• goli
    Äldre 7 Oct 13:27
    1427245 visningar
    3377 svar
    3377
    1427245

    Orientaliskt bröllop

    Hej!

    Tänkte att detta skulle bli en samlingsplats för alla med frågor samt erfarenheter av allt som har med orientaliska bröllop att göra: lokal, orientalisk buffé, sofreh aghd, vigsel mm mm.

    Välkomna!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-13 12:57
    Vi som planerar bröllop i denna tråd är:

    Pagnie (13 juli 2013)
    Kitkät (27 september 2013)
    TS (3 augusti 2013)

    Men vi välkomnar fler så joina oss gärna!

  • Svar på tråden Orientaliskt bröllop
  • Äldre 8 Oct 19:28
    #21
    goli skrev 2012-10-08 18:29:43 följande:
    Hahaha! Hundarna lär ju uppskatta er nya lägenhet!!!

    Funderar på att be min väns make att fota oss på dagen efter den borgerliga vigseln och innan festen, han är verkligen jätteduktig. Men sen på kvällen vill jag inte att det ska vara någon av våra gäster, vill att de bara ska njuta av kvällen utan en massa obligations. Dessutom vill vi gärna att det ska vara någon med erfarenhet av persiska bröllop så de vet vilka moments som e viktiga att fota och filma osv. Ska kolla några persiska fotografer men tyvärr är det många som luras. Folk blir erbjudna saker som de sen inte får eller får något helt annat än det de har beställt. Men vill inte stressa detta, vill gärna kolla alla options innan vi bestämmer oss.

    Förresten, vet du vem det är som ska fixa din sofreh aghd? Vi har varit i kontakt med två kvinnor nu, den ena heter Shabnam och var riktigt dyr men hon hade jättefina grejer. Den andra som heter Affi var mycket billigare men samtidigt hade hon inte alls lika många alternativ. Tror vi kommer välja Shabnam, vi diskuterar möjligheten att få hyra hennes material men om vi fixar det själva kan det bli mkt billigare. Känner du till någon annan?
    ja jag hoppas det i alla fall. men vi får väl se om dom godkänner den ;)

    Ja men det förstår jag. vår vän är en gammal kamrat från studietiden och hon hade faktiskt inte kommit på vårt bröllop om det inte var för fotandets skull så där gör det inget. Hon hyrs in som bara fotograf och inte i egenskap av vän på det sättet. vi har bara med våra närmaste vänner. Låter kanske lite illa men så är det. så det var ett bra alternativ. nej vi har faktiskt inte kollat på det där med sofre aghd än. det skulle lokalen hjälpa oss med men eftersom några utav shabnans bilder på påde sofre och brudbord var uppställda i just vår lokal så skulle jag tro att det är hon. Men som sagt vi skulle bli tipsade om någon från lokalen och få ett billigare pris om dom hade kontakten med henne så ja det visar sig sen.
    Men nej jag känner faktiskt inte till någon annan. tyvärr.
  • Äldre 9 Oct 13:38
    #22
    Pagnie skrev 2012-10-08 19:28:55 följande:
    ja jag hoppas det i alla fall. men vi får väl se om dom godkänner den ;)

    Ja men det förstår jag. vår vän är en gammal kamrat från studietiden och hon hade faktiskt inte kommit på vårt bröllop om det inte var för fotandets skull så där gör det inget. Hon hyrs in som bara fotograf och inte i egenskap av vän på det sättet. vi har bara med våra närmaste vänner. Låter kanske lite illa men så är det. så det var ett bra alternativ. nej vi har faktiskt inte kollat på det där med sofre aghd än. det skulle lokalen hjälpa oss med men eftersom några utav shabnans bilder på påde sofre och brudbord var uppställda i just vår lokal så skulle jag tro att det är hon. Men som sagt vi skulle bli tipsade om någon från lokalen och få ett billigare pris om dom hade kontakten med henne så ja det visar sig sen.
    Men nej jag känner faktiskt inte till någon annan. tyvärr.
    Låter inte alls illa! När det kommer till bröllop måste man verkligen prioritera och iom att det är "början" av ett gemensamt liv tillsammans så är man ju inte stenrik direkt! Vi har oxå lite det problemet, försöker att begränsa oss men det är inte alltid så lätt!
  • Äldre 9 Oct 13:51
    #23
    Pagnie skrev 2012-10-08 09:32:35 följande:
    jo men det är sant. Allt Iranier gör så. kvinnan behåller alltid sitt efternamn och mannen sitt. men det blir lite special i alla fall i mitt fall då jag är svensk. du får bara vara i iran typ 1 vecka om du är svensk och söker visum. Men gifter du dig med en iranier kan du ansöka om persiskt medborgarskap MEN då måste du ha hans efternamn och som jag förstått även ett persiskt förnamn och då kan du vara i iran betydligt längre.
    Hej Pagnie!

