• goli
    Äldre 7 Oct 13:27
    1418253 visningar
    3377 svar
    3377
    1418253

    Orientaliskt bröllop

    Hej!

    Tänkte att detta skulle bli en samlingsplats för alla med frågor samt erfarenheter av allt som har med orientaliska bröllop att göra: lokal, orientalisk buffé, sofreh aghd, vigsel mm mm.

    Välkomna!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-13 12:57
    Vi som planerar bröllop i denna tråd är:

    Pagnie (13 juli 2013)
    Kitkät (27 september 2013)
    TS (3 augusti 2013)

    Men vi välkomnar fler så joina oss gärna!

  • Svar på tråden Orientaliskt bröllop
  • Äldre 22 Oct 22:19

    Pagnie, 

    Som goli precis skrev. Det blir ju ett avbrott mellan den kyrkliga vigseln och den persiska, så jag tror inte alls att det blir "långtråkigt" för någon av era gäster. Jag tror tvärtom, att många av era gäster som säkert nte varit på persisk vigsel tidigare, kommer att uppskatta det väldigt mycket och tycka att det är spännande att få vara med!  

    Ni kan ju se till att era gäster kommer till Olles krog en stund innan er (ni kan cruisa runt med hummerlimousinen, haha) och så kan dom få en välkomstdrink och mingla lite. Då får dom ett ordentligt avbrott mellan vigslarna. Sen när ni kommer till lokalen kan ni skåla med gästerna och därefter köra igång med persiska vigseln! Då får gästerna tillfälle att mingla och prata lite mellan vigslarna, istället för att åka från ena vigseln till den andra! Eller vad tror du om det? Även om ni skulle köra vigslarna direkt efter varandra, utan "mingel-avbrott" så tror jag inte att någon kommer tycka att det är jobbigt eller tråkigt. Sen kan ni ju sätta igång festen på riktigt! Hellre det än att avbryta festen mitt i, för safreh aghd. Det skulle jag som gäst tycka vore tråkigare faktiskt. Hellre köra alla "måsten" på en gång och sen släppa loss ordentligt! 

  • Äldre 23 Oct 16:22
    kitkät skrev 2012-10-22 22:08:59 följande:
    Goli, 

    Om ni ska vigas borgligt kl 12, och sen ska du fixas hos frisör/makeup (vilket jag tror kan ta sammanagt upp till tre timmar), så betyder det att om ni fotograferas runt kl 16, så har ni två timmar på er tills ni ska vara i festlokalen! Det är ju alldeles lagom. Det behöver inte bli stressigt, om man lyckas hålla sig till tidsramen. Men jag tror också att allt tar längre tid än vad man tror just på bröllopsdagen! Så om ni känner att det kan bli lite stressigt, så kanske ni kan ta den borgliga vigseln antingen någon/några dag(ar) före eler efter bröllopsdagen. Då behöver ni inte stressa med alla "måsten" just på bröllopsdagen. Och ni vigs ju ändå på persiskt sätt, så ni får ju ändå en vigselceremoni på bröllopsdagen. Eller känner ni att ni absolut vill vigas borgligt samma dag? 

    Hur lång tid brukar en persisk vigsel ta? Om ni känner att det kommer bli för stressigt mellan den persiska vigseln och till övriga gästerna kommer, så kanske dom kan komma senare än 19.30? Varför har ni tänkt just 19.30? Det är ju inte så sent, så ni har ju utrymme att bjuda in övriga gäster lite senare, typ 20.00? Då har ni två timmar på er att vigas, ta emot gratulationer  och fotograferas osv. Men det beror helt på hur lång tid en persisk vigsel håller på, 1,5 timme räcker kanske utmärkt! Det vet ju ni bäst. 
    (Haha, det låter inte alls töntigt med era persiska traditioner. Min bästa vän är iranie, så jag har lite koll på persiska traditioner...) 

    Du får hälsa så gott till din fästman. Hälsa honom från mig att hans blivande verkar väldigt, väldigt trevlig och att han ska skatta sig lycklig  

