• goli
    Äldre 7 Oct 13:27
    1418285 visningar
    3377 svar
    3377
    1418285

    Orientaliskt bröllop

    Hej!

    Tänkte att detta skulle bli en samlingsplats för alla med frågor samt erfarenheter av allt som har med orientaliska bröllop att göra: lokal, orientalisk buffé, sofreh aghd, vigsel mm mm.

    Välkomna!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-13 12:57
    Vi som planerar bröllop i denna tråd är:

    Pagnie (13 juli 2013)
    Kitkät (27 september 2013)
    TS (3 augusti 2013)

    Men vi välkomnar fler så joina oss gärna!

  • Svar på tråden Orientaliskt bröllop
  • Äldre 21 Oct 17:13
    #91

    oj vilken detaljerad beskrivning ni har då. nu känns det som jag ligger i lä. det svåraste för mig är hur och när man ska köra kristna och persiska vigseln så att det inte blir tråkigt och uttjatat för gästerna. måste nog sätta mig och få ihop planeringen snart känner jag. Men det är lättare sagt än gjort.
    har ni några förslag?

  • Äldre 21 Oct 17:18
    #92

    Vilken tid har ni bokat kyrka? Hur lång tid tar den persiska vigseln? Jag hade nog kört den persiska vigseln direkt efter den kyrkliga vigseln, så att man avklarar alla "måsten" och sen kan slappna av och börja festen! 

  • Äldre 21 Oct 17:22
    #93

    Jag såg precis att jag i mitt tidigare inlägg har skrivit "Därefter beger vi oss till festlokalen där festerna väntar..." Det ska inte stå festerna, utan gästerna! Hahaha...

  • Äldre 21 Oct 17:24
    #94
    kitkät skrev 2012-10-21 17:18:34 följande:
    Vilken tid har ni bokat kyrka? Hur lång tid tar den persiska vigseln? Jag hade nog kört den persiska vigseln direkt efter den kyrkliga vigseln, så att man avklarar alla "måsten" och sen kan slappna av och börja festen! 
    kyrkan är bokad till kl 16. men det känns lite som att man vill ha wow factorn två gånger men det kan man ju inte få. dock så kör man kanske kyrkan först och sen stor entre in till lokalen där det blir lite mingel och så innan vi kör den persiska vigseln och sen mat?
  • Äldre 21 Oct 21:30
    #95
    kitkät skrev 2012-10-21 17:02:00 följande:
    Dagen för mig kommer börja med smink, håruppsättning och påklädnad (kan man säga så?). Jag kommer sova hos mina föräldrar och min fästman hos sin mor, dom bor i Stockholm. Vi vill inte se varandra innan vigseln. Så vi kommer vara på varsitt håll under dagen och göra oss i ordning. När jag är fixad och trixad så kommer allra närmsta släkten hem till mina föräldrar och "firar ut mig hemifrån mina föräldrar", det är en gammal tradition, där släkten firar att bruden nu ska lämna sina föräldrars hem (även fast jag flyttade hemifrån för 7 år sedan, haha). 
    När klockan är 16.00 så kommer Rolls Roycen och hämtar mig, mina brudtärnor och min bror (som är en av våra bestmans). Min fästman och hans bror (vår andra bestman) åker hemifrån deras mor till kyrkan. Där kommer min fästman och våra bestmans stå vid altaret. Jag vill gå fram till altaret med min pappa! 

    Efter vigseln så ska vi åka till Taxinge slott och fotograferas i ca 1 timme. Därefter beger vi oss till festlokalen där festerna väntar. Och så blir det middag och dans hela natten lång Skrattande

    Efter festen kommer vi nog ta in på hotell! Vi kommer nog vara alldeles för trötta för att ta oss tillbaka till Örebro. Vi åker nog istället till Örebro dagen efter för att inviga vårt nya hem tillsammans. Vi ska alltså inte flytta ihop till ett gemensamt hem förrän efter bröllopet! Jag vill inte bo ihop, officiellt, innan äktenskapet. Jag tror att det blir mer speciellt då.

    Vad ska ni göra mellan sofreh aghd till kl 19.30 då resten av gästerna kommer?  
    Låter som om allt redan är riktigt välorganiserat! Då kommer resten gå som på räls! Hur lång tid tror du att din sminkning och håruppsättning kommer att ta? Jag e kite orolig för den biten. Tänkte sätta igång med det direkt efter den borgerliga vigseln men måste hinna fotograferas oxå innan vi ska till lokalen kl 6 för sofreh aghd.

