• goli
    Äldre 7 Oct 13:27
    1418267 visningar
    3377 svar
    3377
    1418267

    Orientaliskt bröllop

    Hej!

    Tänkte att detta skulle bli en samlingsplats för alla med frågor samt erfarenheter av allt som har med orientaliska bröllop att göra: lokal, orientalisk buffé, sofreh aghd, vigsel mm mm.

    Välkomna!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-13 12:57
    Vi som planerar bröllop i denna tråd är:

    Pagnie (13 juli 2013)
    Kitkät (27 september 2013)
    TS (3 augusti 2013)

    Men vi välkomnar fler så joina oss gärna!

  • Svar på tråden Orientaliskt bröllop
  • Äldre 18 Nov 15:58
    goli skrev 2012-11-18 15:48:00 följande:
    Precis, var exakt så jag tänkte. Min mamma som alltid brukar vara ute i jätte jätte god tid för hon blir så stressad annars, tyckte det var för tidigt, min fästman oxå. Men vad bra, säger de emot så ska jag bara säga att Kitkät håller med mig! Hahahaha!
    jag håller också med dig goli. osa ska dom göra till oss senast sista maj så 1,5 månader innan.
  • Äldre 18 Nov 15:58

    När ska ni skicka ut inbjudningskorten då, Pagnie och goli? 

  • Äldre 18 Nov 16:00

    Hur ska ni ha det när ni ska göras iordning? Ska det vara i en salong med frisör o make-up artist samtidigt? Och kommer ni ha fler folk hos er?

    Jag tänkte att det vore kul att ha de närmaste tjejkompisarna där o mamma o svärmor o fästmannens syster, vore roligt om alla kunde göra sig iordning samtidigt och kanske dricka lite bubbel o sånt samtidigt. FRågan är om man kan göra så i en frisörsalong?

  • Äldre 18 Nov 16:01
    kitkät skrev 2012-11-18 15:58:59 följande:
    När ska ni skicka ut inbjudningskorten då, Pagnie och goli? 
    Tänkte någon gång i april, kanske.
  • Äldre 18 Nov 16:03
    Pagnie skrev 2012-11-18 15:57:58 följande:
    haha jag som tycker det är så lätt. sambon kan ju prata persiska flytande och han kan ju prata kurdiska också men inte alls lika bra som persiska. hans ovana är att han blandar in svenska i persiskan och så gör han det svårare för mig för han kör slang och bara konstiga grejer på samma sätt som på svenskan så det gör det lite komplicerat. som när vi ska gå så säger han till exempel: "ma raftim" istället för "ma mirim" alltså samma sak som han skulle sagt på svenska. nu vet ju jag just den grammatiken rätt bra så jag vet att han säger fel men ja du förstår.
    sen komplicerar ju svärfar det en del också då han oftast pratar kurdiska men ibland persiska. men ja bara att bita ihop och plugga på.
    känner igen det där! När vi pratar så blandar vi persiska och svenska hej vilt. Och de senaste åren så har engelskan också beblandat sig, eftersom vi pluggar på engelska här. Kommer inte bli lätt när vi kommer tillbaka till Sverige, alltså!
  • Äldre 18 Nov 16:06
    kitkät skrev 2012-11-18 15:58:59 följande:
    När ska ni skicka ut inbjudningskorten då, Pagnie och goli? 
    vi skickar nog i mars-april någon gång. senast april i alla fall.
  • Äldre 18 Nov 16:06

    Jo, på vissa frisörsalonger kan man göra så. Vissa frisörsalonger bjuder tillomed på något att dricka och tilltugg och så får man byta om där också. 

    Jag ska dock försöka hitta en makeup-artist och hårstylist som kommer hem till en! Jag har ju hittat en som jag tror att jag ska boka, men får se.
    I så fall får hon komma hem till mina föräldrar, eftersom det är där jag ska sova natten innan bröllopet. Min fästman kommer sova hos sin mamma, som också bor i Stockholm. Han kommer säkert ha sin bror med sig där, jag kommer ha mina brudtärnor och min mamma! Och sedan, någon timme innan min Rolls Royce-skjuts kommer och hämtar mig till vigseln, så kommer närmsta släkten hem till mina föräldrar för att "följa ut mig" hemifrån mina föräldrar. Då kommer dom dit, dansar lite runt bruden (mig!), man tar bilder tillsammans med familjen osv och sen så följer dom bruden ut hemifrån. Det är tradition. 

    Så jag och min fästman kommer inte se varandra förrän jag kommer fram till altaret! Det är så vi vill ha det, därför valde vi att ta fotograferingen efter vigseln, trots att det kanske blir lite stressigt, men det är värt det. Jag vill absolut inte att han ser mig innan vigseln. 

    Hur gör ni? Kommer ni vara tillsammans på bröllopsdagen innan vigseln?  

  • Äldre 18 Nov 16:07
    goli skrev 2012-11-18 16:00:02 följande:
    Hur ska ni ha det när ni ska göras iordning? Ska det vara i en salong med frisör o make-up artist samtidigt? Och kommer ni ha fler folk hos er?

    Jag tänkte att det vore kul att ha de närmaste tjejkompisarna där o mamma o svärmor o fästmannens syster, vore roligt om alla kunde göra sig iordning samtidigt och kanske dricka lite bubbel o sånt samtidigt. FRågan är om man kan göra så i en frisörsalong?
    tror inte man får göra så dom gillar inte att släktingar tar upp hela salongen och gör sig i ordning. så har jag förstått det. jag har bokat in mig på en salong med speciellt brudrum där jag och min närmaste brudtärna och min fotograf får vara och äta frukt och dricka lite medan jag blir fixad ;)
  • Äldre 18 Nov 16:08
    kitkät skrev 2012-11-18 16:06:59 följande:
    Jo, på vissa frisörsalonger kan man göra så. Vissa frisörsalonger bjuder tillomed på något att dricka och tilltugg och så får man byta om där också. 

    Jag ska dock försöka hitta en makeup-artist och hårstylist som kommer hem till en! Jag har ju hittat en som jag tror att jag ska boka, men får se.
    I så fall får hon komma hem till mina föräldrar, eftersom det är där jag ska sova natten innan bröllopet. Min fästman kommer sova hos sin mamma, som också bor i Stockholm. Han kommer säkert ha sin bror med sig där, jag kommer ha mina brudtärnor och min mamma! Och sedan, någon timme innan min Rolls Royce-skjuts kommer och hämtar mig till vigseln, så kommer närmsta släkten hem till mina föräldrar för att "följa ut mig" hemifrån mina föräldrar. Då kommer dom dit, dansar lite runt bruden (mig!), man tar bilder tillsammans med familjen osv och sen så följer dom bruden ut hemifrån. Det är tradition. 

    Så jag och min fästman kommer inte se varandra förrän jag kommer fram till altaret! Det är så vi vill ha det, därför valde vi att ta fotograferingen efter vigseln, trots att det kanske blir lite stressigt, men det är värt det. Jag vill absolut inte att han ser mig innan vigseln. 

    Hur gör ni? Kommer ni vara tillsammans på bröllopsdagen innan vigseln?  
    vi kommer köra fotograferingen innan vigseln så det är klart. man är finast då och så blir det mindre stressigt. men det gör inget att vi syns innan. :D
  • Äldre 18 Nov 16:09

    Nu ska jag göra mig i ordning - ska iväg och äta mat hos en kompis. Så från och med nu tills jag kommer tillbaka får ingen av er skriva någonting här! FÖRSTÅTT? 

Svar på tråden Orientaliskt bröllop