• goli
    Äldre 7 Oct 13:27
    1425953 visningar
    3377 svar
    3377
    1425953

    Orientaliskt bröllop

    Hej!

    Tänkte att detta skulle bli en samlingsplats för alla med frågor samt erfarenheter av allt som har med orientaliska bröllop att göra: lokal, orientalisk buffé, sofreh aghd, vigsel mm mm.

    Välkomna!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-13 12:57
    Vi som planerar bröllop i denna tråd är:

    Pagnie (13 juli 2013)
    Kitkät (27 september 2013)
    TS (3 augusti 2013)

    Men vi välkomnar fler så joina oss gärna!

  • Svar på tråden Orientaliskt bröllop
  • Äldre 11 Nov 23:47

    Haha... Ja, snälla kan inte du göra det? 

    Ikväll har jag suttit och gogglat på makeup-artist. Nu tror jag att jag hittat en som jag skulle kunna tänka mig att anlita! Hon heter Ulrika (www.thegedinstudio.se). Hon håller till i Stockholm och gör både makeup och håruppsättningar! Ett extra plus i kanten är att hon kan komma hem till en om man vill! Jag gogglade lite på hennes namn och såg att fler på BT har rekommenderat henne i olika trådar, så det verkar lovande. Jag har mejlat henne, så vi får se! Så det är ett litet tips till dig. Hon var inte så speciellt dyr heller tycker jag.

    Vi har även suttit och gogglat på olika DJ:s och har hittat några, så vi har mejlat runt lite, får se om vi hittar någon bra! Han som jag mejlade till sist har fortfarande inte svarat... konstigt nog.

    Snart är det dags för brudklänningsjakt också! Jag älskar det här med att planera bröllop. Jag önskar jag kunde gifta mig fler gånger, men med samma man då. Haha, bara för att få planera! 

     

  • Äldre 12 Nov 14:33

    nu har jag varit så där dålig på att skriva igen. förlåt för det flickor. har haft en del att göra. känns som att man inte har något liv ibland faktiskt. men ja det blir nog bra. Känns som att allt kommer lugna ner sig efter bröllopet. nu går allt i 200 %. ;) men lite roligt är det ju.

    i helgen ska vi åka och fixa kläder till min sambo. eller i alla fall kolla på dom. Plus att vi ska fixa min underkjol ochs slöja. så nu händer det något i alla fall.
    måste bestämma hur jag ska göra med sofre aghden också. en som vi pratat med hade prel bokat men nu vill någon annan ha datumet så vi MÅSTE bestämma oss idag. gah! måste prata med min blivande om detta. Vet inte alls hur vi ska göra. måste nog kolla runt lite. allt händer på en gång tror jag allt.
    Hur går det med allt nu då?

  • Äldre 13 Nov 16:47
    kitkät skrev 2012-11-11 23:47:15 följande:
    Haha... Ja, snälla kan inte du göra det? 

    Ikväll har jag suttit och gogglat på makeup-artist. Nu tror jag att jag hittat en som jag skulle kunna tänka mig att anlita! Hon heter Ulrika (www.thegedinstudio.se). Hon håller till i Stockholm och gör både makeup och håruppsättningar! Ett extra plus i kanten är att hon kan komma hem till en om man vill! Jag gogglade lite på hennes namn och såg att fler på BT har rekommenderat henne i olika trådar, så det verkar lovande. Jag har mejlat henne, så vi får se! Så det är ett litet tips till dig. Hon var inte så speciellt dyr heller tycker jag.

    Vi har även suttit och gogglat på olika DJ:s och har hittat några, så vi har mejlat runt lite, får se om vi hittar någon bra! Han som jag mejlade till sist har fortfarande inte svarat... konstigt nog.

    Snart är det dags för brudklänningsjakt också! Jag älskar det här med att planera bröllop. Jag önskar jag kunde gifta mig fler gånger, men med samma man då. Haha, bara för att få planera! 