    Saken e att det kommer nog inte bli så mycket tid över mellan sofreh aghd och tills resten av gästerna kommer, jag bara hoppas att vi hinner därifrån innan. Inte så roligt om de andra gästerna kommer in och ser oss gå. Blir ingen direkt stor entré efter det! Dikten som ska läsas tar väl några få minuter sen är det låtsasvigseln då vi ska svara ja på persiska. Vet inte om ni gör likadant men enligt gammal persisk tradition ska bruden spela svår och "prästen" måste fråga henne tre ggr innan hon kan svara ja. Gångerna innan ska de kvinnliga gästerna ropa att bruden är ute och plockar blommor eller mjölkar kossan eller ngt, haha. Låter löjligt kanske, men jag har vuxit upp med dem traditionerna och tycker bara det är kul! Sen kanske vi kan göra ngt modernt av det, typ säga att bruden har gått iväg för att ladda på sin Iphone eller ska köpa en HD-TV, hahaha! Efter vigseln kommer de närmaste släktingarna vilja ge oss presenter och enligt tradition brukar det vara guldsmycken osv så det kommer oxå ta kite tid och så ska väl fotograferna ta kort mm. Och om de andra gästerna kommer för tidigt så blir det lite konstigt. Men vi tänkte antingen sätta oss i bilen o köra runt o förfesta i bilen lite eller så kanske det finns ngt rum i lokalen där vi kan sitta och ta igen oss lite och bättra på sminket mm. Ni är mer än välkomna att komma med förslag, har faktiskt tänkt på detta många gånger och vet inte riktigt hur det ska lösas!
  • Äldre 21 Oct 21:40
    #96
    Pagnie skrev 2012-10-21 17:24:31 följande:
    kyrkan är bokad till kl 16. men det känns lite som att man vill ha wow factorn två gånger men det kan man ju inte få. dock så kör man kanske kyrkan först och sen stor entre in till lokalen där det blir lite mingel och så innan vi kör den persiska vigseln och sen mat?
    Ja, håller med Kitkät om att det kan nog vara skönt att klara av den persiska vigseln innan festen sätter igång. Hur var det nu, skulle ni ha mullan vid er persiska vigsel eller hur hade ni tänkt utföra den?
  • Äldre 21 Oct 21:42
    #97

    Hahaha, fästmannen hälsar så mycket till er båda, han säger att han tycker det känns som om han oxå känner er. Antagligen för att jag inte kan sluta tjata om mina BT-vänner! Glad

  • Äldre 21 Oct 23:14
    #98
    goli skrev 2012-10-21 21:40:18 följande:
    Ja, håller med Kitkät om att det kan nog vara skönt att klara av den persiska vigseln innan festen sätter igång. Hur var det nu, skulle ni ha mullan vid er persiska vigsel eller hur hade ni tänkt utföra den?
    haha hälsa till honom du. :D
    ja men precis men blir det inte för mycket med båda så kort tid mellan varandra då? Jag vet inte vilka alternativ det finns? vad är skillnaden? för och nackdela osv?
  • Äldre 22 Oct 22:04
    #99
    Pagnie skrev 2012-10-21 23:14:00 följande:
    haha hälsa till honom du. :D
    ja men precis men blir det inte för mycket med båda så kort tid mellan varandra då? Jag vet inte vilka alternativ det finns? vad är skillnaden? för och nackdela osv?
    nja, ni kommer väl ha båda vigslar i  två olika lokaler? då blir det väl ett avbrott när ni ska åka mellan dessa?
    Sen kanske det beror på om alla gäster kommer närvara vid båda vigslar oxå? hur hade ni tänkt er?
  • Äldre 22 Oct 22:08

    Goli, 

    Om ni ska vigas borgligt kl 12, och sen ska du fixas hos frisör/makeup (vilket jag tror kan ta sammanagt upp till tre timmar), så betyder det att om ni fotograferas runt kl 16, så har ni två timmar på er tills ni ska vara i festlokalen! Det är ju alldeles lagom. Det behöver inte bli stressigt, om man lyckas hålla sig till tidsramen. Men jag tror också att allt tar längre tid än vad man tror just på bröllopsdagen! Så om ni känner att det kan bli lite stressigt, så kanske ni kan ta den borgliga vigseln antingen någon/några dag(ar) före eler efter bröllopsdagen. Då behöver ni inte stressa med alla "måsten" just på bröllopsdagen. Och ni vigs ju ändå på persiskt sätt, så ni får ju ändå en vigselceremoni på bröllopsdagen. Eller känner ni att ni absolut vill vigas borgligt samma dag? 

    Hur lång tid brukar en persisk vigsel ta? Om ni känner att det kommer bli för stressigt mellan den persiska vigseln och till övriga gästerna kommer, så kanske dom kan komma senare än 19.30? Varför har ni tänkt just 19.30? Det är ju inte så sent, så ni har ju utrymme att bjuda in övriga gäster lite senare, typ 20.00? Då har ni två timmar på er att vigas, ta emot gratulationer  och fotograferas osv. Men det beror helt på hur lång tid en persisk vigsel håller på, 1,5 timme räcker kanske utmärkt! Det vet ju ni bäst. 
    (Haha, det låter inte alls töntigt med era persiska traditioner. Min bästa vän är iranie, så jag har lite koll på persiska traditioner...) 

    Du får hälsa så gott till din fästman. Hälsa honom från mig att hans blivande verkar väldigt, väldigt trevlig och att han ska skatta sig lycklig  

     

Svar på tråden Orientaliskt bröllop