    Tänkte hoppa in här lite, ni får ursäkta... läste ditt inlägg gällande visum till Iran.
    Jag var i Iran i vintras, då ansökte jag bara om visum vilket är lättast. Fick ett visum som gällde för
    30 dagar ( oftast 90 dagar beroende  på syftet med resan )
    Har aldrig hört att man enbart kan vara iIran 1 vecka för att man är svensk och söker visum??
    Du måste inte ta mannens efternamn eller ha ett persiskt förnamn för ett persiskt medborgarskap, dvs att du gifter dig på persiskt vis ( lagligt ) eller för att få stanna i Iran längre...

    Jag har inte gift mig lagligt i Iran, det tänker jag inte heller göra för jag kan besöka landet genom visum vilket räcker för mig, däremot om man inte är gift på papper ( lagligt ) så kan man dock inte checka in på hotell tillsammans eller gå hand i hand på gatorna...då vill dem ha ett vigselbevis...
    Hoppas jag inte har förvirrat dig.. sorry att jag bara droppade in såhär... ville bara dela med mig av min erfarenhet... Glad
  • Äldre 9 Oct 20:46
    #24
    goli skrev 2012-10-09 13:38:13 följande:
    Låter inte alls illa! När det kommer till bröllop måste man verkligen prioritera och iom att det är "början" av ett gemensamt liv tillsammans så är man ju inte stenrik direkt! Vi har oxå lite det problemet, försöker att begränsa oss men det är inte alltid så lätt!
    jo men precis. men det blir nog bra i slutändan ändå skulle jag tro. Men som du säger man måste ju prioritera lite. Och man är ju inte rika direkt då vi båda börjat jobba nu äntligen och inte hunnit spara upp hur mycket som helst heller.
  • Äldre 9 Oct 20:48
    #25
    Erin skrev 2012-10-09 13:51:55 följande:
    Hej Pagnie!

    Tänkte hoppa in här lite, ni får ursäkta... läste ditt inlägg gällande visum till Iran.
    Jag var i Iran i vintras, då ansökte jag bara om visum vilket är lättast. Fick ett visum som gällde för
    30 dagar ( oftast 90 dagar beroende  på syftet med resan )
    Har aldrig hört att man enbart kan vara iIran 1 vecka för att man är svensk och söker visum??
    Du måste inte ta mannens efternamn eller ha ett persiskt förnamn för ett persiskt medborgarskap, dvs att du gifter dig på persiskt vis ( lagligt ) eller för att få stanna i Iran längre...

    Jag har inte gift mig lagligt i Iran, det tänker jag inte heller göra för jag kan besöka landet genom visum vilket räcker för mig, däremot om man inte är gift på papper ( lagligt ) så kan man dock inte checka in på hotell tillsammans eller gå hand i hand på gatorna...då vill dem ha ett vigselbevis...
    Hoppas jag inte har förvirrat dig.. sorry att jag bara droppade in såhär... ville bara dela med mig av min erfarenhet... Glad
    okej då vet jag. det där med en vecka var det svärmor som sa faktiskt. så då vet jag inte vart hon fått det ifrån. men det känns hur som helst mycket säkrare att vara gifta lagligt där också så det inte händer något när man är där. men det löser vi ju sen när vi kommer till det.
    Men tack för att du delar med dig. :D
  • Äldre 11 Oct 12:55
    #26
    Pagnie skrev 2012-10-09 20:46:38 följande:
    jo men precis. men det blir nog bra i slutändan ändå skulle jag tro. Men som du säger man måste ju prioritera lite. Och man är ju inte rika direkt då vi båda börjat jobba nu äntligen och inte hunnit spara upp hur mycket som helst heller.
    Ja, man får ju hoppas det! Hur går det annars med allt? Tänkte fråga om ni har bestämt hur långt i förväg ni ska skicka ut inbjudningskorten?
  • Äldre 11 Oct 17:28
    #27

    Hej tjejer! Nu är jag tillbaka från min äventyrsresa i Stockholm! Vi var och pratade med Hallunda festvåning och Panorama. Olles krog struntade vi faktiskt i eftersom många i vår bekantskap som haft att göra med Olles krog berättade att han tar överpriser för allt! Hursomhelst, så bestämde vi oss för att boka Panorama. Det kändes jättebra med han som är ansvarig. Så nu har vi preliminärbokat Panorama och så har vi två veckor på oss att bestämma oss! Vi har bokat kyrka också. 