     
    Hahaha! Visst är det roligt men jag vet inte om jag vågar gå så långt och säga att jag vill uppleva allt detta igen... Då tänker jag framförallt på stressen. Kanske om man kan få allt i ett o samma paket och det enda man behöver göra är att peka på en bild o säga att så där vill jag ha det. Skrattande Fast det vore faktiskt kul om man om flera år kunde förnya sina äktenskapslöften och sitta och planera lite sånt igen. Då blir det ju mycket mer avslappnat, man kan ha en lite mindre fest och en enklare klänning oxå, haha.

    Ja, jag känner igen hennes namn, har oxå kollat in hennes hemsida tidigare. Hon verkar vara riktigt duktig. Jag tänkte gå in på make-up store hemma i Sollentuna under jullovet och kolla lite med dem ang priser mm eftersom frisörsalongen jag tänkt mig ligger precis bredvid. Tänkte att det vore smidigast. Men om de är dyra så får jag nog kolla runt lite mer.

    Hur går det med dj:n? har ni hittat någon bra än?
  • Äldre 13 Nov 17:05
    Pagnie skrev 2012-11-12 14:33:16 följande:
    nu har jag varit så där dålig på att skriva igen. förlåt för det flickor. har haft en del att göra. känns som att man inte har något liv ibland faktiskt. men ja det blir nog bra. Känns som att allt kommer lugna ner sig efter bröllopet. nu går allt i 200 %. ;) men lite roligt är det ju.

    i helgen ska vi åka och fixa kläder till min sambo. eller i alla fall kolla på dom. Plus att vi ska fixa min underkjol ochs slöja. så nu händer det något i alla fall.
    måste bestämma hur jag ska göra med sofre aghden också. en som vi pratat med hade prel bokat men nu vill någon annan ha datumet så vi MÅSTE bestämma oss idag. gah! måste prata med min blivande om detta. Vet inte alls hur vi ska göra. måste nog kolla runt lite. allt händer på en gång tror jag allt.
    Hur går det med allt nu då?
    Åh, vad kul! Har ni bestämt hur sambons kläder ska se ut? Frack, smoking? Min fästman vill inte börja än, han vill gå ner några kilo först innan han ens kan tänka sig att prova kläder. Men det e nog lugnt, det e antagligen inte lika jobbigt för killarna att hitta kläder än det är för oss tjejer att hitta brudklänning, haha!

    Hur gick det med sofreh aghden då? Vem bestämde ni er för till sist? Är ni nöjda med valet?

    Ganska roligt, satt o läste ditt inlägg o min fästman satt bredvid och surfade på sin dator. Så säger han bara helt plötsligt: Jaså, är Paige tillbaka (menade dig, Pagnie)? Det var längesen! Hahaha, jag blev ganska paff! Visar sig att han har surfat lite på BT eftersom han känt sig utanför. Skrattande Han tror att jag planerar mer med er än med honom, hahaha! Som tur var hade han inte hittat till den här tråden, har sagt till honom oxå att han inte får gå in här pga att jag lagt upp bild på min brudklänning, som han inte får se, och pga allt tjejsnack.

    Annars håller vi fortfarande på med att kolla bilar och fotografer, får se vad vi hittar. Just nu är inbjudningskorten färdiga med lite stavfel, tyvärr, men det går att fixa med lite tippex. Försöker att inte vara någon bridezilla och ta det med ro... Glad
  • Äldre 13 Nov 23:47
    goli skrev 2012-11-13 17:05:14 följande:
    Åh, vad kul! Har ni bestämt hur sambons kläder ska se ut? Frack, smoking? Min fästman vill inte börja än, han vill gå ner några kilo först innan han ens kan tänka sig att prova kläder. Men det e nog lugnt, det e antagligen inte lika jobbigt för killarna att hitta kläder än det är för oss tjejer att hitta brudklänning, haha!

    Hur gick det med sofreh aghden då? Vem bestämde ni er för till sist? Är ni nöjda med valet?

    Ganska roligt, satt o läste ditt inlägg o min fästman satt bredvid och surfade på sin dator. Så säger han bara helt plötsligt: Jaså, är Paige tillbaka (menade dig, Pagnie)? Det var längesen! Hahaha, jag blev ganska paff! Visar sig att han har surfat lite på BT eftersom han känt sig utanför. Skrattande Han tror att jag planerar mer med er än med honom, hahaha! Som tur var hade han inte hittat till den här tråden, har sagt till honom oxå att han inte får gå in här pga att jag lagt upp bild på min brudklänning, som han inte får se, och pga allt tjejsnack.