     
    Ja, vi har verkligen vänt ut och in på allt flera ggr och tänkt hur det skulle vara om vi gjorde saker o ting annorlunda men sen kom vi fram till att vi vill gärna vigas borgerligt samma dag som vi har bröllop så att det känns "på riktigt" liksom. Sen kommer vi att vigas muslimskt innan bröllopsdagen så att det e gjort iaf. Jag e inte mycket för religion o sånt o tycker inte om tanken på att ha på mig slöja så den biten har jag ingenting emot att ha innan, vi gör det mest för att vi inte ska få problem när vi åker till Iran på besök. Fast min blivande är troende, så det repekterar jag så inget illa alls om religiösa, hoppas inte ni tar illa upp av det. Jag tycker bara inte om att man ska bli påtvingad slöja om det inte är ens eget val! Men men nu är det som det är! Men den borgerliga vigseln ser jag verkligen fram emot. Det slottet vi ska vigas i ligger precis där vi (mina föräldrar) bor och på somrarna när jag e hemma hos föräldrarna brukar vi alltid promenera, jogga, cykla där osv och varje gång har jag tänkt hur fantastiskt det vore att vigas där. Så det känns jättebra! Och ja, håret och sminket borde ju inte ta mer än typ 3 timmar, hade inte tänkt ha värsta håruppsättningen plus att jag fönar och sånt själv innan. Hoppas bara inte det regnar den dagen, eftersom jag egentligen har jättekrulligt hår och vill inte dyka upp till festen med svinto-hår, hahaha!

    Den persiska vigseln borde ta max 20 minuter, kommer inte vara ens det så tror nog att det e lugnt också. Anledningen till att vi sa 19.30 är för att det kommer vara många barnfamiljer och jag vill gärna ha med dem på så mycket som möjligt. När vi hade förlovningsfest var det många av mina kusiner t ex som var tvungna att gå tidigare, vill inte att det ska bli alltför sent med middagen, underhållningen osv. Visst, inte ofta det e bröllop liksom så man får väl anstränga sig lite o kanske stanna kvar längre men om barnen är trötta och vill sova så kommer de ju att göra det.

    Haha, tack vad gullig du e! Tänker hela tiden att vad synd att det inte finns fler människor som dig o Pagnie här där vi e, så trevligt att ha lite mogna och givande samtal för en gångs skull! Som sagt, här känns det verkligen av att vi är äldre än de andra studenterna som kom direkt från gymnasiet!

    Hur går det för dig med allt? Hur långt har du kommit med planeringen?
  • Äldre 23 Oct 19:11

    ja jag tror nog nästan att ni har rätt. jag hoppas verkligen att mina svenska släktingar kommer tycka att det är roligt. Jag tror att dom kommer tycka det i alla fall. Men som sagt det blir ju ett avbrott och så kör man lite mingel emellan och så också så blir det nog bra. vi får köra några varv helt enkelt.

  • Äldre 23 Oct 19:19

    Ok, tjejer! Nu e jag lite nyfiken på hur ni har tänkt se ut den stora dagen! Hur tänker ni i förhållande till slöja, tiara, håruppsättning, smink mm? Jättenyfiken eftersom jag själv går runt o tänker på det hela tiden och har svårt att bestämma mig!

  • Äldre 23 Oct 19:25
    Pagnie skrev 2012-10-23 19:11:07 följande:
    ja jag tror nog nästan att ni har rätt. jag hoppas verkligen att mina svenska släktingar kommer tycka att det är roligt. Jag tror att dom kommer tycka det i alla fall. Men som sagt det blir ju ett avbrott och så kör man lite mingel emellan och så också så blir det nog bra. vi får köra några varv helt enkelt.
    Tror att allt kommer fixa sig! Du kommer nog inte ens märka av något av hur tiden går den dagen för jag lovar att du kommer gå omkring i ett lyckorus hela tiden... Skrattande

    En sak jag tänker på och ångrar lite var när vi hade förlovningsfest. I och med att det var mina föräldrar och bror som fixade allt så gick jag omkring och oroade mig för alla smådetaljer att jag glömde att bara slappna av och njuta av kvällen. Det misstaget tänker jag inte göra igen! Tänk på det också, tjejer! Vet att det inte e det lättaste att göra just den dagen men vad är meningen med allt om man inte kan njuta av det som man jobbat och planerat så länge för?
  • Äldre 24 Oct 22:38

    Jag tycker att ni båda har bra planering över hur dagen ska se ut. Det kommer säkert bli bra! 
    Men goli, jag tänkte på en sak. Du skriver väldigt mycket om hur vackert det är där ni ska vigas borgligt. Skulle inte ni kunna "fläta samman" den borgliga vigseln och safreh aghd, så att ni kan ha dom direkt i anslutning till varandra på samma plats? För då kan ni kanske skjuta upp den borgliga vigseln så att den är lite senare på dagen och då hinner ni göra er "bröllopsfina" till ceremonierna? Då kan ni ju ha med er närmsta familj också, så som ni tänkt till safreh aghd.
    Jag tänker att då kanske det blir mer "bröllops-känsla" i det om ni kör båda samtidigt och får ha bröllopskläderna på och med gästerna närvarande på båda vigslarna! Och efter det kan ni göra stor entré i festlokalen!
    Det var bara en idé som jag kom att tänka på nu.  

