• goli
    Äldre 7 Oct 13:27
    1418308 visningar
    3377 svar
    3377
    1418308

    Orientaliskt bröllop

    Hej!

    Tänkte att detta skulle bli en samlingsplats för alla med frågor samt erfarenheter av allt som har med orientaliska bröllop att göra: lokal, orientalisk buffé, sofreh aghd, vigsel mm mm.

    Välkomna!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-13 12:57
    Vi som planerar bröllop i denna tråd är:

    Pagnie (13 juli 2013)
    Kitkät (27 september 2013)
    TS (3 augusti 2013)

    Men vi välkomnar fler så joina oss gärna!

  • Svar på tråden Orientaliskt bröllop
  • Äldre 20 Oct 12:14
    #71

    oj nu har jag missat alldeles för mycket snack här tjejer. Inte okej men jag har jobbat heeela veckan och på min lediga tid så har jag inte gjort annat än att plugga persiska. Ja så det har varit mitt liv ett tag. Men det blir mycket extra pengar till bröllopet så det är väl det jag siktar på. Ska försöka jobba ihjäl mig mer eller mindre i alla fall fram till nyår. Sen kanske man ska ta det lite lugnt.

    Goli jag gissade nästan på att ni pluggade till läkare. med tanke på att du sa att ni gjorde det utomlands och att det var ca 5 år. Så duktiga ni är och att ni orkar med tanke på att ni är så långt hemifrån och boendet och sånt. Ni kommer säkert bli jättebra läkare. Ni får gärna komma och ersätta några på mitt jobb sen ;)

    Kitkät jag tänkte kolla med dig hur många dom får in på panorama? Det är väl en väldigt stor lokal va? Och måste säga grattis att ni fixat en massa saker nu. Kyrka och allt. låter jättebra. och så skönt att ni kunde få det på en fredag. kunde ju inte ha varit bättre. :D nu är det ju inte alls mycket att bocka av. Hoppas du får ditt band också. Vi funderade också på en rolls till bil men det blev en hummerlimousine istället. tycker dom är såååå maffiga. Men rolls dom är så fina, riktigt lyxiga ser dom ut så det lät som ett jättebra val.

    roligt att få höra vad ni jobbar med också. :D känns som att vi börjar känna varandra lite.

  • Äldre 20 Oct 13:01
    #72

    Ja Pagnie, du har missat en del! Inte ok. Haha... Jag har också tänkt jobba så mycket jag kan nu. Mitt vikariat gick ut i september, så sen dess har jag varit arbetssökande, har gått på några intervjuer och nu äntligen börjar det se ljusare ut på arbetsfronten. Jag har blivit erbjuden ett timvik. på ett boende + att jag fortfarande är kvar som timvikarie på mitt gamla jobb, så förhoppningsvis kan jag få ihop många pass i månaden ändå! Känns trist att inte ha en stabil inkomst nu när vi har ett bröllop framför oss. Men det löser sig, det är jag övertygad om! Som tur är så har min fästman en tillsvidareanställning, så han har en stabil inkomst. 
    Vad jobbar du med, Pagnie?

    Panorama tar ca 500 gäster. Så lokalen är inte så jättestor. Den ser större ut på bilderna än vad den är i verkligheten. Hallunda festvåning är mycket större och det var lite därför som vi till slut valde bort den! Vi kommer ju ha ca 220 gäster, så Panorama kommer bli perfekt för oss tror jag. 

    Ja hummerlimousine är verkligen maffiga! Riktigt snygga! Men jag har alltid drömt om att åka i en veteranbil, så det fick bli det. Vi ska ju ha två brudtärnor och två bestmans, så vi valde en Rolls Royce Phantom, som rymmer upp till 7 personer. 

    Hur har ni tänkt kring bröllopstårta, Pagnie och goli? Jag vill så gärna ha cupcakestårta istället för den klassiska bröllopstårtan! Tycker det är så sött med små söta cupcakes med glasyr i färgtemat (aprikos, för vår del). 

