• Juno
    Äldre 25 Sep 13:06
    10269 visningar
    23 svar
    23
    10269

    Bidrag till bröllop - vad är rättvist?

    Tänk dig följande:
    När Anna gifte sig med Bengan hade de dålig ekonomi men ville ändå gifta sig. Det blev en vigsel med bara familjen som gäster (10 personer) och två-rätters middag på restarang efteråt. Annas och Bengas föräldrar delade på kostnaden för middagen (ca 2 500 per föräldrarpar).

    Några år senare ska Annas syster Cecilia gifta sig med sin Daniel. De vill ha ett större bröllop med ca 70 gäster. Menys är tre-rätters hos en cateringfirma, och Cecilia räknar med att maten + vin kommer att kosta ca 25 000 kr. Cecila minns att hennes föräldrar betalade halva kostnaden för systerns bröllopsmiddag och undrar nu om de kan göra detsamma för henne, dvs betala 12 500 kr. 

    Hur ska föräldrarna göra?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Bidrag till bröllop - vad är rättvist?
  • Äldre 25 Sep 13:49
    #1

    Jag tror inte att rättvisa måste vara att ge två personer exakt samma sak.
    Så alla alternativ där "rättvisa skipas" på olika sätt känns inte rätt för min del.

    Värdet av en gåva behöver inte vara pengamässig, frågan är hur systrarna i den här ekvationen känner.
    Är Anna nöjd med sin gåva eller hade hon hoppats på att få ett större bidrag så hon hade kunnat bjuda fler eller lyxa till lite mer?
    Skulle Cecilia vara tacksam över ett bidrag - oavsett hur stort det är? Eller är hon systern som alltid förväntar sig att få det hon vill?

    I den här sitsen (om föräldrarna har råd) så kanske dom kunde ge Cecilia 5000:-  eller mer och bjuda Anna med familj på en Finlandskryssning med övernattning i land och vattenland för barnen eller åkband på Grönan / Liseberg eller något.

    I den här situationen finns inget rätt eller fel. Utan bara känslor...
    Kommunikation är svaret på frågan 

  • Aniara­4
    Äldre 25 Sep 14:06
    #2

    Jag tänker lite som Chicita, att det beror på en massa andra saker. Jag antar att Anna och Cecilia har olika stora inkomster och därmed olika stort behov av hjälp. Har det alltid varit så? Har den ena fått mer av föräldrarna tidigare?

    Om man tar min familj som exemplel: Jag har större delen av livet haft dåligt med pengar, medan min bror har tjänat bra. Därför har jag fått "låna" pengar ibland - mamma kräver inte tillbaka "lånen" men skriver upp allt och har sagt att vi ska ta hänsyn till den balansen när vi fördelar arvet.
    Nu har jag dels ett bättre jobb själv, dels har jag träffat en man som tjänar bra och har ett sparkapital. Därför kunde vi betala bröllopet själva. Våra föräldrar gav oss varsin "sak" (t.ex. våra kläder) men ingen jättesumma.

    Sen gifte sig brorsan. Han har numera familj och även om han tjänar väldigt bra så tror jag våra hushåll numera är ganska jämställda ekonomiskt. Jag tror de sparar till ett hus också. Deras bröllop var av allt att döma betydligt dyrare än vårt. Jag utgår från att han fick mer pengar än jag till bröllopet, men jag vet inte hur mycket. Jag tycker egentligen inte heller att det angår mig hur de finansierade kalaset.

    Poängen i detta långa inlägg är att jag inte har några som helst problem med tanken att han skulle ha fått mer än jag. Jag har ju fått pengar när jag behövde det, nu klarar jag mig. Jag är inte heller avundsjuk på att de fick ett tjusigare bröllop, vi fick vårt som vi ville ha det och de fick sitt som de ville ha det. Jag vill inte byta.

    Men det kanske hade varit på ett annat sätt om det hade funnits en historia av verklig eller upplevt orättvisa, eller om någon av oss hade varit en generellt snål och missunnsam person.