    Men... När vi var och pratade med den ansvarige på Panorama så berättade han att om vi väljer att hålla vår bröllopsfest på en fredag istället för en lördag så kostar kalaset 40 000 KR mindre! Och det är väldigt mycket pengar, det är pengar som vi kan köpa en hel del heminredning för t ex! Så nu känner vi oss kluvna, vi vet inte riktigt hur vi ska göra. Vi har pratat med familj och vänner och dom tycker helt klart att vi ska ta det på en fredag, då ingen av dom tror att det blir något problem för gästerna, bara vi skickar iväg inbjudningarna långt i förväg, så att dom som jobbar just det datumet kan ta ledigt från arbetet om dom vill. Men, då till problemet, kyrkan som vi har bokat kan tänka sig att viga oss på en fredag, men då senast kl 15.00 och det är alldeles för tidigt. Det känns som det kommer bli för stressigt med så tidig vigsel! Vilket dilemma.. Nu när vi äntligen har tittat en kyrka som vi vill vigas i så känns det så jobbigt att börja om på nytt med letandet! Vad hade ni gjort om ni var vi? 

  • Äldre 11 Oct 17:37
    #28
    goli skrev 2012-10-11 12:55:17 följande:
    Ja, man får ju hoppas det! Hur går det annars med allt? Tänkte fråga om ni har bestämt hur långt i förväg ni ska skicka ut inbjudningskorten?
    vi tänkte nog skicka ut inbjudningarna i april de flesta vet ju redan om datumet så dom håller de nog öppet så vi behöver nog inte göra det allt för tidigt. annars går allt bra. som sagt allt ligger ju lite på is nu mitt i lägenhetsköpet. ;)
  • Äldre 11 Oct 18:35
    #29
    kitkät skrev 2012-10-11 17:28:52 följande:
    Hej tjejer! Nu är jag tillbaka från min äventyrsresa i Stockholm! Vi var och pratade med Hallunda festvåning och Panorama. Olles krog struntade vi faktiskt i eftersom många i vår bekantskap som haft att göra med Olles krog berättade att han tar överpriser för allt! Hursomhelst, så bestämde vi oss för att boka Panorama. Det kändes jättebra med han som är ansvarig. Så nu har vi preliminärbokat Panorama och så har vi två veckor på oss att bestämma oss! Vi har bokat kyrka också. 

    Men... När vi var och pratade med den ansvarige på Panorama så berättade han att om vi väljer att hålla vår bröllopsfest på en fredag istället för en lördag så kostar kalaset 40 000 KR mindre! Och det är väldigt mycket pengar, det är pengar som vi kan köpa en hel del heminredning för t ex! Så nu känner vi oss kluvna, vi vet inte riktigt hur vi ska göra. Vi har pratat med familj och vänner och dom tycker helt klart att vi ska ta det på en fredag, då ingen av dom tror att det blir något problem för gästerna, bara vi skickar iväg inbjudningarna långt i förväg, så att dom som jobbar just det datumet kan ta ledigt från arbetet om dom vill. Men, då till problemet, kyrkan som vi har bokat kan tänka sig att viga oss på en fredag, men då senast kl 15.00 och det är alldeles för tidigt. Det känns som det kommer bli för stressigt med så tidig vigsel! Vilket dilemma.. Nu när vi äntligen har tittat en kyrka som vi vill vigas i så känns det så jobbigt att börja om på nytt med letandet! Vad hade ni gjort om ni var vi? 
    Hej! Det var länge sedan! Vad kul att ni hittat en lokal! Stort grattis!

    Måste säga att 40 000 kr är MYCKET pengar! Vet att det är jobbigt att börja om med att leta kyrka men det är väl värt att kolla sina options, eller?

    Om ni nu inte vill ha ngn annan kyrka, kan inte ni ha en paus mellan kyrkan och själva festen då? Ni kan t ex passa på att bli fotade då. Problemet är bara vad ni ska göra med alla gäster, speciellt de som inte bor i närheten. Finns det ngn samlingsplats där de kan bara ta det lite lugnt och vila upp sig inför festen?

    Svårt att komma med förslag när jag inte vet hur du har tänkt dig att schemat för dagen ska bli. Kan inte du berätta lite så kan vi kanske hjälpas åt med lite förslag? hursomhelst så kommer det att lösa sig! Skrattande
  • Äldre 11 Oct 18:36
    #30
    Pagnie skrev 2012-10-11 17:37:29 följande:
    vi tänkte nog skicka ut inbjudningarna i april de flesta vet ju redan om datumet så dom håller de nog öppet så vi behöver nog inte göra det allt för tidigt. annars går allt bra. som sagt allt ligger ju lite på is nu mitt i lägenhetsköpet. ;)
    hur gick det med lägenheten? Glad
Svar på tråden Orientaliskt bröllop