    Annars håller vi fortfarande på med att kolla bilar och fotografer, får se vad vi hittar. Just nu är inbjudningskorten färdiga med lite stavfel, tyvärr, men det går att fixa med lite tippex. Försöker att inte vara någon bridezilla och ta det med ro... Glad
    han ska ha smoking faktiskt. Dock så ska väl han också gå ner något kg men vi får väl se. ska kolla i alla fall. man vill ju inte vänta för länge heller. Men om vi bestämmer kläder i en storlek mindre så kanske det motiverar honom. haha.
    men vem vet när vi väl kollat så kanske det blir kostym ändå. det är ju så mycket mer användbart.
    Haha vad rolig han är då. så insatt skulle min sambo aldrig vara. ;)

    ja hon svarade inte på mitt mejl så just nu skiter jag i henne och så får vi ta den andra i sådana fall. känns ändå som att det skulle ha blivit henne även om hon är lite dyrare. Men vi ska ringa lokalen och kollar vem det är dom jobbar med. Men det ska nog gå bra. måste ju fixa med de kurdiska spelmännen också.
    åh inbjudningarna ska vi också fixa med. eller snarare det är mannens område. samt att han måste fixa hemsidan.
    Det där med att inte vara en bridezilla är det ens möjligt?
  • Äldre 14 Nov 16:28

    Goli: Vi har mejlat fler Dj:n men fortfarande inte fått något svar, förutom från en som inte kan det datumet! Så jakten fortsätter. 
    Haha, hälsa din fästman från mig! Hallå där golis blivande man! (Om du läser detta så betyder det att du hittat denna tråd och då får du absolut inte bläddra några sidor bakåt, för då kommer du se golis brudklänning och det får du inte!). 

    På tal om brudgummens kläder, så kommer min fästman nog ha frack, jaquette eller smoking. Kostym känns för vanligt, det kan man ha vid vilket annat tillfälle som helst, men just på bröllopet ska han också få känna sig speciellt klädd och inte som en av gästerna! Det ska synas att just han är brudgum! Ska ni köpa eller hyra brudgummens kläder? 

     

  • Äldre 14 Nov 19:56

    Hahaha, nej det e inte möjligt! Inte för mig iaf! Flippade lite på fästmannen igår för en oskyldig kommentar han fällde och har lashed out på min stackars mamma ett antal ggr. Fast måste ändå säga att jag blir lite provocerad ibland, till mitt försvar! Men det e ingen ursäkt! Måste bara tänka på att bara för att det känns jättejobbigt i ena stunden så kan det ändå ändras i nästa o ha lite perspektiv på saker o ting.

    Vet ni, har jättesvårt för att hålla reda på vad allt heter, vet t ex vad frack och smoking är, men vad heter det när man har typ en kostym men med väst och kravatt till? För det har min fästman bestämt sig för att ha och det är bra motivation för honom att gå ner i vikt! Och jag vill inte ha ngn ölmage så jag hänger på honom när det gäller diet o träning!

    Pagnie, även om den andra är dyrare så kanske hon är bättre ändå? Är det Shabnam du menar från sofrehaghd.com? För vi bestämde oss för henne till slut. Mamma o blivande svärmor ska träffa henne i december och välja ut vad vi ska ha, det har vi överlåtit till dem. Inte så lätt för ett kontrollfreak som mig! Skrattande

    Kitkät, var så roligt att jag var tvungen att visa min fästman ditt inlägg. Han skrattade gott o lovar att hålla sig borta från den här tråden, haha! Ja, håller med om att fästmannens klädsel ska skilja sig från restens. Vi funderar t o m på att ha ett speciellt färgtema för syskonen så att de också står ut från resten. Känns extra roligt eftersom vi ändå inte kommer ha brudtärnor eller bestmans. Måste bara övertyga dem om det oxå!!! Glad Tror att han vill köpa sina kläder, kan ju alltid använda kostym-delen till andra tillfällen, precis som du oxå säger, Pagnie!

  • Äldre 14 Nov 23:36

    Haha... Ni verkar vara ett riktigt skönt par, goli!  

