• goli
    Äldre 7 Oct 13:27
    1423770 visningar
    3377 svar
    3377
    1423770

    Orientaliskt bröllop

    Hej!

    Tänkte att detta skulle bli en samlingsplats för alla med frågor samt erfarenheter av allt som har med orientaliska bröllop att göra: lokal, orientalisk buffé, sofreh aghd, vigsel mm mm.

    Välkomna!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-13 12:57
    Vi som planerar bröllop i denna tråd är:

    Pagnie (13 juli 2013)
    Kitkät (27 september 2013)
    TS (3 augusti 2013)

    Men vi välkomnar fler så joina oss gärna!

  • Svar på tråden Orientaliskt bröllop
  • Äldre 15 Oct 15:04
    #51

    Värst vad ni är barnkära då! Hur kommer det sig att ni har så "bråttom" med att skaffa barn direkt inpå bröllopet? Är det bara barnlängtan eller är det biologiska klockan som tickar? Hur gamla är ni föresten? Jag känner också att den biologiska klockan tickar, men vi har sagt att vi ska vänta med att skaffa barn, åtminstone till ett år efter bröllopet. Vi vill leva ihop som nygifta först med allt vad det innebär, haha! Jag är 26 år, och min fästman är 27. Hur många barn vill ni ha då? Jag vill ha tre barn Glad

  • Äldre 16 Oct 10:04
    #52
    kitkät skrev 2012-10-15 15:04:13 följande:
    Värst vad ni är barnkära då! Hur kommer det sig att ni har så "bråttom" med att skaffa barn direkt inpå bröllopet? Är det bara barnlängtan eller är det biologiska klockan som tickar? Hur gamla är ni föresten? Jag känner också att den biologiska klockan tickar, men vi har sagt att vi ska vänta med att skaffa barn, åtminstone till ett år efter bröllopet. Vi vill leva ihop som nygifta först med allt vad det innebär, haha! Jag är 26 år, och min fästman är 27. Hur många barn vill ni ha då? Jag vill ha tre barn Glad
    oj nu vart det många frågor. haha.
    Nej men bråttom har vi väl egentligen inte men det känns som att det är dags liksom. När vi har gift oss så är alla mål uppnådda om du förstår vad jag menar.
    Vi är båda utbildade och jobbar, vi har då förhoppningsvis köpt vår lägenhet även fast det går lite sakta just nu haha, sen så är vi gifta då och våra vovvar är äldre så dom är inte lika dryga längre. Sen efter bröllopet är det ju inget mer vi "måste" spara till. Så då passar det jättebra.
    vi är när vi gifter oss 23 & 24 år gamla. både jag och sambon fyller år ca en månad efter bröllopet så vi blir 24 & 25 då. Så någon stress på grund av ålder är det icke.
    Men vi vill nog ha 3 stycken har vi sagt. men sen får man ju se hur det blir med det när man väl är inne i processen.
    Men som sagt vi känner att det är dags helt enkelt. vi har vart tillsammans tillräcklig länge och har gjort det vi känner att vi måste göra innan och har som sagt vår utbildning så vi ser inget som hindrar oss.
  • Äldre 16 Oct 10:14
    #53

    Hur går det med lägenhetsköpet föresten, på tal om det? 

    VI vill också ha tre barn som sagt och jag vill helst få barn innan jag fyller 30 år, men vi får se. Det är ju 4 år tills dess. Men samtidigt vill jag helst inte skaffa barn direkt efter bröllopet, jag vill gärna att vi ska få egen tid ihop som gifta... men man vet aldrig. 

    Om 20 min ska jag ringa till Oscars kyrkan och höra om man kan vigas där på fredagar. Jag vet inte om du läste vad jag skrev för några dagar sen, om fredag-lördag-dilemmat. Men om vi hittar en kyrka som vi gillar och där vi kan vigas på en fredag, så kommer vi att gifta oss på en fredag istället. Då sparar vi 40 000 kr på lokalen i så fall!  