  • Äldre 20 Oct 13:25
    #73
    kitkät skrev 2012-10-20 13:01:08 följande:
    Ja Pagnie, du har missat en del! Inte ok. Haha... Jag har också tänkt jobba så mycket jag kan nu. Mitt vikariat gick ut i september, så sen dess har jag varit arbetssökande, har gått på några intervjuer och nu äntligen börjar det se ljusare ut på arbetsfronten. Jag har blivit erbjuden ett timvik. på ett boende + att jag fortfarande är kvar som timvikarie på mitt gamla jobb, så förhoppningsvis kan jag få ihop många pass i månaden ändå! Känns trist att inte ha en stabil inkomst nu när vi har ett bröllop framför oss. Men det löser sig, det är jag övertygad om! Som tur är så har min fästman en tillsvidareanställning, så han har en stabil inkomst. 
    Vad jobbar du med, Pagnie?

    Panorama tar ca 500 gäster. Så lokalen är inte så jättestor. Den ser större ut på bilderna än vad den är i verkligheten. Hallunda festvåning är mycket större och det var lite därför som vi till slut valde bort den! Vi kommer ju ha ca 220 gäster, så Panorama kommer bli perfekt för oss tror jag. 

    Ja hummerlimousine är verkligen maffiga! Riktigt snygga! Men jag har alltid drömt om att åka i en veteranbil, så det fick bli det. Vi ska ju ha två brudtärnor och två bestmans, så vi valde en Rolls Royce Phantom, som rymmer upp till 7 personer. 

    Hur har ni tänkt kring bröllopstårta, Pagnie och goli? Jag vill så gärna ha cupcakestårta istället för den klassiska bröllopstårtan! Tycker det är så sött med små söta cupcakes med glasyr i färgtemat (aprikos, för vår del). 
    ja jag vet fy på mig *skäms* men det ska allt bli bättre nu. haha.
    Vad tråkigt. Men skönt att du har fått ett timvik i alla fall. Det är ju alltid något och man brukar kunna få ihop en massa pass på det. jag har precis lagt mitt schema för december och januari nu så jag jobbar heeela jul och heeela nyår. jävlar vad pengar jag ska ha. Sen kommer jag försöka hoppa in extrapass utöver min heltid så får man ju extra ersättning där med. Kan bli najs. Sambon drar ju in sin del men eftersom han är lärare för tillfället (jobbar under sin utb) så kan inte han ta så mycket extrapass direkt över helgerna. haha
    Jag jobbar som sjuksköterska på en akutmottagning så där behövs det alltid folk som tar extrapass. :D Kollade min lön nu också och fick bra mycket mer än jag hade räknat med. inte helt fel.

    Okej. ja den ser ju ganska stor ut faktiskt. men tror ändå att den skulle vara för stor för oss som bara ska ha 130 personer. tror du inte? då är nog olles lagom.
    Ja jag tycker det och jag har ju 4 tärnor och han 4 bestmans så det krävs nog en större bil för det också. haha. Men som du säger veteranbilar är häftiga dom med. dom har sin charm.

    Alltså jag ville ha en vanlig tårta med typ 5-7 våningar men samtidigt så ju cupcakes såååå söta. Så jag har svårt att bestämma. men det känns nog just nu som att det kommer bli vanlig tårta. Men jag funderar på att ha en godisbuffé på sidan om så då kan man ha sådana där. men vem vet.

    Jag håller på och bestämmer också vem jag ska anlita till sofre aghden och det är fan inte lätt. hon den där affi har skickat massa fina bilder men hon som har sofre aghd.se/com eller vad det är har ju såååå fina. Svårt val där.
    Ni vet inget om vart man kan hitta kurdiska spelmän heller?
  • Äldre 20 Oct 13:51
    #74

    Jag tror att Panorama och Olles krog är ungefär lika stora... eller? Hur många personer får plats i Olles krog? Men man får tänka på att ju färre man är, desto mer får man betala per person. Så är det nog överallt. Så det får ni också ha i åtanke, att eftersom ni är ett ganska litet sällskap, så får ni också betala högre kuvertpris. Det är bara för att festlokalerna ska tjäna på det, även när dom hyr ut till mindre sällskap. 
    Men som jag skrev i en annan tråd, Olles krog tar högre priser än dom andra lokalerna överlag. Hur det kommer sig vet jag inte! Har ni betalat handpenning till Olles krog? Vi ska till Panorama och betala handpenning någon gång nästa vecka! 

    Om ni ska ha en godisbuffe så tror jag absolut att ni kan ha cupcakes med, så kan ni ha vanlig bröllopstårta också. Det är jätte fint (och gott) med cupcakes- och sötsaksbuffe! Vi funderar också på att ha sötsaksbuffe, med olika kakor och baklawa. Men vi får se! 