    Hursomhelst, är precis hemkommen från Stockholm. Vi var i Södertälje och bokade Panorama "definitivt". Nu ska vi betala handpenning, vi fick med oss faktura hem! Vi fick också tillfälle att prata med en av fotograferna dom samarbetar med och han var jättetrevlig och verkar bra! Han bjöd in oss till sin ateljé men vi hade inte tid just idag. Nästa steg är att boka live-band och DJ som sagt, men vi har inte kommit så långt där! 

    Vad gäller utseende och accessoarer på den stora dagen så tänker jag att hår och makeup ska jag ordna hos fristör/makeupartist. Jag vill ha en ganska "lös och avslappnad" håruppsättning om ni förstår hur jag menar, jag vill inte ha en stram håruppsättning. Jag har en bild i huvudet av hur jag vill ha det... Ska försöka hitta en bild och visa er! Makeup vill jag ska se ganska naturligt ut. Jag sminkar mig inte speciellt mycket förutom mascara i vanliga fall, så vill inte se alltför "annorlunda" ut på bröllopet. Men ändå tillräckligt sminkad för att det ska synas på bild/video. 

    Jag vill ha en låååååång slöja i kyrkan och på porträttbilderna, sen till festen vill jag byta till en kortare slöja! Och tiara vill jag nog inte ha. Vad gäller smycken så beror det ju mycket på hur klänningen kommer se ut, men jag tänker örhängen och ev. ett armband. I och med att jag vill ha en klänning med axelband så behöver jag inte ha halsband, tycker nästan att det är snyggare utan om man har en klänning med lite bredare axelband (spets), så som jag vill ha! Såååå... nu vet ni lite hur jag kommer se ut ungefär! 

    Ni då? 

     
     

  • Äldre 25 Oct 10:32
    goli skrev 2012-10-23 19:25:16 följande:
    Tror att allt kommer fixa sig! Du kommer nog inte ens märka av något av hur tiden går den dagen för jag lovar att du kommer gå omkring i ett lyckorus hela tiden... Skrattande

    En sak jag tänker på och ångrar lite var när vi hade förlovningsfest. I och med att det var mina föräldrar och bror som fixade allt så gick jag omkring och oroade mig för alla smådetaljer att jag glömde att bara slappna av och njuta av kvällen. Det misstaget tänker jag inte göra igen! Tänk på det också, tjejer! Vet att det inte e det lättaste att göra just den dagen men vad är meningen med allt om man inte kan njuta av det som man jobbat och planerat så länge för?
    ja jag var också lite kontrollfreak under förlovningsfesten men det var ju bra att man fick lite övning innan så man vet hur man inte ska vara på bröllopet. ;)
  • Äldre 25 Oct 10:35
    goli skrev 2012-10-23 19:19:45 följande:
    Ok, tjejer! Nu e jag lite nyfiken på hur ni har tänkt se ut den stora dagen! Hur tänker ni i förhållande till slöja, tiara, håruppsättning, smink mm? Jättenyfiken eftersom jag själv går runt o tänker på det hela tiden och har svårt att bestämma mig!
    oj vilken svår fråga. jag vill ha en halvuppsättning i alla fall och helst skulle jag villja ha lockigt hår men vet inte om det är bäst då jag inte tror att det kommer hålla hela kvällen. men vi får se. slöja ska jag ha. en 140 cm och tiara har jag funderat på men är inte helt säker om det blir för mycket. fast mycket är ju roligt också. hela bröllopet blir ju för mycket så lite till kan ju inte skada. Men det återstår att se. smink däremot är såååå svårt. jag vet verkligen inte hur jag ska sminkas. :S
    några tips? känns ju som att jag inte kan sminka mig för mörkt eftersom jag är blond och därmed ganska ljus rent generellt.
    Kollade över vigselring i går också och jag hade ju tänkt ha två vigselringar men nu är jag inte helt säker på det längre. såg sjukt bra ut med bara en också.
  • Äldre 25 Oct 10:43

    åh smyken glömde jag ju så klart. haha. örhängen ska jag låna från svärmor. Något lånat ni vet, och sen halsband har jag morgongåvan min farmor fick när dom gifte sig som är ett underbart ganska enkelt halsband i vitguld. det fick jag av henne sista gången vi sågs innan hon dog.
    armband måste jag dock hitta ett perfekt. min klänning är ju ganska mycket så jag vet inte hur jag ska göra med det. om det ska vara ett enkelt eller blingbling men ett enkelt känns kanske bäst. visade jag er min klänning föresten flickor?



    dock tror jag att mitt släp är längre och så har inte jag diamanter i kjolen. Min överdel är dock i ett annat mönster med blingblinget. men modellen är den samma och från samma märke. :D


     



    denna frisyr hade jag tänkt. Som det ser ut nu i alla fall. i alla fall åt det hållet. lite annorlunda fram. Men det är ju såååå svårt.