  • Äldre 16 Oct 14:31
    #54
    kitkät skrev 2012-10-15 15:04:13 följande:
    Värst vad ni är barnkära då! Hur kommer det sig att ni har så "bråttom" med att skaffa barn direkt inpå bröllopet? Är det bara barnlängtan eller är det biologiska klockan som tickar? Hur gamla är ni föresten? Jag känner också att den biologiska klockan tickar, men vi har sagt att vi ska vänta med att skaffa barn, åtminstone till ett år efter bröllopet. Vi vill leva ihop som nygifta först med allt vad det innebär, haha! Jag är 26 år, och min fästman är 27. Hur många barn vill ni ha då? Jag vill ha tre barn Glad
    Hahaha! Ja tjejer, efter att ha läst era inlägg så känner jag mig riktigt gammal! Jag e 50... Nä, nu skojar jag bara. Skrev så bara för att 30 inte ska låta så mycket.Skrattande Men det e min ålder iaf och sedan ett och ett halvt till två år sedan började vi känna oss redo. Nu har vi ett år kvar av vår utbildning och ville vänta med giftermål och familj efter utbildning för ekonomisk trygghet plus att vi pluggar utomlands, så vi vill gärna ha våra familjer hos oss när det väl e dags. Men när jag ser barn någonstans så SKRIKER det i mig... hihi! Så det e dags! Dessutom vill min fästman ha ett helt fotbollslag, so we better get started!!! Nalle
  • Äldre 16 Oct 15:05
    #55
    goli skrev 2012-10-16 14:31:43 följande:
    Hahaha! Ja tjejer, efter att ha läst era inlägg så känner jag mig riktigt gammal! Jag e 50... Nä, nu skojar jag bara. Skrev så bara för att 30 inte ska låta så mycket.Skrattande Men det e min ålder iaf och sedan ett och ett halvt till två år sedan började vi känna oss redo. Nu har vi ett år kvar av vår utbildning och ville vänta med giftermål och familj efter utbildning för ekonomisk trygghet plus att vi pluggar utomlands, så vi vill gärna ha våra familjer hos oss när det väl e dags. Men när jag ser barn någonstans så SKRIKER det i mig... hihi! Så det e dags! Dessutom vill min fästman ha ett helt fotbollslag, so we better get started!!! Nalle
    Haha, du satte ett leende på mina läppar genom dina första rader av inlägget! Jag tänkte: "50!! Och börjar fundera på barn nu???!!" 30 - men då är du inte sååååå gammal! Haha, skojar bara med dig. Du har ju all tid i världen på dig att föda fram ett helt fotbollslag. Har du inte hört att 30 är det nya 18? Cool

    Nej men skämtåsido, jag kommer nog inte heller skaffa barn förrän jag är runt 30 år. Jag tycker det är en bra ålder! Förut, när jag var tonåring så tänkte jag alltid att "när jag är 23 ska jag gifta mig och när jag är 25 ska jag skaffa mitt första barn och innan jag fyllt 30 ska jag ha tre barn." Man kan lugnt säga att det tåget redan har passerat för längesen! Haha... 
  • Äldre 16 Oct 20:33
    #56
    kitkät skrev 2012-10-16 15:05:22 följande:
    Haha, du satte ett leende på mina läppar genom dina första rader av inlägget! Jag tänkte: "50!! Och börjar fundera på barn nu???!!" 30 - men då är du inte sååååå gammal! Haha, skojar bara med dig. Du har ju all tid i världen på dig att föda fram ett helt fotbollslag. Har du inte hört att 30 är det nya 18? Cool

    Nej men skämtåsido, jag kommer nog inte heller skaffa barn förrän jag är runt 30 år. Jag tycker det är en bra ålder! Förut, när jag var tonåring så tänkte jag alltid att "när jag är 23 ska jag gifta mig och när jag är 25 ska jag skaffa mitt första barn och innan jag fyllt 30 ska jag ha tre barn." Man kan lugnt säga att det tåget redan har passerat för längesen! Haha... 
    Haha! Nu var det din tur att få mig att le! För det första, tack för uppmuntran, vill gärna inbilla mig att jag fortfarande 18... och för det andra så är det sjukt hur lika vi tänkte. Bara det att jag trodde att jag skulle vara gift när jag var 18 och ha minst 5 ungar när jag var 23... Kul vad inbilsk man kan vara! Skrattande
  • Äldre 16 Oct 21:39
    #57
    kitkät skrev 2012-10-16 10:14:17 följande:
    Hur går det med lägenhetsköpet föresten, på tal om det? 

    VI vill också ha tre barn som sagt och jag vill helst få barn innan jag fyller 30 år, men vi får se. Det är ju 4 år tills dess. Men samtidigt vill jag helst inte skaffa barn direkt efter bröllopet, jag vill gärna att vi ska få egen tid ihop som gifta... men man vet aldrig. 

    Om 20 min ska jag ringa till Oscars kyrkan och höra om man kan vigas där på fredagar. Jag vet inte om du läste vad jag skrev för några dagar sen, om fredag-lördag-dilemmat. Men om vi hittar en kyrka som vi gillar och där vi kan vigas på en fredag, så kommer vi att gifta oss på en fredag istället. Då sparar vi 40 000 kr på lokalen i så fall!  
    jodå vi har lagt bud men han vill ha mer. så vi avvaktar lite då vi inte tycker att lägenheten är värd mer så vi får se hur det går. Mäklaren är borta 10 dagar nu så det står ju rätt still så vi får se hur det blir när hon kommer tillbaka.