    Vad gäller sofre aghd och kurdiska spelmän så har jag ingen koll alls. Ska ni ha dahol o zurna? Brukar man ha det på persiska bröllop? 

     

  • Äldre 20 Oct 14:36
    #75
    kitkät skrev 2012-10-20 13:51:15 följande:
    Jag tror att Panorama och Olles krog är ungefär lika stora... eller? Hur många personer får plats i Olles krog? Men man får tänka på att ju färre man är, desto mer får man betala per person. Så är det nog överallt. Så det får ni också ha i åtanke, att eftersom ni är ett ganska litet sällskap, så får ni också betala högre kuvertpris. Det är bara för att festlokalerna ska tjäna på det, även när dom hyr ut till mindre sällskap. 
    Men som jag skrev i en annan tråd, Olles krog tar högre priser än dom andra lokalerna överlag. Hur det kommer sig vet jag inte! Har ni betalat handpenning till Olles krog? Vi ska till Panorama och betala handpenning någon gång nästa vecka! 

    Om ni ska ha en godisbuffe så tror jag absolut att ni kan ha cupcakes med, så kan ni ha vanlig bröllopstårta också. Det är jätte fint (och gott) med cupcakes- och sötsaksbuffe! Vi funderar också på att ha sötsaksbuffe, med olika kakor och baklawa. Men vi får se! 

    Vad gäller sofre aghd och kurdiska spelmän så har jag ingen koll alls. Ska ni ha dahol o zurna? Brukar man ha det på persiska bröllop? 

     
    ja jag vet faktiskt inte. tror olles krog är mindre men det är ju bara som jag har fått för mig. jag är inte alls säker. jo handpenningen betalade vi i typ april så det var ett tag sen. Men det kvittar egentligen. Känns lite roligt att du säger att vi är ett litet sällskap för det är ju en deffinitionsfråga. haha. alla bröllop jag varit på är svenska så då har det varit runt 60-80 personer och då är ju vi ganska många men kollar man på syrianer och iranier så är vi ganska få. Lite kul bara. men fortfarande för många för en vanlig lokal är vi i alla fall. haha.
    Men hur mycket fick ni betala på panorama? Och vad ingår i det. kunde man få samma lika paket som vi fick på olles krog? med allt som ingick?

    Nej inte på persiska bröllop men man brukar ha det på kurdiska. Han är ju kurd också så det blir ju inte helt persiskt. men har dom persisk mat på panorama?
  • Äldre 20 Oct 15:22
    #76

    Jag menade inte att ni är ett litet sällskap enligt mig, utan utifrån lokalernas storlek. Dom flesta orientaliska lokaler tar ju upp till 1000 pers. Det jag försökte säga är att även om vårt kuvertpris är mycket mindre än ert, så beror det inte bara på att Olles krog är dyrare utan också på att ni är ett mindre sällskap. Om ni hade valt Panorama så hade ert kuvertpris ändå varit något högre än vårt, eftersom vi har fler gäster. Förstår du hur jag menar? Så exempelvis om man har 100 gäster får man betala 1000 kr/per person, men om man har 500 gäster så får man betala 300 kr/per person. Men som jag sa förut, Olles krog har ändå högre priser överlag. 

     Ja, Panorama har också paketpris. Då ingår: 10 mezarätter per bord (obegränsat), varmrätt, tårta, frukt, kaffe & te, filmkamera-team, transport, alkoholfria drycker (obegränsat), dekorationer och stolsöverdrag, blombuketter till mig och tärnorna samt ett antal knappblommor till männen. Jag har säkert glömt något... 
    Det vi kommer välja bort från paketet är transport, tårta och blombuketter! Dessa saker ordnar vi själva. Dom kunde i dadsläget enbart erbjuda limousine som transport och det vill vi inte ha och blombuketterna vill jag inte välja på bild, jag vill själv gå till en florist istället för att ha en mellankontakt som ska förmedla vad jag vill ha till floristen! Och istället för tårta vill jag ha cupcakes och det vet jag inte om dom erbjuder, ska höra efter när vi åker dit nästa vecka och betalar handpenning. 

  • Äldre 20 Oct 15:25
    #77

    Och såklart det självklara, lokalhyran ingår, personal osv. 