    Det jag tror att du menar är jaquette eller frackcoat. Sök på google. 
    Jag gillar er idé om att ha ett färgtema för syskonens klädsel, speciellt med tanke på att ni inte ska ha något brudfölje. Ska ni ha något färgtema i övrigt? Jag har för mig att du tidigare sagt att ni inte tänker ha något färgtema.

    Har ni hittat någon bil än, föresten?  

  • Äldre 15 Nov 18:59
    kitkät skrev 2012-11-14 23:36:31 följande:
    Haha... Ni verkar vara ett riktigt skönt par, goli!  

    Det jag tror att du menar är jaquette eller frackcoat. Sök på google. 
    Jag gillar er idé om att ha ett färgtema för syskonens klädsel, speciellt med tanke på att ni inte ska ha något brudfölje. Ska ni ha något färgtema i övrigt? Jag har för mig att du tidigare sagt att ni inte tänker ha något färgtema.

    Har ni hittat någon bil än, föresten?  
    Hahaha! Ooooh, om du bara visste! vi är ett freaky missfoster par, jag lovar! Vi har våra quirks, ett exempel: typ sitter o spelar yatzy varje gång vi käkar frukost, lunch o middag o av ngn konstig anledning så börjar vi snacka engelska med sydstatsdialekt...??? Vem gör sånt, hahaha? Fattas bara att vi tar med oss yatzyn när vi käkar ute oxå... Ok, tror jag har skämt ut oss tillräckligt nu... Skrattande vidare till nästa ämne nu!

    Vi har inte kommit så långt egentligen men vi har inte tänkt oss ngt färgtema så. Tänkte bara det där med syskonen och att min brudbukett ska matcha fästmannens kläder. Annars fick vi frågan vilken färg vi vill ha på våra spotlights i festlokalen. Finns blått, lila, rosa, gult och aprikos. Jag fastnade mer för aprikos, för det e precis lagom med färg o lite så där mellow. Sen tänkte jag att det kanske funkar bäst med den färgen för fotografering och filmning också.

    Känns som att google e mitt andra hem nuförtiden, hahaha! Får kolla upp det också!

    När det gäller bil så känns det som att allt e så fruktansvärt dyrt! Som det ser ut nu kommer film o fotografering kosta riktigt mycket så vi tänkte att om vi hyr en bil, typ en merca eller cab eller ngt annat snyggt för en hel dag från en vanlig biluthyrningsfirma och kanske ber en av brorsans kompisar att köra oss. Som tack får han komma på bröllopet och får betalt också. I vilket fall som helst blir det mkt billigare så. Vi har ju som sagt inga brudtärnor eller bestmans som kan sitta med oss i bilen så den behöver inte vara stor, så länge den är snygg!

    Hur går det själv med jakten på dj?
  • Äldre 15 Nov 19:50

    Haha, ja lite knäppa är ni allt! 

    Aprikos - bra val! Det ska vi ha som färgtema. Jag älskar färgen aprikos. Men eftersom vi ska gifta oss på hösten, så vill vi ha med lite "höstiga" färger och då kommer det bli olika nyanser av aprikos (lite mörkare till lite ljusare), brunt och vitt!

    Men hur kan det vara så dyrt med bil om ni bara ska ha bilen ca 1 timme? Det kan inte vara så dyrt. Det låter märkligt om det är dyrare att hyra en bil i en timme än att hyra en bil en hel dag? Visst, man betalar ju för chauffören också när man hyr en bröllopsbil, men SÅ mycket kostar det inte! Vi kommer betala ca 1500 KR i timmen tror jag och då kör han oss från Stockholm till Mariefred till Södertälje! Ingen milersättning tillkommer. Vad har ni hittat för priser? 

    Jakten på Dj fortsätter! Imorgon ska jag be en bekant till mig kontakta live-bandet, eftersom han känner sångaren i bandet. 

    När ska ni träffa den som är ansvarig på Olles krog respektive Santa Marias festvåning för att planera festen och detaljerna? Till oss sa han på Panorama att vi ska komma dit ca 1 månad innan bröllopet, men jag vill inte vänta med det tills dess! 

Svar på tråden Orientaliskt bröllop