    Nej jag vill gärna ha barn på en gång för jag känner att jag verkligen inte vill vänta längre. finns liksom ingen anledning till det.

    Jo jag såg ditt dilemma så jag hoppas det gick vägen för er.
  • Äldre 16 Oct 21:41
    #58
    goli skrev 2012-10-16 14:31:43 följande:
    Hahaha! Ja tjejer, efter att ha läst era inlägg så känner jag mig riktigt gammal! Jag e 50... Nä, nu skojar jag bara. Skrev så bara för att 30 inte ska låta så mycket.Skrattande Men det e min ålder iaf och sedan ett och ett halvt till två år sedan började vi känna oss redo. Nu har vi ett år kvar av vår utbildning och ville vänta med giftermål och familj efter utbildning för ekonomisk trygghet plus att vi pluggar utomlands, så vi vill gärna ha våra familjer hos oss när det väl e dags. Men när jag ser barn någonstans så SKRIKER det i mig... hihi! Så det e dags! Dessutom vill min fästman ha ett helt fotbollslag, so we better get started!!! Nalle
    haha ja jag vet hur det där är. det liksom värker i äggstockarna när man ser barn. det underlättar ju inte att både bror och syster får barn 18 november, samma dag liksom. fast det vet man ju aldrig men ja. sen har 3 kompisar fått barn i september så det gör inte det hela lättare heller. jag har ju också varit så där att man ska vara klar med utb och så där men nu är det fan dag. vill bara ha bröllopet avklarat.
  • Äldre 16 Oct 21:43
    #59
    kitkät skrev 2012-10-16 15:05:22 följande:
    Haha, du satte ett leende på mina läppar genom dina första rader av inlägget! Jag tänkte: "50!! Och börjar fundera på barn nu???!!" 30 - men då är du inte sååååå gammal! Haha, skojar bara med dig. Du har ju all tid i världen på dig att föda fram ett helt fotbollslag. Har du inte hört att 30 är det nya 18? Cool

    Nej men skämtåsido, jag kommer nog inte heller skaffa barn förrän jag är runt 30 år. Jag tycker det är en bra ålder! Förut, när jag var tonåring så tänkte jag alltid att "när jag är 23 ska jag gifta mig och när jag är 25 ska jag skaffa mitt första barn och innan jag fyllt 30 ska jag ha tre barn." Man kan lugnt säga att det tåget redan har passerat för längesen! Haha... 
    haha vad roligt exakt den planen hade jag också. Och om det går som det ska så kommer det antagligen bli så då jag inte hinner fylla 24 innan vi gifter oss. men det är väldigt mycket som kan ändras på vägen. ;)
  • Äldre 18 Oct 09:00
    #60

    Update från bröllopsplaneringen: Vi har nu bokat kyrka + lokal den 27 september! Jag är så otroligt glad och lättad, efter allt strul så fick vi den kyrka vi ville ha på det datum som kommer spara oss 40 000 kr! Det blir Mariefreds kyrkan, som ligger till otroligt fint och som är jätte mysig och festen kommer äga rum på Panorama! Vi ska till Panorama senast den 29 okt och betala handpenning samt skriva på kontraktet! Äntligen har det löst sig precis så som vi ville! Kyrkan sa ju först att dom inte har vigseltider efter kl 15 på fredagar och det hade aldrig funkat, men så valde jag att ringa dit igen igår och fråga, och då bad dom att få ringa tillbaka... efter några timmar ringde dom tillbaka och sa OK för vigsel kl 16.30 på fredagen den 27 september. Jag stod och skuttade medan jag pratade i telefon med damen haha! Jag är så glad att det blir den kyrkan som jag så gärna ville ha från allra första början! 

    Vi har också kontaktat ett företag som hyr ut bilar till bröllop, det blir en vit Rolls Royce med plats för 6 personer, eftersom vi vill ha med våra bestmans och brudtärnor. Den bilen ska vi boka idag, nu när vi vet exakt datum. I paketet från Panorama ingår limousine, men vi vill hellre åka i Rolls Royce, så det fixar vi själva! 

    Nästa steg är att boka DJ, live-band och fotograf. Vi kommer ju ha ett filmkamera-team som filmar + fotar bröllopet, sen har vår vän som arbetar som fotograf frågat om han också får agera fotograf på vårt bröllop, då han vill "öva" på att fota bröllop. Men eftersom det inte är något han gör vanligtvis, dvs. fotar bröllop + att jag inte gillar den stela, uppgjorda fotostilen som filmkamera-teamen brukar ha, så ska vi anställa en professionell fotograf för porträttfotografering efter vigseln. Just dom bilderna är viktigast tycker jag.   

Svar på tråden Orientaliskt bröllop