  • Äldre 20 Oct 16:04
    #78

    Ojojoj, nu e det jag som har hamnat back en del! Dags att ta igen!

    Först och främst så vill jag bara säga hur roligt det är att ha hittat er tjejer här på BT! Så skönt att ha några att snacka bröllop och planering med. Det bästa är att ni är så fruktansvärt gulliga o hjälpsamma vilket gör det extra roligt! Nu kanske jag låter lite mobbad, haha, jag har kompisar att snacka med bare det att de befinner sig på olika nivåer i livet så det e inte riktigt samma sak! Så tack för allt, tjejer!

    Kitkät, håller med dig till 200 procent! Maten och musiken gör hela festen! Min blivande var på sin kusins bröllop förra året och de hade spenderat 200 000 kr som de jobbat ihop själva. Men det var inte mycket som var lyckat där. Deras cateringfirma serverade maten kall och alla kakor och frukt tog slut ganska tidigt men det var ingen som fyllde på efteråt. Sen var lokalen sisådär, personalen hade glömt att duka med blommor vid varje bord osv. Detta är anledningen till att man bör ha maten från samma lokal man hyr!

    Vad kul att du träffade din blivande på jobbet! Alltid kul hur sånt där utvecklas och att det oftast händer bra saker där man mist anar det, eller hur? Skrattande

    Pagnie, hahaha, vet inte om du verkligen vill ha oss på din arbetsplats! 2 helt nyutbildade läkare som hafft en massa teoretisk utbildning men ingen praktisk erfarenhet. Men vad kul att du e på akutmottagningen, funderar nämligen på att bli akutläkare!

    När det gäller sofreh aghd så har jag faktiskt lite info om det. Min mamma har nämligen varit och tittat på båda ställen. Shabnam (sofrehaghd.com) har mycket mer material och bättre kvalitet men sen är hon dyrare också. Hon tar runt 8000 om hon ska fixa allt själv dvs dukningen och sånt. ett annat alternativ är att man bara hyr material av henne så får man duka själv och om jag inte har helt fel så går det på runt 4500 kr. Tror jag. Affi (persianbride.se) tar ca 5000 kr och då dukar hon också allt åt dig. Men min mamma var inte helt nöjd med hennes prylar. När mamma pratade med shabnam fick hon åka hem till henne och titta på olika uppdukningar men med Affi gick det inte, utan hon fick åka till ett bröllop där hon höll på att duka upp allt. Jag rekommenderar dig att kolla med båda innan du bestämmer dig. Inte alls lätt, jag vet! Förresten, hur träffades du och din sambo, Pagnie, om man får fråga?

    När det gäller tårta hade vi tänkt oss en klassisk tårta. Har inte bestämt hur den ska se ut än men den kommer garanterat innehålla vitchoklad och hallonfromage... mmm... min blivande blir alldeles tokig när man nämner vitchoklad, hahaha.

    Jättekul att få lära känna er, tjejer!

  • Äldre 20 Oct 19:54
    #79
    kitkät skrev 2012-10-20 15:22:48 följande:
    Jag menade inte att ni är ett litet sällskap enligt mig, utan utifrån lokalernas storlek. Dom flesta orientaliska lokaler tar ju upp till 1000 pers. Det jag försökte säga är att även om vårt kuvertpris är mycket mindre än ert, så beror det inte bara på att Olles krog är dyrare utan också på att ni är ett mindre sällskap. Om ni hade valt Panorama så hade ert kuvertpris ändå varit något högre än vårt, eftersom vi har fler gäster. Förstår du hur jag menar? Så exempelvis om man har 100 gäster får man betala 1000 kr/per person, men om man har 500 gäster så får man betala 300 kr/per person. Men som jag sa förut, Olles krog har ändå högre priser överlag. 