    Jag tror på rättvisa, men inte millimeterrättvisa, och inte att det måste vara exakt likadant för att vara rättvist.

  • Äldre 25 Sep 15:16
    #3

    Jag skulle ge 2500...precis som till systern.

  • Äldre 25 Sep 15:29
    #4

    Jag tycker när båda har fått dem bröllop de vill ha så.. och om föräldrarna har pengar till det så :) , men samtidigt så är det faktiskt brudparet som gifter sig.. brukar man låta någon annan betala ``så mycket´´?


  • Äldre 25 Sep 16:24
    #5

    Som barn, och syster, hade jag enbart resonerat på ett sätt - lika ska vara lika. På samma sätt hade jag resonerat som förälder. Alltså, fick den ena systern ett bidrag på 2500kr till bröllopet, så är det vad den andra systern bör få och kan förvänta sig av föräldrarna.

    Det kanske är för att jag är uppvuxen med nästintill millimeterrättvisa gällande pengar i min familj, just för att det har aldrig funnits gott om det som jag resonerar som jag gör.

    Föräldrarna kanske inte har råd med mer än så. Anna kanske inte vill ha en resa eller något annat i mellanskillnad. Föräldrarna kanske inte har råd att betala någon mellanskillnad. Jag tycker absolut inte att Cecilia ska förvänta sig att föräldrarna ska betala hälften.

    Det är ju dock extremt svårt att säga bara såhär på rak arm hur de bör göra. Vi vet ju ingeting om historian bakom allt och mer ingående saker. Självklart är kommunikation, en dialog med alla inblandade om saken, det enda rätta egentligen. Hur man sedan löser det, ja, det beror ju på hur alla inblandade ser på saken.


  • CoG
    Äldre 25 Sep 16:32
    #6

    Jag skulle ge samma summa.

    Och erbjuda praktiskt hjälp i övrigt precis som jag också skulle ha gjort då dottter nr 1 gifte sig.

    Första dottern hade inte bättre ställt, om jag kan ge 12 500 till andra dottern varför gjorde jag det då inte till dotter nr 1 så att hon kunnat kosta på sig lite mer?

    För egen del varken förväntar jag mig eller ber om något bidrag eftersom att jag anser att bröllopet är vårat "påhitt" och inte påtvingat på något sätt.
    Därför ska heller ingen annan behöva betala för det.

  • Chinch­illi
    Äldre 25 Sep 21:00
    #7

    Jag röstade på att föräldrarma skulle betala halva matkostnaden, detta naturligtvis om de vill och har råd med det. Känns väldigt trist och faktiskt orättvist att ett syskon skulle få mindre "hjälp" än vad de kunnat p.g.a att ett syskon har det sämre ställt eller väljer att priopitera annorlunda.

    Jag hade gärna unnat min syster ett större kapital om de lade mer pengar på något än vad jag gjort. 

  • Äldre 25 Sep 21:24
    #8

    Hm, samma summa tror jag nog. Men om föräldrarna har råd och vill lägger mer så är det så. Alt. så blir det inget bidrag alls då ekonomin kan ha förändrats.... Mycket kan hända på några år.

  • Äldre 25 Sep 22:04
    #9

    Samma summa! Oavsett vilken man sätter som norm.


  • Eillin
    Äldre 25 Sep 22:05
    #10

    Jag utgår från mig själv och vår familj.
    Jag är redan gift, min föräldra betala halva (ca 30,000), min syster är inte gift. Men om hon gifter sig om några år, och säg att hennes bröllop kostar 70,000 eller nått, så bryr jag mig inte om mina föräldrar betalar halva eller hela eller vad de tycker.
    Och jag vet att de gör det oxå, de har alltid resonerat att den får hjälp som behöver det.

    Så svar på frågan är det dom tycker dom kan och vill betala. 

Svar på tråden Bidrag till bröllop - vad är rättvist?