    Skor liksom vart ska man hitta det?

  • Äldre 25 Oct 13:08
    kitkät skrev 2012-10-24 22:38:39 följande:
    Jag tycker att ni båda har bra planering över hur dagen ska se ut. Det kommer säkert bli bra! 
    Men goli, jag tänkte på en sak. Du skriver väldigt mycket om hur vackert det är där ni ska vigas borgligt. Skulle inte ni kunna "fläta samman" den borgliga vigseln och safreh aghd, så att ni kan ha dom direkt i anslutning till varandra på samma plats? För då kan ni kanske skjuta upp den borgliga vigseln så att den är lite senare på dagen och då hinner ni göra er "bröllopsfina" till ceremonierna? Då kan ni ju ha med er närmsta familj också, så som ni tänkt till safreh aghd.
    Jag tänker att då kanske det blir mer "bröllops-känsla" i det om ni kör båda samtidigt och får ha bröllopskläderna på och med gästerna närvarande på båda vigslarna! Och efter det kan ni göra stor entré i festlokalen!
    Det var bara en idé som jag kom att tänka på nu.  

    Hursomhelst, är precis hemkommen från Stockholm. Vi var i Södertälje och bokade Panorama "definitivt". Nu ska vi betala handpenning, vi fick med oss faktura hem! Vi fick också tillfälle att prata med en av fotograferna dom samarbetar med och han var jättetrevlig och verkar bra! Han bjöd in oss till sin ateljé men vi hade inte tid just idag. Nästa steg är att boka live-band och DJ som sagt, men vi har inte kommit så långt där! 

    Vad gäller utseende och accessoarer på den stora dagen så tänker jag att hår och makeup ska jag ordna hos fristör/makeupartist. Jag vill ha en ganska "lös och avslappnad" håruppsättning om ni förstår hur jag menar, jag vill inte ha en stram håruppsättning. Jag har en bild i huvudet av hur jag vill ha det... Ska försöka hitta en bild och visa er! Makeup vill jag ska se ganska naturligt ut. Jag sminkar mig inte speciellt mycket förutom mascara i vanliga fall, så vill inte se alltför "annorlunda" ut på bröllopet. Men ändå tillräckligt sminkad för att det ska synas på bild/video. 

    Jag vill ha en låååååång slöja i kyrkan och på porträttbilderna, sen till festen vill jag byta till en kortare slöja! Och tiara vill jag nog inte ha. Vad gäller smycken så beror det ju mycket på hur klänningen kommer se ut, men jag tänker örhängen och ev. ett armband. I och med att jag vill ha en klänning med axelband så behöver jag inte ha halsband, tycker nästan att det är snyggare utan om man har en klänning med lite bredare axelband (spets), så som jag vill ha! Såååå... nu vet ni lite hur jag kommer se ut ungefär! 

    Ni då? 

     
     
    Nej det blir lite svårt tyvärr. På den borgerliga vigseln kan vi vara max 15 pers och det finns ingenstans vi kan ha självaste sofreh aghden. Dessutom så hoppas vi på att det ska vara vackert väder och då vill vi ha vigseln utanför slottet, vilket gör att det blir ytterligare problem med sofreh aghd. Så det går tyvärr inte att få ihop. Men det e helt okej, vi e nöjda med den planeringen och ser fram emot alla aktiviteter. Sen e det mycket smågrejer som ska fixas emellan så det e nog bara bra att det är avbrott mellan båda vigslarna, så kan man vila lite också!

    Vad roligt att lokalen är bokad! Känns mer verkligt då, eller hur? Skrattande

    Förstår precis hur du menar med avslappnad håruppsättning. Tänkte faktiskt ha det så själv, jag passar inte alls i strama uppsättningar och så vill jag ha det lite halvlockigt. När det gäller sminkning vill jag också ha så att det syns men i naturliga färger. Ska bara hitta make.up artist först. Var på en frisörsalong i Sollentuna och kollade priser. Det stod "bruduppsättning från 950 kr". Wow, schysst pris, tänkte jag och gick för att fråga vad som ingick och hur de räknade. Men det var så svårt att få ett rakt svar. "Hen" kom med en massa nedsättande kommentarer om svenska brudar och hur de bara vill ha håret uppsatt i en knut. Så jag e lagom tänd på det stället nu. Får väl se hur det blir!

    Hur var det nu med din brudklänning? Du för förlåta men jag har så kort minne! Hade du hittat någon än?
Svar på tråden Orientaliskt bröllop