minns jag inte, han sa att det beror på personantal osv men över 100 lax var det iaf. Super skumt

Jag ringde filmteamet floristen/dekoratören och fick köpa min provtårta. Så antar att Rudi bara fixar så att maten och personalen är på plats och att allt rullar som det ska the big day. 

Om två veckor går jag dit igen med fästmannen och ska ha svar på allt. 
  • Mustikka

nu bombar jag verkligen alla, men har ni ett kontrakt som båda parterna skrivit på? känner mig så blåögd vi har inget liknande. Ska begära ett sådant händer det något, jag menar det kan ju vara så att vi är bovarna och springer iväg efter bröllopet och inte betalar något. Han leker med elden den människan. Det blir ju lixom mitt ord mot hans om inget kontrakt görs!  

Ringer han i morgon igen, så får han se till att träffas. 

Svar på tråden Orientaliskt bröllop