     Ja, Panorama har också paketpris. Då ingår: 10 mezarätter per bord (obegränsat), varmrätt, tårta, frukt, kaffe & te, filmkamera-team, transport, alkoholfria drycker (obegränsat), dekorationer och stolsöverdrag, blombuketter till mig och tärnorna samt ett antal knappblommor till männen. Jag har säkert glömt något... 
    Det vi kommer välja bort från paketet är transport, tårta och blombuketter! Dessa saker ordnar vi själva. Dom kunde i dadsläget enbart erbjuda limousine som transport och det vill vi inte ha och blombuketterna vill jag inte välja på bild, jag vill själv gå till en florist istället för att ha en mellankontakt som ska förmedla vad jag vill ha till floristen! Och istället för tårta vill jag ha cupcakes och det vet jag inte om dom erbjuder, ska höra efter när vi åker dit nästa vecka och betalar handpenning. 
    haha nej jag menade inget alls med det. Jag vet att vi inte är många om man jämför med typ er men för mig är det sjukt många. jag är ju "bara" svensk. haha.
    Men det blir säkert bra tror jag det är ju som du säger att man får ju billigare om man är fler.
    Okej, ja vi skulle få gå till floristen själva för att välja blommot och så och samma sak med tårtan så det var ju bra i alla fall. :D
  • Äldre 20 Oct 20:03
    #80
    goli skrev 2012-10-20 16:04:24 följande:
    När det gäller sofreh aghd så har jag faktiskt lite info om det. Min mamma har nämligen varit och tittat på båda ställen. Shabnam (sofrehaghd.com) har mycket mer material och bättre kvalitet men sen är hon dyrare också. Hon tar runt 8000 om hon ska fixa allt själv dvs dukningen och sånt. ett annat alternativ är att man bara hyr material av henne så får man duka själv och om jag inte har helt fel så går det på runt 4500 kr. Tror jag. Affi (persianbride.se) tar ca 5000 kr och då dukar hon också allt åt dig. Men min mamma var inte helt nöjd med hennes prylar. När mamma pratade med shabnam fick hon åka hem till henne och titta på olika uppdukningar men med Affi gick det inte, utan hon fick åka till ett bröllop där hon höll på att duka upp allt. Jag rekommenderar dig att kolla med båda innan du bestämmer dig. Inte alls lätt, jag vet! Förresten, hur träffades du och din sambo, Pagnie, om man får fråga?

    När det gäller tårta hade vi tänkt oss en klassisk tårta. Har inte bestämt hur den ska se ut än men den kommer garanterat innehålla vitchoklad och hallonfromage... mmm... min blivande blir alldeles tokig när man nämner vitchoklad, hahaha.

    Jättekul att få lära känna er, tjejer!
    detsamma du. helt underbart att ha er med.
    Du jag skulle inte ha något problem alls med att ha två nyutbildade där faktiskt. ni skulle säkert göra ett bättre jobb än vissa där. Har haft patienter som ingen utav varken kirurg eller medicin ville ta hand om så dom bara bollar mellan och skyller på varandra. Det är enligt mig inte okej. Så jag tror ni skulle göra det mycket bättre. och nya kanske inte har erfarenheten men dom ser fan patienterna. bara ni har ett bra bemötande och jobbar MED sköterskorna och inte över dom så kommer det där gå jättebra. Vi sköterskor ÄLKAR dom läkare som faktiskt pratar med oss och har en dialog och inte bara kör över. Jag menar läkarna skulle aldrig klara sig utan oss precis som vi inte klarar oss utan dom men det är tyvärr många läkare som glömmer det.
    Man märker ju det i vissa avseenden, fick till exempel lära en läkare att sätta kateter men samtidigt så lärde en läkare mig att sy så vi får ju igen det båda två.

    Älskar akutsjukvården. det är helt underbart. det händer så mycket och man får se så mycket. kan inte säga annat än att där ska jag bli kvar. underbart jobb och underbart folk.

    Ja men nästan så att det är mer värt att ta shabnam då. det kan ju vara värt det i slutändan ändå. såg bilder påp hennes och det såg jättefint ut. det är nog värt dom där tusen extra. men jag får fundera på det.
    Åh jag älskar också hallon och vit choklad så det där skulle vara perfekt. vill också få ihop det så. vi hade hallon och vit chokladmousse på vår förlovningsfest, såååå god var den.

    Vi träffades på universitetet när jag började. Han hade redan varit där i tre år när jag kom men han var fadder åt de nya så vi träffades under nollningen. flyttade ihop efter 4 månader bara. haha. Men det tog 9 månader innan hans föräldrar fick veta något, haha.
    Men kan säga att han var lite svårflörtad där i början. Men det var sååååå värt det. han är det bästa som har hänt mig. Så när vi gifter oss har vi haft 4 underbara år tillsammans :D

    Hur länge har ni hängt ihop?
Svar på tråden Orientaliskt bröllop